Silniki MutiAir a LPG
REKLAMA
REKLAMA
Walka o redukcję zużycia paliwa przez silniki w każdym roku się zaostrza. Rezultatem tego są coraz to nowsze i znacznie bardziej zaawansowane technicznie silniki, które z jednej strony stają się coraz bardziej oszczędne, a z drugiej, generują znacznie większą moc z każdego litra ich pojemności skokowej. Problem polega na tym, że nadal wiele osób, zachęconym bardzo dużą różnicą w cenie pomiędzy benzyna a gazem LPG, chce zamontować w swoim samochodzie instalację LPG. Nie zawsze jest to możliwe, co pokazały to jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa (np. Opel Insignia 2.0T).
REKLAMA
Zobacz też: Opel Insignia z LPG
Ekonomiczne mimo braku bezpośredniego wtrysku paliwa
Całe szczęście nie wszystkie koncerny upatrują redukcji zużycia paliwa jedynie w bezpośrednim wtrysku paliwa. Koncern Fiat opracował technologię o nazwie MultiAir. Rozwiązanie to pozwala dostosowywać skład mieszanki paliwowo-powietrznej w zależności od obciążenia silnika, bez konieczności wyposażania jednostki napędowej w przepustnicę. Wznios zaworów może być dowolnie regulowany. Pozwala to na chociażby całkowite zamknięcie dopływu powietrza do komory cylindra czyli na ograniczenie spalania. Z drugiej strony, MultiAir pozwala na wydłużenie czasu otwarcia zaworów dolotowych nawet wtedy ,gdy tłok porusza się już górę cylindra. W rezultacie silnik tego typu zyskuje zarówno większą moc jak i lepszy przebieg momentu obrotowego.
Zobacz też: Audi A6 C5 z LPG
Silniki Multiair a LPG
Istnieją już na rynku firmy zajmujące się montażem instalacji LPG do silników z systemem MultiAir (FIAT, Alfa Romeo). Jedną z pierwszych instalacji montowanych na polskim rynku jest Tartarini EVO 01. To co sprawia, że silnik dobrze pracuje na alternatywnym paliwie jest fakt, że algorytm korekty dawki gazu jest ustalany na podstawie OBD. Jest to niezbędne w chwili, kiedy zmieniają się warunki jazdy, a tym samym obciążenie silnika. Elektrozawory dolotowe (powietrza) są regulowane przez OBD, w rezultacie aby dobrać odpowiednią porcję gazu do ilości powietrza, sterownik gazu musi mieć informację o „zamiarach” OBD. Dysponując w czasie rzeczywistym tymi danymi, sterownik precyzyjnie reguluje wielkość dawki gazu oraz moment jej podania do komory spalania, uwzględniając obciążenie silnika i pracę elektrozaworów dolotowych.
Zobacz też: Regeneracja głowicy silnika zasilanego gazem LPG
Koszt instalacji gazu LPG do auta z silnikiem z serii Multiair
Zasada działania tego sterownika nie różni się w szczególny sposób od standardowych rozwiązań stosowanych w instalacjach gazu LPG IV generacji. Kluczem do prawidłowego działania było opracowanie odpowiedniego algorytmu, uwzględniającego działanie systemu MultiAir. Z tego powodu koszt instalacji też nie jest bardzo wysoki. Obecnie jego cena to ok. 3300zł. Obecnie jest już kilka firm, które oferują oferują tego typu instalację dlatego ich ceny wyraźnie się obniżyły. Aby zachować newralgiczne elementy silnika w prawidłowej kondycji, pamiętajmy o regularnym serwisowaniu instalacji, najlepiej co 6 miesięcy. Zapobiegnie to występowaniu problemów z nieodpowiednim składem proporcjonalnym mieszanki paliwowej, głównej przyczyny wypalania się gniazd zaworowych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.