REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chevrolet serii C „Classic Six”: pierwszy Chevrolet

Subskrybuj nas na Youtube
Chevrolet Classic Six Fot. Chevrolet
Chevrolet Classic Six Fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Historia samochodów marki Chevrolet zaczęła się efektownie. Pierwszy samochód tej marki został zaprojektowany i zbudowany w 1911 roku jako duże, szybkie i luksusowe auto. Był nim Chevrolet serii C, zwany także „Classic Six”.

Chevroleta założyły dwie osoby – William C. Durant (wcześniej założył też koncern General Motors), a także kierowca wyścigowy  Louis Chevrolet. Durant był biznesmenem, ale  to  zamiłowanie do wyścigów i inżynierskie ambicje Chevroleta ukształtowały model Classic Six.

REKLAMA

REKLAMA

Produkowany od 1911 do 1913 samochód był nietuzinkowy. Jego sześciocylindrowy silnik (cylindry były ustawione w dwóch rzędach po trzy) miał pojemność aż 4,9 litra i był największą jednostką napędową zamontowaną w Chevrolecie aż do 1958 roku, kiedy to pojawiła się 5,7 litrowa V8-ka.

Zobacz też: Koncepcyjny Chevrolet Colorado Rally

Jak na dzisiejsze czasy być może osiągi silnika Classic Six nie są imponujące, jednak w 1911 roku Classic Six, ze swoimi 40 koniami mechanicznymi i prędkością maksymalną 104 kilometrów na godzinę był jednym z szybszych samochodów na drogach.

REKLAMA

Classic Six miał też kilka nowinek technicznych, w tym elektryczne światła i składany dach. Pierwsze egzemplarze (oprócz tradycyjnej korby) można było uruchomić za pomocą rozrusznika na skompresowane powietrze, później jednak pojawił się również rozrusznik elektryczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1911 roku powstał tylko jeden prototypowy egzemplarz Classic Six. Produkcja na pełną skalę ruszyła dopiero w 1912 roku, kiedy to taśmę montażową opuściło około 2998 egzemplarzy. Co zrozumiałe przy tego typu aucie, cena nie była niska i wynosiła pokaźne wówczas 2150 dolarów. W 1913  cena wzrosła jeszcze bardziej, do 2500 dolarów, choć i aut wyprodukowano dwa razy więcej (około 5987).

Zobacz też: Koncepcyjny Chevrolet Miray

Classic Six był dziełem kierowcy wyścigowego Louisa Chevroleta, jednak Bill Durant wcale nie był autem zachwycony. Uważał, że firma powinna konkurować o masowego klienta, a to oznaczało produkowanie aut tej samej klasy co Ford T. Doprowadziło to do otwartego sporu z Chevroletem, który w 1915 roku sprzedał swoje udziały i opuścił firmę.

Słowo Duranta przeważyło, późniejsze Chevrolety nie były już ani tak duże, ani tak szybkie, ani tak luksusowe jak Classic Six. W późniejszych, tańszych i mniejszych autach montowano już jednostki czterocylindrowe, a Chevrolet stanął w szranki z Fordem T. To już jednak trochę inna historia...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA