REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Udział własny w AC – co warto z nim zrobić

Ireneusz Szczęsny
Ireneusz Szczęsny, Kierownik Zespołu Wsparcia Operacyjnego w Link4
Udział własny w AC – co warto z nim zrobić Fot. Fotolia
Udział własny w AC – co warto z nim zrobić Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupujesz ubezpieczenie AC i zastanawiasz się, na co warto zwrócić uwagę? Nie patrz tylko na cenę. Sprawdź co za nią stoi, czyli jaki jest zakres wybranego ubezpieczenia. Jednym z istotnych elementów jest udział własny. Istotny, bo wpływa na zakres ochrony i wysokość składki.

Co to jest udział własny?

Udział własny to inaczej ta część odszkodowania, którą ubezpieczony pokrywa z własnej kieszeni. Jego wartość określona jest procentowo (np. 10% udział własny w szkodzie) lub kwotowo (np. 200 zł udziału własnego w szkodzie). Udział własny dotyczy dwóch obszarów chronionych przez AC – części wypadkowej oraz części kradzieżowej. W zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego jego wysokość może być taka sama dla obu rodzajów szkód lub ustalana odrębnie. W każdym Towarzystwie Ubezpieczeniowym udział własny ustalany jest zgodnie z obowiązującymi procedurami. (żeby nie pisać taryfami)

REKLAMA

REKLAMA

Wpływ na składkę

Zazwyczaj w Towarzystwie Ubezpieczeniowym mamy możliwość ustalenia wysokości bądź całkowitego zniesienia udziału własnego. Wpływa to oczywiście na wysokość składki.. Zasada jest taka, że im wyższy udział własny, tym niższa składka. Jednocześnie jednak duży udział własny oznacza niższe odszkodowanie, bo jego cześć pokryjemy z własnej kieszeni. Przykładowo, przy 15% udziale własnym nasze odszkodowanie wyniesie 85% wartości szkody. Pozostałe koszty, zgodnie z umową, zapłacimy sami.

Z udziałem czy bez – co wybrać

Teoretycznie najlepiej udział własny wyzerować. Wtedy pełne ryzyko szkody bierze na siebie zakład ubezpieczeń. Ale czy zawsze zerowy udział własny nam się opłaca?

Większość Towarzystw ubezpieczeniowych rozróżnia oddzielne progi udziału własnego zarówno w auto casco wypadkowy jak  i kradzieżowym. Możemy go w większości  indywidualnie dopasować do naszych potrzeb.
Podejmując decyzję czy pozostawić udział własny i jeśli tak to w jakiej wysokości czy go wykupić zwróćmy uwagę na poniższe czynniki.

REKLAMA

Zobacz też: Podwójne ubezpieczenie OC – jak się przed tym uchronić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku auto casco wypadkowego opierajmy się nie tyle na subiektywnej ocenie naszych umiejętności w prowadzeniu pojazdu, co określeniu czy użytkować go będziemy na terenie dużej aglomeracji, gdzie możliwość zaistnienia zdarzenia jest większa. Na podstawie naszego dotychczasowe doświadczenia określamy po części ryzyko na przyszłość.

W przypadku auto casco kradzieżowego pomocne w podjęciu decyzji mogą na przykład okazać się statystyki zawierające informacjie o markach najczęściej kradzionych aut.
Wskaźnikiem, na którym możemy oprzeć naszą decyzję jest marka samochodu oraz jego wartość. Nawet gdy bezpiecznie jeździmy, ale często parkujemy nasz samochód na ulicy czy w publicznych parkingach – może się zdarzyć, że ktoś nam samochód porysuje. Przy nieznanym sprawcy szkodę taką likwidujemy z AC.

Im droższy samochód, tym koszty naprawy wyższe. Udział własny, szczególnie ten liczony procentowo, może okazać się sporym obciążeniem dla naszej kieszeni. Z kolei, gdy mamy samochód o mniejszej wartości, albo też marki, która nie należy do najbardziej narażonych na kradzież, może się okazać, że niewielki udział własny jest dla nas bardziej opłacalny.

Udział własny pozostawia część tzw. ryzyka ubezpieczeniowego po naszej stronie.

Z kolei jego wyzerowanie to ryzyko z nas zdejmuje, przenosząc w całości na towarzystwo ubezpieczeniowe, ale powoduje jednocześnie wzrost składki. Dlatego ważne jest, byśmy decyzję o jego wysokości lub wyzerowaniu podejmowali będąc świadomymi konsekwencji.

Zobacz też: Czym jest oświadczenie powypadkowe i jakie ma znaczenie?

Na koniec jeszcze jedna porada. Dokładnie czytajmy umowę a w razie wątpliwości kontaktujmy się z towarzystwem by je wyjaśnić.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA