REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodowy rzeczoznawca - czy ubezpieczyciel pokryje jego koszt?

Subskrybuj nas na Youtube
Rzeczoznawca ubezpieczeniowy, wypadek
Rzeczoznawca ubezpieczeniowy, wypadek

REKLAMA

REKLAMA

Sąd Najwyższy orzekł niedawno, że ubezpieczyciel powinien pokryć koszt opinii rzeczoznawcy. Czy wprowadzenie tej zasady podwyższy składki ubezpieczenia OC?

Kwestia finansowania opinii rzeczoznawcy motoryzacyjnego przy pomocy ubezpieczenia OC sprawcy wypadku już od dłuższego czasu wzbudzała kontrowersje. Właśnie dlatego niedawne orzeczenie Sądu Najwyższego (SN) w tej sprawie stanowi dobrą wiadomość. Uchwała SN zakończyła dyskusję między zakładami ubezpieczeń, osobami poszkodowanymi i Rzecznikiem Finansowym. W jaki sposób? Orzeczenie nakazuje zwrot kosztów opinii rzeczoznawcy. Warto jednak pamiętać, że taka refundacja wynagrodzenia specjalisty nie jest bezwarunkowa.

REKLAMA

Kiedy rzeczoznawca samochodowy zostanie opłacony przez ubezpieczyciela? Czy ten dodatkowy koszt odbije się na wysokości składek za obowiązkowe ubezpieczenia OC dla kierowców?

Rzecznik Finansowy przyczynił się do stanowiska Sądu Najwyższego

REKLAMA

W pierwszej kolejności warto wyjaśnić, że stanowisko Sądu Najwyższego dotyczące refundacji kosztów opinii eksperta jest efektem wcześniejszego wniosku Rzecznika Finansowego. Rzecznik dość często występuje do Sądu Najwyższego o rozstrzygnięcie kwestii, które powodują spory pomiędzy instytucjami finansowymi oraz ich klientami lub osobami poszkodowanymi (np. w wypadkach drogowych).

Taka praktyka jest skuteczna, ponieważ uchwały Sądu Najwyższego wydane na wniosek Rzecznika Finansowego wskazują sądom powszechnym (m.in. cywilnym) kierunek dalszego orzecznictwa” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Opinia rzeczoznawcy nie może być bezcelowa

Tak jak już wspomnieliśmy wcześniej, uchwała Sądu Najwyższego dotycząca refundacji kosztów ekspertyzy motoryzacyjnej przez ubezpieczyciela jest korzystna dla osób materialnie poszkodowanych w wypadkach. Warto jednak dokładniej przyjrzeć się treści ogłoszonej 2 września 2019 r. (sygnatura akt: III CZP 99/18).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na początku września bieżącego roku sędziowie SN orzekli, że: „poszkodowanemu oraz cesjonariuszowi roszczeń odszkodowawczych z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych przysługuje od ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej zwrot kosztów tzw. prywatnej opinii (ekspertyzy) rzeczoznawcy, jeżeli jej sporządzenie było niezbędne do efektywnego dochodzenia odszkodowania”.

Analizowana uchwała SN wskazuje, że nie tylko poszkodowani uczestnicy wypadku mają prawo do uzyskania zwrotu kosztów za opinię rzeczoznawcy. Takie samo uprawnienie mają również firmy odszkodowawcze zajmujące się skupem roszczeń komunikacyjnych oraz ich późniejszym dochodzeniem (czyli cesjonariusze roszczeń odszkodowawczych).

Kolejne ważne spostrzeżenie dotyczy celowości wykonania ekspertyzy przez rzeczoznawcę motoryzacyjnego. Sąd Najwyższy zastrzegł, że ubezpieczyciel nie musi zwracać kosztów opinii specjalisty, która nie była niezbędna do efektywnego dochodzenia roszczeń. Można przypuszczać, że wspomniane zastrzeżenie dokonane przez Sąd Najwyższy stanie się przyczyną kolejnych sporów pomiędzy zakładami ubezpieczeń i osobami poszkodowanymi.

Z drugiej strony sędziowie SN musieli podkreślić, że refundacja kosztów opinii eksperta motoryzacyjnego zależy od jej zasadności i celowości. Nie można bowiem narażać firm ubezpieczeniowych na zbyteczne wydatki” - komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Czy składki ubezpieczenia OC zostaną podwyższone?

Przedstawiciele Rzecznika Finansowego twierdzą, że wrześniowa uchwała Sądu Najwyższego skłoni zakłady ubezpieczeniowe do dokładniejszej wyceny szkód i jednocześnie zniechęci je do zaniżania świadczeń za szkody majątkowe. Ubezpieczyciele będą musieli liczyć się z faktem, że obiekcje poszkodowanej osoby mogą skutkować zatrudnieniem rzeczoznawcy i koniecznością pokrycia wynagrodzenia takiego specjalisty (z polisy OC sprawcy wypadku).

Argumentacja Rzecznika Finansowego wydaje się przekonująca. Można przypuszczać, że ubezpieczyciele wezmą pod uwagę dyscyplinujący czynnik w postaci refundacji kosztów wynagrodzenia rzeczoznawcy motoryzacyjnego” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.   

Rzecznik Finansowy podkreśla również, że dostęp do łatwo refundowanej opinii rzeczoznawcy samochodowego merytorycznie pomoże poszkodowanym osobom. Zwykle nie posiadają one dużej wiedzy technicznej na temat napraw pojazdów. Typowemu kierowcy dość trudno jest więc dowieść, że wycena szkody komunikacyjnej była nieprawidłowa.

Z drugiej strony nie można jednak wykluczyć, że sami kierowcy pośrednio zapłacą za refundację opinii rzeczoznawców. Konieczność pokrywania kosztów takich ekspertyz może być dla ubezpieczycieli uzasadnieniem podwyżki składek obowiązkowych polis OC. Właśnie dlatego warto śledzić zmiany średniej składki OC w kolejnych miesiącach i porównywać ceny w różnych towarzystwach” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA