REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualne tablice rejestracyjne – koszty i zasady

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Indywidualne tablice rejestracyjne – koszty i zasady
Indywidualne tablice rejestracyjne – koszty i zasady
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Indywidualne tablice rejestracyjne to jeden ze sposobów na wyróżnienie się z tłumu lub reklamowanie nazwy firmy. Ile kosztują indywidualne tablice oraz jakie zasady obowiązują podczas ich zamawiania?

Indywidualne tablice rejestracyjne – ograniczenia

REKLAMA

Nie każdy właściciel samochodu lub motocykla może zainstalować indywidualne tablice rejestracyjne. Można je zamówić tylko w przypadku, gdy rejestrujemy pojazd po raz pierwszy, przerejestrowujemy samochód po kupnie lub zmianie miejsca zamieszkania (przeprowadzka do innego województwa), lub przerejestrowujemy pojazd zarejestrowany na czarnych tablicach rejestracyjnych. Nie jest możliwe wyrobienie indywidualnych tablic rejestracyjnych w przypadku gdy do pojazdu są już przypisane aktualne numery rejestracyjne.

REKLAMA

Co więcej, także treść, która zostanie wytłoczona na tablicach rejestracyjnych podlega ograniczeniom. Przede wszystkim, elementem składowym spersonalizowanej tablicy rejestracyjnej jest znacznik województwa, np. W0, W1, etc.. Znacznik jest nadawany z urzędu, a właściciel pojazdu może zdecydować o ciągu znaków występujących po znaczniku. Przy czym na indywidualnej tablicy po znaczniku musi występować od 3 do 5 znaków. Nie więcej niż dwie ostanie litery (dopuszcza się stosowanie tylko liter bez polskich znaków) można zastąpić cyframi. Teoretycznie wyraz, który ma zamiar wpisać na tablicy rejestracyjnej właściciel pojazdu nie może być obraźliwy ani wulgarny. Jednak praktyka pokazuje, że w różnych urzędach różnie podchodzą do kwestii tego co jest obraźliwe. O tym czy własna rejestracja jest właściwa, decyduje bowiem urzędnik rozpatrujący wniosek. To jedyne kryterium oznaczania pojazdów.

W tym punkcie rodzi się jeszcze jedno pytanie. Czy zielone tablice rejestracyjne mogą być indywidualne? Jak najbardziej. Należy jednak zaznaczyć właściwą rubrykę w dokumentach rejestracyjnych. Czy to sprawia, że droższe stają się tablice indywidualne? Cena pozostaje bez zmian.

Zobacz też: Kiedy Policja może zabrać dowód rejestracyjny?

Indywidualne tablice rejestracyjne – na całe życie?

Kierowcy, którzy rozważają zakup indywidualnych tablic rejestracyjnych zastanawiają się, czy będą mogli zachować je po sprzedaży pojazdu. Niestety – numer rejestracyjny jest przypisany do pojazdu, a nie do kierowcy. Ta sama zasada dotyczy tablic indywidualnych. Zatem po sprzedaży samochodu lub motocykla, numer wędruje razem z nim do nowego właściciela. Co więcej, w przypadku gdy nowy nabywca mieszka na terenie tego samego województwa, co poprzedni właściciel auta/motocykla może on pozostawić indywidualne tablice rejestracyjne bez konieczności przerejestrowywania pojazdu. W ten sposób można stać się właścicielem indywidualnych tablic rejestracyjnych bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W skrócie, tablice rejestracyjne indywidualne należy kupować przy każdorazowej zmianie pojazdu.

Zobacz też: Brak miejsca w dowodzie rejestracyjnym

Indywidualne tablice rejestracyjne – koszty i zasady

REKLAMA

Żeby zarejestrować pojazd z indywidualnymi tablicami rejestracyjnymi trzeba się udać do właściwego wydziału komunikacji oraz wypełnić stosowny wniosek. Przed przyjęciem wniosku należy ponieść opłaty – w sumie 1100,50 zł w przypadku samochodu oraz ok. 500 zł w przypadku motocykla. W sytuacji, w której wyraz bądź skrót, który sobie wybraliśmy jest już zajęty w naszym województwie urzędnicy mogą zarejestrować go oznaczając kolejnym z listy znacznikiem województwa (np. od W0 do W9). Tym samym w każdym województwie może poruszać się 10 samochodów z taką samą nazwą widniejącą na tablicach indywidualnych, np. W0 LEON, W1 LEON, W2 LEON, etc. Na indywidualne tablice rejestracyjne czeka się około trzech tygodni, w przypadku, gdy chcemy poruszać się po drogach do czasu, aż nie odbierzemy tablic indywidualnych dla pojazdu możemy wykupić tymczasowe tablice rejestracyjne (koszt ok. 50 zł).

Ile kosztuje własna rejestracja? Niestety nie jest tania. O ile standardowe oznaczenia kosztują 80 zł, o tyle za wydanie indywidualnych tablic rejestracyjnych trzeba już zapłacić 1000 zł. A do kwoty dochodzi jeszcze opłata ewidencyjna w kwocie 0,50 zł oraz tablice tymczasowe - na których pojazd będzie jeździć do czasu przygotowania przez wytwórnię indywidualnych oznaczeń.

Zawsze sprawdzaj promile zanim wsiądziesz za kółko. Skorzystaj z naszego prostego narzędzia >>>

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA