REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec kar za brak papierowego OC

Subskrybuj nas na Youtube
Sejm zmienił przepisy prawa drogowego w zakresie karania kierowców, którzy nie mogą wykazać, iż mają aktualne ubezpieczenie OC. Nowelizacja weszła w życie 30 czerwca 2009 roku.
Sejm zmienił przepisy prawa drogowego w zakresie karania kierowców, którzy nie mogą wykazać, iż mają aktualne ubezpieczenie OC. Nowelizacja weszła w życie 30 czerwca 2009 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Sejm zmienił przepisy prawa drogowego w zakresie karania kierowców, którzy nie mogą wykazać, iż mają aktualne ubezpieczenie OC. Nowelizacja weszła w życie 30 czerwca 2009 roku.

Jak było do tej pory?

Brak dowodu zawarcia obowiązkowego ubezpieczenia OC powodował, że nie w przypadku kontroli drogowej nie można było kontynuować jazdy samochodem (policja zatrzymywała dowód rejestracyjny samochodu, a ten był odholowywany na policyjny parking). Musiał również zapłacić karę na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (do 500 Euro).

REKLAMA

REKLAMA

Jak jest po zmianie?

Znowelizowane przepisy sprawiły, że w przypadku braku potwierdzenia zawarcia umowy OC (lub opłacenia składki) policjant zawiadamia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. 

Jeśli okaże się, że kierowca był ubezpieczony, a jedynie zapomniał zabrać ze sobą dowód ubezpieczenia – zapłaci tylko mandat w wysokości 250 zł.

Zobacz również: Kolizja z nieznanym sprawcą

REKLAMA

Co więcej, w przypadku braku ubezpieczenia, polski kierowca, a także pochodzący z kraju członkowskiego Unii Europejskiej, EFTA lub obywatel Konfederacji Szwajcarskiej – będzie mógł kontynuować jazdę nieubezpieczonym samochodem (nie zostanie mu zatrzymany dowód rejestracyjny) - nie ominie go jednak kara. Oprócz mandatu będzie musiał zapłacić grzywnę na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stare zasady nadal będą obowiązywać kierowców spoza wymienionych wcześniej krajów (a więc m.in. zza wschodniej granicy) - im nadal zatrzymywany będzie dowód rejestracyjny.

Należy również pamiętać, że nadal obowiązkiem kierowcy jest posiadanie dowodu ubezpieczenia. Jego brak (jak to zostało już podniesione) nie skutkuje jednak uniemożliwieniem kierowania danym pojazdem.

Skutki… mogą być fatalne

Wielu kierowców nie uważa ubezpieczenia OC za coś potrzebnego – co więcej, większość uważa, że nadmiernie (i bez większego uzasadnienia… w końcu są mistrzami kierownicy i wypadków nie powodują) obciąża ich kieszeń. Należy jednak pamiętać, że skutki finansowe wypadku obciążające sprawcę (a te pokrywa OC) są zazwyczaj bardzo wysokie - sięgające kilkuset tysięcy złotych – wypłacanych np. w formie renty ofierze lub jego rodzinie. Jeśli sprawca wypadku nie będzie ubezpieczony, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie miał prawo dochodzić od niego zwrotu wszystkiego, co wypłacił ofierze wypadku. Co więcej, ofiara (lub jej rodzina) będzie miała roszczenia o wypłatę renty (lub odszkodowania) bezpośrednio do sprawcy jeśli środki z UFG będą niewystarczające.

Zobacz również: Kradzież samochodu a ubezpieczenie OC

Lawinowy spadek zawieranych umów ubezpieczenia w konsekwencji może się przełożyć, z jednej strony na wzrost składek innych kierowców (ubezpieczyciel będzie dysponował mniejszą ilością pieniędzy) z drugiej - pogorszeniem losu ofiar i sprawców wypadków. 

Należy uznać, że zmiana w zakresie braku kary za brak dowodu zawarcia umowy ubezpieczenia jest zmianą dobrą (kierowcy ponosili koszty odholowania samochodu, wiązało się to z dużą niewygodą, nawet jeśli de facto byli ubezpieczeni), natomiast nie można pochwalić braku konsekwencji dla kierowców nieubezpieczonych w ogóle.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA