REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,5 TD VM Motori
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,5 TD VM Motori

REKLAMA

REKLAMA

To ono przekazuje siłę napędową na pasek zewnętrzny, dzięki czemu pracują takie układy jak wspomagania, klimatyzacji czy ładowania. Koło pasowe wału korbowego często jest łączone z tłumikiem drgań skrętnych TVD.

Silnik w samochodzie pełni dwie podstawowe funkcje. Z jednej strony dostarcza siły napędowej koniecznej do ruszenia pojazdu z miejsca. Z drugiej musi też stanowić źródło siły dla podstawowych układów wykorzystywanych przez kierowcę w czasie jazdy. O jakich układach mowa? Przede wszystkim wspomaganiu układu kierowniczego, ładowania oraz klimatyzacji. Źródłem napędu w przypadku dodatkowych funkcji życiowych jednostki napędowej jest pasek zewnętrzny, zwany również paskiem osprzętu lub wielorowkowym. A kluczowym elementem napędowym dla niego jest koło pasowe wału korbowego, które przekazuje mu moment obrotowy wprost z silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Tłumik drgań skrętnych, czyli co?

W nowoczesnych silnikach coraz częściej koło pasowe jest łączone z tłumikiem drgań skrętnych TVD. Przyjmuje on formę gumowego dystansu zastosowanego między metalowymi obręczami koła, a jego zadaniem jest zmniejszenie ilości wibracji, które są emitowane przez jednostkę napędową. Skąd pochodzą drgania? Te są wynikiem pracy motoru wysilonego zarówno pod względem mocy, jak i emisji szkodliwych związków. Czemu należy je redukować? Bo nie tylko obniżają komfort eksploatacji pojazdu, ale przede wszystkim prowadzą do przyspieszonego zużycia paska wielorowkowego czy łożysk urządzeń, które napędza oraz pękania wału korbowego.

Zobacz również: Jak dobrze wybrać koło pasowe?

Koło pasowe wału korbowego występuje na rynku w dwóch typach. Pierwszym jest typ otwarty spotykany najczęściej w silnikach benzynowych, w którym obręcz wewnętrzna jest wyposażona w otwory. Drugim jest typ zamknięty. Posiada on obręcz jednolitą i dominuje w przypadku motorów zasilanych olejem napędowym. Bardzo ważne w kole pasowym jest jego prawidłowe wyważenie. Tylko w takim przypadku praca obrotowa elementu będzie przebiegała bez żadnych zakłóceń. Mechanizm wyważa się w dość prosty sposób. Służą do tego celu specjalne otwory, które nawierca się na powierzchni koła.

REKLAMA

Koło pasowe powinno wytrzymać 120 tys. km

Czas życia koła pasowego wału korbowego są w stanie skrócić przede wszystkim cztery czynniki, z których pierwszym jest oczywiście naturalne zużycie. Czas życia koła pasowego wyposażonego w tłumik drgań skrętnych TVD na ogół jest określany mniej więcej na 120 tysięcy kilometrów, przy czym element warto poddać kontroli mechanika po połowie tego dystansu. Usterka koła pasowego to jedna z popularniejszych niesprawności np. w dieslach 1.6 HDI i 2.0 HDI produkowanych przez koncern PSA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.6 HDI

O skróceniu interwały wymiany napędu paska zewnętrznego zadecydować może kilka scenariuszy eksploatacyjnych. Podstawowy dotyczy czynników zewnętrznych. W sytuacji, w które komora silnika została pozbawiona osłony, będzie się do niej dostawać zwiększona ilość wilgoci, piachu czy pyłu. Te będą stopniowo uszkadzać mechanizm. Poza tym znaczenie mają różnego rodzaju wady materiałowe oraz błędy popełnione przez mechanika podczas montażu. Przykład? Zdarza się, że warsztaty montują nowe koło pasowe wału korbowego przy pomocy starej śruby lub z niewłaściwym momentem obrotowym.

Awaria koła pasowego wału korbowego - objawem buczenie!

Kierowca dość szybko powinien zorientować się o tym, że koło pasowe wału korbowego wyposażone w tłumik drgań skrętnych TVD zużyło się w jego aucie. A świadczy o tym przede wszystkim głośna praca przypominająca buczenie. Jakie są najczęściej występujące uszkodzenia? Te dotyczą przede wszystkim samego tłumika, a konkretnie pęknięcia gumowej membrany lub pojawienia się poważnych ubytków na jej powierzchni. Koło pasowe może też korodować, zdarza się że wycierają się w nim powierzchnie wewnętrzne lub dochodzi do uszkodzenia otworów szczelinowych, ewentualnie tulei.

Zobacz również: Używany Peugeot 307: kompaktowa lwica

Sama wymiana koła pasowego na wale korbowym - nawet w sytuacji, w której posiada ono tłumik drgań skrętnych - nie jest droga. Procedura kosztuje zazwyczaj od 50 do 100 złotych. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku cen części. Czasami element kosztuje 100 złotych, a czasami jego cena sięga np. blisko 2100 złotych. Wszystko zależy od zaawansowania technologicznego jednostki napędowej zastosowanej w aucie przez producenta. Co ważne, razem z kołem pasowym mechanicy zalecają wymianę paska klinowego oraz napinacza i koła przy alternatorze. Zestaw napędu zewnętrznego zwiększa na ogół koszt o 150 - 500 złotych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA