REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Max Trela
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana. Fot. Newspress
Instalacja LPG powinna być zawsze prawidłowo wyregulowana. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Paliwo LPG jest w Polsce szalenie popularne, głównie przez jego niską cenę. Warto jednak pamiętać, że oszczędzanie też kosztuje. Instalację gazową trzeba utrzymywać w nienagannym stanie, a to oznacza systematyczne przeglądy – również przed zimą.

Po pierwsze regulacja i filtry

Przegląd instalacji gazowej przed sezonem zimowym nie różni się praktycznie niczym od tego rutynowego, który większość kierowców planuje najczęściej w okresie wiosennym. Dlaczego zatem warto go zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Głównie dlatego, że  ujemne temperatury zmieniają odrobinę właściwości gazu i warunki jego spalania. W układzie zasilania jest więcej wilgoci pod postacią płynnej i zamarzniętej wody. Ta w dodatku nie odparowuje, a gromadzi się w filtrach ograniczając przepływ paliwa. Rezultat jest taki, że spalanie często nie jest już optymalne, a to sytuacja niekorzystna zarówno dla silnika, jak i naszego portfela.

Kontrola instalacji LPG powinna zatem obejmować wszystkie filtry gazu, elektrozawory, a następnie udajemy się jeszcze dla pewności na kontrolę analizatorem spalin. Prawidłowo ustawiona instalacja LPG powinna załączać zasilanie na gaz przy temperaturze wewnątrz karteru silnika w granicach 60 stopni nie zależnie od temperatury powietrza. (PS. temperatura wewnątrz karteru to nie to samo co temperatura cieczy chłodzącej! Wnętrze silnika nagrzewa się do 60 stopni Celsjusza mniej więcej po 3-4 minutach pracy na 2000 tysiącach obr/min.).

Zobacz też: Jak programuje się sekwencyjne instalacje gazowe?

REKLAMA

Bez przebić

Żeby silnik chodził gładko, nie krztusił się, lub nie gasł na wolnych obrotach musimy mu zapewnić paliwo, powietrze i.... ISKRĘ. Żeby ta była prawidłowa trzeba zadbać o świece, kable wysokiego napięcia i cewki (w starszych autach spotkać możemy też rozdzielacz, zwany potocznie kopułką, a w nowszych cewko-fajki, które eliminują kable wysokiego napięcia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świece bezwzględnie wymieniamy jeśli mają przebieg większy niż 15 tysięcy kilometrów lub w momencie gdy są pokryte grubą warstwą czarnego nagaru. Brunatno ceglasty (nawet dość gruby) nalot na świecy jest dowodem na odpowiednie spalanie – wówczas świece możemy jeszcze zostawić. Kable wysokiego napięcia (nawet takie które maja zaledwie kilka miesięcy) przed każdą zimą zabezpieczamy specjalnymi preparatami silikonowymi. Cewki są bezobsługowe, ale nie są wieczne. Jeśli po zmianie świec i kabli silnik ( na benzynie) nadal pracuje nierówno, mogą to być pierwsze objawy niedomagania którejś z cewek.

Zobacz też: Jak zdemontować instalację gazową?

Temperatura bez oszustw...

Na koniec rzecz o której często zapominają nawet doświadczeni gazownicy. Przy przeglądzie instalacji gazowej przed zima warto też przyjrzeć się dokładnie czujnikowi temperatury. W nowoczesnych autach są one nawet dwa cieczy chłodzącej i zasysanego powietrza.

Ponieważ gaz LPG ma większą temperaturę spalania niż benzyna wielu kierowców montuje niestandardowe „zimniejsze” czujniki, które wcześniej otwierają drugi obieg cieczy i przy niższej temperaturze załączają wiatrak wentylatora. W czasie upalnego lata to dobre rozwiązania, ale zimą już nie bardzo...

Przy bardzo niskich temperaturach takie przeróbki mogą skutkować problemami z przełączeniem zasilania z benzyny na gaz oraz nieprawidłowym składem mieszanki (co w najgorszym razie może to doprowadzić do zniszczenia katalizatora). Dlatego na zimę warto wrócić do standardowych części – i co równie istotne - to na nich powinna zostać przeprowadzona regulacja instalacji LPG.

Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA