W jakim celu zabudowuje się ciężarówki?
REKLAMA
REKLAMA
Funkcje elementów zabudowy samochodów ciężarowych
Elementy zabudowy samochodów ciężarowych pełnią różnorodne funkcje. W zależności od rodzaju m.in. poprawiają bezpieczeństwo, chronią podwozie i nadwozie przed niszczącymi czynnikami, poprawiają aerodynamikę jednocześnie obniżając zużycie paliwa. Już drobne modyfikacje w postaci montażu owiewek i nadkoli mają wpływ na ograniczenie emisji spalin.
REKLAMA
REKLAMA
- Elementy zabudowy takie jak dodatkowe owiewki, odchylacze odpływu i spojlery kształtują aerodynamikę pojazdu, co ma wpływ na opór powietrza oraz ustatecznianie lub zwiększanie nacisku kół na jezdnię. Dzięki kompletnej zabudowie można obniżyć poziom "spalania" nawet o kilkanaście procent, co w przypadku tak dużych maszyn jak zestawy zwane TIR-ami stanowi bardzo dużą oszczędność – mówi Edyta Jędrzejewska z firmy Multi Plast.
Oprócz zmiany własności aerodynamicznych pojazdów, zabudowa ciężarówek może podnieść bezpieczeństwo jazdy i użytkowania auta ciężarowego. Zmodyfikowane zderzaki oraz nadkola mają chronić podwozie przed piachem drogowym. Dlatego wiele firm przewozowych decyduje się więc na dodatkową zabudowę.
Zobacz też: Na czym polega hydrofobizacja?
Zabudowy międzyosiowe wpływają na obniżenie zużycia paliwa?
Uzupełnieniem i kluczowym elementem aerodynamicznego pakietu zabudowy samochodów ciężarowych są zabudowy międzyosiowe. Według zapewnień producentów zabudowa tego typu nie tylko wpływa na obniżenie zużycia paliwa o minimum 5 procent ale poprawia również komfort i bezpieczeństwo prowadzenia ciężarówki.
- Właściwości osłonowe zabudowy międzyosiowej mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze, zarówno bezpieczeństwa kierowcy ciężarówki jak i innych użytkowników dróg. Dodatkowo musza jednak spełniać rolę funkcjonalnego, estetycznego elementu nadwozia – dodaje Edyta Jędrzejewska z Multi Plast.
Zobacz też: Glinka do karoserii - jak jej używać?
Niemniej ważnym od bezpieczeństwa czynnikiem dla każdego spedytora i kierowcy będzie też oszczędność w zużyciu paliwa. Podczas jazdy z prędkością 80-90 km/h po autostradzie powstaje duży opór powietrza, a opływające nadwozie wiatr prześlizguje się przez pływową zabudowę kabiny i może "rozbijać się" o niezabudowany tył. Wtedy warto przeprowadzić optymalizację przepływu powietrza, którą uzyskuje się za pomocą spojlerów, owiewek i zabudowy międzyosiowej. Zabudowę międzyosiową realizuje się za sprawą uchylnych, otwieranych zestawów dopasowanych do każdego rozstawu osi. Zabudowy występują również w zróżnicowanej stylizacji dostosowanej do modelu pojazdu. Dodatkowo, zabudowa może zostać pomalowana na dowolny akrylowy lub metaliczny kolor pasujący lub finezyjnie kontrastujący z wyglądem ciężarówki. Warto również zadbać o ochronę antykorozyjną stelaży. Efekt ten można uzyskać poprzez proszkowe malowanie elementów.
Zobacz też: Test Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost
Zabudowa ciężarówki, a przepisy drogowe
Design i aerodynamika to jednak drugorzędne role zabudowy międzyosiowej. Najważniejszym powodem stosowania tej technologii są względy bezpieczeństwa i ochrony środowiska, które ujęte zostały w unijnych przepisach. Obowiązujące do 2012 przepisy unijne ustanowione w latach 80. dotyczyły przede wszystkim bezpieczeństwa na drogach i ochronie infrastruktury. Wedle nich zabudowa międzyosiowa wymieniana była wyłącznie w kontekście poprawy bezpieczeństwa rowerzystów na drogach, po których poruszają się samochody ciężarowe. Zmiana kształtu kabiny i dodatkowe osłony mogą przyczynić się do uchronienia przed śmiertelnym wypadkiem od 300 do 500 osób rocznie. Obecne przepisy uaktualnione poprzez dyrektywę efektywności energetycznej i ochrony środowiska poświęcają dużo więcej uwagi zabudowie. Miała to być odpowiedź na dane potwierdzające informacje, że jedna piąta emisji CO2 w Europie pochodzi z transportu kołowego, z czego 25 proc. od ciężarówek. Według danych określających wytyczne dotyczące poprawy aerodynamicznej samochodów ciężarowych poprawa zabudowy kabiny i aerodynamiczne klapy pozwalają na oszczędność rzędu 5 tys. euro rocznie na pojeździe pokonującym 100 tys. km. Kwestie ochrony środowiska przekładają się więc tutaj wyraźnie na wymierne korzyści w spedycji i obsłudze transportu kołowego.
Źródło: Materiały prasowe MultiPlast
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.