REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak walczyć o odszkodowanie za zniszczone zawieszenie auta na dziurawych drogach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Prawo wyraźnie określa kto jest odpowiedzialny za szkody powstałe w wyniku złego stanu dróg Fot. Fotolia
Prawo wyraźnie określa kto jest odpowiedzialny za szkody powstałe w wyniku złego stanu dróg Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli udowodnimy, że uszkodzenie samochodu zostało spowodowane złym stanem nawierzchni, zarządca drogi zobowiązany jest do pokrycia kosztów naprawy.

Polskie drogi słyną z dziurawej nawierzchni. Niejednokrotnie skutkiem wjechania w wyrwę jest przecięta opona, wykrzywiona felga, a nawet uszkodzone zawieszenie.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo wyraźnie określa kto jest odpowiedzialny za szkody powstałe w wyniku złego stanu dróg. Jest to zarządca drogi, czyli GDDKiA (w przypadku dróg krajowych) lub gmina (w przypadku wszystkich innych dróg publicznych). Dlaczego zatem większość wniosków o odszkodowanie lub pokrycie kosztów naprawy rozpatrywanych jest negatywnie?

Zobacz też: Etapy likwidacji szkód ubezpieczeniowych

Wszystko przez to, że takie wnioski trzeba bardzo dokładnie udokumentować. Wszystkie dowody muszą być niezbite. Trzeba przy tym pamiętać, że dowód na powstanie uszkodzenia wcale nie przesadza, że to wina drogi. Zarządcy drogi na pewno spróbują udowodnić, że to kierowca popełnił błąd – np. przez nie dobranie odpowiedniej prędkość do warunków na drodze.

REKLAMA

Co zrobić, żeby odzyskać pieniądze za zniszczone zawieszenie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpierw musimy ustalić, kto jest zarządcą drogi, na której doszło do uszkodzenia pojazdu. W tym celu należy udać się do zarządu dróg danej miejscowości, bądź poszukać potrzebnych informacji na stronach internetowych odpowiednich instytucji.

Zanim złożymy wniosek, musimy zebrać plik niepodważalnych dowodów. Przede wszystkim należy pamiętać o udokumentowaniu całego zdarzenia. Najmocniejszym argumentem będzie notatka sporządzona przez policję lub straż miejską. Jeżeli jej nie mamy, warto zrobić zdjęcia, gdzie doszło do uszkodzenia, oraz jakie straty ponieśliśmy. Warto też znaleźć świadków.

Jeżeli te dowody okażą się niewystarczające, w niektórych przypadkach może być potrzebna nawet opinia rzeczoznawcy.

To może potrwać...

Jak sprawa potoczy się dalej wiele zależy od dobrej woli urzędników. Ci mogą nam zaproponować np. ugodę, ale mogą też nasze roszczenia odrzucić. Wtedy pozostaje dość kosztowna i długotrwała droga sądowa, nawet przez dwie, trzy instancje.

Najczęściej spotykanym problemem w takich sprawach jest duża dowolność zarządców dróg w interpretowaniu znaków drogowych. Pamiętajmy jednak, że informacja „uszkodzenia nawierzchni” pod ograniczeniem prędkości nie zwalnia z konieczności zabezpieczenia wyrw.

Zobacz też: Formularz zgłoszenia szkody

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA