REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda Octavia: systemy bezpieczeństwa

Subskrybuj nas na Youtube
Skoda Octavia -przód
Skoda Octavia -przód
Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Skoda Octavia może być wyposażona w w systemy, które do tej pory nie były dostępne dla tego modelu. Przykładem nowości w dziedzinie dbania o pasażerów można wymienić system kontroli dostępi Front Assistant po aktywną ochronę jadących Crew Protect Assistant. W razie kolizji obszerny pakiet elementów bezpieczeństwa biernego zapewnia ochronę kierowcy i pasażerów.

Skoda Octavia: Układy wspomagania podnoszące poziomu bezpieczeństwa

REKLAMA

Oferta funkcji i układów wspierania bezpieczeństwa nowej Skody Octavia obejmuje system, który wie, że po kolizji w ruchu drogowym często istnieje ryzyko dalszych kolizji, a więc kolejnego zderzenia: z wyjeżdżającym samochodem, innym pojazdem lub z przeszkodą (barierą ochronną, drzewem). Właśnie dlatego w nowej Octavii zainstalowano hamulec antykolizyjny, Multicollision Brake.

REKLAMA

Funkcję tę Skoda oferuje seryjnie w krajach Unii Europejskiej. Hamulec antykolizyjny automatycznie hamuje samochód po rozpoznanej kolizji – nawet, gdy kierowca nie naciskał pedału hamulca. Zapobiega to kolejnemu zderzeniu, względnie zmniejszana jest prędkość, z jaką dochodzi do kolejnego zderzenia. Hamulce antykolizyjne są funkcją elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC. Hamowanie odbywa się, dopóki prędkość jazdy nie spadnie poniżej 10 km/h. Gdy aktywne jest hamowanie antykolizyjne, włączają się światła awaryjne i światła hamowania. Funkcja może w każdej chwili zostać wyłączona przez kierowcę przez dodanie gazu lub samodzielne hamowanie awaryjne. Niemiecki Automobilklub ADAC niedawno nagrodził opracowany przez Volkswagena hamulec antykolizyjny jako innowację w zakresie bezpieczeństwa.

Zobacz też: Zaskakujące wyniki testów zderzeniowych IIHS

REKLAMA

Także w nowej Octavii debiutuje w Skodzie funkcja kontroli odstępu z awaryjnym hamowaniem, Front Assistant. Kontrola odstępu uaktywnia się, gdy zagraża zderzenie przez najechanie. Podobnie jak w przypadku także dostępnej w Skodzie Octavia funkcji adaptacyjnego tempomatu, Adaptive Cruise Control, kontrola odstępu, Front Assistant, wykorzystuje umieszczony z przodu samochodu czujnik radarowy, który stale mierzy odstęp od poprzedzającego pojazdu. Funkcja ta działa czterostopniowo: im mniejszy jest odstęp od poprzednika, tym bardziej zdecydowanie Front Assistant ingeruje w przebieg wydarzeń. Na pierwszym stopniu wyświetlane jest optyczne ostrzeżenie o małym odstępie. Na następnym stopniu ostrzega optycznie i akustycznie o zbliżaniu się do przeszkody i przygotowuje hamulce. Główne ostrzeżenie występuje na trzecim stopniu – jest nim szarpnięcie przez krótkie przyhamowanie – po czym zaczyna się automatyczne hamowanie częściowe. Wreszcie na najwyższym stopniu automatycznie na największą czułość włącza się wspomaganie nagłego hamowania. Jeśli kierowca w ogóle nie reaguje, odbywa się hamowanie awaryjne. W ten sposób funkcja pozwala zmniejszyć skalę zderzenia, a zależnie od sytuacji nawet uniknąć wypadku.

W zakresie prędkości jazdy od 5 do 30 km/h funkcja kontroli odstępu, Front Assistant, pełni rolę funkcji miejskiego hamowania awaryjnego. Przy prędkości poniżej 30 km/h powoduje ona automatyczne hamowanie awaryjne Octavii do aż jej zatrzymania, jeśli kierowca nie reaguje na obecność przeszkody przed samochodem. W sytuacji największego zagrożenia zderzeniem opóźnienie funkcji miejskiego hamowania awaryjnego wynosi 8 m/s2.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?

Przemęczenie kierowcy jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków. Po raz pierwszy dostępna w nowej Skodzie Octavia funkcja wykrywania zmęczenia, Driver Activity Assistant, może zmniejszyć ten problem. Funkcja ta na podstawie ruchów kierownicą rozpoznaje różnicę w stosunku do normalnego sposobu jazdy, a tym samym zmniejszającą się koncentrację kierowcy. Piętnaście minut po uruchomieniu silnika funkcja analizuje sposób kierowania samochodem i wynik zapamiętuje jako podstawę dla sygnału. W fazie analizy prędkość jazdy musi być większa niż 65 km/h. Wyraźna różnica względem charakterystycznego sposobu kierowania wskazuje na zmęczenie kierowcy. Optyczna wskazówka w zestawie wskaźników – „rozpoznano zmęczenie – zrobić przerwę” – zaleca przerwanie jazdy.

Z aktywną ochroną jadących, Crew Protect Assistant, Skoda wprowadziła do nowej Octavii kolejną funkcję, (Crew Protect Assistant) przygotowuje kierowcę i pasażera na grożący wypadek: w razie zagrażającego niebezpieczeństwa – na przykład podczas hamowania awaryjnego lub sytuacji jezdnej ocenionej jako krytyczna – automatycznie zostają napięte pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera. Dodatkowo funkcja ta w krytycznej, niestabilnej sytuacji jezdnej, na przykład w przypadku silnej nad- lub podsterowności z zadziałaniem ESC, powoduje przymknięcie szyb i dachu przesuwnego. Ma to na celu niedopuszczenie przedostania się do auta obcych ciał.

Zobacz też: Jak prawidłowo eksploatować oświetlenie w pojazdach?

Także asystent pasa ruchu, Lane Assist, (premiera w Skodzie) wyraźnie polepsza bezpieczeństwo jazdy. Asystent pasa ruchu zmniejsza ryzyko przypadkowego opuszczenia pasa ruchu na jezdni. Wspomaga on kierowcę nowej Octavii zwłaszcza na autostradach i drogach międzymiastowych z dobrze widocznym oznakowaniem poziomym. Funkcja ta wykorzystuje kamerę. W stopie lusterka wewnętrznego na przedniej szybie od prędkości powyżej 65 km/h śledzi ona pasy na jezdni przed samochodem. Asystent pasa ruchu rozpoznaje niezamierzone opuszczanie pasa ruchu, włącza optyczne ostrzeżenie w zestawie wskaźników, zaczyna korygujący ruch kierownicą. Bez wyraźnego oznakowania pasów na jezdni funkcja nie działa. Jeśli przy przejeżdżaniu namalowanego pasa jest włączony migacz, asystent pasa ruchu także nie reaguje.

Obszerna ochrona w razie kolizji

Niestety, nawet najlepsze funkcje i układy bezpieczeństwa nie zapobiegną każdemu wypadkowi. Jeśli mimo wszystko dochodzi do kolizji lub do zderzenia, nowa Skoda Octavia zapewnia kierowcy, pasażerowi i pozostałym jadącym najlepszą obecnie możliwą ochronę. Po raz pierwszy w Octavii zastosowano kolanową poduszkę bezpieczeństwa kierowcy (seryjna w krajach UE) oraz boczne poduszki bezpieczeństwa z tyłu. Obszerną ochronę zapewnia do dziewięciu poduszek bezpieczeństwa, które współdziałając z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa, chronią jadących przed obrażeniami. Czołową poduszkę bezpieczeństwa pasażera można wyłączyć w razie potrzeby przewożenia fotelika dziecięcego.

Zobacz też: Skąd się biorą powypadkowe auta i jak się ich legalnie pozbyć?

Wszyscy jadący samochodem na okoliczność wypadku zawsze są przypięci 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa (z przodu z regulacją wysokości) z napinaczami (z tyłu opcjonalnie w połączeniu z poduszkami bocznymi). Groźbę przeciążenia klatki piersiowej zmniejszają zintegrowane ograniczniki siły napięcia pasów. W celu bezpiecznego przewożenia dzieci można na miejscach z tyłu zamocować foteliki dziecięce Isofix, dodatkowo zabezpieczając je górnym pasem, tak zwanym mocowaniem TopTether. Wówczas foteliki dziecięce są sztywno połączone z samochodem. Na życzenie fotel pasażera także może być wyposażony w mocowanie Isofix.

Seryjnie samochód ma we wszystkich krajach Unii Europejskiej takie elementy bezpieczeństwa jak układ elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC) wraz hamulcem antykolizyjnym, siedem poduszek bezpieczeństwa, wyłączaną poduszkę pasażera i światła dzienne. ESC ingeruje w krytycznych sytuacjach jezdnych, zapobiegając wpadnięciu samochodu w poślizg.

Zobacz też: Nowe technologie Forda nagrodzone przez Euro NCAP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA