REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda Octavia: systemy bezpieczeństwa

Skoda Octavia -przód
Skoda Octavia -przód
Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Skoda Octavia może być wyposażona w w systemy, które do tej pory nie były dostępne dla tego modelu. Przykładem nowości w dziedzinie dbania o pasażerów można wymienić system kontroli dostępi Front Assistant po aktywną ochronę jadących Crew Protect Assistant. W razie kolizji obszerny pakiet elementów bezpieczeństwa biernego zapewnia ochronę kierowcy i pasażerów.

Skoda Octavia: Układy wspomagania podnoszące poziomu bezpieczeństwa

Oferta funkcji i układów wspierania bezpieczeństwa nowej Skody Octavia obejmuje system, który wie, że po kolizji w ruchu drogowym często istnieje ryzyko dalszych kolizji, a więc kolejnego zderzenia: z wyjeżdżającym samochodem, innym pojazdem lub z przeszkodą (barierą ochronną, drzewem). Właśnie dlatego w nowej Octavii zainstalowano hamulec antykolizyjny, Multicollision Brake.

REKLAMA

REKLAMA

Funkcję tę Skoda oferuje seryjnie w krajach Unii Europejskiej. Hamulec antykolizyjny automatycznie hamuje samochód po rozpoznanej kolizji – nawet, gdy kierowca nie naciskał pedału hamulca. Zapobiega to kolejnemu zderzeniu, względnie zmniejszana jest prędkość, z jaką dochodzi do kolejnego zderzenia. Hamulce antykolizyjne są funkcją elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC. Hamowanie odbywa się, dopóki prędkość jazdy nie spadnie poniżej 10 km/h. Gdy aktywne jest hamowanie antykolizyjne, włączają się światła awaryjne i światła hamowania. Funkcja może w każdej chwili zostać wyłączona przez kierowcę przez dodanie gazu lub samodzielne hamowanie awaryjne. Niemiecki Automobilklub ADAC niedawno nagrodził opracowany przez Volkswagena hamulec antykolizyjny jako innowację w zakresie bezpieczeństwa.

Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

Także w nowej Octavii debiutuje w Skodzie funkcja kontroli odstępu z awaryjnym hamowaniem, Front Assistant. Kontrola odstępu uaktywnia się, gdy zagraża zderzenie przez najechanie. Podobnie jak w przypadku także dostępnej w Skodzie Octavia funkcji adaptacyjnego tempomatu, Adaptive Cruise Control, kontrola odstępu, Front Assistant, wykorzystuje umieszczony z przodu samochodu czujnik radarowy, który stale mierzy odstęp od poprzedzającego pojazdu. Funkcja ta działa czterostopniowo: im mniejszy jest odstęp od poprzednika, tym bardziej zdecydowanie Front Assistant ingeruje w przebieg wydarzeń. Na pierwszym stopniu wyświetlane jest optyczne ostrzeżenie o małym odstępie. Na następnym stopniu ostrzega optycznie i akustycznie o zbliżaniu się do przeszkody i przygotowuje hamulce. Główne ostrzeżenie występuje na trzecim stopniu – jest nim szarpnięcie przez krótkie przyhamowanie – po czym zaczyna się automatyczne hamowanie częściowe. Wreszcie na najwyższym stopniu automatycznie na największą czułość włącza się wspomaganie nagłego hamowania. Jeśli kierowca w ogóle nie reaguje, odbywa się hamowanie awaryjne. W ten sposób funkcja pozwala zmniejszyć skalę zderzenia, a zależnie od sytuacji nawet uniknąć wypadku.

REKLAMA

W zakresie prędkości jazdy od 5 do 30 km/h funkcja kontroli odstępu, Front Assistant, pełni rolę funkcji miejskiego hamowania awaryjnego. Przy prędkości poniżej 30 km/h powoduje ona automatyczne hamowanie awaryjne Octavii do aż jej zatrzymania, jeśli kierowca nie reaguje na obecność przeszkody przed samochodem. W sytuacji największego zagrożenia zderzeniem opóźnienie funkcji miejskiego hamowania awaryjnego wynosi 8 m/s2.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?

Przemęczenie kierowcy jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków. Po raz pierwszy dostępna w nowej Skodzie Octavia funkcja wykrywania zmęczenia, Driver Activity Assistant, może zmniejszyć ten problem. Funkcja ta na podstawie ruchów kierownicą rozpoznaje różnicę w stosunku do normalnego sposobu jazdy, a tym samym zmniejszającą się koncentrację kierowcy. Piętnaście minut po uruchomieniu silnika funkcja analizuje sposób kierowania samochodem i wynik zapamiętuje jako podstawę dla sygnału. W fazie analizy prędkość jazdy musi być większa niż 65 km/h. Wyraźna różnica względem charakterystycznego sposobu kierowania wskazuje na zmęczenie kierowcy. Optyczna wskazówka w zestawie wskaźników – „rozpoznano zmęczenie – zrobić przerwę” – zaleca przerwanie jazdy.

Z aktywną ochroną jadących, Crew Protect Assistant, Skoda wprowadziła do nowej Octavii kolejną funkcję, (Crew Protect Assistant) przygotowuje kierowcę i pasażera na grożący wypadek: w razie zagrażającego niebezpieczeństwa – na przykład podczas hamowania awaryjnego lub sytuacji jezdnej ocenionej jako krytyczna – automatycznie zostają napięte pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera. Dodatkowo funkcja ta w krytycznej, niestabilnej sytuacji jezdnej, na przykład w przypadku silnej nad- lub podsterowności z zadziałaniem ESC, powoduje przymknięcie szyb i dachu przesuwnego. Ma to na celu niedopuszczenie przedostania się do auta obcych ciał.

Zobacz też: Jak prawidłowo eksploatować oświetlenie w pojazdach?

Także asystent pasa ruchu, Lane Assist, (premiera w Skodzie) wyraźnie polepsza bezpieczeństwo jazdy. Asystent pasa ruchu zmniejsza ryzyko przypadkowego opuszczenia pasa ruchu na jezdni. Wspomaga on kierowcę nowej Octavii zwłaszcza na autostradach i drogach międzymiastowych z dobrze widocznym oznakowaniem poziomym. Funkcja ta wykorzystuje kamerę. W stopie lusterka wewnętrznego na przedniej szybie od prędkości powyżej 65 km/h śledzi ona pasy na jezdni przed samochodem. Asystent pasa ruchu rozpoznaje niezamierzone opuszczanie pasa ruchu, włącza optyczne ostrzeżenie w zestawie wskaźników, zaczyna korygujący ruch kierownicą. Bez wyraźnego oznakowania pasów na jezdni funkcja nie działa. Jeśli przy przejeżdżaniu namalowanego pasa jest włączony migacz, asystent pasa ruchu także nie reaguje.

Obszerna ochrona w razie kolizji

Niestety, nawet najlepsze funkcje i układy bezpieczeństwa nie zapobiegną każdemu wypadkowi. Jeśli mimo wszystko dochodzi do kolizji lub do zderzenia, nowa Skoda Octavia zapewnia kierowcy, pasażerowi i pozostałym jadącym najlepszą obecnie możliwą ochronę. Po raz pierwszy w Octavii zastosowano kolanową poduszkę bezpieczeństwa kierowcy (seryjna w krajach UE) oraz boczne poduszki bezpieczeństwa z tyłu. Obszerną ochronę zapewnia do dziewięciu poduszek bezpieczeństwa, które współdziałając z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa, chronią jadących przed obrażeniami. Czołową poduszkę bezpieczeństwa pasażera można wyłączyć w razie potrzeby przewożenia fotelika dziecięcego.

Zobacz też: Skąd się biorą powypadkowe auta i jak się ich legalnie pozbyć?

Wszyscy jadący samochodem na okoliczność wypadku zawsze są przypięci 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa (z przodu z regulacją wysokości) z napinaczami (z tyłu opcjonalnie w połączeniu z poduszkami bocznymi). Groźbę przeciążenia klatki piersiowej zmniejszają zintegrowane ograniczniki siły napięcia pasów. W celu bezpiecznego przewożenia dzieci można na miejscach z tyłu zamocować foteliki dziecięce Isofix, dodatkowo zabezpieczając je górnym pasem, tak zwanym mocowaniem TopTether. Wówczas foteliki dziecięce są sztywno połączone z samochodem. Na życzenie fotel pasażera także może być wyposażony w mocowanie Isofix.

Seryjnie samochód ma we wszystkich krajach Unii Europejskiej takie elementy bezpieczeństwa jak układ elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC) wraz hamulcem antykolizyjnym, siedem poduszek bezpieczeństwa, wyłączaną poduszkę pasażera i światła dzienne. ESC ingeruje w krytycznych sytuacjach jezdnych, zapobiegając wpadnięciu samochodu w poślizg.

Zobacz też: Nowe technologie Forda nagrodzone przez Euro NCAP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA