REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim celu zabudowuje się ciężarówki?

Subskrybuj nas na Youtube
W jakim celu zabudowuje się ciężarówki?
W jakim celu zabudowuje się ciężarówki?
MultiPlast

REKLAMA

REKLAMA

Spojlery na kabinach ciągników siodłowych to najbardziej widoczne elementy zabudowy ciężarówek. Jednak właściciele pojazdów często stosują również zabudowę przyczep i mniej widocznych miejsc w konstrukcji tzw. TIR-ów. Czemu ma służyć tego typu zabudowa?

Funkcje elementów zabudowy samochodów ciężarowych

Elementy zabudowy samochodów ciężarowych pełnią różnorodne funkcje. W zależności od rodzaju m.in. poprawiają bezpieczeństwo, chronią podwozie i nadwozie przed niszczącymi czynnikami, poprawiają aerodynamikę jednocześnie obniżając zużycie paliwa. Już drobne modyfikacje w postaci montażu owiewek i nadkoli mają wpływ na ograniczenie emisji spalin.

REKLAMA

REKLAMA

- Elementy zabudowy takie jak dodatkowe owiewki, odchylacze odpływu i spojlery kształtują aerodynamikę pojazdu, co ma wpływ na opór powietrza oraz ustatecznianie lub zwiększanie nacisku kół na jezdnię. Dzięki kompletnej zabudowie można obniżyć poziom "spalania" nawet o kilkanaście procent, co w przypadku tak dużych maszyn jak zestawy zwane TIR-ami stanowi bardzo dużą oszczędność – mówi Edyta Jędrzejewska z firmy Multi Plast.

Oprócz zmiany własności aerodynamicznych pojazdów, zabudowa ciężarówek może podnieść bezpieczeństwo jazdy i użytkowania auta ciężarowego. Zmodyfikowane zderzaki oraz nadkola mają chronić podwozie przed piachem drogowym. Dlatego wiele firm przewozowych decyduje się więc na dodatkową zabudowę.

Zobacz też: Na czym polega hydrofobizacja?

REKLAMA

Zabudowy międzyosiowe wpływają na obniżenie zużycia paliwa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzupełnieniem i kluczowym elementem aerodynamicznego pakietu zabudowy samochodów ciężarowych są zabudowy międzyosiowe. Według zapewnień producentów zabudowa tego typu nie tylko wpływa na obniżenie zużycia paliwa o minimum 5 procent ale poprawia również komfort i bezpieczeństwo prowadzenia ciężarówki.

- Właściwości osłonowe zabudowy międzyosiowej mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze, zarówno bezpieczeństwa kierowcy ciężarówki jak i innych użytkowników dróg. Dodatkowo musza jednak spełniać rolę funkcjonalnego, estetycznego elementu nadwozia – dodaje Edyta Jędrzejewska z Multi Plast.

Zobacz też: Glinka do karoserii - jak jej używać?

Niemniej ważnym od bezpieczeństwa czynnikiem dla każdego spedytora i kierowcy będzie też oszczędność w zużyciu paliwa. Podczas jazdy z prędkością 80-90 km/h po autostradzie powstaje duży opór powietrza, a opływające nadwozie wiatr prześlizguje się przez pływową zabudowę kabiny i może "rozbijać się" o niezabudowany tył. Wtedy warto przeprowadzić optymalizację przepływu powietrza, którą uzyskuje się za pomocą spojlerów, owiewek i zabudowy międzyosiowej. Zabudowę międzyosiową realizuje się za sprawą uchylnych, otwieranych zestawów dopasowanych do każdego rozstawu osi. Zabudowy występują również w zróżnicowanej stylizacji dostosowanej do modelu pojazdu. Dodatkowo, zabudowa może zostać pomalowana na dowolny akrylowy lub metaliczny kolor pasujący lub finezyjnie kontrastujący z wyglądem ciężarówki. Warto również zadbać o ochronę antykorozyjną stelaży. Efekt ten można uzyskać poprzez proszkowe malowanie elementów.  

Zobacz też: Test Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost

Zabudowa ciężarówki, a przepisy drogowe

Design i aerodynamika to jednak drugorzędne role zabudowy międzyosiowej. Najważniejszym powodem stosowania tej technologii są względy bezpieczeństwa i ochrony środowiska, które ujęte zostały w unijnych przepisach. Obowiązujące do 2012 przepisy unijne ustanowione w latach 80. dotyczyły przede wszystkim bezpieczeństwa na drogach i ochronie infrastruktury. Wedle nich zabudowa międzyosiowa wymieniana była wyłącznie w kontekście poprawy bezpieczeństwa rowerzystów na drogach, po których poruszają się samochody ciężarowe. Zmiana kształtu kabiny i dodatkowe osłony mogą przyczynić się do uchronienia przed śmiertelnym wypadkiem od 300 do 500 osób rocznie. Obecne przepisy uaktualnione poprzez dyrektywę efektywności energetycznej i ochrony środowiska poświęcają dużo więcej uwagi zabudowie. Miała to być odpowiedź na dane potwierdzające informacje, że jedna piąta emisji CO2 w Europie pochodzi z transportu kołowego, z czego 25 proc. od ciężarówek. Według danych określających wytyczne dotyczące poprawy aerodynamicznej samochodów ciężarowych poprawa zabudowy kabiny i aerodynamiczne klapy pozwalają na oszczędność rzędu 5 tys. euro rocznie na pojeździe pokonującym 100 tys. km.  Kwestie ochrony środowiska przekładają się więc tutaj wyraźnie na wymierne korzyści w spedycji i obsłudze transportu kołowego.

Źródło: Materiały prasowe MultiPlast

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA