REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewolucja nadwozi samochodowych

Skoda Superb
Skoda Superb
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Kształt nadwozia samochodu wyraźnie ewoluował na przestrzeni ostatnich 100 lat. Cały czas pojawiają się nowe konstrukcje, mające zapełnić konkretne nisze na rynku. Jakie są główne rodzaje nadwozi i jakie są ich zalety oraz wady?

Nadwozia samochodów: ewolucja

Za genezą powstania różnych typów nadwozi kryje się wiele ciekawostek historycznych i językowych. ŠKODA kontynuuje ich ewolucję, tworząc często wymykające się definicjom rozwiązania, gwarantujące najlepsze dopasowanie do potrzeb i oczekiwań Klientów.

REKLAMA

REKLAMA

Osoby zajmujące się motoryzacją lubią podkreślać znaczenie mechanicznego aspektu samochodu, ale tak naprawdę w bardzo dużej mierze rynkowy sukces modelu zależy od wyglądu jego nadwozia. To przez jego pryzmat cała konstrukcja jest postrzegana w zbiorowej świadomości, wzbudzając zaufanie, pożądanie lub odrzucenie.

Nie jest to jednak płytka ocena, jako że oprócz wartości estetycznych kształt nadwozia niesie za sobą walory funkcjonalne, determinujące w dużej mierze praktyczność kabiny, osiągi czy też bezpieczeństwo.

REKLAMA

W zależności od narzuconych celów jeszcze do niedawna samochody powstawały wokół określonych koncepcji typów nadwozia. Dziś projektanci coraz odważniej uwalniają się z tych sztywnych ram, płynnie przechodząc między różnymi rozwiązaniami, tworząc samochody dokładnie takie, jakich oczekują Klienci. Przykładem takich hybryd może być nowatorska ŠKODA Rapid Spaceback, będąca praktyczniejszym rozwinięciem typowego hatchbacka, czy też model Superb, łączący dzięki dwuczęściowej pokrywie bagażnika TwinDoor reprezentacyjny wygląd limuzyny z praktyczną tylną pokrywą liftbacka. Nazwy tradycyjnych typów nadwozi wywodzą się z czasów powozów konnych, a nawet wcześniejszych. Nazwa sedan pochodzi od francuskiego określenia lektyk, które jeszcze w czasach starożytnych miały podobną, trójbryłową sylwetkę. Kabriolet to lekki powóz konny ze składanym dachem, a coupe to powóz powstały ze skrócenia limuzyny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnia nazwa z kolei wywodzi się od francuskiego regionu Limousin. Teorii, czemu akurat to on został uwieczniony w nazwie, jest wiele – mówią one o podobieństwie kształtu płaszczy pasterzy z tego regionu do sylwetek pierwszych limuzyn lub okryć szoferów ich prowadzących. Van był dużym, zakrytym pojazdem jadącym na czele oddziału armii (piesze oddziały nazywane były – także w języku polskim – awangardą).

W tym samym źródle należy dopatrywać się pochodzenia słowa karawan. Hatchback po angielsku oznacza dosłownie "tył z klapą", kombi pochodzi od niemieckiego określenia Kombinationskraftwagen, zwracającego uwagę na jego wszechstronne zastosowanie.

Poznaj typy nadwozi stosowane w innowacyjny sposób przez ŠKODĘ i zalety ich rozwiązań:

Hatchback – choć hatchback jest stosunkowo młodym rodzajem nadwozia – na dobre przedarł się do seryjnej produkcji samochodów dopiero w latach 70. – jest dziś jednym z najczęściej wykorzystywanych ze względu na swoje właściwości użytkowe. Ma bardzo duży udział w produkcji ŠKODY za sprawą bestsellerowych modeli Citigo (w wersjach trzydrzwiowej i pięciodrzwiowej) i Fabia (wyłącznie pięciodrzwiowa). Nadwozie typu hatchback charakteryzuje się dwiema bryłami, które w niektórych przypadkach mogą także zostać scalone do jednej bryły.

Od niedawna ŠKODA, za sprawą modelu Rapid, jest obecna z modelem typu hatchback także w wyjątkowo popularnym i silnie obsadzonym segmencie samochodów kompaktowych. Samochód ten nie jest jednak typowym przedstawicielem tego typu nadwozia. Zgodnie z tradycją czeskiej marki oferuje on więcej miejsca niż typowy przedstawiciel segmentu, jego nadwozie zostało nazwane przez samych twórców „Spaceback”.

Liftback – to typ nadwozia obecnie szeroko stosowany w modelach ŠKODY, zapewniający duży komfort, który zastąpił mniej praktyczne sedany. Liftback zachowuje reprezentacyjną, elegancką formę limuzyny, ale pokrywa bagażnika otwiera się w nim tak jak w hatchbacku – wraz z całą tylną szybą. Rozwiązanie to zapewnia nieporównywalnie łatwiejszy dostęp do bagażnika oraz umożliwia załadowanie większych przedmiotów, które nie weszłyby przez mały otwór załadunkowy kufra sedana. Nadwozie typu liftback ma najchętniej wybierany samochód na polskim rynku – Octavia – oraz modele Rapid i Superb.

Ciekawą, wymykającą się definicji rodzaju nadwozia innowacją na skalę światową jest dwuczęściowa pokrywa bagażnika TwinDoor, która zadebiutowała w drugiej generacji modelu Superb. Umożliwia ona otwarcie zarówno małej pokrywy bagażnika jak w sedanie, jak i dużej pokrywy wraz z tylną szybą jak w liftbacku – zależnie od preferencji i potrzeb użytkownika samochodu. To ciekawy przykład na to, jak ŠKODA potrafi wprowadzać innowacyjne, przemyślane rozwiązania.

Kombisamochód kombi wyróżnia się wydłużonym przedziałem pasażerskim za słupkiem C. Jest to jego jedyna różnica wobec nadwozia typu hatchback. ŠKODA oferuje obecnie wersje kombi modeli Fabia, Octavia i Superb. Zgodnie z tradycją czeskiej marki wyróżniają się one dużą pojemnością bagażnika, zapewniając wyjątkową funkcjonalność nawet wśród samochodów z tym rodzajem nadwozia. Przestrzeń z tyłu ŠKODY kombi jest efektywnie wykorzystana dzięki przemyślanym rozwiązaniom, obejmującym dodatkowe schowki, uchwyty i oświetlenie.

Van – gdy samochody typu kombi zaczęły być niewystarczające dla potrzeb dużych rodzin, w latach 80. powstało nadwozie typu van, będące czymś pomiędzy kombi a niewielkim samochodem dostawczym, zwanym busem. Od tamtego czasu ten typ nadwozia przechodzi nieustannie burzliwą ewolucję – powstają vany wszystkich typów w segmentach rynkowych. ŠKODA także ma swój udział w tej dywersyfikacji za sprawą odważnego podejścia do zagadnienia projektem modelu Roomster. W bardzo ogólnej definicji można przyjąć, że vany wyróżniają się większą wysokością od kombi i elementami wyposażenia wnętrza poprawiającymi funkcjonalność dla wszystkich pasażerów.

SUV – nazwa tego typu nadwozia jest skrótem od angielskiej nazwy Sports Utility Vehicle, oznaczającej samochód do wykorzystania przez osoby aktywnie spędzające czas. Potrzebne jest im przestronne nadwozie – na przykład do pomieszczenia sprzętu sportowego – oraz zwiększony prześwit w celu dotarcia w miejsca, do których nie prowadzą drogi asfaltowe.

SUV-y nie są tradycyjnymi samochodami terenowymi – są pozbawione części ich ograniczeń, które mogłyby przeszkadzać w codziennej eksploatacji, jak na przykład ciężkie i zajmujące dużo miejsca podwozie ramowe. ŠKODA oferuje swój samochód w tym segmencie od roku 2009: to odznaczający się dobrymi zdolnościami w jeździe terenowej model Yeti.

Oprócz SUV-a oferta ŠKODY obejmuje także trzy kombi o zwiększonym prześwicie, dodatkowych zabezpieczeniach nadwozia i terenowym charakterze, które można określić mianem crossoverów: modeli pośrednich pomiędzy kombi a SUV-em. Są to modele Octavia Scout i Superb Outdoor.

ŠKODA miała w latach 1970–1990 w swojej ofercie także modele coupe – 110 R Coupe, Garde i Rapid. Powstałe na ich bazie konstrukcje wyścigowe odnosiły sukcesy w rajdach i wyścigach w całej Europie. Ostatnie coupe ŠKODA pokazała w 2002 roku – był to koncepcyjny model Tudor, atrakcyjna, dwudrzwiowa wariacja na temat modelu Superb.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 170 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Rapid bok
Kamil Fraszkiewicz
Skoda Fabia Monte Carlo 1.6 TDI 105 KM
Moto.wieszjak.pl
Skoda Superb
newspress.co.uk
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA