REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większy przebieg oznacza droższe ubezpieczenia OC i AC?

Większy przebieg oznacza droższe ubezpieczenia OC i AC? Fot. Fotolia
Większy przebieg oznacza droższe ubezpieczenia OC i AC? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczyciele zawsze pytają kierowców o spodziewany roczny przebieg. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak kwestia przebiegu rzutuje na koszt ubezpieczenia OC i AC.

W każdym formularzu wypełnianym przed zakupem ubezpieczenia komunikacyjnego można znaleźć pytanie dotyczące spodziewanego rocznego przebiegu. Z takim pytaniem spotkają się zarówno kierowcy kupujący obowiązkowe polisy OC, jak i dobrowolne ubezpieczenia autocasco (AC). O przebieg samochodu zapyta także agent, jeśli zdecydujemy się na zakup ubezpieczenia telefonicznie lub osobiście w placówce.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci porównywarki Ubea.pl postanowili więc sprawdzić, jak faktycznie liczba przejeżdżanych kilometrów wpływa na koszt polis OC i AC. Wyniki tej ciekawej analizy wcale nie są jednoznaczne.  

Jaki przebieg samochodu deklarują kierowcy?

Informacje porównywarki Ubea.pl wskazują, że zdecydowana większość kierowców podczas zakupu ubezpieczeń komunikacyjnych deklaruje roczny przebieg wynoszący od 5000 do 15 000 km. Zdarzają się jednak właściciele aut przejeżdżający znacznie więcej.

Właśnie dlatego eksperci Ubea.pl w ramach analizy dotyczącej kosztów polis OC i pakietów OC + AC uwzględnili następujące warianty:

REKLAMA

  • Wariant 1: przewidywany roczny przebieg - 8000 km, całkowity przebieg auta: 164 000 km
  • Wariant 2: przewidywany roczny przebieg - 16 000 km, całkowity przebieg auta: 228 000 km
  • Wariant 3: przewidywany roczny przebieg - 24 000 km, całkowity przebieg auta: 292 000 km

W przypadku każdego z powyższych wariantów kalkulację OC i AC wyliczono dla Audi A4 2.0 TDI Prime Line z 2012 r. Właściciel tego samochodu, mieszkający na terenie Katowic, ma 33 lata oraz całkiem dobrą historię ubezpieczeniową (jedyna i ostatnia szkoda z OC 4 lata temu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt ubezpieczenia OC nie zawsze rośnie razem z przebiegiem

Po zaprezentowaniu założeń analizy przeprowadzonej przez Ubea.pl warto spojrzeć na jej wyniki widoczne w poniższej tabeli. „Przykładowe składki polis OC i pakietów OC + AC sugerują, że wpływ deklarowanego rocznego przebiegu na koszty ubezpieczeń komunikacyjnych nie jest zupełnie jednoznaczny” - zauważa Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Przykładowo najtańsze polisy OC (od Link4) drożeją dość odczuwalnie wraz ze wzrostem rocznego przebiegu (wariant 1 - składka 530 zł, wariant 2 - składka 566 zł, wariant 3 - składka 592 zł). Możemy jednak wskazać ubezpieczycieli (np. MTU24 oraz Benefia), w przypadku których składka OC dla każdego wariantu okazuje się taka sama. W poniższym zestawieniu takich zakładów ubezpieczeń jest najwięcej.

Polityka ubezpieczycieli dotycząca polis OC sprawia, że zaniżanie rocznego przebiegu, na które decyduje się wielu kierowców, może nie mieć w praktyce większego sensu” - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jak przebieg auta wpływa na cenę pakietu OC+AC?

Eksperci Ubea.pl zwracają również uwagę na ciekawe zjawisko dotyczące pakietów OC + AC. W przypadku niektórych zakładów ubezpieczeń okazuje się, że pakietowa składka za OC + AC spada wraz ze wzrostem rocznego przebiegu. W tym kontekście można powołać się na wyniki dotyczące np. pakietów OC + AC z Link4 lub Proamy.

Niełatwo wytłumaczyć taką politykę cenową niektórych ubezpieczycieli odnośnie pakietów OC + AC. Na pewno jest ona jednak powiązana ze szkodowością” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.     

Wpływ rocznego przebiegu na wysokość składki za OC oraz pakiety            OC + AC dla kierowców

Nazwa ubezpieczyciela

Składka OC w wariancie 1 (przebieg: 8000 km/rok)

Składka OC w wariancie 2    (przebieg: 16000 km/rok)

Składka OC w wariancie 3 (przebieg: 24000 km/rok) 

Składka OC + AC w wariancie 1 (przebieg:            8000 km/rok)

Składka OC + AC w wariancie 2    (przebieg: 16000 km/rok) 

Składka OC + AC w wariancie 3 (przebieg: 24000 km/rok) 

Link4

530 zł

566 zł

592 zł

1826 zł

1676 zł

1492 zł

Benefia

1127 zł

1127 zł

1127 zł

3337 zł

3174 zł

3174 zł

Proama

1294 zł

1294 zł

1294 zł

3398 zł

3286 zł

3152 zł

MTU24

1322 zł

1322 zł

1322 zł

4430 zł

4430 zł

4430 zł

Aviva

1352 zł

1449 zł

1527 zł

3685 zł

3824 zł

3944 zł

Generali

1390 zł

1390 zł

1390 zł

5154 zł

4985 zł

4709 zł

Wiener

2064 zł

2064 zł

2064 zł

3951 zł

3764 zł

3764 zł

UNIQA

2122 zł

2122 zł

2122 zł

4425 zł

4530 zł

4607 zł

Założenia kalkulacji: ubezpieczany samochód to Audi A4 2.0 TDI Prime Line z 2012 r. (143 KM/105 kW, 1968 cm³) w kolorze srebrnym. Data zakupu przez obecnego właściciela - 2017 r. (po sprowadzeniu z Niemiec). Data pierwszej rejestracji - kwiecień 2012 r. Wyposażenie samochodu: GPS, autoalarm oraz immobilizer. Miejsce parkowania auta - na ulicy (40-832, Katowice). Sposób użytkowania samochodu - cele prywatne, tylko w Polsce. Dodatkowe uwagi - samochód nie ma uszkodzeń i nie jest tuningowany.
Samochód nie ma współwłaścicieli oraz innych użytkowników poza ubezpieczającym. Wiek ubezpieczającego - 33 lata. Data otrzymania prawa jazdy - 28 października 2005 r. Zawód ubezpieczającego - elektryk. Stan cywilny - żona oraz jedno dziecko (7 lat). Okres posiadania OC - nieprzerwanie od 8 lat. Aktualna zniżka - 30% w Allianz Direct. Historia szkód - OC ostatnia i jedyna szkoda 4 lata temu, AC - wcześniej bez autocasco. Data rozpoczęcia ochrony - 1 luty 2020 r.
Dodatkowe uwagi - kierowca zakupi polisę przez Internet i skorzysta z domyślnych propozycji ubezpieczycieli oraz wszelkich dostępnych promocji.


Źródło tabeli: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA