REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czego zależy wygląd nadwozia samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
karoseria Fot. Fotolia
karoseria Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wygląd samochodu często decyduje o jego sukcesie na rynku. Jakie czynniki decydują o wyglądzie auta? Co projektant auta musi uwzględnić tworząc jego projekt?

Jak projektuje się nadwozie samochodu?

Popularność samochodu w bardzo dużej mierze zależy od jego wyglądu. Stylistyka stała się na tyle ważnym elementem w wymiarze nie tylko rynkowym, ale i kulturowym, że na jej podstawie odbiorcy w dużej mierze interpretują wszystkie właściwości samochodu. Dlatego też w ostatnich latach design bardzo przybrał na znaczeniu w przemyśle motoryzacyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Dla projektantów stanowi to jeszcze większe wyzwanie, jako że wymaga się od nich tworzenia atrakcyjnych pod względem estetycznym projektów, co jest coraz trudniejsze ze względu na rosnące oczekiwania także wobec innych aspektów samochodu. Z pomocą przychodzą im jednak coraz bardziej wyrafinowana technika i zaawansowane materiały, które pozwalają łączyć przyjemny dla oka wygląd ze stojącym na najwyższym poziomie bezpieczeństwem.

ŠKODA regularnie zdobywa najbardziej prestiżowe na świecie nagrody w kategorii wzornictwa – znajduje się wśród nich między innymi aż siedem wyróżnień uznanego plebiscytu Red Dot Awards.

Co wpływa na projekt wyglądu samochodu?

Projekt nadwozia ma bezpośrednie przełożenie na wiele właściwości całego samochodu.

REKLAMA

Strukturę: ŠKODA używa do budowy swoich samochodów kilku gatunków wysokiej jakości stali. W krytycznych miejscach (górna część słupka A, wewnętrzny słupek B, elementy podłogi, belka przedniego zderzaka) wykorzystywana jest stal o najwyższej wytrzymałości formowana na gorąco.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ŠKODA prowadzi bardzo intensywne badania nad zwiększaniem sztywności konstrukcji, czego wynikiem jest imponujący postęp w tym zakresie: nadwozie Octavii III jest o 25% sztywniejsze niż nadwozie Octavii II i dwukrotnie sztywniejsze niż Octavii I. Sztywność nadwozia ma kluczowy wpływ dla długotrwałej eksploatacji samochodu, jego właściwości jezdnych i bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo: sztywność nadwozia jest bezpośrednio powiązana z zachowaniem samochodu w zderzeniach – im jest ono sztywniejsze, tym większe są szanse na przeżycie i zminimalizowanie obrażeń kierowcy oraz pasażerów. By zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa sztywność całego samochodu nie może być jednakowa – potrzebne są strefy zbudowane z części, które będą przyjmować i rozpraszać energię uderzenia, tak by kabina pozostała możliwie nienaruszona. W tym celu elementy nośne z przodu i z tyłu samochodu, podłużnice i belki poprzeczne są skonstruowane tak, by stopniowo deformować się w momencie zderzenia. Stopniowy przebieg deformacji pozwala wydłużyć w czasie przebieg zderzenia i ograniczyć wielkość sił działających na jadących samochodem dzięki redukcji przeciążeń. Na podobnej zasadzie działają rozwiązania mające na celu minimalizację obrażeń, jakie może odnieść pieszy w razie potrącenia go przez samochód.

Szefem działu designu ŠKODY jest Jozef Kabaň, urodzony w 1973 roku stylista ze Słowacji. To on stworzył nowy, wyrazisty język stylistyczny marki, kreujący emocjonujący charakter nowych modeli czeskiej marki.

Funkcjonalność: zewnętrzny kształt samochodu ma bezpośredni związek z formą jego środka. Stylista samochodowy w swojej pracy spotyka się z wieloma czynnikami ograniczającymi swobodę projektowania – ma ograniczony budżet projektu, który limituje zbyt ambitne rozwiązania, musi uwzględnić potrzeby bezpieczeństwa i możliwości realizacji technicznej oraz rozwiązań wnętrza.

Zużycie paliwa: by samochód był oszczędny, musi stawiać mały opór aerodynamiczny, czyli mieć opływowy kształt oraz redukować zawirowania powietrza, wynikające z nieregularnych bądź generujących opór elementów nadwozia. Projekty ŠKODY są tworzone z myślą także o tych czynnikach już od pierwszego etapu realizacji i mają bardzo dobre współczynniki oporu powietrza, nie tracąc nic ze swojej funkcjonalności. O krok dalej w tej efektywności idą wersje GreenLine modeli ŠKODY, w których zastosowano dodatkowe rozwiązania – osłony i spoilery zmniejszające opór aerodynamiczny, a nawet specjalne wzory felg.

Zaawansowana technika i najwyższej jakości materiały doprowadziły ŠKODĘ do wyjątkowego osiągnięcia: wszystkie siedem modeli tej marki zdobyło najwyższą możliwą ocenę bezpieczeństwa – pięć gwiazdek w testach organizacji Euro NCAP.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA