REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czego zależy wygląd nadwozia samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
karoseria Fot. Fotolia
karoseria Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wygląd samochodu często decyduje o jego sukcesie na rynku. Jakie czynniki decydują o wyglądzie auta? Co projektant auta musi uwzględnić tworząc jego projekt?

Jak projektuje się nadwozie samochodu?

Popularność samochodu w bardzo dużej mierze zależy od jego wyglądu. Stylistyka stała się na tyle ważnym elementem w wymiarze nie tylko rynkowym, ale i kulturowym, że na jej podstawie odbiorcy w dużej mierze interpretują wszystkie właściwości samochodu. Dlatego też w ostatnich latach design bardzo przybrał na znaczeniu w przemyśle motoryzacyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Dla projektantów stanowi to jeszcze większe wyzwanie, jako że wymaga się od nich tworzenia atrakcyjnych pod względem estetycznym projektów, co jest coraz trudniejsze ze względu na rosnące oczekiwania także wobec innych aspektów samochodu. Z pomocą przychodzą im jednak coraz bardziej wyrafinowana technika i zaawansowane materiały, które pozwalają łączyć przyjemny dla oka wygląd ze stojącym na najwyższym poziomie bezpieczeństwem.

ŠKODA regularnie zdobywa najbardziej prestiżowe na świecie nagrody w kategorii wzornictwa – znajduje się wśród nich między innymi aż siedem wyróżnień uznanego plebiscytu Red Dot Awards.

Co wpływa na projekt wyglądu samochodu?

Projekt nadwozia ma bezpośrednie przełożenie na wiele właściwości całego samochodu.

REKLAMA

Strukturę: ŠKODA używa do budowy swoich samochodów kilku gatunków wysokiej jakości stali. W krytycznych miejscach (górna część słupka A, wewnętrzny słupek B, elementy podłogi, belka przedniego zderzaka) wykorzystywana jest stal o najwyższej wytrzymałości formowana na gorąco.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ŠKODA prowadzi bardzo intensywne badania nad zwiększaniem sztywności konstrukcji, czego wynikiem jest imponujący postęp w tym zakresie: nadwozie Octavii III jest o 25% sztywniejsze niż nadwozie Octavii II i dwukrotnie sztywniejsze niż Octavii I. Sztywność nadwozia ma kluczowy wpływ dla długotrwałej eksploatacji samochodu, jego właściwości jezdnych i bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo: sztywność nadwozia jest bezpośrednio powiązana z zachowaniem samochodu w zderzeniach – im jest ono sztywniejsze, tym większe są szanse na przeżycie i zminimalizowanie obrażeń kierowcy oraz pasażerów. By zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa sztywność całego samochodu nie może być jednakowa – potrzebne są strefy zbudowane z części, które będą przyjmować i rozpraszać energię uderzenia, tak by kabina pozostała możliwie nienaruszona. W tym celu elementy nośne z przodu i z tyłu samochodu, podłużnice i belki poprzeczne są skonstruowane tak, by stopniowo deformować się w momencie zderzenia. Stopniowy przebieg deformacji pozwala wydłużyć w czasie przebieg zderzenia i ograniczyć wielkość sił działających na jadących samochodem dzięki redukcji przeciążeń. Na podobnej zasadzie działają rozwiązania mające na celu minimalizację obrażeń, jakie może odnieść pieszy w razie potrącenia go przez samochód.

Szefem działu designu ŠKODY jest Jozef Kabaň, urodzony w 1973 roku stylista ze Słowacji. To on stworzył nowy, wyrazisty język stylistyczny marki, kreujący emocjonujący charakter nowych modeli czeskiej marki.

Funkcjonalność: zewnętrzny kształt samochodu ma bezpośredni związek z formą jego środka. Stylista samochodowy w swojej pracy spotyka się z wieloma czynnikami ograniczającymi swobodę projektowania – ma ograniczony budżet projektu, który limituje zbyt ambitne rozwiązania, musi uwzględnić potrzeby bezpieczeństwa i możliwości realizacji technicznej oraz rozwiązań wnętrza.

Zużycie paliwa: by samochód był oszczędny, musi stawiać mały opór aerodynamiczny, czyli mieć opływowy kształt oraz redukować zawirowania powietrza, wynikające z nieregularnych bądź generujących opór elementów nadwozia. Projekty ŠKODY są tworzone z myślą także o tych czynnikach już od pierwszego etapu realizacji i mają bardzo dobre współczynniki oporu powietrza, nie tracąc nic ze swojej funkcjonalności. O krok dalej w tej efektywności idą wersje GreenLine modeli ŠKODY, w których zastosowano dodatkowe rozwiązania – osłony i spoilery zmniejszające opór aerodynamiczny, a nawet specjalne wzory felg.

Zaawansowana technika i najwyższej jakości materiały doprowadziły ŠKODĘ do wyjątkowego osiągnięcia: wszystkie siedem modeli tej marki zdobyło najwyższą możliwą ocenę bezpieczeństwa – pięć gwiazdek w testach organizacji Euro NCAP.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA