REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większy przebieg oznacza droższe ubezpieczenia OC i AC?

Większy przebieg oznacza droższe ubezpieczenia OC i AC? Fot. Fotolia
Większy przebieg oznacza droższe ubezpieczenia OC i AC? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczyciele zawsze pytają kierowców o spodziewany roczny przebieg. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak kwestia przebiegu rzutuje na koszt ubezpieczenia OC i AC.

W każdym formularzu wypełnianym przed zakupem ubezpieczenia komunikacyjnego można znaleźć pytanie dotyczące spodziewanego rocznego przebiegu. Z takim pytaniem spotkają się zarówno kierowcy kupujący obowiązkowe polisy OC, jak i dobrowolne ubezpieczenia autocasco (AC). O przebieg samochodu zapyta także agent, jeśli zdecydujemy się na zakup ubezpieczenia telefonicznie lub osobiście w placówce.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci porównywarki Ubea.pl postanowili więc sprawdzić, jak faktycznie liczba przejeżdżanych kilometrów wpływa na koszt polis OC i AC. Wyniki tej ciekawej analizy wcale nie są jednoznaczne.  

Jaki przebieg samochodu deklarują kierowcy?

Informacje porównywarki Ubea.pl wskazują, że zdecydowana większość kierowców podczas zakupu ubezpieczeń komunikacyjnych deklaruje roczny przebieg wynoszący od 5000 do 15 000 km. Zdarzają się jednak właściciele aut przejeżdżający znacznie więcej.

Właśnie dlatego eksperci Ubea.pl w ramach analizy dotyczącej kosztów polis OC i pakietów OC + AC uwzględnili następujące warianty:

REKLAMA

  • Wariant 1: przewidywany roczny przebieg - 8000 km, całkowity przebieg auta: 164 000 km
  • Wariant 2: przewidywany roczny przebieg - 16 000 km, całkowity przebieg auta: 228 000 km
  • Wariant 3: przewidywany roczny przebieg - 24 000 km, całkowity przebieg auta: 292 000 km

W przypadku każdego z powyższych wariantów kalkulację OC i AC wyliczono dla Audi A4 2.0 TDI Prime Line z 2012 r. Właściciel tego samochodu, mieszkający na terenie Katowic, ma 33 lata oraz całkiem dobrą historię ubezpieczeniową (jedyna i ostatnia szkoda z OC 4 lata temu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt ubezpieczenia OC nie zawsze rośnie razem z przebiegiem

Po zaprezentowaniu założeń analizy przeprowadzonej przez Ubea.pl warto spojrzeć na jej wyniki widoczne w poniższej tabeli. „Przykładowe składki polis OC i pakietów OC + AC sugerują, że wpływ deklarowanego rocznego przebiegu na koszty ubezpieczeń komunikacyjnych nie jest zupełnie jednoznaczny” - zauważa Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Przykładowo najtańsze polisy OC (od Link4) drożeją dość odczuwalnie wraz ze wzrostem rocznego przebiegu (wariant 1 - składka 530 zł, wariant 2 - składka 566 zł, wariant 3 - składka 592 zł). Możemy jednak wskazać ubezpieczycieli (np. MTU24 oraz Benefia), w przypadku których składka OC dla każdego wariantu okazuje się taka sama. W poniższym zestawieniu takich zakładów ubezpieczeń jest najwięcej.

Polityka ubezpieczycieli dotycząca polis OC sprawia, że zaniżanie rocznego przebiegu, na które decyduje się wielu kierowców, może nie mieć w praktyce większego sensu” - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jak przebieg auta wpływa na cenę pakietu OC+AC?

Eksperci Ubea.pl zwracają również uwagę na ciekawe zjawisko dotyczące pakietów OC + AC. W przypadku niektórych zakładów ubezpieczeń okazuje się, że pakietowa składka za OC + AC spada wraz ze wzrostem rocznego przebiegu. W tym kontekście można powołać się na wyniki dotyczące np. pakietów OC + AC z Link4 lub Proamy.

Niełatwo wytłumaczyć taką politykę cenową niektórych ubezpieczycieli odnośnie pakietów OC + AC. Na pewno jest ona jednak powiązana ze szkodowością” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.     

Wpływ rocznego przebiegu na wysokość składki za OC oraz pakiety            OC + AC dla kierowców

Nazwa ubezpieczyciela

Składka OC w wariancie 1 (przebieg: 8000 km/rok)

Składka OC w wariancie 2    (przebieg: 16000 km/rok)

Składka OC w wariancie 3 (przebieg: 24000 km/rok) 

Składka OC + AC w wariancie 1 (przebieg:            8000 km/rok)

Składka OC + AC w wariancie 2    (przebieg: 16000 km/rok) 

Składka OC + AC w wariancie 3 (przebieg: 24000 km/rok) 

Link4

530 zł

566 zł

592 zł

1826 zł

1676 zł

1492 zł

Benefia

1127 zł

1127 zł

1127 zł

3337 zł

3174 zł

3174 zł

Proama

1294 zł

1294 zł

1294 zł

3398 zł

3286 zł

3152 zł

MTU24

1322 zł

1322 zł

1322 zł

4430 zł

4430 zł

4430 zł

Aviva

1352 zł

1449 zł

1527 zł

3685 zł

3824 zł

3944 zł

Generali

1390 zł

1390 zł

1390 zł

5154 zł

4985 zł

4709 zł

Wiener

2064 zł

2064 zł

2064 zł

3951 zł

3764 zł

3764 zł

UNIQA

2122 zł

2122 zł

2122 zł

4425 zł

4530 zł

4607 zł

Założenia kalkulacji: ubezpieczany samochód to Audi A4 2.0 TDI Prime Line z 2012 r. (143 KM/105 kW, 1968 cm³) w kolorze srebrnym. Data zakupu przez obecnego właściciela - 2017 r. (po sprowadzeniu z Niemiec). Data pierwszej rejestracji - kwiecień 2012 r. Wyposażenie samochodu: GPS, autoalarm oraz immobilizer. Miejsce parkowania auta - na ulicy (40-832, Katowice). Sposób użytkowania samochodu - cele prywatne, tylko w Polsce. Dodatkowe uwagi - samochód nie ma uszkodzeń i nie jest tuningowany.
Samochód nie ma współwłaścicieli oraz innych użytkowników poza ubezpieczającym. Wiek ubezpieczającego - 33 lata. Data otrzymania prawa jazdy - 28 października 2005 r. Zawód ubezpieczającego - elektryk. Stan cywilny - żona oraz jedno dziecko (7 lat). Okres posiadania OC - nieprzerwanie od 8 lat. Aktualna zniżka - 30% w Allianz Direct. Historia szkód - OC ostatnia i jedyna szkoda 4 lata temu, AC - wcześniej bez autocasco. Data rozpoczęcia ochrony - 1 luty 2020 r.
Dodatkowe uwagi - kierowca zakupi polisę przez Internet i skorzysta z domyślnych propozycji ubezpieczycieli oraz wszelkich dostępnych promocji.


Źródło tabeli: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA