REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana. Fot. Newspress
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Paliwo LPG jest w Polsce szalenie popularne, głównie przez jego niską cenę. Warto jednak pamiętać, że oszczędzanie też kosztuje. Instalację gazową trzeba utrzymywać w nienagannym stanie, a to oznacza systematyczne przeglądy – również przed zimą.

Po pierwsze regulacja i filtry

Przegląd instalacji gazowej przed sezonem zimowym nie różni się praktycznie niczym od tego rutynowego, który większość kierowców planuje najczęściej w okresie wiosennym. Dlaczego zatem warto go zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Głównie dlatego, że  ujemne temperatury zmieniają odrobinę właściwości gazu i warunki jego spalania. W układzie zasilania jest więcej wilgoci pod postacią płynnej i zamarzniętej wody. Ta w dodatku nie odparowuje, a gromadzi się w filtrach ograniczając przepływ paliwa. Rezultat jest taki, że spalanie często nie jest już optymalne, a to sytuacja niekorzystna zarówno dla silnika, jak i naszego portfela.

Kontrola instalacji LPG powinna zatem obejmować wszystkie filtry gazu, elektrozawory, a następnie udajemy się jeszcze dla pewności na kontrolę analizatorem spalin. Prawidłowo ustawiona instalacja LPG powinna załączać zasilanie na gaz przy temperaturze wewnątrz karteru silnika w granicach 60 stopni nie zależnie od temperatury powietrza. (PS. temperatura wewnątrz karteru to nie to samo co temperatura cieczy chłodzącej! Wnętrze silnika nagrzewa się do 60 stopni Celsjusza mniej więcej po 3-4 minutach pracy na 2000 tysiącach obr/min.).

Zobacz też: Jak programuje się sekwencyjne instalacje gazowe?

REKLAMA

Bez przebić

Żeby silnik chodził gładko, nie krztusił się, lub nie gasł na wolnych obrotach musimy mu zapewnić paliwo, powietrze i.... ISKRĘ. Żeby ta była prawidłowa trzeba zadbać o świece, kable wysokiego napięcia i cewki (w starszych autach spotkać możemy też rozdzielacz, zwany potocznie kopułką, a w nowszych cewko-fajki, które eliminują kable wysokiego napięcia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świece bezwzględnie wymieniamy jeśli mają przebieg większy niż 15 tysięcy kilometrów lub w momencie gdy są pokryte grubą warstwą czarnego nagaru. Brunatno ceglasty (nawet dość gruby) nalot na świecy jest dowodem na odpowiednie spalanie – wówczas świece możemy jeszcze zostawić. Kable wysokiego napięcia (nawet takie które maja zaledwie kilka miesięcy) przed każdą zimą zabezpieczamy specjalnymi preparatami silikonowymi. Cewki są bezobsługowe, ale nie są wieczne. Jeśli po zmianie świec i kabli silnik ( na benzynie) nadal pracuje nierówno, mogą to być pierwsze objawy niedomagania którejś z cewek.

Zobacz też: Jak zdemontować instalację gazową?

Temperatura bez oszustw...

Na koniec rzecz o której często zapominają nawet doświadczeni gazownicy. Przy przeglądzie instalacji gazowej przed zima warto też przyjrzeć się dokładnie czujnikowi temperatury. W nowoczesnych autach są one nawet dwa cieczy chłodzącej i zasysanego powietrza.

Ponieważ gaz LPG ma większą temperaturę spalania niż benzyna wielu kierowców montuje niestandardowe „zimniejsze” czujniki, które wcześniej otwierają drugi obieg cieczy i przy niższej temperaturze załączają wiatrak wentylatora. W czasie upalnego lata to dobre rozwiązania, ale zimą już nie bardzo...

Przy bardzo niskich temperaturach takie przeróbki mogą skutkować problemami z przełączeniem zasilania z benzyny na gaz oraz nieprawidłowym składem mieszanki (co w najgorszym razie może to doprowadzić do zniszczenia katalizatora). Dlatego na zimę warto wrócić do standardowych części – i co równie istotne - to na nich powinna zostać przeprowadzona regulacja instalacji LPG.

Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA