REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
System CEPiK ma błędy? fot. Fotolia
System CEPiK ma błędy? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki dostępowi online do bazy danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), każdy będzie mógł sprawdzić historię pojazdu. Niestety aktualnie baza danych zawiera błędy, jakie?

Projekt ustawy, która udostępni CEPiK obywatelom

Obecnie dopracowywany jest projekt o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zakłada on, że po podaniu numeru nadwozia VIN, daty pierwszej rejestracji oraz numeru rejestracyjnego, każdy będzie miał możliwość sprawdzenia w CEPiK informacji na temat wybranego pojazdu. Do tej pory takie dane były jedynie udostępniane tylko wybranym służbom na przykład policji, ITD czy wydziałowi komunikacji. Specjaliści jednak podkreślają, że dla prawidłowego funkcjonowania systemu obecnie i w przyszłości, kluczowa jest przede wszystkim jakość dostępnych danych.  Bieżący stan bazy ma istotny wpływ między innymi na procedurę kształtowania wolumenów zamówień w branży aftermarket. Dane oficjalne nie są odpowiednio przygotowane i przedstawione, dlatego dystrybutorzy części korzystają głównie z opracowań specjalistycznych, prywatnych firm.

REKLAMA

Zobacz też: Brak tablic rejestracyjnych, a mandat

Jakie błędy są w CEPiK?

REKLAMA

Aktualny stan informacji CEPiK zawiera mnóstwo błędów. Również ich funkcjonalność jest niewystarczająca nie tylko dla przedstawicieli branży motoryzacyjnej, organów państwa, ale także dla samych kierowców. Do tworzenia bazy CEPiK zastosowano dane z wydziału komunikacji bez ich wcześniejszej weryfikacji. Wynikiem tego jest to, że według statystyk w Polsce mamy 18 milionów samochodów, choć tak naprawdę ich liczba nie przekracza 13 milionów. Również wiek samochodu to wartość zawyżona nawet o kilka lat. Obecnie nie istnieje żadne narzędzie prawne, które by zobowiązało sprzedającego pojazd do jego wyrejestrowania w urzędzie gminy, dlatego też historia auta w CEPiK będzie często niepełna. Chcąc odpowiednio dobrze zmodernizować bazy trzeba opracować skuteczne metody ich uzupełnienia oraz zabezpieczenia przed tak zwanym „obejściem”.

Przede wszystkim należy sprecyzować zakres osób, które miały by możliwość dostępu do odnowionej bazy danych. Według przedstawicieli branży motoryzacyjnej powinni to być nabywcy używanych pojazdów, jak i również diagności ze stacji kontroli pojazdów. Dzięki dobrze opracowanym informacjom zawartych w bazach CEPiKu, zwiększa się szansa na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Zobacz też: Kiedy Policja może zabrać dowód rejestracyjny?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uzupełnić bazę CEPiK?

REKLAMA

Eksperci zgodnie twierdzą, że taka baza powinna być uzupełniona o dane ze stacji kontroli pojazdów. Dotyczyć one mają obowiązkowego badania technicznego i jego przebiegu. Ma to ograniczyć poszukiwania kierowcy takiej stacji diagnostycznej, która dopuściłaby niezdolny do jazdy pojazd. Jedną z planowanych opcji jest konieczność zarejestrowania pojazdu w bazie CEPiK przed badaniem w konkretnej stacji kontroli pojazdów. Gdyby taki pojazd przeszedłby negatywnie badanie to uniemożliwiłoby przeprowadzenie go w innej, gdyż w bazie pozostałby ślad po poprzednim wyniku.

Prace nad modernizacją systemu wciąż trwają.  Pomysłodawcy czerpią inspirację z doświadczeń z Wielkiej Brytanii i Szwecji, gdzie już wprowadzono podobne systemy. Jednak wspólny, europejski system ewidencji pojazdów to odległa przyszłość. Dzięki takiej opcji utrudniłoby to handel kradzionymi pojazdami oraz popularne cofanie liczników przed sprzedażą.  Jak na razie takie rozwiązanie może pozostać jedynie w planach na przyszłość.

Zobacz też: Wydanie wtórnika karty pojazdu

Źródło: Materiały Prasowe ProfiAuto

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

REKLAMA

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA