REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czego zależy wygląd nadwozia samochodu?

karoseria Fot. Fotolia
karoseria Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wygląd samochodu często decyduje o jego sukcesie na rynku. Jakie czynniki decydują o wyglądzie auta? Co projektant auta musi uwzględnić tworząc jego projekt?

Jak projektuje się nadwozie samochodu?

Popularność samochodu w bardzo dużej mierze zależy od jego wyglądu. Stylistyka stała się na tyle ważnym elementem w wymiarze nie tylko rynkowym, ale i kulturowym, że na jej podstawie odbiorcy w dużej mierze interpretują wszystkie właściwości samochodu. Dlatego też w ostatnich latach design bardzo przybrał na znaczeniu w przemyśle motoryzacyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Dla projektantów stanowi to jeszcze większe wyzwanie, jako że wymaga się od nich tworzenia atrakcyjnych pod względem estetycznym projektów, co jest coraz trudniejsze ze względu na rosnące oczekiwania także wobec innych aspektów samochodu. Z pomocą przychodzą im jednak coraz bardziej wyrafinowana technika i zaawansowane materiały, które pozwalają łączyć przyjemny dla oka wygląd ze stojącym na najwyższym poziomie bezpieczeństwem.

ŠKODA regularnie zdobywa najbardziej prestiżowe na świecie nagrody w kategorii wzornictwa – znajduje się wśród nich między innymi aż siedem wyróżnień uznanego plebiscytu Red Dot Awards.

Co wpływa na projekt wyglądu samochodu?

Projekt nadwozia ma bezpośrednie przełożenie na wiele właściwości całego samochodu.

Strukturę: ŠKODA używa do budowy swoich samochodów kilku gatunków wysokiej jakości stali. W krytycznych miejscach (górna część słupka A, wewnętrzny słupek B, elementy podłogi, belka przedniego zderzaka) wykorzystywana jest stal o najwyższej wytrzymałości formowana na gorąco.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

ŠKODA prowadzi bardzo intensywne badania nad zwiększaniem sztywności konstrukcji, czego wynikiem jest imponujący postęp w tym zakresie: nadwozie Octavii III jest o 25% sztywniejsze niż nadwozie Octavii II i dwukrotnie sztywniejsze niż Octavii I. Sztywność nadwozia ma kluczowy wpływ dla długotrwałej eksploatacji samochodu, jego właściwości jezdnych i bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo: sztywność nadwozia jest bezpośrednio powiązana z zachowaniem samochodu w zderzeniach – im jest ono sztywniejsze, tym większe są szanse na przeżycie i zminimalizowanie obrażeń kierowcy oraz pasażerów. By zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa sztywność całego samochodu nie może być jednakowa – potrzebne są strefy zbudowane z części, które będą przyjmować i rozpraszać energię uderzenia, tak by kabina pozostała możliwie nienaruszona. W tym celu elementy nośne z przodu i z tyłu samochodu, podłużnice i belki poprzeczne są skonstruowane tak, by stopniowo deformować się w momencie zderzenia. Stopniowy przebieg deformacji pozwala wydłużyć w czasie przebieg zderzenia i ograniczyć wielkość sił działających na jadących samochodem dzięki redukcji przeciążeń. Na podobnej zasadzie działają rozwiązania mające na celu minimalizację obrażeń, jakie może odnieść pieszy w razie potrącenia go przez samochód.

Szefem działu designu ŠKODY jest Jozef Kabaň, urodzony w 1973 roku stylista ze Słowacji. To on stworzył nowy, wyrazisty język stylistyczny marki, kreujący emocjonujący charakter nowych modeli czeskiej marki.

Funkcjonalność: zewnętrzny kształt samochodu ma bezpośredni związek z formą jego środka. Stylista samochodowy w swojej pracy spotyka się z wieloma czynnikami ograniczającymi swobodę projektowania – ma ograniczony budżet projektu, który limituje zbyt ambitne rozwiązania, musi uwzględnić potrzeby bezpieczeństwa i możliwości realizacji technicznej oraz rozwiązań wnętrza.

Zużycie paliwa: by samochód był oszczędny, musi stawiać mały opór aerodynamiczny, czyli mieć opływowy kształt oraz redukować zawirowania powietrza, wynikające z nieregularnych bądź generujących opór elementów nadwozia. Projekty ŠKODY są tworzone z myślą także o tych czynnikach już od pierwszego etapu realizacji i mają bardzo dobre współczynniki oporu powietrza, nie tracąc nic ze swojej funkcjonalności. O krok dalej w tej efektywności idą wersje GreenLine modeli ŠKODY, w których zastosowano dodatkowe rozwiązania – osłony i spoilery zmniejszające opór aerodynamiczny, a nawet specjalne wzory felg.

Zaawansowana technika i najwyższej jakości materiały doprowadziły ŠKODĘ do wyjątkowego osiągnięcia: wszystkie siedem modeli tej marki zdobyło najwyższą możliwą ocenę bezpieczeństwa – pięć gwiazdek w testach organizacji Euro NCAP.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA