REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Udział własny w AC – co warto z nim zrobić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ireneusz Szczęsny
Ireneusz Szczęsny, Kierownik Zespołu Wsparcia Operacyjnego w Link4
Udział własny w AC – co warto z nim zrobić Fot. Fotolia
Udział własny w AC – co warto z nim zrobić Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kupujesz ubezpieczenie AC i zastanawiasz się, na co warto zwrócić uwagę? Nie patrz tylko na cenę. Sprawdź co za nią stoi, czyli jaki jest zakres wybranego ubezpieczenia. Jednym z istotnych elementów jest udział własny. Istotny, bo wpływa na zakres ochrony i wysokość składki.

Co to jest udział własny?

Udział własny to inaczej ta część odszkodowania, którą ubezpieczony pokrywa z własnej kieszeni. Jego wartość określona jest procentowo (np. 10% udział własny w szkodzie) lub kwotowo (np. 200 zł udziału własnego w szkodzie). Udział własny dotyczy dwóch obszarów chronionych przez AC – części wypadkowej oraz części kradzieżowej. W zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego jego wysokość może być taka sama dla obu rodzajów szkód lub ustalana odrębnie. W każdym Towarzystwie Ubezpieczeniowym udział własny ustalany jest zgodnie z obowiązującymi procedurami. (żeby nie pisać taryfami)

REKLAMA

REKLAMA

Wpływ na składkę

Zazwyczaj w Towarzystwie Ubezpieczeniowym mamy możliwość ustalenia wysokości bądź całkowitego zniesienia udziału własnego. Wpływa to oczywiście na wysokość składki.. Zasada jest taka, że im wyższy udział własny, tym niższa składka. Jednocześnie jednak duży udział własny oznacza niższe odszkodowanie, bo jego cześć pokryjemy z własnej kieszeni. Przykładowo, przy 15% udziale własnym nasze odszkodowanie wyniesie 85% wartości szkody. Pozostałe koszty, zgodnie z umową, zapłacimy sami.

Z udziałem czy bez – co wybrać

Teoretycznie najlepiej udział własny wyzerować. Wtedy pełne ryzyko szkody bierze na siebie zakład ubezpieczeń. Ale czy zawsze zerowy udział własny nam się opłaca?

Większość Towarzystw ubezpieczeniowych rozróżnia oddzielne progi udziału własnego zarówno w auto casco wypadkowy jak  i kradzieżowym. Możemy go w większości  indywidualnie dopasować do naszych potrzeb.
Podejmując decyzję czy pozostawić udział własny i jeśli tak to w jakiej wysokości czy go wykupić zwróćmy uwagę na poniższe czynniki.

REKLAMA

Zobacz też: Podwójne ubezpieczenie OC – jak się przed tym uchronić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku auto casco wypadkowego opierajmy się nie tyle na subiektywnej ocenie naszych umiejętności w prowadzeniu pojazdu, co określeniu czy użytkować go będziemy na terenie dużej aglomeracji, gdzie możliwość zaistnienia zdarzenia jest większa. Na podstawie naszego dotychczasowe doświadczenia określamy po części ryzyko na przyszłość.

W przypadku auto casco kradzieżowego pomocne w podjęciu decyzji mogą na przykład okazać się statystyki zawierające informacjie o markach najczęściej kradzionych aut.
Wskaźnikiem, na którym możemy oprzeć naszą decyzję jest marka samochodu oraz jego wartość. Nawet gdy bezpiecznie jeździmy, ale często parkujemy nasz samochód na ulicy czy w publicznych parkingach – może się zdarzyć, że ktoś nam samochód porysuje. Przy nieznanym sprawcy szkodę taką likwidujemy z AC.

Im droższy samochód, tym koszty naprawy wyższe. Udział własny, szczególnie ten liczony procentowo, może okazać się sporym obciążeniem dla naszej kieszeni. Z kolei, gdy mamy samochód o mniejszej wartości, albo też marki, która nie należy do najbardziej narażonych na kradzież, może się okazać, że niewielki udział własny jest dla nas bardziej opłacalny.

Udział własny pozostawia część tzw. ryzyka ubezpieczeniowego po naszej stronie.

Z kolei jego wyzerowanie to ryzyko z nas zdejmuje, przenosząc w całości na towarzystwo ubezpieczeniowe, ale powoduje jednocześnie wzrost składki. Dlatego ważne jest, byśmy decyzję o jego wysokości lub wyzerowaniu podejmowali będąc świadomymi konsekwencji.

Zobacz też: Czym jest oświadczenie powypadkowe i jakie ma znaczenie?

Na koniec jeszcze jedna porada. Dokładnie czytajmy umowę a w razie wątpliwości kontaktujmy się z towarzystwem by je wyjaśnić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA