REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile samochodów z LPG jeździ po Polskich drogach?

Subskrybuj nas na Youtube
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana

REKLAMA

REKLAMA

Wiele starszych samochodów dobrze znosi współpracę z instalacjami gazowymi, do tego koszt takiej adaptacji jest niższy niż w przypadku nowszych i bardziej skomplikowanych pojazdów. Są jednak producenci, którzy oferują fabrycznie nowe auta z instalacjami gazowymi, dzięki czemu popularność aut z LPG wciąż rośnie. W naszym kraju jest bardzo dużo aut zasilanych gazem płynnym i wyprzedza nas pod tym względem jedynie Turcja, gdzie litr benzyny kosztuje średnio 8,5 zł. Zapraszamy co zapoznania się z raportem "Samochody z instalacjami LPG w Polsce" przygotowanym przez serwis otoMoto.pl

Eksperci rynku paliwowego prognozują, że w najbliższych tygodniach ceny propan-butanu mogą znacznie pójść w górę. Spowodowane jest to dwoma czynnikami: po pierwsze Rosjanie podnieśli stawki cła wywozowego na ten surowiec, a po drugie zaczyna się sezon grzewczy, który co roku powoduje okresowy wzrost cen tego paliwa. Ilu kierowców może odczuć te zmiany i jak wygląda obecnie rynek samochodów na gaz w Polsce – zbadał największy serwis ogłoszeń motoryzacyjnych otoMoto.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Ile samochodów w Polsce zasilanych jest gazem?

Wyliczenia ekspertów nie są zgodne: według różnych szacunków w Polsce jest od 1,8 do 2,5 mln samochodów z instalacjami LPG. Niezależnie od tych rozbieżności, w naszym kraju aut zasilanych gazem płynnym jest bardzo dużo i wyprzedza nas pod tym względem jedynie Turcja, gdzie litr benzyny kosztuje średnio 8,5 zł.

- O popularności gazu w Polsce decyduje przede wszystkim jego cena: litr propan-butanu kosztuje ponad połowę mniej niż litr etyliny. Obecnie co dziesiąty samochód osobowy ogłaszany w serwisie otoMoto.pl ma instalację gazową, w tym co piąty samochód benzynowy. Od czterech lat udział pojazdów z LPG w ogólnej liczbie ofert wynosi ok. 10% – nie widać ani wzrostu, ani też spadku ich popularności – mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.  

Zobacz też: Metody zabezpieczania gniazd zaworowych

REKLAMA

Jakie modele aut są najczęściej „przerabiane na gaz”?

Nie wszystkie modele aut dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Jednak większość kierowców dobrze wie, które samochody najlepiej nadają się do zasilania gazem płynnym. Oto pierwsza dziesiątka najpopularniejszych modeli w Polsce z instalacjami LPG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marka

Model

Najczęściej występujący rocznik  danego modelu z LPG

1

OPEL

ASTRA

1997

2

VW

GOLF

1994

3

OPEL

VECTRA

1997

4

VW

PASSAT

1996

5

DEAWOO

LANOS

1999

6

RENAULT

LAGUNA

1998

7

OPEL

OMEGA

1996

8

AUDI

80

1992

9

FIAT

PUNTO

1999

10

RENAULT

MEGANE

1998

Najpopularniejsze pojazdy zasilane gazem płynnym to modele z lat 90-tych.  Ich silniki dobrze współpracowały z tanimi instalacjami mieszalnikowymi. Wśród samochodów z układami LPG dominuje Opel, zwłaszcza Astra i Vectra, a także VW Golf i Passat. Gaz jest popularnym rozwiązaniem także w samochodach spoza Niemiec np. w Daewoo Lanosie, Renault Lagunie, czy Fiacie Punto – mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.

Zobacz też: Regeneracja głowicy silnika zasilanego gazem LPG

Komu najbardziej opłaca się jazda na gazie?

Instalacje gazowe najczęściej wybierają ci kierowcy, którzy intensywnie korzystają z samochodu. Dodatkowym czynnikiem decydującym o opłacalności ich montażu jest wielkość zużycia paliwa. Im jest ono wyższe, tym bardziej opłaca się zainwestować w zasilanie alternatywne. Występuje tutaj prosta zależność: samochody o większej pojemności skokowej silnika spalają więcej benzyny, co za tym idzie bardziej opłacalna jest inwestycja w instalację gazową. Doskonale widać to w poniższej tabeli.  

Pojemność skokowa (dm3)

Udział samochodów z instalacjami LPG we wszystkich ogłoszeniach sprzedaży osobowych samochodów benzynowych

do 1.3

12%

1.3 – 1.7

17%

1.7 – 2.0

25%

2.0 – 2.5

27%

powyżej 2,5

23%

- W autach o mniejszych pojemnościach instalacje gazowe amortyzują się znacznie dłużej. Po pierwsze zużywają mniej paliwa, po drugie samochody tego typu mają statystycznie niższe przebiegi roczne niż pojazdy klas wyższych. Dlatego tylko w co ósmym małym samochodzie wystawianym na sprzedaż w naszym serwisie można znaleźć instalację gazową, natomiast wśród samochodów o pojemności od 1,7 do 2,0 dm3 już w co czwartym – mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.

Zobacz też: Instalacja LPG: fakty i mity

Gazowe muzeum

Wiele starszych samochodów dobrze znosi współpracę z instalacjami gazowymi, do tego koszt takiej adaptacji jest niższy niż w przypadku nowszych i bardziej skomplikowanych pojazdów. Jednocześnie przybywa nowoczesnych konstrukcji silnikowych, których modyfikacja do zasilania gazem jest nieopłacalna lub wręcz niemożliwa. Jednak do tej pory niewiele raportów dokładnie opisywało to, jak zmienia się odsetek pojazdów z instalacją gazową wraz z określonym rocznikiem samochodu. Tylko 5% trzyletnich pojazdów benzynowych ogłaszanych w serwisie otoMoto.pl ma instalację LPG, natomiast wśród dwudziestoletnich aut – aż 40%.   

Rocznik

Procent samochodów benzynowych w poszczególnych rocznikach z instalacjami LPG

1987

40%

1988

42%

1989

45%

1990

40%

1991

39%

1992

40%

1993

37%

1994

33%

1995

29%

1996

27%

1997

25%

1998

21%

1999

18%

2000

16%

2001

15%

2002

14%

2003

12%

2004

12%

2005

10%

2006

8%

2007

7%

2008

7%

2009

5%

2010

2%

2011

1,3%

2012

0,8%

Gaz nadal opłacalny

Wyższa cena gazu nie oznacza, że paliwo to zniknie z Polski. Nawet jeśli przekroczy ona poziom 3 zł za litr, może to co najwyżej zniechęcić niektórych kierowców do inwestycji w instalację gazową. Dla osób pokonujących duże przebiegi roczne, zwłaszcza nieco większymi samochodami benzynowymi, gaz pozostanie ciekawą alternatywą. Jednocześnie po polskich drogach porusza się setki tysięcy samochodów zasilanych LPG. To ogromny rynek, który przetrwa podwyżkę cen propan-butanu rzędu kilkudziesięciu groszy na litrze – mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA