REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silniki z serii MultiAir generują wysoką moc i moment obrotowy z relatywnie swej niewielkiej pojemności skokowej. Istnieje możliwość dostosowania ich do pracy na gazie LPG.
Silniki z serii MultiAir generują wysoką moc i moment obrotowy z relatywnie swej niewielkiej pojemności skokowej. Istnieje możliwość dostosowania ich do pracy na gazie LPG.

REKLAMA

REKLAMA

Silniki z serii MultiAir, mimo swojej zaawansowanej konstrukcji, mogą być przystosowane do zasilania gazem LPG. Najważniejszy jest dobór odpowiedniej instalacji LPG.

Walka o redukcję zużycia paliwa przez silniki w każdym roku się zaostrza. Rezultatem tego są coraz to nowsze i znacznie bardziej zaawansowane technicznie silniki, które z jednej strony stają się coraz bardziej oszczędne, a z drugiej, generują znacznie większą moc z każdego litra ich pojemności skokowej. Problem polega na tym, że nadal wiele osób, zachęconym bardzo dużą różnicą w cenie pomiędzy benzyna a gazem LPG, chce zamontować w swoim samochodzie instalację LPG. Nie zawsze jest to możliwe, co pokazały to jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa (np. Opel Insignia 2.0T).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Insignia z LPG

Ekonomiczne mimo braku bezpośredniego wtrysku paliwa

Całe szczęście nie wszystkie koncerny upatrują redukcji zużycia paliwa jedynie w bezpośrednim wtrysku paliwa. Koncern Fiat opracował technologię o nazwie MultiAir. Rozwiązanie to pozwala dostosowywać skład mieszanki paliwowo-powietrznej w zależności od obciążenia silnika, bez konieczności wyposażania jednostki napędowej w przepustnicę. Wznios zaworów może być dowolnie regulowany. Pozwala to na chociażby całkowite zamknięcie dopływu powietrza do komory cylindra czyli na ograniczenie spalania. Z drugiej strony, MultiAir pozwala na wydłużenie czasu otwarcia zaworów dolotowych nawet wtedy ,gdy tłok porusza się już górę cylindra. W rezultacie silnik tego typu zyskuje zarówno większą moc jak i lepszy przebieg momentu obrotowego.

Zobacz też: Audi A6 C5 z LPG

REKLAMA

Silniki Multiair a LPG

Istnieją już na rynku firmy zajmujące się montażem instalacji LPG do silników z systemem MultiAir (FIAT, Alfa Romeo). Jedną z pierwszych instalacji montowanych na polskim rynku jest Tartarini EVO 01. To co sprawia, że silnik dobrze pracuje na alternatywnym paliwie jest fakt, że algorytm korekty dawki gazu jest ustalany na podstawie OBD. Jest to niezbędne w chwili, kiedy zmieniają się warunki jazdy, a tym samym obciążenie silnika. Elektrozawory dolotowe (powietrza) są regulowane przez OBD, w rezultacie aby dobrać odpowiednią porcję gazu do ilości powietrza, sterownik gazu musi mieć informację o „zamiarach” OBD. Dysponując w czasie rzeczywistym tymi danymi, sterownik precyzyjnie reguluje wielkość dawki gazu oraz moment jej podania do komory spalania, uwzględniając obciążenie silnika i pracę elektrozaworów dolotowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Regeneracja głowicy silnika zasilanego gazem LPG

Koszt instalacji gazu LPG do auta z silnikiem z serii Multiair

Zasada działania tego sterownika nie różni się w szczególny sposób od standardowych rozwiązań stosowanych w instalacjach gazu LPG IV generacji. Kluczem do prawidłowego działania było opracowanie odpowiedniego algorytmu, uwzględniającego działanie systemu MultiAir. Z tego powodu koszt instalacji też nie jest bardzo wysoki. Obecnie jego cena to ok. 3300zł. Obecnie jest już kilka firm, które oferują oferują tego typu instalację dlatego ich ceny wyraźnie się obniżyły. Aby zachować newralgiczne elementy silnika w prawidłowej kondycji, pamiętajmy o regularnym serwisowaniu instalacji, najlepiej co 6 miesięcy. Zapobiegnie to występowaniu problemów z nieodpowiednim składem proporcjonalnym mieszanki paliwowej, głównej przyczyny wypalania się gniazd zaworowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA