Silnik 1.6 Duratec Ti-VCT Ford - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Trzon sprzedaży dla europejskiego oddziału Forda stanowi model Focus. A kluczem do sukcesu w segmencie C jeszcze w drugiej dekadzie XXI wieku był silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra. Oczywiście Amerykanie mieli taką jednostkę w swojej ofercie. Motor 1.6 Duratec Ti-VCT ma 1596 cm3 pojemności, 4 cylindry, 16 zaworów i wielopunktowy wtrysk paliwa. To silnik wolnossący z rodziny Sigma, który został wyposażony przez inżynierów m.in. w system Ti-VCT (chodzi o zmienne fazy rozrządu zarówno dla zaworów ssących, jak i wydechowych). To sprawiło, że w momencie debiutu w roku 2004 mógł się pochwalić spełnieniem norm emisji spalin Euro 5.
REKLAMA
Silnik 1.6 Duratec Ti-VCT Ford - wersje mocy:
- 105 KM, 150 Nm
- 110 KM, 152 Nm
- 115 KM, 155 Nm
- 120 KM, 160 Nm
- 125 KM, 160 Nm
- 134 KM, 160 Nm
Zobacz również: Silnik 1.0 EcoBoost Ford - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 Duratec Ti-VCT Ford - modele samochodów:
- Focus
- C-Max
- Mondeo
- Fiesta
Silnik 1.6 Duratec Ti-VCT Ford - dane techniczne producenta:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
Focus II | 115 KM | 155 Nm | 10,8 s. | 190 km/h | 6,6 |
Focus III | 125 KM | 160 Nm | 10,9 s. | 196 km/h | 5,9 |
C-Max | 105 KM | 150 Nm | 13,5 s. | 177 km/h | 6,9 |
Mondeo | 120 KM | 160 Nm | 12,3 s. | 195 km/h | 6,8 |
Silnik 1.6 Duratec Ti-VCT Forda ma taką urodę, że z czasem zaczyna spalać olej silnikowy. To w zasadzie normalny efekt, który mimo wszystko nakłada na kierowcę dodatkowe wymogi. Bo prowadzący musi pamiętać nie tylko o regularnej wymianie smarowidła co rok lub 15 - 20 tysięcy kilometrów, ale przede wszystkim kontroli jego stanu i uzupełnianiu ewentualnych ubytków między przeglądami. Właściciel Forda, który o tym zapomni, naraża jednostkę napędową na awarię wariatora zmiennych faz rozrządu. W tym benzyniaku inżynierowie zastosowali dwa koła, z których każde kosztuje około 400 złotych.
Zobacz również: Używane: Ford Focus III (od 2011) - co się psuje?
W silniku 1.6 Duratec Ti-VCT Forda delikatne bywają też elementy osprzętu. Znane są awarie m.in. takich elementów jak cewki zapłonowe, sonda lambda czy czujnik położenia wału korbowego. Całe szczęście usterki nie przytrafiają się na ogół wcześniej niż po pokonaniu blisko 200 tysięcy kilometrów. Przy podobnym interwale pojawiają się drobne nieszczelności. Te dotyczą układu chłodzącego. Choć ciężko mówić w tym przypadku o poważnych uszkodzeniach, usterka może być brzemienna w skutkach. Zaniedbane wycieki są w stanie doprowadzić nawet do przegrzania silnika, a przegrzany motor będzie się nadawał wyłącznie do remontu.
Silnik 1.6 Duratec Ti-VCT Ford - LPG to dobry pomysł?
REKLAMA
Silnik 1.6 Duratec Ti-VCT Forda to wolnossący motor wyposażony w wielopunktowy wtrysk. Czy to oznacza, że idealnie nadaje się do zasilania LPG? No właśnie nie! Benzyniak ma niezwykle delikatną głowicę. Podczas ewentualnego montażu instalacji gazowej warto zatem pamiętać o jej dokładnym wyregulowaniu oraz regularnym serwisie. W przeciwnym razie już po pokonaniu 40 - 50 tysięcy kilometrów zdecydowanie rośnie prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej awarii w obrębie tłoków lub dotyczącej erozji gniazd zaworowych.
W benzyniaku Forda zastosowany jest pasek rozrządu. Co gorsze, układ jest typu kolizyjnego. A to oznacza, że zerwanie będzie się wiązało ze zniszczeniem silnika i koniecznością przeprowadzenia jego remontu. Producent zaleca wymianę paska co 160 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz na 8 lat. Mechanicy twierdzą jednak, że napęd nie wytrzymuje aż tyle. To oznacza, że interwał lepiej skrócić i to dość zdecydowanie. Zdaniem warsztatów niezrzeszonych optymalnie zmieniać napęd rozrządu w silniku 1.6 Duratec Ti-VCT Forda co 100 - 120 tysięcy kilometrów. Wykonanie procedury nie jest drogie. Ceny części startują od 140 złotych. Robocizna stanowi wydatek na poziomie 150 - 200 złotych.
Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.0 TDCi Ford
Silnik 1.6 Duratec Ti-VCT Ford - podsumowanie:
Być może silnik 1.6 Duratec Ti-VCT Forda nie stanowi przykładu tytanicznej trwałości i wszelkich technologicznych cnót, mimo wszystko trudno też mówić o nim jak o jednostce, której kierowca powinien absolutnie unikać. Największa wada? Ryzykowny montaż instalacji LPG. Gaz jest bowiem tym, co sprawia że w wolnossącym benzyniaku można nie tylko zdecydowanie obniżyć koszty eksploatacji, ale też poprawić bilans ekologiczny.
Silnik 1.6 Duratec Ti-VCT Ford - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 11 zł
- filtr powietrza - od 25 zł
- zestaw paska rozrządu - od 141 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 133 zł
- sprzęgło komplet - od 257 zł
- zawór EGR - od 925 zł
- świeca zapłonowa - od 9 zł
- cewka zapłonowa - od 91 zł
- sonda lambda - od 158 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.