REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
System CEPiK ma błędy? fot. Fotolia
System CEPiK ma błędy? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki dostępowi online do bazy danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), każdy będzie mógł sprawdzić historię pojazdu. Niestety aktualnie baza danych zawiera błędy, jakie?

Projekt ustawy, która udostępni CEPiK obywatelom

Obecnie dopracowywany jest projekt o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zakłada on, że po podaniu numeru nadwozia VIN, daty pierwszej rejestracji oraz numeru rejestracyjnego, każdy będzie miał możliwość sprawdzenia w CEPiK informacji na temat wybranego pojazdu. Do tej pory takie dane były jedynie udostępniane tylko wybranym służbom na przykład policji, ITD czy wydziałowi komunikacji. Specjaliści jednak podkreślają, że dla prawidłowego funkcjonowania systemu obecnie i w przyszłości, kluczowa jest przede wszystkim jakość dostępnych danych.  Bieżący stan bazy ma istotny wpływ między innymi na procedurę kształtowania wolumenów zamówień w branży aftermarket. Dane oficjalne nie są odpowiednio przygotowane i przedstawione, dlatego dystrybutorzy części korzystają głównie z opracowań specjalistycznych, prywatnych firm.

REKLAMA

Zobacz też: Brak tablic rejestracyjnych, a mandat

Jakie błędy są w CEPiK?

REKLAMA

Aktualny stan informacji CEPiK zawiera mnóstwo błędów. Również ich funkcjonalność jest niewystarczająca nie tylko dla przedstawicieli branży motoryzacyjnej, organów państwa, ale także dla samych kierowców. Do tworzenia bazy CEPiK zastosowano dane z wydziału komunikacji bez ich wcześniejszej weryfikacji. Wynikiem tego jest to, że według statystyk w Polsce mamy 18 milionów samochodów, choć tak naprawdę ich liczba nie przekracza 13 milionów. Również wiek samochodu to wartość zawyżona nawet o kilka lat. Obecnie nie istnieje żadne narzędzie prawne, które by zobowiązało sprzedającego pojazd do jego wyrejestrowania w urzędzie gminy, dlatego też historia auta w CEPiK będzie często niepełna. Chcąc odpowiednio dobrze zmodernizować bazy trzeba opracować skuteczne metody ich uzupełnienia oraz zabezpieczenia przed tak zwanym „obejściem”.

Przede wszystkim należy sprecyzować zakres osób, które miały by możliwość dostępu do odnowionej bazy danych. Według przedstawicieli branży motoryzacyjnej powinni to być nabywcy używanych pojazdów, jak i również diagności ze stacji kontroli pojazdów. Dzięki dobrze opracowanym informacjom zawartych w bazach CEPiKu, zwiększa się szansa na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Zobacz też: Kiedy Policja może zabrać dowód rejestracyjny?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uzupełnić bazę CEPiK?

REKLAMA

Eksperci zgodnie twierdzą, że taka baza powinna być uzupełniona o dane ze stacji kontroli pojazdów. Dotyczyć one mają obowiązkowego badania technicznego i jego przebiegu. Ma to ograniczyć poszukiwania kierowcy takiej stacji diagnostycznej, która dopuściłaby niezdolny do jazdy pojazd. Jedną z planowanych opcji jest konieczność zarejestrowania pojazdu w bazie CEPiK przed badaniem w konkretnej stacji kontroli pojazdów. Gdyby taki pojazd przeszedłby negatywnie badanie to uniemożliwiłoby przeprowadzenie go w innej, gdyż w bazie pozostałby ślad po poprzednim wyniku.

Prace nad modernizacją systemu wciąż trwają.  Pomysłodawcy czerpią inspirację z doświadczeń z Wielkiej Brytanii i Szwecji, gdzie już wprowadzono podobne systemy. Jednak wspólny, europejski system ewidencji pojazdów to odległa przyszłość. Dzięki takiej opcji utrudniłoby to handel kradzionymi pojazdami oraz popularne cofanie liczników przed sprzedażą.  Jak na razie takie rozwiązanie może pozostać jedynie w planach na przyszłość.

Zobacz też: Wydanie wtórnika karty pojazdu

Źródło: Materiały Prasowe ProfiAuto

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

REKLAMA

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA