REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana. Fot. Newspress
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Paliwo LPG jest w Polsce szalenie popularne, głównie przez jego niską cenę. Warto jednak pamiętać, że oszczędzanie też kosztuje. Instalację gazową trzeba utrzymywać w nienagannym stanie, a to oznacza systematyczne przeglądy – również przed zimą.

Po pierwsze regulacja i filtry

Przegląd instalacji gazowej przed sezonem zimowym nie różni się praktycznie niczym od tego rutynowego, który większość kierowców planuje najczęściej w okresie wiosennym. Dlaczego zatem warto go zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Głównie dlatego, że  ujemne temperatury zmieniają odrobinę właściwości gazu i warunki jego spalania. W układzie zasilania jest więcej wilgoci pod postacią płynnej i zamarzniętej wody. Ta w dodatku nie odparowuje, a gromadzi się w filtrach ograniczając przepływ paliwa. Rezultat jest taki, że spalanie często nie jest już optymalne, a to sytuacja niekorzystna zarówno dla silnika, jak i naszego portfela.

Kontrola instalacji LPG powinna zatem obejmować wszystkie filtry gazu, elektrozawory, a następnie udajemy się jeszcze dla pewności na kontrolę analizatorem spalin. Prawidłowo ustawiona instalacja LPG powinna załączać zasilanie na gaz przy temperaturze wewnątrz karteru silnika w granicach 60 stopni nie zależnie od temperatury powietrza. (PS. temperatura wewnątrz karteru to nie to samo co temperatura cieczy chłodzącej! Wnętrze silnika nagrzewa się do 60 stopni Celsjusza mniej więcej po 3-4 minutach pracy na 2000 tysiącach obr/min.).

Zobacz też: Jak programuje się sekwencyjne instalacje gazowe?

Bez przebić

REKLAMA

Żeby silnik chodził gładko, nie krztusił się, lub nie gasł na wolnych obrotach musimy mu zapewnić paliwo, powietrze i.... ISKRĘ. Żeby ta była prawidłowa trzeba zadbać o świece, kable wysokiego napięcia i cewki (w starszych autach spotkać możemy też rozdzielacz, zwany potocznie kopułką, a w nowszych cewko-fajki, które eliminują kable wysokiego napięcia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świece bezwzględnie wymieniamy jeśli mają przebieg większy niż 15 tysięcy kilometrów lub w momencie gdy są pokryte grubą warstwą czarnego nagaru. Brunatno ceglasty (nawet dość gruby) nalot na świecy jest dowodem na odpowiednie spalanie – wówczas świece możemy jeszcze zostawić. Kable wysokiego napięcia (nawet takie które maja zaledwie kilka miesięcy) przed każdą zimą zabezpieczamy specjalnymi preparatami silikonowymi. Cewki są bezobsługowe, ale nie są wieczne. Jeśli po zmianie świec i kabli silnik ( na benzynie) nadal pracuje nierówno, mogą to być pierwsze objawy niedomagania którejś z cewek.

Zobacz też: Jak zdemontować instalację gazową?

Temperatura bez oszustw...

Na koniec rzecz o której często zapominają nawet doświadczeni gazownicy. Przy przeglądzie instalacji gazowej przed zima warto też przyjrzeć się dokładnie czujnikowi temperatury. W nowoczesnych autach są one nawet dwa cieczy chłodzącej i zasysanego powietrza.

Ponieważ gaz LPG ma większą temperaturę spalania niż benzyna wielu kierowców montuje niestandardowe „zimniejsze” czujniki, które wcześniej otwierają drugi obieg cieczy i przy niższej temperaturze załączają wiatrak wentylatora. W czasie upalnego lata to dobre rozwiązania, ale zimą już nie bardzo...

Przy bardzo niskich temperaturach takie przeróbki mogą skutkować problemami z przełączeniem zasilania z benzyny na gaz oraz nieprawidłowym składem mieszanki (co w najgorszym razie może to doprowadzić do zniszczenia katalizatora). Dlatego na zimę warto wrócić do standardowych części – i co równie istotne - to na nich powinna zostać przeprowadzona regulacja instalacji LPG.

Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA