Czy komis odpowiada za usterki samochodu?
REKLAMA
REKLAMA
Sprzedaż komisowa
Sytuacja, w której kupujemy samochód używany w komisie samochodowym z punktu widzenia prawa jest skomplikowana. Chodzi tutaj bowiem o relacje prawne między trzema podmiotami. Z jednej strony kupując samochód zawieramy umowę sprzedaży z komisantem. Prowadzenie komisu samochodowego jest działalnością gospodarczą, stąd też sprzedawca (komisant) jest przedsiębiorcą. W przypadku, gdy kupujący samochód jest osobą fizyczną, a zawierana transakcja kupna nie jest związana z działalnością gospodarczą, ani zawodową, wtedy też mamy do czynienia ze sprzedażą konsumencką. Tym samym, na podstawie art. 770(1) Kodeksu cywilnego stosowane są przepisy konsumenckiej.
REKLAMA
Trzecim podmiotem w tej sytuacji właściciel samochodu znajdującego w komisie, który wstawił go tam na podstawie umowy komisu zawartej właśnie z komisantem (art. 765 Kodeksu cywilnego).
Zobacz serwis: Zakup samochodu
Kto odpowiada za usterki?
Problem może pojawić się, gdy kupiony w komisie okaże się mieć usterki. Może zdarzyć się bowiem tak, iż komisant w umowie z kupującym zawarł klauzulę, na podstawie której wyłączył swoją odpowiedzialność za wady ukryte sprzedawanej rzeczy.
„Auto komis nie odpowiada za wady ukryte pojazdu i nie ponosi żadnej odpowiedzialności prawnej”
Co więcej powołuje się przy tym na treść art. 770 Kodeksu cywilnego, który taką możliwość mu daje właśnie względem kupującego.
Art. 770 Kodeksu cywilnego daje możliwość komisantowi wyłączyć swoją odpowiedzialność względem kupującego rzecz z komisu za ukryte wady fizyczne rzeczy.
Niedozwolona klauzula umowna
Co zatem powinien uczynić kupujący? Szukać poprzedniego właściciela samochodu? Odpuścić?
W o wiele szczęśliwszej sytuacji są konsumenci. Dla przypomnienia chodzi o sytuacje, w których kupującym samochód w komisie jest osoba fizyczna, a zakup nie wiąże się z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Przykładowo, gdy nie jest dokonywany „na firmę”.
Zobacz: Co warto wiedzieć o gwarancji na samochód?
W takiej sytuacji nie istnieje bowiem możliwość wyłączenia odpowiedzialności sprzedawcy komisowego w odniesieniu do ukrytych wad. Zgodnie bowiem z art. 770(1) Kodeksu cywilnego w przypadku obrotu konsumenckiego stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży konsumenckiej, a te nie przewidują takiej możliwości.
W umowie z konsumentem, prowadzący komis nie może zawierać postanowień, które ograniczałyby jego odpowiedzialność za zaistniałe wady.
Co zrobić z komisantem?
Postanowienia zawierane w umowach przez komisantów, które wyłączałyby (albo nawet ograniczały) odpowiedzialność będą stanowić niedozwolone klauzule umowne, których stosowanie jest zabronione. Same zaś klauzule, które są niedozwolone nie będą wiązać konsumenta.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.