REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większy przebieg oznacza droższe ubezpieczenia OC i AC?

Subskrybuj nas na Youtube
Większy przebieg oznacza droższe ubezpieczenia OC i AC? Fot. Fotolia
Większy przebieg oznacza droższe ubezpieczenia OC i AC? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczyciele zawsze pytają kierowców o spodziewany roczny przebieg. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak kwestia przebiegu rzutuje na koszt ubezpieczenia OC i AC.

W każdym formularzu wypełnianym przed zakupem ubezpieczenia komunikacyjnego można znaleźć pytanie dotyczące spodziewanego rocznego przebiegu. Z takim pytaniem spotkają się zarówno kierowcy kupujący obowiązkowe polisy OC, jak i dobrowolne ubezpieczenia autocasco (AC). O przebieg samochodu zapyta także agent, jeśli zdecydujemy się na zakup ubezpieczenia telefonicznie lub osobiście w placówce.

REKLAMA

Eksperci porównywarki Ubea.pl postanowili więc sprawdzić, jak faktycznie liczba przejeżdżanych kilometrów wpływa na koszt polis OC i AC. Wyniki tej ciekawej analizy wcale nie są jednoznaczne.  

Jaki przebieg samochodu deklarują kierowcy?

Informacje porównywarki Ubea.pl wskazują, że zdecydowana większość kierowców podczas zakupu ubezpieczeń komunikacyjnych deklaruje roczny przebieg wynoszący od 5000 do 15 000 km. Zdarzają się jednak właściciele aut przejeżdżający znacznie więcej.

Właśnie dlatego eksperci Ubea.pl w ramach analizy dotyczącej kosztów polis OC i pakietów OC + AC uwzględnili następujące warianty:

  • Wariant 1: przewidywany roczny przebieg - 8000 km, całkowity przebieg auta: 164 000 km
  • Wariant 2: przewidywany roczny przebieg - 16 000 km, całkowity przebieg auta: 228 000 km
  • Wariant 3: przewidywany roczny przebieg - 24 000 km, całkowity przebieg auta: 292 000 km

W przypadku każdego z powyższych wariantów kalkulację OC i AC wyliczono dla Audi A4 2.0 TDI Prime Line z 2012 r. Właściciel tego samochodu, mieszkający na terenie Katowic, ma 33 lata oraz całkiem dobrą historię ubezpieczeniową (jedyna i ostatnia szkoda z OC 4 lata temu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt ubezpieczenia OC nie zawsze rośnie razem z przebiegiem

REKLAMA

Po zaprezentowaniu założeń analizy przeprowadzonej przez Ubea.pl warto spojrzeć na jej wyniki widoczne w poniższej tabeli. „Przykładowe składki polis OC i pakietów OC + AC sugerują, że wpływ deklarowanego rocznego przebiegu na koszty ubezpieczeń komunikacyjnych nie jest zupełnie jednoznaczny” - zauważa Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Przykładowo najtańsze polisy OC (od Link4) drożeją dość odczuwalnie wraz ze wzrostem rocznego przebiegu (wariant 1 - składka 530 zł, wariant 2 - składka 566 zł, wariant 3 - składka 592 zł). Możemy jednak wskazać ubezpieczycieli (np. MTU24 oraz Benefia), w przypadku których składka OC dla każdego wariantu okazuje się taka sama. W poniższym zestawieniu takich zakładów ubezpieczeń jest najwięcej.

Polityka ubezpieczycieli dotycząca polis OC sprawia, że zaniżanie rocznego przebiegu, na które decyduje się wielu kierowców, może nie mieć w praktyce większego sensu” - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jak przebieg auta wpływa na cenę pakietu OC+AC?

Eksperci Ubea.pl zwracają również uwagę na ciekawe zjawisko dotyczące pakietów OC + AC. W przypadku niektórych zakładów ubezpieczeń okazuje się, że pakietowa składka za OC + AC spada wraz ze wzrostem rocznego przebiegu. W tym kontekście można powołać się na wyniki dotyczące np. pakietów OC + AC z Link4 lub Proamy.

Niełatwo wytłumaczyć taką politykę cenową niektórych ubezpieczycieli odnośnie pakietów OC + AC. Na pewno jest ona jednak powiązana ze szkodowością” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.     

Wpływ rocznego przebiegu na wysokość składki za OC oraz pakiety            OC + AC dla kierowców

Nazwa ubezpieczyciela

Składka OC w wariancie 1 (przebieg: 8000 km/rok)

Składka OC w wariancie 2    (przebieg: 16000 km/rok)

Składka OC w wariancie 3 (przebieg: 24000 km/rok) 

Składka OC + AC w wariancie 1 (przebieg:            8000 km/rok)

Składka OC + AC w wariancie 2    (przebieg: 16000 km/rok) 

Składka OC + AC w wariancie 3 (przebieg: 24000 km/rok) 

Link4

530 zł

566 zł

592 zł

1826 zł

1676 zł

1492 zł

Benefia

1127 zł

1127 zł

1127 zł

3337 zł

3174 zł

3174 zł

Proama

1294 zł

1294 zł

1294 zł

3398 zł

3286 zł

3152 zł

MTU24

1322 zł

1322 zł

1322 zł

4430 zł

4430 zł

4430 zł

Aviva

1352 zł

1449 zł

1527 zł

3685 zł

3824 zł

3944 zł

Generali

1390 zł

1390 zł

1390 zł

5154 zł

4985 zł

4709 zł

Wiener

2064 zł

2064 zł

2064 zł

3951 zł

3764 zł

3764 zł

UNIQA

2122 zł

2122 zł

2122 zł

4425 zł

4530 zł

4607 zł

Założenia kalkulacji: ubezpieczany samochód to Audi A4 2.0 TDI Prime Line z 2012 r. (143 KM/105 kW, 1968 cm³) w kolorze srebrnym. Data zakupu przez obecnego właściciela - 2017 r. (po sprowadzeniu z Niemiec). Data pierwszej rejestracji - kwiecień 2012 r. Wyposażenie samochodu: GPS, autoalarm oraz immobilizer. Miejsce parkowania auta - na ulicy (40-832, Katowice). Sposób użytkowania samochodu - cele prywatne, tylko w Polsce. Dodatkowe uwagi - samochód nie ma uszkodzeń i nie jest tuningowany.
Samochód nie ma współwłaścicieli oraz innych użytkowników poza ubezpieczającym. Wiek ubezpieczającego - 33 lata. Data otrzymania prawa jazdy - 28 października 2005 r. Zawód ubezpieczającego - elektryk. Stan cywilny - żona oraz jedno dziecko (7 lat). Okres posiadania OC - nieprzerwanie od 8 lat. Aktualna zniżka - 30% w Allianz Direct. Historia szkód - OC ostatnia i jedyna szkoda 4 lata temu, AC - wcześniej bez autocasco. Data rozpoczęcia ochrony - 1 luty 2020 r.
Dodatkowe uwagi - kierowca zakupi polisę przez Internet i skorzysta z domyślnych propozycji ubezpieczycieli oraz wszelkich dostępnych promocji.


Źródło tabeli: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA