REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec kar za brak papierowego OC

Subskrybuj nas na Youtube
Sejm zmienił przepisy prawa drogowego w zakresie karania kierowców, którzy nie mogą wykazać, iż mają aktualne ubezpieczenie OC. Nowelizacja weszła w życie 30 czerwca 2009 roku.
Sejm zmienił przepisy prawa drogowego w zakresie karania kierowców, którzy nie mogą wykazać, iż mają aktualne ubezpieczenie OC. Nowelizacja weszła w życie 30 czerwca 2009 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Sejm zmienił przepisy prawa drogowego w zakresie karania kierowców, którzy nie mogą wykazać, iż mają aktualne ubezpieczenie OC. Nowelizacja weszła w życie 30 czerwca 2009 roku.

Jak było do tej pory?

Brak dowodu zawarcia obowiązkowego ubezpieczenia OC powodował, że nie w przypadku kontroli drogowej nie można było kontynuować jazdy samochodem (policja zatrzymywała dowód rejestracyjny samochodu, a ten był odholowywany na policyjny parking). Musiał również zapłacić karę na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (do 500 Euro).

REKLAMA

Jak jest po zmianie?

Znowelizowane przepisy sprawiły, że w przypadku braku potwierdzenia zawarcia umowy OC (lub opłacenia składki) policjant zawiadamia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. 

Jeśli okaże się, że kierowca był ubezpieczony, a jedynie zapomniał zabrać ze sobą dowód ubezpieczenia – zapłaci tylko mandat w wysokości 250 zł.

Zobacz również: Kolizja z nieznanym sprawcą

Co więcej, w przypadku braku ubezpieczenia, polski kierowca, a także pochodzący z kraju członkowskiego Unii Europejskiej, EFTA lub obywatel Konfederacji Szwajcarskiej – będzie mógł kontynuować jazdę nieubezpieczonym samochodem (nie zostanie mu zatrzymany dowód rejestracyjny) - nie ominie go jednak kara. Oprócz mandatu będzie musiał zapłacić grzywnę na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stare zasady nadal będą obowiązywać kierowców spoza wymienionych wcześniej krajów (a więc m.in. zza wschodniej granicy) - im nadal zatrzymywany będzie dowód rejestracyjny.

Należy również pamiętać, że nadal obowiązkiem kierowcy jest posiadanie dowodu ubezpieczenia. Jego brak (jak to zostało już podniesione) nie skutkuje jednak uniemożliwieniem kierowania danym pojazdem.

Skutki… mogą być fatalne

Wielu kierowców nie uważa ubezpieczenia OC za coś potrzebnego – co więcej, większość uważa, że nadmiernie (i bez większego uzasadnienia… w końcu są mistrzami kierownicy i wypadków nie powodują) obciąża ich kieszeń. Należy jednak pamiętać, że skutki finansowe wypadku obciążające sprawcę (a te pokrywa OC) są zazwyczaj bardzo wysokie - sięgające kilkuset tysięcy złotych – wypłacanych np. w formie renty ofierze lub jego rodzinie. Jeśli sprawca wypadku nie będzie ubezpieczony, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie miał prawo dochodzić od niego zwrotu wszystkiego, co wypłacił ofierze wypadku. Co więcej, ofiara (lub jej rodzina) będzie miała roszczenia o wypłatę renty (lub odszkodowania) bezpośrednio do sprawcy jeśli środki z UFG będą niewystarczające.

Zobacz również: Kradzież samochodu a ubezpieczenie OC

REKLAMA

Lawinowy spadek zawieranych umów ubezpieczenia w konsekwencji może się przełożyć, z jednej strony na wzrost składek innych kierowców (ubezpieczyciel będzie dysponował mniejszą ilością pieniędzy) z drugiej - pogorszeniem losu ofiar i sprawców wypadków. 

Należy uznać, że zmiana w zakresie braku kary za brak dowodu zawarcia umowy ubezpieczenia jest zmianą dobrą (kierowcy ponosili koszty odholowania samochodu, wiązało się to z dużą niewygodą, nawet jeśli de facto byli ubezpieczeni), natomiast nie można pochwalić braku konsekwencji dla kierowców nieubezpieczonych w ogóle.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA