REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodowy rzeczoznawca - czy ubezpieczyciel pokryje jego koszt?

Subskrybuj nas na Youtube
Rzeczoznawca ubezpieczeniowy, wypadek
Rzeczoznawca ubezpieczeniowy, wypadek

REKLAMA

REKLAMA

Sąd Najwyższy orzekł niedawno, że ubezpieczyciel powinien pokryć koszt opinii rzeczoznawcy. Czy wprowadzenie tej zasady podwyższy składki ubezpieczenia OC?

Kwestia finansowania opinii rzeczoznawcy motoryzacyjnego przy pomocy ubezpieczenia OC sprawcy wypadku już od dłuższego czasu wzbudzała kontrowersje. Właśnie dlatego niedawne orzeczenie Sądu Najwyższego (SN) w tej sprawie stanowi dobrą wiadomość. Uchwała SN zakończyła dyskusję między zakładami ubezpieczeń, osobami poszkodowanymi i Rzecznikiem Finansowym. W jaki sposób? Orzeczenie nakazuje zwrot kosztów opinii rzeczoznawcy. Warto jednak pamiętać, że taka refundacja wynagrodzenia specjalisty nie jest bezwarunkowa.

REKLAMA

Kiedy rzeczoznawca samochodowy zostanie opłacony przez ubezpieczyciela? Czy ten dodatkowy koszt odbije się na wysokości składek za obowiązkowe ubezpieczenia OC dla kierowców?

Rzecznik Finansowy przyczynił się do stanowiska Sądu Najwyższego

REKLAMA

W pierwszej kolejności warto wyjaśnić, że stanowisko Sądu Najwyższego dotyczące refundacji kosztów opinii eksperta jest efektem wcześniejszego wniosku Rzecznika Finansowego. Rzecznik dość często występuje do Sądu Najwyższego o rozstrzygnięcie kwestii, które powodują spory pomiędzy instytucjami finansowymi oraz ich klientami lub osobami poszkodowanymi (np. w wypadkach drogowych).

Taka praktyka jest skuteczna, ponieważ uchwały Sądu Najwyższego wydane na wniosek Rzecznika Finansowego wskazują sądom powszechnym (m.in. cywilnym) kierunek dalszego orzecznictwa” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Opinia rzeczoznawcy nie może być bezcelowa

Tak jak już wspomnieliśmy wcześniej, uchwała Sądu Najwyższego dotycząca refundacji kosztów ekspertyzy motoryzacyjnej przez ubezpieczyciela jest korzystna dla osób materialnie poszkodowanych w wypadkach. Warto jednak dokładniej przyjrzeć się treści ogłoszonej 2 września 2019 r. (sygnatura akt: III CZP 99/18).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na początku września bieżącego roku sędziowie SN orzekli, że: „poszkodowanemu oraz cesjonariuszowi roszczeń odszkodowawczych z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych przysługuje od ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej zwrot kosztów tzw. prywatnej opinii (ekspertyzy) rzeczoznawcy, jeżeli jej sporządzenie było niezbędne do efektywnego dochodzenia odszkodowania”.

Analizowana uchwała SN wskazuje, że nie tylko poszkodowani uczestnicy wypadku mają prawo do uzyskania zwrotu kosztów za opinię rzeczoznawcy. Takie samo uprawnienie mają również firmy odszkodowawcze zajmujące się skupem roszczeń komunikacyjnych oraz ich późniejszym dochodzeniem (czyli cesjonariusze roszczeń odszkodowawczych).

Kolejne ważne spostrzeżenie dotyczy celowości wykonania ekspertyzy przez rzeczoznawcę motoryzacyjnego. Sąd Najwyższy zastrzegł, że ubezpieczyciel nie musi zwracać kosztów opinii specjalisty, która nie była niezbędna do efektywnego dochodzenia roszczeń. Można przypuszczać, że wspomniane zastrzeżenie dokonane przez Sąd Najwyższy stanie się przyczyną kolejnych sporów pomiędzy zakładami ubezpieczeń i osobami poszkodowanymi.

Z drugiej strony sędziowie SN musieli podkreślić, że refundacja kosztów opinii eksperta motoryzacyjnego zależy od jej zasadności i celowości. Nie można bowiem narażać firm ubezpieczeniowych na zbyteczne wydatki” - komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Czy składki ubezpieczenia OC zostaną podwyższone?

Przedstawiciele Rzecznika Finansowego twierdzą, że wrześniowa uchwała Sądu Najwyższego skłoni zakłady ubezpieczeniowe do dokładniejszej wyceny szkód i jednocześnie zniechęci je do zaniżania świadczeń za szkody majątkowe. Ubezpieczyciele będą musieli liczyć się z faktem, że obiekcje poszkodowanej osoby mogą skutkować zatrudnieniem rzeczoznawcy i koniecznością pokrycia wynagrodzenia takiego specjalisty (z polisy OC sprawcy wypadku).

Argumentacja Rzecznika Finansowego wydaje się przekonująca. Można przypuszczać, że ubezpieczyciele wezmą pod uwagę dyscyplinujący czynnik w postaci refundacji kosztów wynagrodzenia rzeczoznawcy motoryzacyjnego” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.   

Rzecznik Finansowy podkreśla również, że dostęp do łatwo refundowanej opinii rzeczoznawcy samochodowego merytorycznie pomoże poszkodowanym osobom. Zwykle nie posiadają one dużej wiedzy technicznej na temat napraw pojazdów. Typowemu kierowcy dość trudno jest więc dowieść, że wycena szkody komunikacyjnej była nieprawidłowa.

Z drugiej strony nie można jednak wykluczyć, że sami kierowcy pośrednio zapłacą za refundację opinii rzeczoznawców. Konieczność pokrywania kosztów takich ekspertyz może być dla ubezpieczycieli uzasadnieniem podwyżki składek obowiązkowych polis OC. Właśnie dlatego warto śledzić zmiany średniej składki OC w kolejnych miesiącach i porównywać ceny w różnych towarzystwach” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA