REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prędkość obrotowa silnika – od czego jest uzależniona?

silnik
silnik

REKLAMA

REKLAMA

Silniki stosowane w wielu autach różnią nie tylko mocą, ale i zakresem obrotów, w którym pracują najlepiej. Zobacz skąd wziął się podział na silniki wysoko- i niskoobrotowe.

Konstruktorzy silników spalinowych stale pracują nad osiągnięciem jak najwyższej ich mocy z jak najmniejszej pojemności skokowej. Prace te muszą jednak uwzględniać także, a może i przede wszystkim, przebieg krzywej momentu obrotowego, która wpływa ma elastyczność jednostki napędowej. Aby w silniku wolnossącym moc uległa zwiększeniu potrzebny jest wzrost jego maksymalnych obrotów.

REKLAMA

Od czego prędkość obrotowa silnika?

Czynników, które ograniczają zwiększenie prędkości obrotowej jednostki napędowej jest kilka. Wraz ze wzrostem obrotów wału napędowego trzeba liczyć się m.in. ze :

- zwiększeniem sił bezwładności w układzie korbowym i rozrządu;

- wzrostem oporów przepływu w układzie dolotowym, które zmniejszają współczynnik napełniania cylindrów  (istotne przede wszystkim w silnikach o zapłonie iskrowym, w których realizuje się ilościową regulację mocy),

- skrócenie zarówno czasu w jakim ma powstać mieszanka paliwowo-powietrzna jak i jej spalania, a to negatywnie działa na przebieg obu procesów, zwłaszcza w silnikach Diesla.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Prędkość obrotowa silnika – co to jest?

Moment obrotowy a prędkość obrotowa silnika

Moc silnika nie jest w stanie jednak rosnąć w nieskończoność z uwagi choćby na moment obrotowy jednostki napędowej. Gdy jego wartość obniży się na tyle, że wzrost mocy dzięki przyrostowi prędkości obrotowej staje się niemożliwy – moc także zaczyna spadać. Nie każdy silnik wytrzymałby też pracę na wyjątkowo wysokich obrotach, często przekraczających 7500 obr./min. Aby tego dokonać skok tłoka musi być mniejszy a materiały użyte do jego (i nie tylko) budowy bardzo wytrzymałe. Honda w modelu S2000 (zaprezentowanym w 1999 roku) zastosowała silnik, w którym tuleje cylindrowe wykonane były ze wzmocnionego włóknem metalu, a wał korbowy i korbowody z nawęglonej kutej stali. Dzięki temu jednostka napędowa osiągała maksymalnie 9200 obr./min. Wynik niebywały, jeśli zdamy sobie sprawę, że w przeciętnym silniku benzynowym górna granica z jaką obracać się może wał korbowy to 6500 obr./min.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA