REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Max Trela
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana. Fot. Newspress
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Paliwo LPG jest w Polsce szalenie popularne, głównie przez jego niską cenę. Warto jednak pamiętać, że oszczędzanie też kosztuje. Instalację gazową trzeba utrzymywać w nienagannym stanie, a to oznacza systematyczne przeglądy – również przed zimą.

Po pierwsze regulacja i filtry

Przegląd instalacji gazowej przed sezonem zimowym nie różni się praktycznie niczym od tego rutynowego, który większość kierowców planuje najczęściej w okresie wiosennym. Dlaczego zatem warto go zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Głównie dlatego, że  ujemne temperatury zmieniają odrobinę właściwości gazu i warunki jego spalania. W układzie zasilania jest więcej wilgoci pod postacią płynnej i zamarzniętej wody. Ta w dodatku nie odparowuje, a gromadzi się w filtrach ograniczając przepływ paliwa. Rezultat jest taki, że spalanie często nie jest już optymalne, a to sytuacja niekorzystna zarówno dla silnika, jak i naszego portfela.

Kontrola instalacji LPG powinna zatem obejmować wszystkie filtry gazu, elektrozawory, a następnie udajemy się jeszcze dla pewności na kontrolę analizatorem spalin. Prawidłowo ustawiona instalacja LPG powinna załączać zasilanie na gaz przy temperaturze wewnątrz karteru silnika w granicach 60 stopni nie zależnie od temperatury powietrza. (PS. temperatura wewnątrz karteru to nie to samo co temperatura cieczy chłodzącej! Wnętrze silnika nagrzewa się do 60 stopni Celsjusza mniej więcej po 3-4 minutach pracy na 2000 tysiącach obr/min.).

Zobacz też: Jak programuje się sekwencyjne instalacje gazowe?

Bez przebić

REKLAMA

Żeby silnik chodził gładko, nie krztusił się, lub nie gasł na wolnych obrotach musimy mu zapewnić paliwo, powietrze i.... ISKRĘ. Żeby ta była prawidłowa trzeba zadbać o świece, kable wysokiego napięcia i cewki (w starszych autach spotkać możemy też rozdzielacz, zwany potocznie kopułką, a w nowszych cewko-fajki, które eliminują kable wysokiego napięcia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świece bezwzględnie wymieniamy jeśli mają przebieg większy niż 15 tysięcy kilometrów lub w momencie gdy są pokryte grubą warstwą czarnego nagaru. Brunatno ceglasty (nawet dość gruby) nalot na świecy jest dowodem na odpowiednie spalanie – wówczas świece możemy jeszcze zostawić. Kable wysokiego napięcia (nawet takie które maja zaledwie kilka miesięcy) przed każdą zimą zabezpieczamy specjalnymi preparatami silikonowymi. Cewki są bezobsługowe, ale nie są wieczne. Jeśli po zmianie świec i kabli silnik ( na benzynie) nadal pracuje nierówno, mogą to być pierwsze objawy niedomagania którejś z cewek.

Zobacz też: Jak zdemontować instalację gazową?

Temperatura bez oszustw...

Na koniec rzecz o której często zapominają nawet doświadczeni gazownicy. Przy przeglądzie instalacji gazowej przed zima warto też przyjrzeć się dokładnie czujnikowi temperatury. W nowoczesnych autach są one nawet dwa cieczy chłodzącej i zasysanego powietrza.

Ponieważ gaz LPG ma większą temperaturę spalania niż benzyna wielu kierowców montuje niestandardowe „zimniejsze” czujniki, które wcześniej otwierają drugi obieg cieczy i przy niższej temperaturze załączają wiatrak wentylatora. W czasie upalnego lata to dobre rozwiązania, ale zimą już nie bardzo...

Przy bardzo niskich temperaturach takie przeróbki mogą skutkować problemami z przełączeniem zasilania z benzyny na gaz oraz nieprawidłowym składem mieszanki (co w najgorszym razie może to doprowadzić do zniszczenia katalizatora). Dlatego na zimę warto wrócić do standardowych części – i co równie istotne - to na nich powinna zostać przeprowadzona regulacja instalacji LPG.

Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA