REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Udział własny w AC – co warto z nim zrobić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ireneusz Szczęsny
Ireneusz Szczęsny, Kierownik Zespołu Wsparcia Operacyjnego w Link4
Udział własny w AC – co warto z nim zrobić Fot. Fotolia
Udział własny w AC – co warto z nim zrobić Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupujesz ubezpieczenie AC i zastanawiasz się, na co warto zwrócić uwagę? Nie patrz tylko na cenę. Sprawdź co za nią stoi, czyli jaki jest zakres wybranego ubezpieczenia. Jednym z istotnych elementów jest udział własny. Istotny, bo wpływa na zakres ochrony i wysokość składki.

Co to jest udział własny?

Udział własny to inaczej ta część odszkodowania, którą ubezpieczony pokrywa z własnej kieszeni. Jego wartość określona jest procentowo (np. 10% udział własny w szkodzie) lub kwotowo (np. 200 zł udziału własnego w szkodzie). Udział własny dotyczy dwóch obszarów chronionych przez AC – części wypadkowej oraz części kradzieżowej. W zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego jego wysokość może być taka sama dla obu rodzajów szkód lub ustalana odrębnie. W każdym Towarzystwie Ubezpieczeniowym udział własny ustalany jest zgodnie z obowiązującymi procedurami. (żeby nie pisać taryfami)

REKLAMA

Wpływ na składkę

Zazwyczaj w Towarzystwie Ubezpieczeniowym mamy możliwość ustalenia wysokości bądź całkowitego zniesienia udziału własnego. Wpływa to oczywiście na wysokość składki.. Zasada jest taka, że im wyższy udział własny, tym niższa składka. Jednocześnie jednak duży udział własny oznacza niższe odszkodowanie, bo jego cześć pokryjemy z własnej kieszeni. Przykładowo, przy 15% udziale własnym nasze odszkodowanie wyniesie 85% wartości szkody. Pozostałe koszty, zgodnie z umową, zapłacimy sami.

Z udziałem czy bez – co wybrać

Teoretycznie najlepiej udział własny wyzerować. Wtedy pełne ryzyko szkody bierze na siebie zakład ubezpieczeń. Ale czy zawsze zerowy udział własny nam się opłaca?

Większość Towarzystw ubezpieczeniowych rozróżnia oddzielne progi udziału własnego zarówno w auto casco wypadkowy jak  i kradzieżowym. Możemy go w większości  indywidualnie dopasować do naszych potrzeb.
Podejmując decyzję czy pozostawić udział własny i jeśli tak to w jakiej wysokości czy go wykupić zwróćmy uwagę na poniższe czynniki.

Zobacz też: Podwójne ubezpieczenie OC – jak się przed tym uchronić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku auto casco wypadkowego opierajmy się nie tyle na subiektywnej ocenie naszych umiejętności w prowadzeniu pojazdu, co określeniu czy użytkować go będziemy na terenie dużej aglomeracji, gdzie możliwość zaistnienia zdarzenia jest większa. Na podstawie naszego dotychczasowe doświadczenia określamy po części ryzyko na przyszłość.

W przypadku auto casco kradzieżowego pomocne w podjęciu decyzji mogą na przykład okazać się statystyki zawierające informacjie o markach najczęściej kradzionych aut.
Wskaźnikiem, na którym możemy oprzeć naszą decyzję jest marka samochodu oraz jego wartość. Nawet gdy bezpiecznie jeździmy, ale często parkujemy nasz samochód na ulicy czy w publicznych parkingach – może się zdarzyć, że ktoś nam samochód porysuje. Przy nieznanym sprawcy szkodę taką likwidujemy z AC.

Im droższy samochód, tym koszty naprawy wyższe. Udział własny, szczególnie ten liczony procentowo, może okazać się sporym obciążeniem dla naszej kieszeni. Z kolei, gdy mamy samochód o mniejszej wartości, albo też marki, która nie należy do najbardziej narażonych na kradzież, może się okazać, że niewielki udział własny jest dla nas bardziej opłacalny.

Udział własny pozostawia część tzw. ryzyka ubezpieczeniowego po naszej stronie.

Z kolei jego wyzerowanie to ryzyko z nas zdejmuje, przenosząc w całości na towarzystwo ubezpieczeniowe, ale powoduje jednocześnie wzrost składki. Dlatego ważne jest, byśmy decyzję o jego wysokości lub wyzerowaniu podejmowali będąc świadomymi konsekwencji.

Zobacz też: Czym jest oświadczenie powypadkowe i jakie ma znaczenie?

Na koniec jeszcze jedna porada. Dokładnie czytajmy umowę a w razie wątpliwości kontaktujmy się z towarzystwem by je wyjaśnić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA