REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tuleje cylindrów - rodzaje i właściwości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Blok silnika 1.0 EB PureTech PSA
Blok silnika 1.0 EB PureTech PSA
peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Koszt naprawy silnika oraz jego trwałość w dużej mierze zależy od rodzaju jego bloku, konstrukcji cylindrów i tulei. Oto co warto wiedzieć na ten temat.

Silnik spalinowy wykorzystuje do swego działania tłoki, które wprawione w ruch na skutek spalania mieszanki paliwowo-powietrznej napędzają wał korbowy. Każdy tłok pracuje w indywidualnym cylindrze, dzięki czemu energia wytworzona na skutek spalenia powietrza i paliwa nie rozprasza się na boki, tylko koncentruje na jego powierzchni.

REKLAMA

Cylindry w kadłubach typu monoblock

W zależności od silnika, budowa jego cylindrów może się różnić. Jeśli cylinder stanowi jedną część z kadłubem silnika, to tworzą one w ten sposób tzw. kadłub jednolity – z jez. ang. monoblok. Tego typu konstrukcja  charakteryzuje się dużą sztywnością, która zapobiega jego odkształcaniu na skutek działania wysokich temperatur oraz ciśnienia. Poza tym mała odległość pomiędzy cylindrami monobloków sprawia, że jednostka napędowa jest mniejsza i bardziej kompaktowa. Problem w przypadku tego typu cylindrów stanowi konieczność użycia jednego rodzaju materiału gwarantującego zarówno wysoką trwałość samego kadłuba jak i wysokie właściwości mechaniczne w obrębie gładzi cylindrów (małe siły tarcia, wysoka odporność na ścieranie). Wadą jednolitych kadłubów jest konieczność produkowania tzw. nadwymiarowych tłoków niezbędnych w przypadku naprawy zużytego monobloku.

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe - najczęstsze usterki

Suche tuleje cylindrowe

Coraz częściej producenci stosują bloki silników, posiadających tzw. suche tuleje cylindrów. W precyzyjnie obrobiony otwór kadłuba wciskana jest cienka tuleja cylindra o grubości ścianek 2-4 mm. Rozwiązanie tego typu pozwala zastosować tuleję z materiału o bardzo dobrych właściwościach mechanicznych, która będzie bardzo trwała. Co więcej koszt zwiększenia trwałości takiego silnika oraz ograniczenie jego masy będą niższe niż w przypadku monobloku, bowiem kadłub może być wykonany z tańszego i lżejszego stopu aluminium. Jeśli dojdzie do zużycia tulei cylindra można ją wymienić na nową, korzystają ze standardowego tłoka (producent nie musi produkować tzw. nadwymiarowych tłoków). Główne mankamenty tego typu kadłubów jest gorsze odprowadzanie ciepła, ze względu na występowanie podwójnej ściany cylindra (żeliwnej i aluminiowej). Poza tym przygotowanie takiego kadłuba i jego obrobienie jest znacznie bardziej pracochłonne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany silnik – wady i zalety

Mokre tuleje cylindrowe

Oprócz suchych tulei cylindrów, niektóre silniki spalinowe oparte są na kadłubach wyposażonych w mokre tuleje cylindrów, które są obmywane bezpośrednio cieczą chłodzącą silnika. Poprawia to wymianę ciepła pomiędzy zewnętrzną i wewnętrzną powierzchnią tulei. Rozwiązanie to pozwala na przygotowanie tulei wykonanych z materiału o wysokich właściwościach ślizgowych, a bloku silnika z materiału o dobrych własnościach odlewniczych. Wśród zalet tego typu rozwiązania wymienić trzeba także zarówno uproszczony montaż, jak i ewentualną wymianę tego typu tulei. Wady dotyczą przede wszystkim zwiększenia długości bloku silnika, mniejszą jego sztywność oraz konieczność zastosowania dodatkowych uszczelnień pomiędzy tulejami a kadłubem (ryzyko wystąpienia nieszczelności, przedostawania się cieczy chłodzące do oleju silnikowego i kosztownych napraw motoru). Dodatkowe uszczelnienia wpływają także na wzrost masy jednostki napędowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA