REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Holowanie – czy koszt zostanie pokryty z OC sprawcy?

Holowanie Fot. Fotolia
Holowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Holowanie uszkodzonego auta do warsztatu może być bardzo kosztowne. Sprawdzamy, czy ubezpieczenie OC sprawcy wypadku powinno pokryć wszystkie takie wydatki.

Szkody związane z wypadkiem drogowym nie ograniczają się zwykle tylko do uszkodzenia pojazdu oraz ewentualnych obrażeń ciała. Zgodnie z tak zwaną zasadą pełnej rekompensaty ubezpieczyciel musi zlikwidować wszystkie bezpośrednie szkody, które miały związek z działaniem chronionego kierowcy. Chodzi więc zarówno o straty poniesione przez poszkodowanego, jak i korzyści, których taka osoba nie mogła osiągnąć na skutek wypadku.

REKLAMA

REKLAMA

Koszty holowania pojazdu uszkodzonego przez posiadacza OC są przykładem szkody, którą powinien zlikwidować ubezpieczyciel. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl dokładniej przyjrzeli się regułom zwrotu takich kosztów. To ważna kwestia, ponieważ rodzime zakłady ubezpieczeń nie zawsze przestrzegają zasady pełnej rekompensaty szkód. 

Rachunki za holowanie uważnie sprawdzane przez ubezpieczycieli

Kwestia holowania, podobnie jak wynajem samochodu zastępczego, dość często staje się przyczyną sporów pomiędzy poszkodowanym oraz zakładem ubezpieczeń sprawcy wypadku. Takie konflikty nie dotyczą raczej samego prawa poszkodowanej osoby do otrzymania zwrotu kosztów holowania. To uprawnienie nie wzbudza kontrowersji na gruncie prawnym i dlatego trudno jest je podważyć.

Inną kwestią jest jednak wysokość samych kosztów związanych z holowaniem uszkodzonego auta.

REKLAMA

W praktyce może się okazać, że zakład ubezpieczeń odmówi zwrotu wszystkich kosztów, które wydają mu się znacząco wyższe od standardowych” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecznik Finansowy sugeruje umiar w holowaniu pojazdu

Spór z ubezpieczycielem jest możliwy na przykład wtedy, gdy poszkodowany kierowca wybrał usługi „drogiej” firmy oferującej holowanie albo zlecił przetransportowanie samochodu znacznie dalej niż do warsztatu znajdującego się w miejscu zamieszkania.

Czasem zakłady ubezpieczeń mogą zalecać transport auta do najbliższego warsztatu. Wydaje się to jednak nieuzasadnione, jeżeli wypadek miał miejsce z dala od domu poszkodowanego.

W kontekście zwrotu kosztów holowania ciekawy wydaje się Wyrok Sądu Rejonowego w Jarocinie z dnia 3 grudnia 2015 r. (sygn. akt: I C 679/14). Wspomniany sąd zwrócił uwagę, że w badanej sytuacji: „Powód zmuszony był do odholowania we własnym zakresie uszkodzonego w trakcie kolizji pojazdu, skorzystał więc z dostępnej oferty. W świetle zasad doświadczenia życiowego, naturalnym zachowaniem jest, że w sytuacji nagłej, nie przewidywanej, szuka się pierwszej dostępnej oferty holowania, bez sprawdzania, porównywania innych ofert, z których można byłoby skorzystać w celu minimalizacji szkody”. Stanowisko jarocińskiego sądu sugeruje, że poszkodowany nie musi porównywać ofert holowania tak, aby uchronić ubezpieczyciela sprawcy wypadku przed wyższymi kosztami.

Warto jednak pamiętać, że zakład ubezpieczeń może mieć inne zdanie w tej kwestii. „Co ważne, Rzecznik Finansowy zaleca poszkodowanym kierowcom taki wybór oferty holowania pojazdu, który w miarę możliwości nie wygeneruje zbyt wysokich kosztów dla ubezpieczyciela sprawcy wypadku” - dodaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ubezpieczenie OC powinno uzupełnić refundację z Assistance

Warto wiedzieć, że zakład ubezpieczeń może niekiedy zaoferować usługi dotyczące holowania zarówno poszkodowanemu, jak i sprawcy wypadku (posiadaczowi OC). Jest to możliwe dzięki ubezpieczeniu assistance (AS).

Wbrew pozorom, refundacja holowania samochodu poszkodowanej osoby na podstawie polisy AS często zapewnia korzyści zakładowi ubezpieczeń. Ubezpieczyciel posiada bowiem gwarancję, że obydwaj kierowcy uczestniczący w wypadku wybiorą tańsze usługi współpracującej firmy.

Mowa o przedsiębiorstwie oferującym pomoc drogową, które na mocy umowy prowadzi współpracę z ubezpieczycielem sprawcy wypadku. Taka firma może zaproponować zakładowi ubezpieczeń bardziej atrakcyjne stawki za kilometr holowania” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Poszkodowana osoba, która skorzystała z ewentualnej oferty holowania w ramach assistance sprawcy powinna wiedzieć, że taka sytuacja nie zwalnia zakładu ubezpieczeń z konieczności pełnej likwidacji szkody. Jeżeli holowanie pojazdu poszkodowanego kierowcy przekroczy limity wydatków lub odległości przewidziane w ramach assistance, to nadwyżkowe koszty powinny zostać sfinansowane przy pomocy ubezpieczenia OC sprawcy wypadku.

W praktyce wygląda to tak, że firma oferująca pomoc drogową z assistance wystawia poszkodowanemu fakturę, a zakład ubezpieczeń pokrywa nadwyżkowe koszty z polisy OC. „Prawo do refundacji kosztów holowania przy pomocy takiej obowiązkowej polisy przysługuje poszkodowanemu niezależnie od tego, jaką dodatkową ofertę pomocy drogowej przedstawił zakład ubezpieczeń sprawcy wypadku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA