REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plasti Dip lub Plasti Lak – co to jest?

Tomasz Korniejew
Preparatami typu Plasti Dip i Plasti Lak można przykryć brzydkie otarcia, ale nie zastąpi to pełnej naprawy elementu.
Preparatami typu Plasti Dip i Plasti Lak można przykryć brzydkie otarcia, ale nie zastąpi to pełnej naprawy elementu.

REKLAMA

REKLAMA

Preparaty typu Plasti Dip lub Plasti Lak są coraz powszechniejsze również na polskim rynku. To gumowe powłoki, którymi w łatwy sposób można zmienić kolor całego pojazdu lub wybranych elementów.

Jeszcze dziesięć lat temu zmiana koloru samochodu wiązała się ze sporym wydatkiem i pociągała za sobą konieczność zrezygnowania z użytkowania auta przez co najmniej kilka dni. Przed polakierowaniem pojazdu w warsztacie należało m.in. zdemontować poszczególne elementy nadwozia, a po nałożeniu farby odpowiednio długo odczekać aż nowa farba całkowicie wyschnie.

REKLAMA

Zobacz też: Glinka do karoserii - jak jej używać?

Nowe sposoby na zmianę koloru nadwozia

REKLAMA

Od co najmniej kilku lat, osoby które są zwolennikami częstej zmiany barw swoich pojazdów mogą skorzystać z oferty wszelkiego rodzaju warsztatów zajmujących się oklejaniem m.in. samochodów specjalną folią imitującą lakier. Naklejanie folii trwa o wiele krócej niż lakierowanie i jest tańsze.

Możliwość szybkiej zmiany barwy nadwozia bez konieczności rozkręcania karoserii spotkała się z dużym zainteresowaniem właścicieli pojazdów. Jednak takie oklejanie nadwozia wymaga dużej wprawy i mimo że zazwyczaj jest tańsze od lakierownia to wciąż sporo kosztuje.  Pokrycie foliową powłoką samochodu segmentu B kosztuje minimum 2 500 zł. Z kolei oklejenie pojazdów klasy średniej folią najwyższej jakości może kosztować 6-7 tys. zł, a nawet więcej.

Istotne jest, że folie samochodowe są dość trwałe, a potencjalni klienci mogą liczyć na gwarancję sięgającą nawet 10 lat użytkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowią również solidną ochronę przed wszelkiego rodzaju zarysowaniami, które są skutkiem uderzeń drobnych kamieni wypadających spod kół poruszających się pojazdów, czy przed promieniowaniem UV.

Zobacz też: Jak usunąć rysy z lakieru auta oraz prawidłowo go nawoskować?

Gumowe powłoki na samochód

Jednak oferta nietrwałej zmiany barwy nadwozia samochodu nie jest skierowana jedynie dla kierowców z zasobnym portfelem.

Niedawno na polskim rynku pojawiły się tzw. gumy syntetyczne, którymi można pokryć całe nadwozie lub jego poszczególne elementy. Co ciekawe, gumowe powłoki można stosować również na elementach wnętrza a nawet drewnie. Najpopularniejszymi tego typu preparatami dostępnymi w Polsce są Plasti Dip i Plasti Lak.

Plasti Dip i Plasti Lak – jak to działa?

Oba preparaty są dostępne w puszkach w postaci cieczy, którą należy rozpylić na powierzchni malowanego elementu.

Specjalną „gumą w spreju” można pokrywać nie tylko elementy karoserii lecz także felgi (są dedykowane gumy do felg o grubszej strukturze) a nawet plastikowe elementy wnętrza. Syntetyczną gumę można także stosować na drewnie.

Zobacz też: Prawidłowe mycie karoserii samochodu

Nakładanie syntetycznej gumy na karoserię

Preparaty należy stosować na odtłuszczonej i czystej nawierzchni. Oczyszczenie elementu ma wpływ m.in. na to jak długo utrzyma się efekt pracy.

Po rozpyleniu wszystkich warstw na powierzchni (konieczne będzie nałożenie co najmniej pięciu) należy odczekać około 4 godz. do całkowitego wyschnięcia.

Elementy pokryte syntetyczną gumą można myć w powszechnie dostępnych rodzajach myjni samochodowych. Materiał zachowuje swoje właściwości w temperaturze od ok. minus 34 do plus 93 st. C. Syntetyczna guma nie jest jednak odporna na mocne zarysowania i nacięcia.

Zobacz też: Współczynnik Cx - czym jest i co określa?

Ile kosztuje nałożenie Plasti Dip lub Plasti Lak?

REKLAMA

Operacja nałożenia opisywanych środków na cały samochód do momentu wyjazdu z warsztatu trwa kilka godzin. Zgodnie z opinią użytkowników efekt końcowy będzie się utrzymywał do dwóch lat. W większości miejsc w Polsce za nałożenie gumowej powłoki na komplet felg zapłacimy minimum 250 zł. Cena „pomalowania” całego samochodu to minimum 1300 zł, z kolei pojedynczego elementu to co najmniej 250 zł.

W przypadku, gdy preparat zostanie źle nałożony może odchodzić przy krawędziach. Użytkownicy twierdzą, że nie warto pokrywać środkiem elementów wnętrza, których często dotykamy dłońmi – np. klamek, bo szybko się wytrą.

W dostępnej gamie kolorystycznej oprócz tradycyjnych barw dostępne są powłoki imitujące lakiery perłowe, metaliczne i matowe. Ciekawostką jest, że zdejmowanie powłoki Plasti Dip lub Plasti Lak z karoserii jest banalnie proste. Wystarczy złapać za krawędź i odkleić gumę z całego elementu. Preparat nie pozostawia na lakierze śladów i po jego zdjęciu nie jest potrzebna polerka. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

REKLAMA

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA