REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pozbyć się problemu parujących szyb?

Max Trela
Jednym z najbardziej irytujących zjawisk we wnętrzu auta są zaparowane szyby. Fot. Fotolia
Jednym z najbardziej irytujących zjawisk we wnętrzu auta są zaparowane szyby. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najbardziej irytujących zjawisk we wnętrzu auta są zaparowane szyby. Jak pozbyć się problemu parujących szyb? Sposobów jest co najmniej kilka. Pomoże irchowa ściereczka i oczywiście samochodowa chemia, podstawą jest jednak sprawna wentylacja.

Jak pozbyć się problemu parujących szyb? Nadmuch ponad wszystko?

Różnica temperatur, wysoka wilgotność powietrza, do tego woda wnoszona do auta na ubraniu... Nie ma możliwości na wyeliminowanie tych czynników, a zatem szyby będą parować. Rzecz w tym, żeby wiedzieć jak je najszybciej wysuszyć. A warto wiedzieć, że jedyny naprawdę skuteczny sposób to zapewnienie we wnętrzu auta obiegu powietrza. Nawet jeśli będzie ono zimne i wciąż wilgotne – jeśli będzie krążyć to i tak para na szybach osiadać nie będzie.

REKLAMA

Zatem punkt pierwszy to sprawny nadmuch, otwarte kratki wentylacyjne i (jeśli takie posiadamy) czysty i suchy filtr pyłkowy.

Jak pozbyć się problemu parujących szyb? Jak ustawić nawiew?

Druga sprawa to ustawienie nawiewu. Powietrze powinno być zasysane z zewnątrz auta, a zatem wyłączamy obieg zamknięty. Oczywistą sprawą jest tez to, że nawiew powinien pracować na najwyższych obrotach – to prawda będzie hałasował, ale im szybciej zapewnimy we wnętrzu stały obieg powietrza tym szybciej będzie można uciszyć wentylator do znośnego poziomu.

Zobacz też: Szyby samochodowe, jak powstają?

Co do samych nawiewów. Powietrze powinno być kierowane od razu na szybę. W większości aut możemy ręcznie zamknąć środkowe kratki wentylacyjne deski rozdzielczej i jeśli chcemy szybko odparować szyby należy to zrobić.

Nie zamykamy natomiast bocznych kratek na desce rozdzielczej. Te trzeba tak ustawić, aby strumień powietrza omywał boczne szyby na wysokości lusterek, co zdecydowanie poprawi możliwość obserwowania tego, co dzieje się za samochodem.

Oczywiście jeśli mamy klimatyzację wtedy jej użycie przyspieszy całą „akcję odparowania” nawet dwukrotnie.

Sposoby na parujące szyby - Pomocna chemia

Są jednak przypadki gdy sam nawiew może nie wystarczyć. Przykład? Szyby w tylnych drzwiach, które – gdy są zaparowane – dość skutecznie ograniczają widoczność podczas cofania. W tym przypadku pozostaje już tylko użycie chemii samochodowej.

Zobacz też: Jak zamontować matę wygłuszającą pod maskę i na grodzi czołowej samochodu? Czy warto?

Na rynku są dziesiątki preparatów typu „antypara” i wszystkie działają podobnie. Nie pozwalają na osadzanie się pary na szybie wiążąc wilgoć. To oznacza, że szyba będzie przejrzysta, ale mokra i raz na jakiś czas trzeba ją przetrzeć suchą szmatką. Dodatkowy problem z chemią będziemy mieli gdy na tylnej kanapie podróżują dzieci. Pamiętajmy, że dziecko nie powinno dotykać szyby pokrytej preparatem przeciwko parowaniu!

Sposoby na parujące szyby - szmatka/ircha tylko w ostateczności - dlaczego?

REKLAMA

Wielu kierowców zastanawia się na pewno dlaczego odradzamy używania do odparowywania szyb wszelakiego rodzaju szmatek. Odpowiedź jest prosta – mechaniczne przecieranie szyby jest skuteczne tylko na chwilę, a w skrajnym przypadku możemy jeszcze coś popsuć. To coś to np. wiązki elektrycznego ogrzewania.

Dlatego pamiętajmy, jeśli już jesteśmy zmuszeni użyć szmatki to nie bierzmy pierwszej lepszej. Szmatka nie powinna pylić a zatem z gruntu odpada większość tekstyliów, w dodatku musi być ona miękka. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się „syntetyczna” lub prawdziwa  ircha. Co ważne pod żadnym pozorem nie powinno używać się papierowych ręczników, które w skrajnym przypadku mogą nawet porysować wewnętrzna powłokę anty-refleksyjną!

Zobacz też: Jak chronić lakier w okresie zimowym?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA