Przyczyny nieszczelności cylindra - próba olejowa
REKLAMA
REKLAMA
Rozsądną metodą określenia kondycji silnika jest zmierzenie wartości ciśnienia sprężania na każdym z jego cylindrów. Sposób zmierzenia tego ciśnienia oraz narzędzi niezbędnych do wykonania takiego pomiaru opisaliśmy we wcześniejszych artykułach, do których hiperłącza zamieściliśmy poniżej:
REKLAMA
Zobacz też: Pomiar ciśnienia sprężania - jak go wykonać i odczytać?
Zobacz też: Pomiar ciśnienia sprężania – przygotowanie pojazdu
Interpretacja wyników pomiaru ciśnienia
Jeśli po przeprowadzeniu analizy silnika i określeniu wartości ciśnienia na poszczególnych cylindrach okaże się, że wyniki odbiegają od danych producenta o 15-20 % to oznacza to, że jednostka wykazuje wyraźnie zużycie. Istnieje metoda mogąca pomóc w określeniu tych podzespołów jednostki napędowej, które wymagają wymiany.
Zobacz też: Uszczelka głowicy – funkcja i potencjalne problemy
Próba olejowa - sposób wykonania i analiza wyników
Do wykonania próby potrzebna będzie strzykawka wypełniona ok. 5-10 cm3 oleju silnikowego. Jej zawartość należy wstrzyknąć do cylindra przez otwór świecy i ponownie wykonać pomiar ciśnienia sprężania. Przed pomiarem należy zasłonić otwór świecy i wykonać kilkukrotnie obrót wałem korbowym. Uzyskane wyniki ciśnienia sprężania należy porównać z pierwszymi pomiarami (wykonanymi bez dolewki oleju).
- Jeśli wyniki obu pomiarów są identyczne to świadczy to o nieszczelności zaworów i ich gniazd (wytarte przylgnie zaworowe);
- Jeśli w drugim pomiarze wyniki uległ wyraźnemu wzrostowi to sugeruje on nieszczelność tłoków, pierścieni tłokowych i gładzi cylindra (dolany olej uszczelnił bowiem tłok w cylindrze);
- Jeśli w drugim pomiarze zanotowano tylko nieznaczny wzrost ciśnienia to świadczy to o nieszczelności zarówno zaworów i ich gniazd jak i tłoka. Może też być to sygnał sugerujący problemy ze szczelnością uszczelki pod głowicą silnika (albo występować będą przedmuchy do układu chłodzenia, albo między cylindrami)
Wykonanie próby olejowej nie jest trudnym zadaniem. Jeśli jednak nie dysponujemy odpowiednim sprzętem do do badań, bądź czujemy wyraźne obawy przed wykonaniem takiego pomiaru lepiej zlecić to zadanie mechanikowi.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.