REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodowy rzeczoznawca - czy ubezpieczyciel pokryje jego koszt?

Subskrybuj nas na Youtube
Rzeczoznawca ubezpieczeniowy, wypadek
Rzeczoznawca ubezpieczeniowy, wypadek

REKLAMA

REKLAMA

Sąd Najwyższy orzekł niedawno, że ubezpieczyciel powinien pokryć koszt opinii rzeczoznawcy. Czy wprowadzenie tej zasady podwyższy składki ubezpieczenia OC?

Kwestia finansowania opinii rzeczoznawcy motoryzacyjnego przy pomocy ubezpieczenia OC sprawcy wypadku już od dłuższego czasu wzbudzała kontrowersje. Właśnie dlatego niedawne orzeczenie Sądu Najwyższego (SN) w tej sprawie stanowi dobrą wiadomość. Uchwała SN zakończyła dyskusję między zakładami ubezpieczeń, osobami poszkodowanymi i Rzecznikiem Finansowym. W jaki sposób? Orzeczenie nakazuje zwrot kosztów opinii rzeczoznawcy. Warto jednak pamiętać, że taka refundacja wynagrodzenia specjalisty nie jest bezwarunkowa.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy rzeczoznawca samochodowy zostanie opłacony przez ubezpieczyciela? Czy ten dodatkowy koszt odbije się na wysokości składek za obowiązkowe ubezpieczenia OC dla kierowców?

Rzecznik Finansowy przyczynił się do stanowiska Sądu Najwyższego

W pierwszej kolejności warto wyjaśnić, że stanowisko Sądu Najwyższego dotyczące refundacji kosztów opinii eksperta jest efektem wcześniejszego wniosku Rzecznika Finansowego. Rzecznik dość często występuje do Sądu Najwyższego o rozstrzygnięcie kwestii, które powodują spory pomiędzy instytucjami finansowymi oraz ich klientami lub osobami poszkodowanymi (np. w wypadkach drogowych).

Taka praktyka jest skuteczna, ponieważ uchwały Sądu Najwyższego wydane na wniosek Rzecznika Finansowego wskazują sądom powszechnym (m.in. cywilnym) kierunek dalszego orzecznictwa” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

REKLAMA

Opinia rzeczoznawcy nie może być bezcelowa

Tak jak już wspomnieliśmy wcześniej, uchwała Sądu Najwyższego dotycząca refundacji kosztów ekspertyzy motoryzacyjnej przez ubezpieczyciela jest korzystna dla osób materialnie poszkodowanych w wypadkach. Warto jednak dokładniej przyjrzeć się treści ogłoszonej 2 września 2019 r. (sygnatura akt: III CZP 99/18).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku września bieżącego roku sędziowie SN orzekli, że: „poszkodowanemu oraz cesjonariuszowi roszczeń odszkodowawczych z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych przysługuje od ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej zwrot kosztów tzw. prywatnej opinii (ekspertyzy) rzeczoznawcy, jeżeli jej sporządzenie było niezbędne do efektywnego dochodzenia odszkodowania”.

Analizowana uchwała SN wskazuje, że nie tylko poszkodowani uczestnicy wypadku mają prawo do uzyskania zwrotu kosztów za opinię rzeczoznawcy. Takie samo uprawnienie mają również firmy odszkodowawcze zajmujące się skupem roszczeń komunikacyjnych oraz ich późniejszym dochodzeniem (czyli cesjonariusze roszczeń odszkodowawczych).

Kolejne ważne spostrzeżenie dotyczy celowości wykonania ekspertyzy przez rzeczoznawcę motoryzacyjnego. Sąd Najwyższy zastrzegł, że ubezpieczyciel nie musi zwracać kosztów opinii specjalisty, która nie była niezbędna do efektywnego dochodzenia roszczeń. Można przypuszczać, że wspomniane zastrzeżenie dokonane przez Sąd Najwyższy stanie się przyczyną kolejnych sporów pomiędzy zakładami ubezpieczeń i osobami poszkodowanymi.

Z drugiej strony sędziowie SN musieli podkreślić, że refundacja kosztów opinii eksperta motoryzacyjnego zależy od jej zasadności i celowości. Nie można bowiem narażać firm ubezpieczeniowych na zbyteczne wydatki” - komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Czy składki ubezpieczenia OC zostaną podwyższone?

Przedstawiciele Rzecznika Finansowego twierdzą, że wrześniowa uchwała Sądu Najwyższego skłoni zakłady ubezpieczeniowe do dokładniejszej wyceny szkód i jednocześnie zniechęci je do zaniżania świadczeń za szkody majątkowe. Ubezpieczyciele będą musieli liczyć się z faktem, że obiekcje poszkodowanej osoby mogą skutkować zatrudnieniem rzeczoznawcy i koniecznością pokrycia wynagrodzenia takiego specjalisty (z polisy OC sprawcy wypadku).

Argumentacja Rzecznika Finansowego wydaje się przekonująca. Można przypuszczać, że ubezpieczyciele wezmą pod uwagę dyscyplinujący czynnik w postaci refundacji kosztów wynagrodzenia rzeczoznawcy motoryzacyjnego” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.   

Rzecznik Finansowy podkreśla również, że dostęp do łatwo refundowanej opinii rzeczoznawcy samochodowego merytorycznie pomoże poszkodowanym osobom. Zwykle nie posiadają one dużej wiedzy technicznej na temat napraw pojazdów. Typowemu kierowcy dość trudno jest więc dowieść, że wycena szkody komunikacyjnej była nieprawidłowa.

Z drugiej strony nie można jednak wykluczyć, że sami kierowcy pośrednio zapłacą za refundację opinii rzeczoznawców. Konieczność pokrywania kosztów takich ekspertyz może być dla ubezpieczycieli uzasadnieniem podwyżki składek obowiązkowych polis OC. Właśnie dlatego warto śledzić zmiany średniej składki OC w kolejnych miesiącach i porównywać ceny w różnych towarzystwach” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA