REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Objawy zużytych świec żarowych

Nierówna praca silnika oraz jego kopcenie w trakcie porannego rozruchu, mogą świadczyć o niesprawnej świecy zapłonowej.
Nierówna praca silnika oraz jego kopcenie w trakcie porannego rozruchu, mogą świadczyć o niesprawnej świecy zapłonowej.

REKLAMA

REKLAMA

Aby uniknąć problemów z odpaleniem samochodu w okresie jesienno-zimowym, warto zwrócić uwagę na stan świec żarowych. Ich uszkodzenie ma wpływ na wiele podzespołów auta, co może niepotrzebnie zwiększyć koszty eksploatacji pojazdu.

Konsekwencje jazdy z niesprawnymi świecami żarowymi

Wymiana świec żarowych w przypadku auta wyposażonego w 4-cylindrowy silnik Diesla to wydatek ok. 500 zł na części i ok. 200 zł za robociznę. Jazda z niesprawnymi świecami jest kiepskim pomysłem zwłaszcza w przypadku samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych. Oprócz zwiększonego dyskomfortu spowodowanego nierówną praca motoru, niesprawne świece przyczyniają się do zwiększonego zużycia paliwa, akumulatora, rozrusznika i innych podzespołów auta. Warto zatem wiedzieć jak zdiagnozować ich awarie.

REKLAMA

Objawy niesprawności świec żarowych

W większości przypadków najczęściej zawodzi tylko jedna ze świec żarowych. Przy niskiej temperaturze powietrza silnik zaczyna wtedy pracować na 3 z 4 cylindrów co objawia się dużymi wibracjami pojazdu, szarpaniem w początkowych minutach jazdy (zanim motor się rozgrzeje) oraz spadkiem mocy. Po kilku minutach zazwyczaj sytuacja się uspokaja a jednostka pracuje normalnie. Wielu kierowców lekceważy jednak objawy zużycia się świec odkładając w czasie moment ich wymiany. Może się jednak okazać, że jeśli w słabej kondycji jest więcej niż jedna świeca, a temperatura powietrza spadnie poniżej 10 stopni Celsjusza, to silnik może po prostu się nie uruchomić. Takiej sytuacji można jednak uniknąć, jeśli kierowca w porę zauważy chociażby to, że czas potrzebny na uruchomienie silnika wydłuża się wraz ze spadkiem temperatury powietrza.

Zobacz też: Jak wydłużyć żywotność auta z silnikiem Dieslem? Część II

Bezpośredni wtrysk paliwa, a świece żarowe

Ciekawie wygląda temat weryfikacji niesprawnych świec żarowych w silnikach wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail. Tego typu zasilanie motoru cechuje się wysokim ciśnieniem podawanego paliwa, co pozwala na jego łatwiejsze odpalanie (w silniku Diesla ciepło potrzebne do spalenia mieszanki paliwo-powietrznej wytwarzane jest w wyniku sprężenia powietrza pod dużym ciśnieniem). Z tego powodu w wielu pojazdach świece zapłonowe zostają uruchomione przez sterownik ECU dopiero gdy temperatura powietrza spadnie poniżej określonej temperatury (zazwyczaj 5-7 ⁰ C). W rezultacie, niektórzy mechanicy mają problem z określeniem sprawności świec w temperaturze jaka panuje w warsztacie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

REKLAMA

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

REKLAMA