Czym różnią się silniki OHC od OHV i SOHC od DOHC?
REKLAMA
REKLAMA
Zawory silnika spalinowego sterowane są przez ruch wałka rozrządu. Znajdują się na nim popychacze, które z powodu obrotu wałka naciskają na odpowiednie zawory, otwierając je.
REKLAMA
OHC i OHV
Silnik OHC to taki, w którym wałek rozrządu działa bezpośrednio na zawory. Jest umieszczony ponad nimi i skonstruowany tak, aby jego popychacze mogły naciskać na zawory w trakcie pracy, otwierając je tym samym. Gdy popychacz minie zawory, zostają one zamknięte. W silniku typu OHV, wałek rozrządu umiesczony jest pod blokiem silnika i do sterowania zaworami wymaga dźwigni, prowadzonych na górę silnika. Obracając się porusza nimi, a te z kolei poruszają popychaczami, otwierającymi lub zamykającymi dane zawory.
Zobacz również: Jak wyczyścić zawór EGR?
DOHC i SOHC
W silnikach stosowane są rozwiązania z jednym (SOHC) lub dwoma (DOHC) wałkami rozrządu. Jest to zależne od konstrukcji bloku silnika. Motor SOHC to taki, w którym zarówno zawory wydechowe, jak i wtryskowe obsługiwane są przez ten sam wałek. DOHC oznacza, że zawory wtryskowe i wydechowe sterowane są oddzielnie, ale nie niezależnie, ponieważ oba wałki są połączone jednym paskiem z wałem korbowym. Takie rozwiązanie umożliwia osobne strojenie dla obu rodzajów zaworów i tym samym wprowadzenie zmiennych faz rozrządu. Na wałkach umieszczone są popychacze, sterujące pracą zaworów. Dzięki połączeniu z wałem korbowym, popychacze będą otwierały te zawory, które w danym momencie mają być otwarte.
Zobacz również: Jak zlikwidować przeciekanie zaworu igłowego w gaźniku?
REKLAMA
REKLAMA