Objawy zużytych świec żarowych
REKLAMA
REKLAMA
Konsekwencje jazdy z niesprawnymi świecami żarowymi
Wymiana świec żarowych w przypadku auta wyposażonego w 4-cylindrowy silnik Diesla to wydatek ok. 500 zł na części i ok. 200 zł za robociznę. Jazda z niesprawnymi świecami jest kiepskim pomysłem zwłaszcza w przypadku samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych. Oprócz zwiększonego dyskomfortu spowodowanego nierówną praca motoru, niesprawne świece przyczyniają się do zwiększonego zużycia paliwa, akumulatora, rozrusznika i innych podzespołów auta. Warto zatem wiedzieć jak zdiagnozować ich awarie.
REKLAMA
Objawy niesprawności świec żarowych
W większości przypadków najczęściej zawodzi tylko jedna ze świec żarowych. Przy niskiej temperaturze powietrza silnik zaczyna wtedy pracować na 3 z 4 cylindrów co objawia się dużymi wibracjami pojazdu, szarpaniem w początkowych minutach jazdy (zanim motor się rozgrzeje) oraz spadkiem mocy. Po kilku minutach zazwyczaj sytuacja się uspokaja a jednostka pracuje normalnie. Wielu kierowców lekceważy jednak objawy zużycia się świec odkładając w czasie moment ich wymiany. Może się jednak okazać, że jeśli w słabej kondycji jest więcej niż jedna świeca, a temperatura powietrza spadnie poniżej 10 stopni Celsjusza, to silnik może po prostu się nie uruchomić. Takiej sytuacji można jednak uniknąć, jeśli kierowca w porę zauważy chociażby to, że czas potrzebny na uruchomienie silnika wydłuża się wraz ze spadkiem temperatury powietrza.
Zobacz też: Jak wydłużyć żywotność auta z silnikiem Dieslem? Część II
Bezpośredni wtrysk paliwa, a świece żarowe
Ciekawie wygląda temat weryfikacji niesprawnych świec żarowych w silnikach wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail. Tego typu zasilanie motoru cechuje się wysokim ciśnieniem podawanego paliwa, co pozwala na jego łatwiejsze odpalanie (w silniku Diesla ciepło potrzebne do spalenia mieszanki paliwo-powietrznej wytwarzane jest w wyniku sprężenia powietrza pod dużym ciśnieniem). Z tego powodu w wielu pojazdach świece zapłonowe zostają uruchomione przez sterownik ECU dopiero gdy temperatura powietrza spadnie poniżej określonej temperatury (zazwyczaj 5-7 ⁰ C). W rezultacie, niektórzy mechanicy mają problem z określeniem sprawności świec w temperaturze jaka panuje w warsztacie.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA