REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Holowanie – czy koszt zostanie pokryty z OC sprawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Holowanie Fot. Fotolia
Holowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Holowanie uszkodzonego auta do warsztatu może być bardzo kosztowne. Sprawdzamy, czy ubezpieczenie OC sprawcy wypadku powinno pokryć wszystkie takie wydatki.

Szkody związane z wypadkiem drogowym nie ograniczają się zwykle tylko do uszkodzenia pojazdu oraz ewentualnych obrażeń ciała. Zgodnie z tak zwaną zasadą pełnej rekompensaty ubezpieczyciel musi zlikwidować wszystkie bezpośrednie szkody, które miały związek z działaniem chronionego kierowcy. Chodzi więc zarówno o straty poniesione przez poszkodowanego, jak i korzyści, których taka osoba nie mogła osiągnąć na skutek wypadku.

REKLAMA

Koszty holowania pojazdu uszkodzonego przez posiadacza OC są przykładem szkody, którą powinien zlikwidować ubezpieczyciel. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl dokładniej przyjrzeli się regułom zwrotu takich kosztów. To ważna kwestia, ponieważ rodzime zakłady ubezpieczeń nie zawsze przestrzegają zasady pełnej rekompensaty szkód. 

Rachunki za holowanie uważnie sprawdzane przez ubezpieczycieli

Kwestia holowania, podobnie jak wynajem samochodu zastępczego, dość często staje się przyczyną sporów pomiędzy poszkodowanym oraz zakładem ubezpieczeń sprawcy wypadku. Takie konflikty nie dotyczą raczej samego prawa poszkodowanej osoby do otrzymania zwrotu kosztów holowania. To uprawnienie nie wzbudza kontrowersji na gruncie prawnym i dlatego trudno jest je podważyć.

Inną kwestią jest jednak wysokość samych kosztów związanych z holowaniem uszkodzonego auta.

W praktyce może się okazać, że zakład ubezpieczeń odmówi zwrotu wszystkich kosztów, które wydają mu się znacząco wyższe od standardowych” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecznik Finansowy sugeruje umiar w holowaniu pojazdu

Spór z ubezpieczycielem jest możliwy na przykład wtedy, gdy poszkodowany kierowca wybrał usługi „drogiej” firmy oferującej holowanie albo zlecił przetransportowanie samochodu znacznie dalej niż do warsztatu znajdującego się w miejscu zamieszkania.

Czasem zakłady ubezpieczeń mogą zalecać transport auta do najbliższego warsztatu. Wydaje się to jednak nieuzasadnione, jeżeli wypadek miał miejsce z dala od domu poszkodowanego.

REKLAMA

W kontekście zwrotu kosztów holowania ciekawy wydaje się Wyrok Sądu Rejonowego w Jarocinie z dnia 3 grudnia 2015 r. (sygn. akt: I C 679/14). Wspomniany sąd zwrócił uwagę, że w badanej sytuacji: „Powód zmuszony był do odholowania we własnym zakresie uszkodzonego w trakcie kolizji pojazdu, skorzystał więc z dostępnej oferty. W świetle zasad doświadczenia życiowego, naturalnym zachowaniem jest, że w sytuacji nagłej, nie przewidywanej, szuka się pierwszej dostępnej oferty holowania, bez sprawdzania, porównywania innych ofert, z których można byłoby skorzystać w celu minimalizacji szkody”. Stanowisko jarocińskiego sądu sugeruje, że poszkodowany nie musi porównywać ofert holowania tak, aby uchronić ubezpieczyciela sprawcy wypadku przed wyższymi kosztami.

Warto jednak pamiętać, że zakład ubezpieczeń może mieć inne zdanie w tej kwestii. „Co ważne, Rzecznik Finansowy zaleca poszkodowanym kierowcom taki wybór oferty holowania pojazdu, który w miarę możliwości nie wygeneruje zbyt wysokich kosztów dla ubezpieczyciela sprawcy wypadku” - dodaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ubezpieczenie OC powinno uzupełnić refundację z Assistance

Warto wiedzieć, że zakład ubezpieczeń może niekiedy zaoferować usługi dotyczące holowania zarówno poszkodowanemu, jak i sprawcy wypadku (posiadaczowi OC). Jest to możliwe dzięki ubezpieczeniu assistance (AS).

Wbrew pozorom, refundacja holowania samochodu poszkodowanej osoby na podstawie polisy AS często zapewnia korzyści zakładowi ubezpieczeń. Ubezpieczyciel posiada bowiem gwarancję, że obydwaj kierowcy uczestniczący w wypadku wybiorą tańsze usługi współpracującej firmy.

REKLAMA

Mowa o przedsiębiorstwie oferującym pomoc drogową, które na mocy umowy prowadzi współpracę z ubezpieczycielem sprawcy wypadku. Taka firma może zaproponować zakładowi ubezpieczeń bardziej atrakcyjne stawki za kilometr holowania” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Poszkodowana osoba, która skorzystała z ewentualnej oferty holowania w ramach assistance sprawcy powinna wiedzieć, że taka sytuacja nie zwalnia zakładu ubezpieczeń z konieczności pełnej likwidacji szkody. Jeżeli holowanie pojazdu poszkodowanego kierowcy przekroczy limity wydatków lub odległości przewidziane w ramach assistance, to nadwyżkowe koszty powinny zostać sfinansowane przy pomocy ubezpieczenia OC sprawcy wypadku.

W praktyce wygląda to tak, że firma oferująca pomoc drogową z assistance wystawia poszkodowanemu fakturę, a zakład ubezpieczeń pokrywa nadwyżkowe koszty z polisy OC. „Prawo do refundacji kosztów holowania przy pomocy takiej obowiązkowej polisy przysługuje poszkodowanemu niezależnie od tego, jaką dodatkową ofertę pomocy drogowej przedstawił zakład ubezpieczeń sprawcy wypadku” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeniowa Ubea.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA