REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tuleje cylindrów - rodzaje i właściwości

Blok silnika 1.0 EB PureTech PSA
Blok silnika 1.0 EB PureTech PSA
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Koszt naprawy silnika oraz jego trwałość w dużej mierze zależy od rodzaju jego bloku, konstrukcji cylindrów i tulei. Oto co warto wiedzieć na ten temat.

Silnik spalinowy wykorzystuje do swego działania tłoki, które wprawione w ruch na skutek spalania mieszanki paliwowo-powietrznej napędzają wał korbowy. Każdy tłok pracuje w indywidualnym cylindrze, dzięki czemu energia wytworzona na skutek spalenia powietrza i paliwa nie rozprasza się na boki, tylko koncentruje na jego powierzchni.

REKLAMA

Cylindry w kadłubach typu monoblock

W zależności od silnika, budowa jego cylindrów może się różnić. Jeśli cylinder stanowi jedną część z kadłubem silnika, to tworzą one w ten sposób tzw. kadłub jednolity – z jez. ang. monoblok. Tego typu konstrukcja  charakteryzuje się dużą sztywnością, która zapobiega jego odkształcaniu na skutek działania wysokich temperatur oraz ciśnienia. Poza tym mała odległość pomiędzy cylindrami monobloków sprawia, że jednostka napędowa jest mniejsza i bardziej kompaktowa. Problem w przypadku tego typu cylindrów stanowi konieczność użycia jednego rodzaju materiału gwarantującego zarówno wysoką trwałość samego kadłuba jak i wysokie właściwości mechaniczne w obrębie gładzi cylindrów (małe siły tarcia, wysoka odporność na ścieranie). Wadą jednolitych kadłubów jest konieczność produkowania tzw. nadwymiarowych tłoków niezbędnych w przypadku naprawy zużytego monobloku.

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe - najczęstsze usterki

Suche tuleje cylindrowe

Coraz częściej producenci stosują bloki silników, posiadających tzw. suche tuleje cylindrów. W precyzyjnie obrobiony otwór kadłuba wciskana jest cienka tuleja cylindra o grubości ścianek 2-4 mm. Rozwiązanie tego typu pozwala zastosować tuleję z materiału o bardzo dobrych właściwościach mechanicznych, która będzie bardzo trwała. Co więcej koszt zwiększenia trwałości takiego silnika oraz ograniczenie jego masy będą niższe niż w przypadku monobloku, bowiem kadłub może być wykonany z tańszego i lżejszego stopu aluminium. Jeśli dojdzie do zużycia tulei cylindra można ją wymienić na nową, korzystają ze standardowego tłoka (producent nie musi produkować tzw. nadwymiarowych tłoków). Główne mankamenty tego typu kadłubów jest gorsze odprowadzanie ciepła, ze względu na występowanie podwójnej ściany cylindra (żeliwnej i aluminiowej). Poza tym przygotowanie takiego kadłuba i jego obrobienie jest znacznie bardziej pracochłonne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany silnik – wady i zalety

Mokre tuleje cylindrowe

Oprócz suchych tulei cylindrów, niektóre silniki spalinowe oparte są na kadłubach wyposażonych w mokre tuleje cylindrów, które są obmywane bezpośrednio cieczą chłodzącą silnika. Poprawia to wymianę ciepła pomiędzy zewnętrzną i wewnętrzną powierzchnią tulei. Rozwiązanie to pozwala na przygotowanie tulei wykonanych z materiału o wysokich właściwościach ślizgowych, a bloku silnika z materiału o dobrych własnościach odlewniczych. Wśród zalet tego typu rozwiązania wymienić trzeba także zarówno uproszczony montaż, jak i ewentualną wymianę tego typu tulei. Wady dotyczą przede wszystkim zwiększenia długości bloku silnika, mniejszą jego sztywność oraz konieczność zastosowania dodatkowych uszczelnień pomiędzy tulejami a kadłubem (ryzyko wystąpienia nieszczelności, przedostawania się cieczy chłodzące do oleju silnikowego i kosztownych napraw motoru). Dodatkowe uszczelnienia wpływają także na wzrost masy jednostki napędowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

REKLAMA

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

REKLAMA

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA