REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plasti Dip lub Plasti Lak – co to jest?

Tomasz Korniejew
Preparatami typu Plasti Dip i Plasti Lak można przykryć brzydkie otarcia, ale nie zastąpi to pełnej naprawy elementu.
Preparatami typu Plasti Dip i Plasti Lak można przykryć brzydkie otarcia, ale nie zastąpi to pełnej naprawy elementu.

REKLAMA

REKLAMA

Preparaty typu Plasti Dip lub Plasti Lak są coraz powszechniejsze również na polskim rynku. To gumowe powłoki, którymi w łatwy sposób można zmienić kolor całego pojazdu lub wybranych elementów.

Jeszcze dziesięć lat temu zmiana koloru samochodu wiązała się ze sporym wydatkiem i pociągała za sobą konieczność zrezygnowania z użytkowania auta przez co najmniej kilka dni. Przed polakierowaniem pojazdu w warsztacie należało m.in. zdemontować poszczególne elementy nadwozia, a po nałożeniu farby odpowiednio długo odczekać aż nowa farba całkowicie wyschnie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Glinka do karoserii - jak jej używać?

Nowe sposoby na zmianę koloru nadwozia

Od co najmniej kilku lat, osoby które są zwolennikami częstej zmiany barw swoich pojazdów mogą skorzystać z oferty wszelkiego rodzaju warsztatów zajmujących się oklejaniem m.in. samochodów specjalną folią imitującą lakier. Naklejanie folii trwa o wiele krócej niż lakierowanie i jest tańsze.

Możliwość szybkiej zmiany barwy nadwozia bez konieczności rozkręcania karoserii spotkała się z dużym zainteresowaniem właścicieli pojazdów. Jednak takie oklejanie nadwozia wymaga dużej wprawy i mimo że zazwyczaj jest tańsze od lakierownia to wciąż sporo kosztuje.  Pokrycie foliową powłoką samochodu segmentu B kosztuje minimum 2 500 zł. Z kolei oklejenie pojazdów klasy średniej folią najwyższej jakości może kosztować 6-7 tys. zł, a nawet więcej.

REKLAMA

Istotne jest, że folie samochodowe są dość trwałe, a potencjalni klienci mogą liczyć na gwarancję sięgającą nawet 10 lat użytkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowią również solidną ochronę przed wszelkiego rodzaju zarysowaniami, które są skutkiem uderzeń drobnych kamieni wypadających spod kół poruszających się pojazdów, czy przed promieniowaniem UV.

Zobacz też: Jak usunąć rysy z lakieru auta oraz prawidłowo go nawoskować?

Gumowe powłoki na samochód

Jednak oferta nietrwałej zmiany barwy nadwozia samochodu nie jest skierowana jedynie dla kierowców z zasobnym portfelem.

Niedawno na polskim rynku pojawiły się tzw. gumy syntetyczne, którymi można pokryć całe nadwozie lub jego poszczególne elementy. Co ciekawe, gumowe powłoki można stosować również na elementach wnętrza a nawet drewnie. Najpopularniejszymi tego typu preparatami dostępnymi w Polsce są Plasti Dip i Plasti Lak.

Plasti Dip i Plasti Lak – jak to działa?

Oba preparaty są dostępne w puszkach w postaci cieczy, którą należy rozpylić na powierzchni malowanego elementu.

Specjalną „gumą w spreju” można pokrywać nie tylko elementy karoserii lecz także felgi (są dedykowane gumy do felg o grubszej strukturze) a nawet plastikowe elementy wnętrza. Syntetyczną gumę można także stosować na drewnie.

Zobacz też: Prawidłowe mycie karoserii samochodu

Nakładanie syntetycznej gumy na karoserię

Preparaty należy stosować na odtłuszczonej i czystej nawierzchni. Oczyszczenie elementu ma wpływ m.in. na to jak długo utrzyma się efekt pracy.

Po rozpyleniu wszystkich warstw na powierzchni (konieczne będzie nałożenie co najmniej pięciu) należy odczekać około 4 godz. do całkowitego wyschnięcia.

Elementy pokryte syntetyczną gumą można myć w powszechnie dostępnych rodzajach myjni samochodowych. Materiał zachowuje swoje właściwości w temperaturze od ok. minus 34 do plus 93 st. C. Syntetyczna guma nie jest jednak odporna na mocne zarysowania i nacięcia.

Zobacz też: Współczynnik Cx - czym jest i co określa?

Ile kosztuje nałożenie Plasti Dip lub Plasti Lak?

Operacja nałożenia opisywanych środków na cały samochód do momentu wyjazdu z warsztatu trwa kilka godzin. Zgodnie z opinią użytkowników efekt końcowy będzie się utrzymywał do dwóch lat. W większości miejsc w Polsce za nałożenie gumowej powłoki na komplet felg zapłacimy minimum 250 zł. Cena „pomalowania” całego samochodu to minimum 1300 zł, z kolei pojedynczego elementu to co najmniej 250 zł.

W przypadku, gdy preparat zostanie źle nałożony może odchodzić przy krawędziach. Użytkownicy twierdzą, że nie warto pokrywać środkiem elementów wnętrza, których często dotykamy dłońmi – np. klamek, bo szybko się wytrą.

W dostępnej gamie kolorystycznej oprócz tradycyjnych barw dostępne są powłoki imitujące lakiery perłowe, metaliczne i matowe. Ciekawostką jest, że zdejmowanie powłoki Plasti Dip lub Plasti Lak z karoserii jest banalnie proste. Wystarczy złapać za krawędź i odkleić gumę z całego elementu. Preparat nie pozostawia na lakierze śladów i po jego zdjęciu nie jest potrzebna polerka. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA