Wpływ paliwa na silnik: naprawy mogą być drogie!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Na ujawnienie się symptomów zatankowania paliwa złej jakości, kierowca nie musi długo czekać. Czasami pojawią się one bezpośrednio po opuszczeniu stacji benzynowej. O jakich objawach mowa? Podstawowym jest wyraźne osłabienie silnika. Auto zacznie dużo gorzej przyspieszać, a dodatkowo jednostka napędowa może zacząć głośno pracować, borykać się z falowaniem obrotów i mocno zwiększyć spalanie. Popularnym symptomem jest też wyświetlenie się kontrolki "check engine" - to wynik nieprawidłowych odczytów np. sondy lambda. W motorach starszego typu często pojawia się również dymienie z rury wydechowej.
REKLAMA
Wpływ paliwa na silnik jest potężny! Jego jakość w dużej mierze przekłada się na trwałość elementów osprzętu. Niskiej jakości benzyna jest w stanie trwale uszkodzić świece zapłonowe, sondę lambda czy nawet katalizator. Koszt naprawy powinien się zamknąć w kwocie na poziomie kilkuset złotych. W przypadku diesli i nowoczesnych benzyniaków skutki mogą być jeszcze gorsze. W końcu zanieczyszczone paliwo jest w stanie zniszczyć pompę wysokiego ciśnienia, zapchać precyzyjne wtryskiwacze czy uszkodzić wkład filtra cząstek stałych. A wtedy koszty ewentualnej naprawy będą liczone już w tysiącach złotych!
Zobacz również: Nowe oznaczenia paliw - jak wyglądają i co oznaczają?
Wpływ paliwa na silnik - skutki nieprawidłowości:
Benzyna:
- frakcje ciężkie podwyższają spalanie i przyspieszają proces zużycia silnika
- duża zawartość siarki niszczy katalizator
- duża ilość wody zimą przyspiesza proces zamarzania paliwa
- węglowodory potęgują proces powstawania nagaru
- wysoka prężność par prowadzi do powstania efektu dławienia się silnika
Olej napędowy:
- frakcje ciężkie powodują potęgowanie nagaru
- niska lepkość tworzy nieprawidłową mieszankę paliwową
- nieprawidłowy skład prowadzący do wtrącenia parafiny zimą
LPG:
- duża zawartość dilenów powoduje potęgowanie nagaru
- duża ilość siarkowodoru potęguje korozję w układzie wydechowym
- niska liczba oktanowa zwiększa spalanie
Wpływ paliwa na silnik jest na tyle duży, że gdy tylko kierowca zorientuje się, że zatankował benzynę lub olej napędowy niewłaściwej jakości, powinien niezwłocznie pozbyć się napędu z układu paliwowego. Najlepiej zatrzymać pojazd i zabrać go na pokładzie lawety do najbliższego warsztatu. Tam konieczne będzie spuszczenie paliwa, oczyszczenie układu zasilania oraz wymiana filtra paliwa. Szybka reakcja powinna uchronić kierowcę przed uszkodzeniem silnika. Nie oznacza jednak, że właścicielowi auta nie należy się zadośćuczynienie ze strony stacji paliw. W tym celu wystarczy złożyć wraz z paragonem potwierdzającym zakup reklamację.
Zobacz również: Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?
Wpływ paliwa na silnik - niedopatrzenia mogą być kosztowne!
REKLAMA
Może się okazać, że właściciel lub zarządca konkretnej stacji paliwowej roszczenie odrzuci. To jednak nie oznacza, że oszukany klient musi złożyć broń. Kierowca w celu uzyskania pomocy powinien zwrócić do Inspekcji Handlowej, ewentualnie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pierwszy z organów uda się na stację z kontrolą, drugi wesprze właściciela auta poradą prawnika. Kiedy warto zgłosić sprawę do sądu? Przede wszystkim wtedy, gdy wpływ paliwa na silnik był na tyle duży, że doprowadził do jego uszkodzenia. Wtedy roszczenie może dotyczyć nie tylko zwrotu ceny zakupu benzyny, ale też pokrycia kosztów naprawy.
Naprawa silnika uszkodzonego przez paliwo złej jakości może kosztować nawet 10 - 15 tysięcy złotych. Jak udowodnić szkodę w czasie postępowania sądowego? Po pierwsze konieczne okazuje się pobranie dwóch próbek paliwa - z baku i ze stacji paliw. Te powinny zostać następnie przebadane przez biegłego. Po drugie przyda się oficjalna opinia mechanika, która wskaże że konieczność wykonania naprawy jest połączona z benzyną, olejem napędowym lub gazem złej jakości. Po trzecie kierowca musi udowodnić koszty. Do tego konieczny będzie np. paragon ze stacji, faktura za lawetę i faktura wystawiona przez mechanika.
Jak dbać o jakość paliwa? Jest kilka sposobów!
Wpływ paliwa na silnik jest znaczący. Jak jednak unikać tankowania napędu złej jakości? Podstawę stanowi wybór wyłącznie markowych stacji paliw należących do sieci. W niewielkich punktach zarządzanych przez prywatnych właścicieli ryzyko nadużyć jest szczególnie wysokie. Poza tym kierowca powinien podejrzliwie patrzeć na wyjątkowo niskie ceny paliw obowiązujące w danym punkcie oraz może pokusić się o zajrzenie do corocznych raportów ze stacji publikowanych przez UOKiK. Te można znaleźć zarówno na stronie urzędu, jak i w mediach motoryzacyjnych czy na forach.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.