Jak pozbyć się problemu parujących szyb?
REKLAMA
REKLAMA
Jak pozbyć się problemu parujących szyb? Nadmuch ponad wszystko?
Różnica temperatur, wysoka wilgotność powietrza, do tego woda wnoszona do auta na ubraniu... Nie ma możliwości na wyeliminowanie tych czynników, a zatem szyby będą parować. Rzecz w tym, żeby wiedzieć jak je najszybciej wysuszyć. A warto wiedzieć, że jedyny naprawdę skuteczny sposób to zapewnienie we wnętrzu auta obiegu powietrza. Nawet jeśli będzie ono zimne i wciąż wilgotne – jeśli będzie krążyć to i tak para na szybach osiadać nie będzie.
REKLAMA
Zatem punkt pierwszy to sprawny nadmuch, otwarte kratki wentylacyjne i (jeśli takie posiadamy) czysty i suchy filtr pyłkowy.
Jak pozbyć się problemu parujących szyb? Jak ustawić nawiew?
Druga sprawa to ustawienie nawiewu. Powietrze powinno być zasysane z zewnątrz auta, a zatem wyłączamy obieg zamknięty. Oczywistą sprawą jest tez to, że nawiew powinien pracować na najwyższych obrotach – to prawda będzie hałasował, ale im szybciej zapewnimy we wnętrzu stały obieg powietrza tym szybciej będzie można uciszyć wentylator do znośnego poziomu.
Zobacz też: Szyby samochodowe, jak powstają?
Co do samych nawiewów. Powietrze powinno być kierowane od razu na szybę. W większości aut możemy ręcznie zamknąć środkowe kratki wentylacyjne deski rozdzielczej i jeśli chcemy szybko odparować szyby należy to zrobić.
Nie zamykamy natomiast bocznych kratek na desce rozdzielczej. Te trzeba tak ustawić, aby strumień powietrza omywał boczne szyby na wysokości lusterek, co zdecydowanie poprawi możliwość obserwowania tego, co dzieje się za samochodem.
Oczywiście jeśli mamy klimatyzację wtedy jej użycie przyspieszy całą „akcję odparowania” nawet dwukrotnie.
Sposoby na parujące szyby - Pomocna chemia
Są jednak przypadki gdy sam nawiew może nie wystarczyć. Przykład? Szyby w tylnych drzwiach, które – gdy są zaparowane – dość skutecznie ograniczają widoczność podczas cofania. W tym przypadku pozostaje już tylko użycie chemii samochodowej.
Zobacz też: Jak zamontować matę wygłuszającą pod maskę i na grodzi czołowej samochodu? Czy warto?
Na rynku są dziesiątki preparatów typu „antypara” i wszystkie działają podobnie. Nie pozwalają na osadzanie się pary na szybie wiążąc wilgoć. To oznacza, że szyba będzie przejrzysta, ale mokra i raz na jakiś czas trzeba ją przetrzeć suchą szmatką. Dodatkowy problem z chemią będziemy mieli gdy na tylnej kanapie podróżują dzieci. Pamiętajmy, że dziecko nie powinno dotykać szyby pokrytej preparatem przeciwko parowaniu!
Sposoby na parujące szyby - szmatka/ircha tylko w ostateczności - dlaczego?
REKLAMA
Wielu kierowców zastanawia się na pewno dlaczego odradzamy używania do odparowywania szyb wszelakiego rodzaju szmatek. Odpowiedź jest prosta – mechaniczne przecieranie szyby jest skuteczne tylko na chwilę, a w skrajnym przypadku możemy jeszcze coś popsuć. To coś to np. wiązki elektrycznego ogrzewania.
Dlatego pamiętajmy, jeśli już jesteśmy zmuszeni użyć szmatki to nie bierzmy pierwszej lepszej. Szmatka nie powinna pylić a zatem z gruntu odpada większość tekstyliów, w dodatku musi być ona miękka. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się „syntetyczna” lub prawdziwa ircha. Co ważne pod żadnym pozorem nie powinno używać się papierowych ręczników, które w skrajnym przypadku mogą nawet porysować wewnętrzna powłokę anty-refleksyjną!
Zobacz też: Jak chronić lakier w okresie zimowym?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.