REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec kar za brak papierowego OC

Sejm zmienił przepisy prawa drogowego w zakresie karania kierowców, którzy nie mogą wykazać, iż mają aktualne ubezpieczenie OC. Nowelizacja weszła w życie 30 czerwca 2009 roku.
Sejm zmienił przepisy prawa drogowego w zakresie karania kierowców, którzy nie mogą wykazać, iż mają aktualne ubezpieczenie OC. Nowelizacja weszła w życie 30 czerwca 2009 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Sejm zmienił przepisy prawa drogowego w zakresie karania kierowców, którzy nie mogą wykazać, iż mają aktualne ubezpieczenie OC. Nowelizacja weszła w życie 30 czerwca 2009 roku.

Jak było do tej pory?

Brak dowodu zawarcia obowiązkowego ubezpieczenia OC powodował, że nie w przypadku kontroli drogowej nie można było kontynuować jazdy samochodem (policja zatrzymywała dowód rejestracyjny samochodu, a ten był odholowywany na policyjny parking). Musiał również zapłacić karę na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (do 500 Euro).

REKLAMA

REKLAMA

Jak jest po zmianie?

Znowelizowane przepisy sprawiły, że w przypadku braku potwierdzenia zawarcia umowy OC (lub opłacenia składki) policjant zawiadamia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. 

Jeśli okaże się, że kierowca był ubezpieczony, a jedynie zapomniał zabrać ze sobą dowód ubezpieczenia – zapłaci tylko mandat w wysokości 250 zł.

Zobacz również: Kolizja z nieznanym sprawcą

REKLAMA

Co więcej, w przypadku braku ubezpieczenia, polski kierowca, a także pochodzący z kraju członkowskiego Unii Europejskiej, EFTA lub obywatel Konfederacji Szwajcarskiej – będzie mógł kontynuować jazdę nieubezpieczonym samochodem (nie zostanie mu zatrzymany dowód rejestracyjny) - nie ominie go jednak kara. Oprócz mandatu będzie musiał zapłacić grzywnę na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stare zasady nadal będą obowiązywać kierowców spoza wymienionych wcześniej krajów (a więc m.in. zza wschodniej granicy) - im nadal zatrzymywany będzie dowód rejestracyjny.

Należy również pamiętać, że nadal obowiązkiem kierowcy jest posiadanie dowodu ubezpieczenia. Jego brak (jak to zostało już podniesione) nie skutkuje jednak uniemożliwieniem kierowania danym pojazdem.

Skutki… mogą być fatalne

Wielu kierowców nie uważa ubezpieczenia OC za coś potrzebnego – co więcej, większość uważa, że nadmiernie (i bez większego uzasadnienia… w końcu są mistrzami kierownicy i wypadków nie powodują) obciąża ich kieszeń. Należy jednak pamiętać, że skutki finansowe wypadku obciążające sprawcę (a te pokrywa OC) są zazwyczaj bardzo wysokie - sięgające kilkuset tysięcy złotych – wypłacanych np. w formie renty ofierze lub jego rodzinie. Jeśli sprawca wypadku nie będzie ubezpieczony, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie miał prawo dochodzić od niego zwrotu wszystkiego, co wypłacił ofierze wypadku. Co więcej, ofiara (lub jej rodzina) będzie miała roszczenia o wypłatę renty (lub odszkodowania) bezpośrednio do sprawcy jeśli środki z UFG będą niewystarczające.

Zobacz również: Kradzież samochodu a ubezpieczenie OC

Lawinowy spadek zawieranych umów ubezpieczenia w konsekwencji może się przełożyć, z jednej strony na wzrost składek innych kierowców (ubezpieczyciel będzie dysponował mniejszą ilością pieniędzy) z drugiej - pogorszeniem losu ofiar i sprawców wypadków. 

Należy uznać, że zmiana w zakresie braku kary za brak dowodu zawarcia umowy ubezpieczenia jest zmianą dobrą (kierowcy ponosili koszty odholowania samochodu, wiązało się to z dużą niewygodą, nawet jeśli de facto byli ubezpieczeni), natomiast nie można pochwalić braku konsekwencji dla kierowców nieubezpieczonych w ogóle.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA