REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Downsizing według Renault - nowe silniki z turbo

silnik 0.9 TCe 90 KM
silnik 0.9 TCe 90 KM
Renault

REKLAMA

REKLAMA

Moda na silniki o małej pojemności skokowej i turbodoładowaniu rozwija się w szybkim tempie. Renault już przedstawia swoje kolejne plany w zakresie downsizingu.

Downsizing jest nieunikniony?

Niezbędnym warunkiem zachowania pozycji lidera jest upowszechnienie downsizingu silników spalinowych. Będące pionierem systemów turbodoładowania w latach 70. dzięki udziałowi w Formule 1, Renault jest do dziś mistrzem tej technologii i stosuje ją we wszystkich swoich silnikach nowej generacji. Marka wprowadza trzy kolejne innowacje w swoich silnikach: 

REKLAMA

REKLAMA

  • zasadę podwójnego doładowania w celu dodatkowego zwiększenia osiągów przy równoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2,
  • zasadę ustawienia silnika pod kątem, aby zajmował jak najmniej miejsca,
  • technologię stalowych tłoków o kształcie zbliżonym do tłoków stosowanych w Formule 1 w celu zmniejszenia oporów tarcia.technologię stalowych tłoków o kształcie zbliżonym do tłoków stosowanych w Formule 1 w celu zmniejszenia oporów tarcia.

Zobacz też: Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Renault pracuje też nad wszelkimi sposobami zmniejszania masy pojazdów w celu wyeliminowania zbędnych kilogramów i zwiększenia sprawności energetycznej swoich modeli. Dąży do odciążania komponentów i podzespołów w celu dalszego zmniejszania zużycia paliwa. Przykładem tych działań jest tylna szyba klejona do lekkiej metalowej konstrukcji.

Silnik 0.9 TCe - 3-cylindry, turbo i nachylenie pod kątem 49 stopni

Innowacja polega na zmianie kąta nachylenia silnika Energy TCe 90 w celu jego pomieszczenia w zmniejszonej przestrzeni komory silnikowej pojazdu. Kąt nachylenia niezbędny do zmieszczenia silnika w nadwoziu pojazdu wymagał przeprojektowania około 50% części. Silnik ten jest wyposażony w elektryczny zawór „wastegate” (zawór upustowy spalin) umożliwiający precyzyjne sterowanie emisją CO2 z zachowaniem wysokiego poziomu przyjemności jazdy. Ponadto zastosowano w nim wszelkie innowacje służące zmniejszaniu oporów tarcia: pompę oleju o zmiennej pojemności, obróbkę powierzchniową, w szczególności popychaczy rozrządu i tłoków. Innowacja ta pozwoliła na zmniejszenie gabarytów jednostki napędowej i otworzyła drogę do nowych rozwiązań konstrukcyjnych pojazdu.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Prawidłowa temperatura silnika – skutki niedogrzania

Dwustopniowe turbodoładowanie

System ten znajdzie zastosowanie w kolejnej generacji silnika wysokoprężnego 1.6 dCi  o podwyższonej mocy, w który będzie wyposażane Nowe Renault Trafic w 2014 r., a także w kolejnym wcieleniu Renault Espace.

Zasada podwójnego doładowania pozwala przesunąć jeszcze dalej granice downsizingu silników spalinowych. Celem jest tutaj zwiększenie przyjemności prowadzenia pojazdu przy zachowaniu umiarkowanego zużycia paliwa i emisji CO2. System ten, zastosowany w nowoczesnym silniku wysokoprężnym, składa się z dwóch turbosprężarek zamontowanych szeregowo i pozwalających zoptymalizować reakcje silnika w każdym zakresie obrotów:

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

- Pierwsza turbosprężarka o bardzo małej bezwładności służy uzyskaniu znacznego momentu obrotowego (powyżej 220 Nm/litr pojemności skokowej) dostępnego od najniższych obrotów, w celu zapewnienia natychmiastowej reakcji silnika przy ruszaniu z miejsca i zmianie biegów.

- Druga, większa turbosprężarka włącza się i wspomaga działanie pierwszej poczynając od średnich obrotów wzwyż w celu uzyskania wysokiej mocy silnika (rzędu 100 KM/litr pojemności skokowej) przy dużych obciążeniach.

System „twin-turbo” pozwala połączyć w silniku wysokoprężnym znaczny moment obrotowy przy niskich obrotach  z wysoką mocą w górnym zakresie obrotów, oferując kierowcy dużą przyjemność prowadzenia. Silnik pracuje w optymalnych przedziałach obrotów przy umiarkowanym poziomie zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do poziomu przyjemności prowadzenia, jaki oferuje.

Źródło: materiały prasowe Renault

silnik 1.6 dCi twin-turbo 2014
Renault
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA