REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wpływ paliwa na silnik: naprawy mogą być drogie!
Wpływ paliwa na silnik: naprawy mogą być drogie!

REKLAMA

REKLAMA

Paliwo stanowi napęd dla jednostki. Ono także w dużej mierze warunkuje jej sprawność. Jaki jest wpływ paliwa na silnik? Niewłaściwa jakość prowadzi do poważnego uszkodzenia motoru.

Na ujawnienie się symptomów zatankowania paliwa złej jakości, kierowca nie musi długo czekać. Czasami pojawią się one bezpośrednio po opuszczeniu stacji benzynowej. O jakich objawach mowa? Podstawowym jest wyraźne osłabienie silnika. Auto zacznie dużo gorzej przyspieszać, a dodatkowo jednostka napędowa może zacząć głośno pracować, borykać się z falowaniem obrotów i mocno zwiększyć spalanie. Popularnym symptomem jest też wyświetlenie się kontrolki "check engine" - to wynik nieprawidłowych odczytów np. sondy lambda. W motorach starszego typu często pojawia się również dymienie z rury wydechowej.

REKLAMA

REKLAMA

Wpływ paliwa na silnik jest potężny! Jego jakość w dużej mierze przekłada się na trwałość elementów osprzętu. Niskiej jakości benzyna jest w stanie trwale uszkodzić świece zapłonowe, sondę lambda czy nawet katalizator. Koszt naprawy powinien się zamknąć w kwocie na poziomie kilkuset złotych. W przypadku diesli i nowoczesnych benzyniaków skutki mogą być jeszcze gorsze. W końcu zanieczyszczone paliwo jest w stanie zniszczyć pompę wysokiego ciśnienia, zapchać precyzyjne wtryskiwacze czy uszkodzić wkład filtra cząstek stałych. A wtedy koszty ewentualnej naprawy będą liczone już w tysiącach złotych!

Zobacz również: Nowe oznaczenia paliw - jak wyglądają i co oznaczają?

Wpływ paliwa na silnik - skutki nieprawidłowości:

Benzyna:

REKLAMA

  • frakcje ciężkie podwyższają spalanie i przyspieszają proces zużycia silnika
  • duża zawartość siarki niszczy katalizator
  • duża ilość wody zimą przyspiesza proces zamarzania paliwa
  • węglowodory potęgują proces powstawania nagaru
  • wysoka prężność par prowadzi do powstania efektu dławienia się silnika

Olej napędowy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • frakcje ciężkie powodują potęgowanie nagaru
  • niska lepkość tworzy nieprawidłową mieszankę paliwową
  • nieprawidłowy skład prowadzący do wtrącenia parafiny zimą

LPG:

  • duża zawartość dilenów powoduje potęgowanie nagaru
  • duża ilość siarkowodoru potęguje korozję w układzie wydechowym
  • niska liczba oktanowa zwiększa spalanie

Wpływ paliwa na silnik jest na tyle duży, że gdy tylko kierowca zorientuje się, że zatankował benzynę lub olej napędowy niewłaściwej jakości, powinien niezwłocznie pozbyć się napędu z układu paliwowego. Najlepiej zatrzymać pojazd i zabrać go na pokładzie lawety do najbliższego warsztatu. Tam konieczne będzie spuszczenie paliwa, oczyszczenie układu zasilania oraz wymiana filtra paliwa. Szybka reakcja powinna uchronić kierowcę przed uszkodzeniem silnika. Nie oznacza jednak, że właścicielowi auta nie należy się zadośćuczynienie ze strony stacji paliw. W tym celu wystarczy złożyć wraz z paragonem potwierdzającym zakup reklamację.

Zobacz również: Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?

Wpływ paliwa na silnik - niedopatrzenia mogą być kosztowne!

Może się okazać, że właściciel lub zarządca konkretnej stacji paliwowej roszczenie odrzuci. To jednak nie oznacza, że oszukany klient musi złożyć broń. Kierowca w celu uzyskania pomocy powinien zwrócić do Inspekcji Handlowej, ewentualnie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pierwszy z organów uda się na stację z kontrolą, drugi wesprze właściciela auta poradą prawnika. Kiedy warto zgłosić sprawę do sądu? Przede wszystkim wtedy, gdy wpływ paliwa na silnik był na tyle duży, że doprowadził do jego uszkodzenia. Wtedy roszczenie może dotyczyć nie tylko zwrotu ceny zakupu benzyny, ale też pokrycia kosztów naprawy.

Naprawa silnika uszkodzonego przez paliwo złej jakości może kosztować nawet 10 - 15 tysięcy złotych. Jak udowodnić szkodę w czasie postępowania sądowego? Po pierwsze konieczne okazuje się pobranie dwóch próbek paliwa - z baku i ze stacji paliw. Te powinny zostać następnie przebadane przez biegłego. Po drugie przyda się oficjalna opinia mechanika, która wskaże że konieczność wykonania naprawy jest połączona z benzyną, olejem napędowym lub gazem złej jakości. Po trzecie kierowca musi udowodnić koszty. Do tego konieczny będzie np. paragon ze stacji, faktura za lawetę i faktura wystawiona przez mechanika.

Jak dbać o jakość paliwa? Jest kilka sposobów!

Wpływ paliwa na silnik jest znaczący. Jak jednak unikać tankowania napędu złej jakości? Podstawę stanowi wybór wyłącznie markowych stacji paliw należących do sieci. W niewielkich punktach zarządzanych przez prywatnych właścicieli ryzyko nadużyć jest szczególnie wysokie. Poza tym kierowca powinien podejrzliwie patrzeć na wyjątkowo niskie ceny paliw obowiązujące w danym punkcie oraz może pokusić się o zajrzenie do corocznych raportów ze stacji publikowanych przez UOKiK. Te można znaleźć zarówno na stronie urzędu, jak i w mediach motoryzacyjnych czy na forach.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA