REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koło pasowe wału korbowego - co musisz o nim wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,5 TD VM Motori
Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,5 TD VM Motori

REKLAMA

REKLAMA

To ono przekazuje siłę napędową na pasek zewnętrzny, dzięki czemu pracują takie układy jak wspomagania, klimatyzacji czy ładowania. Koło pasowe wału korbowego często jest łączone z tłumikiem drgań skrętnych TVD.

Silnik w samochodzie pełni dwie podstawowe funkcje. Z jednej strony dostarcza siły napędowej koniecznej do ruszenia pojazdu z miejsca. Z drugiej musi też stanowić źródło siły dla podstawowych układów wykorzystywanych przez kierowcę w czasie jazdy. O jakich układach mowa? Przede wszystkim wspomaganiu układu kierowniczego, ładowania oraz klimatyzacji. Źródłem napędu w przypadku dodatkowych funkcji życiowych jednostki napędowej jest pasek zewnętrzny, zwany również paskiem osprzętu lub wielorowkowym. A kluczowym elementem napędowym dla niego jest koło pasowe wału korbowego, które przekazuje mu moment obrotowy wprost z silnika.

REKLAMA

Tłumik drgań skrętnych, czyli co?

W nowoczesnych silnikach coraz częściej koło pasowe jest łączone z tłumikiem drgań skrętnych TVD. Przyjmuje on formę gumowego dystansu zastosowanego między metalowymi obręczami koła, a jego zadaniem jest zmniejszenie ilości wibracji, które są emitowane przez jednostkę napędową. Skąd pochodzą drgania? Te są wynikiem pracy motoru wysilonego zarówno pod względem mocy, jak i emisji szkodliwych związków. Czemu należy je redukować? Bo nie tylko obniżają komfort eksploatacji pojazdu, ale przede wszystkim prowadzą do przyspieszonego zużycia paska wielorowkowego czy łożysk urządzeń, które napędza oraz pękania wału korbowego.

Zobacz również: Jak dobrze wybrać koło pasowe?

Koło pasowe wału korbowego występuje na rynku w dwóch typach. Pierwszym jest typ otwarty spotykany najczęściej w silnikach benzynowych, w którym obręcz wewnętrzna jest wyposażona w otwory. Drugim jest typ zamknięty. Posiada on obręcz jednolitą i dominuje w przypadku motorów zasilanych olejem napędowym. Bardzo ważne w kole pasowym jest jego prawidłowe wyważenie. Tylko w takim przypadku praca obrotowa elementu będzie przebiegała bez żadnych zakłóceń. Mechanizm wyważa się w dość prosty sposób. Służą do tego celu specjalne otwory, które nawierca się na powierzchni koła.

Koło pasowe powinno wytrzymać 120 tys. km

Czas życia koła pasowego wału korbowego są w stanie skrócić przede wszystkim cztery czynniki, z których pierwszym jest oczywiście naturalne zużycie. Czas życia koła pasowego wyposażonego w tłumik drgań skrętnych TVD na ogół jest określany mniej więcej na 120 tysięcy kilometrów, przy czym element warto poddać kontroli mechanika po połowie tego dystansu. Usterka koła pasowego to jedna z popularniejszych niesprawności np. w dieslach 1.6 HDI i 2.0 HDI produkowanych przez koncern PSA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.6 HDI

O skróceniu interwały wymiany napędu paska zewnętrznego zadecydować może kilka scenariuszy eksploatacyjnych. Podstawowy dotyczy czynników zewnętrznych. W sytuacji, w które komora silnika została pozbawiona osłony, będzie się do niej dostawać zwiększona ilość wilgoci, piachu czy pyłu. Te będą stopniowo uszkadzać mechanizm. Poza tym znaczenie mają różnego rodzaju wady materiałowe oraz błędy popełnione przez mechanika podczas montażu. Przykład? Zdarza się, że warsztaty montują nowe koło pasowe wału korbowego przy pomocy starej śruby lub z niewłaściwym momentem obrotowym.

Awaria koła pasowego wału korbowego - objawem buczenie!

Kierowca dość szybko powinien zorientować się o tym, że koło pasowe wału korbowego wyposażone w tłumik drgań skrętnych TVD zużyło się w jego aucie. A świadczy o tym przede wszystkim głośna praca przypominająca buczenie. Jakie są najczęściej występujące uszkodzenia? Te dotyczą przede wszystkim samego tłumika, a konkretnie pęknięcia gumowej membrany lub pojawienia się poważnych ubytków na jej powierzchni. Koło pasowe może też korodować, zdarza się że wycierają się w nim powierzchnie wewnętrzne lub dochodzi do uszkodzenia otworów szczelinowych, ewentualnie tulei.

Zobacz również: Używany Peugeot 307: kompaktowa lwica

Sama wymiana koła pasowego na wale korbowym - nawet w sytuacji, w której posiada ono tłumik drgań skrętnych - nie jest droga. Procedura kosztuje zazwyczaj od 50 do 100 złotych. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku cen części. Czasami element kosztuje 100 złotych, a czasami jego cena sięga np. blisko 2100 złotych. Wszystko zależy od zaawansowania technologicznego jednostki napędowej zastosowanej w aucie przez producenta. Co ważne, razem z kołem pasowym mechanicy zalecają wymianę paska klinowego oraz napinacza i koła przy alternatorze. Zestaw napędu zewnętrznego zwiększa na ogół koszt o 150 - 500 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA