REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Uszkodzony np. podczas wypadku numer VIN pojazdu należy wymienić na nowy. Trzeba jednak wszystko robić zgodnie z prawem. Naprawa na własną rękę nie wchodzi w grę!  Fot. Fotolia
Uszkodzony np. podczas wypadku numer VIN pojazdu należy wymienić na nowy. Trzeba jednak wszystko robić zgodnie z prawem. Naprawa na własną rękę nie wchodzi w grę! Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony numer VIN to poważny problem, którego nie można bagatelizować. Podpowiadamy jak wyrobić nowy numer. Oto tryb nadania nowego nr VIN.

Numer VIN jest obowiązkowy

Każdy pojazd samochodowy, który jest dopuszczony do ruchu w Polsce musi posiadać numer identyfikacyjny VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy, umieszczony w sposób trwały na nadwoziu, ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym, oraz tabliczkę znamionową określoną.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Nalepka kontrolna na szybie pojazdu - usuwanie i wtórnik

Kiedy pojazd nie musi posiadać numeru VIN?

Numeru identyfikacyjnego VIN nie wymaga się dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1995 roku oraz dla motocykla zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2003 roku, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego, przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami oraz pojazdów z nadanym i wybitym numerem nadwozia/podwozia zgodnie z odrębnymi przepisami.

Uszkodzenie lub zniszczenie numeru VIN

Problem polega na tym, że z czasem numer VIN może ulec korozji bądź zostać zniszczony w wyniku wypadku samochodowego bądź nieumiejętnej naprawy pojazdu. Jeśli jest on nieczytelny to musimy szybko to naprawić.

REKLAMA

Zobacz też: Brak miejsca w dowodzie rejestracyjnym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadanie nowego numeru VIN

Wszelkie myśli o naprawie numeru VIN we własnym zakresie należy błyskawicznie porzucić. Policja może uznać nasze starania jako działanie o charakterze przestępczym. Jeśli auto wymaga naprawy blacharskiej to koniecznie należy zadbać o to, aby warsztat, który się jej podejmie, wystawił stosowne zaświadczanie, że taką operację wykonał. Najlepiej jednak zgłosić rzeczoznawcy chęć podjęcia naprawy auta, za nim jeszcze ją wykonamy. Jeśli to niemożliwe warto wykonać dokumentację fotograficzną uszkodzonego numeru VIN. Oto w jaki sposób nadaje się nowy numer VIN dla danego pojazdu.

Rzeczoznawca samochodowy

W pierwszej kolejności należy powołać rzeczoznawcę samochodowego (np. z Polskiego Związku Motorowego), który oceni czy numer VIN nie został sfałszowany bądź nie pochodzi od innego pojazdu. Jeśli ekspert nie doszuka się śladów o charakterze przestępczym przygotuje stosowną opinię. Koszt jego usługi to ok. 200 zł.

Urząd Komunikacji

Posiadając pozytywną opinie rzeczoznawcy należy udać się wraz z nią do Urzędu Komunikacji. Tam trzeba wypełnić wniosek dotyczący wydania decyzji na nadanie oraz wybicie numeru identyfikacyjnego podwozia/nadwozia. W zależności od miasta opłata skarbowa jest bardzo zróżnicowana i wynosi od 10 – 50 zł ! Są i takie wydziały komunikacji, które nie pobierają żadnej opłaty (swoiste państwo w państwie…). Na wydanie decyzji trzeba poczekać przeciętnie ok. 4-5 dni.

Zobacz też: Kiedy i jak można wyrejestrować pojazd?

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

Posiadając pozytywną decyzję z Wydziału Komunikacji na nadanie nowego numeru VIN udajemy się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, w której uprawniony diagnosta naniesie naszemu pojazdowi skrócony, 12-cyfrowy  nr VIN. Koszt usługi to ok. 100 zł.

Wymiana dowodu rejestracyjnego

Po nadaniu nowego numeru VIN, należy wymienić dowód rejestracyjny. Wydział Komunikacji pobiera za to opłatę w wysokości ok. 70 zł. Łączny koszt nadania nowego numeru VIN kształtuje się na poziomie ok. 400 zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA