Silnik 1.6 8v K7M Dacia - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Silnik 1.6 8v K7M stał się częścią np. Dacii Sandero dopiero w roku 2007. To jednak nie zmienia faktu, że konstrukcyjnie pamięta jeszcze połowę lat dziewięćdziesiątych. 8-zaworowy benzyniak był montowany w takich legendach z gamy Renault jak Megane pierwszej generacji, pionierski Scenic czy Clio drugiej generacji. Przestarzała konstrukcja nie stanowiła przeszkody? W gamie Dacii była raczej jednym z największych atutów. Bo po pierwsze nie windowała ceny wyprodukowania pojazdu, a po drugie sprawiała że serwis auta stawał się zdecydowanie mniej problematyczny.
REKLAMA
Silnik 1.6 8v K7M Dacia - prosta technologia, niska… moc
Jednostka K7M ma 1598 cm3 pojemności, 4 cylindry i 8 zaworów. Choć blok jest odlany z żeliwa, budulcem dla głowicy stało się aluminium. Moc? Zdarzały się wersje, które oferowały tylko 75 koni mechanicznych. Te pojawiały się jednak głównie w gamie Renault i to też przede wszystkim pod koniec lat dziewięćdziesiątych. W przypadku Dacii standem było już raczej stado 86 koni mechanicznych. Moment obrotowy? Ten był symboliczny. W okolicy 3000 obr./min. pod prawym pedałem do dyspozycji kierowcy pozostawało 128 Nm.
Zobacz również: Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie
Pomijając prostotę, dużą zaletą silnika 1.6 8v K7M Dacii jest mało problematyczny serwis. Podstawą udanej eksploatacji benzyniaka jest regularna wymiana oleju silnikowego. Tą należy powtarzać co 15 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz w roku. Co 40 tysięcy kilometrów właściciel samochodu powinien kontrolować luz zaworowy, a co 120 tysięcy kilometrów zmieniać pasek rozrządu. Podstawowy serwis silnika 1.6 8v Dacii nie jest drogi. Dla przykładu zestaw nowego paska rozrządu potrafi kosztować niespełna 100 złotych.
Silnik 1.6 8v K7M Dacia - modele samochodów:
- Renault: Megane, Renault Scenic, Renault Clio II
- Dacia: Logan I, Dacia Sandero I, Dacia Lodgy, Dacia Dokker
Silnik 1.6 8v K7M Dacia - przykładowe dane techniczne:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie paliwa |
Logan I | 86 KM | 128 Nm | 14,3 s. | 163 km/h | 7,3 l. |
Sandero I | 86 KM | 128 Nm | 11,5 s. | 174 km/h | 7,0 l. |
Silnik 1.6 8v Dacii nie jest typem jeżdżącym na kropelce. Realnie w przypadku miejskiej eksploatacji Logana spalanie sięgnie 10 litrów benzyny. W dzisiejszych czasach taki wynik jest abstrakcyjny. Mimo wszystko jeszcze nie dyskredytuje jednostki. Szczególnie że z dużą łatwością i przy ograniczonych kosztach można przerobić go na zasilanie LPG. A w takim przypadku koszt pokonania każdych stu kilometrów spadnie dokładnie o… połowę! Co ciekawe, kupujący może poszukać np. Loganów czy Sandero, które zostały wyposażone w instalację gazową już w salonie sprzedaży.
Zobacz również: Silnik Malucha - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 8v K7M Dacia - problemy z chłodzeniem? Zdarzają się…
REKLAMA
Z technologicznego punktu widzenia silnik 1.6 8v jest spartaninem. To jednak nie oznacza, że okazuje się całkowicie wolny od wad. Jeden z większych problemów dotyczy np. układu chłodzenia. Zbyt słaba pompa wody może doprowadzić do przegrzania jednostki. Skutek? Tym będzie wypalenie uszczelki pod głowicą i konieczność przeprowadzenia remontu wraz z planowaniem głowicy. Znane są też przypadki, w których po mniej więcej 60 tysiącach kilometrów uszkadzają się łożyska wałka rozrządu. Wtedy silnik staje się hałaśliwy. Niezbyt długo wytrzymuje też dolna poduszka zawieszenia.
Popularnym problemem w silniku 1.6 8v K7M Dacii i Renault są wycieki oleju. Przy przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów do tych dochodzi najczęściej w okolicy napędu rozrządu. Nieszczelności w tym miejscu warto się szybko pozbyć. Po pierwsze mogą doprowadzić do zatarcia motoru, a po drugie są groźne dla paska - może się ześlizgnąć podczas pracy silnika i doprowadzić do unieruchomienia jednostki. Popularne usterki dotyczą też cewek zapłonowych oraz silniczka krokowego. Uszkodzenia obydwu elementów są na szczęście łatwe w zdiagnozowaniu, a do tego tanie w naprawie.
Zobacz również: Silnik 1.2 16v D4F Renault - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 8v K7M Dacia - podsumowanie:
Silnik 1.6 8v K7M Dacii to prosa technologicznie jednostka, która sprawdza się latami i pozwala na raczej bezproblemową eksploatację. Ograniczenie skomplikowanego osprzętu do minimum sprawia, że czas życia jednostki został określony przez inżynierów Renault na 400 tysięcy kilometrów. A to wartość, która daje największą gwarancję jakości wolnossącego benzyniaka ze stajni francusko-rumuńskiej marki.
Silnik 1.6 8v K7M Dacia - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 18 zł
- filtr paliwa - od 13 zł
- zestaw paska rozrządu - od 90 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 148 zł
- sprzęgło komplet - od 199 zł
- zawór EGR - od 367 zł
- świeca zapłonowa - od 8 zł
- cewka zapłonowa - od 102 zł
- sonda lambda - od 105 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.