REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualne tablice rejestracyjne – koszty i zasady

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Indywidualne tablice rejestracyjne – koszty i zasady
Indywidualne tablice rejestracyjne – koszty i zasady
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Indywidualne tablice rejestracyjne to jeden ze sposobów na wyróżnienie się z tłumu lub reklamowanie nazwy firmy. Ile kosztują indywidualne tablice oraz jakie zasady obowiązują podczas ich zamawiania?

Indywidualne tablice rejestracyjne – ograniczenia

REKLAMA

Nie każdy właściciel samochodu lub motocykla może zainstalować indywidualne tablice rejestracyjne. Można je zamówić tylko w przypadku, gdy rejestrujemy pojazd po raz pierwszy, przerejestrowujemy samochód po kupnie lub zmianie miejsca zamieszkania (przeprowadzka do innego województwa), lub przerejestrowujemy pojazd zarejestrowany na czarnych tablicach rejestracyjnych. Nie jest możliwe wyrobienie indywidualnych tablic rejestracyjnych w przypadku gdy do pojazdu są już przypisane aktualne numery rejestracyjne.

REKLAMA

Co więcej, także treść, która zostanie wytłoczona na tablicach rejestracyjnych podlega ograniczeniom. Przede wszystkim, elementem składowym spersonalizowanej tablicy rejestracyjnej jest znacznik województwa, np. W0, W1, etc.. Znacznik jest nadawany z urzędu, a właściciel pojazdu może zdecydować o ciągu znaków występujących po znaczniku. Przy czym na indywidualnej tablicy po znaczniku musi występować od 3 do 5 znaków. Nie więcej niż dwie ostanie litery (dopuszcza się stosowanie tylko liter bez polskich znaków) można zastąpić cyframi. Teoretycznie wyraz, który ma zamiar wpisać na tablicy rejestracyjnej właściciel pojazdu nie może być obraźliwy ani wulgarny. Jednak praktyka pokazuje, że w różnych urzędach różnie podchodzą do kwestii tego co jest obraźliwe. O tym czy własna rejestracja jest właściwa, decyduje bowiem urzędnik rozpatrujący wniosek. To jedyne kryterium oznaczania pojazdów.

W tym punkcie rodzi się jeszcze jedno pytanie. Czy zielone tablice rejestracyjne mogą być indywidualne? Jak najbardziej. Należy jednak zaznaczyć właściwą rubrykę w dokumentach rejestracyjnych. Czy to sprawia, że droższe stają się tablice indywidualne? Cena pozostaje bez zmian.

Zobacz też: Kiedy Policja może zabrać dowód rejestracyjny?

Indywidualne tablice rejestracyjne – na całe życie?

Kierowcy, którzy rozważają zakup indywidualnych tablic rejestracyjnych zastanawiają się, czy będą mogli zachować je po sprzedaży pojazdu. Niestety – numer rejestracyjny jest przypisany do pojazdu, a nie do kierowcy. Ta sama zasada dotyczy tablic indywidualnych. Zatem po sprzedaży samochodu lub motocykla, numer wędruje razem z nim do nowego właściciela. Co więcej, w przypadku gdy nowy nabywca mieszka na terenie tego samego województwa, co poprzedni właściciel auta/motocykla może on pozostawić indywidualne tablice rejestracyjne bez konieczności przerejestrowywania pojazdu. W ten sposób można stać się właścicielem indywidualnych tablic rejestracyjnych bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W skrócie, tablice rejestracyjne indywidualne należy kupować przy każdorazowej zmianie pojazdu.

Zobacz też: Brak miejsca w dowodzie rejestracyjnym

Indywidualne tablice rejestracyjne – koszty i zasady

REKLAMA

Żeby zarejestrować pojazd z indywidualnymi tablicami rejestracyjnymi trzeba się udać do właściwego wydziału komunikacji oraz wypełnić stosowny wniosek. Przed przyjęciem wniosku należy ponieść opłaty – w sumie 1100,50 zł w przypadku samochodu oraz ok. 500 zł w przypadku motocykla. W sytuacji, w której wyraz bądź skrót, który sobie wybraliśmy jest już zajęty w naszym województwie urzędnicy mogą zarejestrować go oznaczając kolejnym z listy znacznikiem województwa (np. od W0 do W9). Tym samym w każdym województwie może poruszać się 10 samochodów z taką samą nazwą widniejącą na tablicach indywidualnych, np. W0 LEON, W1 LEON, W2 LEON, etc. Na indywidualne tablice rejestracyjne czeka się około trzech tygodni, w przypadku, gdy chcemy poruszać się po drogach do czasu, aż nie odbierzemy tablic indywidualnych dla pojazdu możemy wykupić tymczasowe tablice rejestracyjne (koszt ok. 50 zł).

Ile kosztuje własna rejestracja? Niestety nie jest tania. O ile standardowe oznaczenia kosztują 80 zł, o tyle za wydanie indywidualnych tablic rejestracyjnych trzeba już zapłacić 1000 zł. A do kwoty dochodzi jeszcze opłata ewidencyjna w kwocie 0,50 zł oraz tablice tymczasowe - na których pojazd będzie jeździć do czasu przygotowania przez wytwórnię indywidualnych oznaczeń.

Zawsze sprawdzaj promile zanim wsiądziesz za kółko. Skorzystaj z naszego prostego narzędzia >>>

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA