REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki sprzedaży samochodu osobowego nabytego przed 1 kwietnia 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż auta a odliczenie podatku VAT
Sprzedaż auta a odliczenie podatku VAT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu 2012 r. podatnik kupił samochód osobowy za 72 000 zł netto + 16 560 zł VAT. Z tytułu zakupu podatnik odliczył 6000 zł VAT. Na początku maja 2014 r. podatnik sprzedał samochód. Czy prawidłowe było zastosowanie do sprzedaży stawki 23%? Czy w związku z opodatkowaniem sprzeda­ży podatnik jest uprawniony do odliczenia części podatku nieodliczonego przy zakupie?

Odliczenie podatku nieodliczonego przy zakupie auta

Zastosowanie stawki 23% do sprzedaży było prawidłowe. Podatnik jest uprawniony do odliczenia czę­ści podatku nieodliczonego przy zakupie samochodu. Ma bowiem w tej sytuacji prawo do korekty zwięk­szającej odliczenie VAT naliczonego.

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 kwietnia 2014 r. zostało zlikwidowane zwolnienie od podatku obejmujące dostawę samocho­dów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przy których nabyciu podatnik miał prawo do odli­czenia 50% lub 60% VAT naliczonego, nie więcej niż odpowiednio 5000 lub 6000 zł (zwolnienie to określał § 3 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień - Dz.U. z 2013 r. poz. 1722 z późn.zm.). Brak tego zwolnienia oznacza, że sprzedaż samochodu, o którym mowa w pytaniu, była opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%. Zastosowanie tej stawki przez podatnika było zatem prawidłowe.

Zobacz też: Czy od 1 kwietnia 2014 r. można odliczać VAT naliczony od paliwa do samochodu osobowego

W zamian za likwidację zwolnienia ustawodawca umożliwił podatnikom dokonywanie korekt po­datku, jeżeli przy nabyciu samochodu podatnik odliczył 50 lub 60% VAT naliczonego, nie więcej niż odpowiednio 5000 lub 6000 zł (art. 11 ust. 2 ustawy nowelizującej z 7 lutego 2014 r. w zw. z art. 90b ust. 1 pkt 2 i ust. 6 ustawy o VAT). Korekta ta może być dokonywana, jeżeli od miesiąca, w którym samo­chód nabyto, do miesiąca sprzedaży nie upłynęło:

REKLAMA

  • 60 miesięcy (w przypadku sprzedaży samochodów, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł) albo
  • 12 miesięcy (w przypadku sprzedaży samochodów, których wartość początkowa nie przekra­cza 15 000 zł).

Sposób obliczenia kwoty korekty został przedstawiony w przykładzie. PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane kupił w czerwcu 2012 r. samochód osobowy za 72 000 zł netto + 16 560 zł VAT. Z tytułu nabycia tego samochodu odliczył 6000 zł. Samochód ten sprze­dał w maju 2014 r. (czyli w 37. miesiącu, licząc od końca okresu korekty). W tej sytuacji podatnik będzie uprawniony do zwiększenia kwoty podatku podlegającego odliczeniu o kwotę 6512 zł (16 560 zł - 6000 zł = 10 560 zł; 10 560 zł * 37/60 = 6512 zł).

Kwotę korekty podatnik ma prawo wykazać w poz. 43 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres roz­liczeniowy sprzedaży samochodu (w omawianej sytuacji w poz. 43 deklaracji VAT-7 za maj 2014 r. albo w ramach deklaracji VAT-7K/VAT-7D za II kwartał 2014 r.). Powinno temu towarzyszyć wykazanie kwoty korekty jako przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym (ze względu na brzmie­nie art. 14 ust. 2 pkt 7f updof oraz art. 12 ust. 1 pkt 4g updop).

Należy dodać, że omawiana korekta (zwiększająca odliczenie VAT naliczonego) ma charakter fakulta­tywny. Zatem podatnik ma prawo dokonać korekty, a nie obowiązek jej dokonania.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 90b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
  • art. 11 ust. 2 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2014 r. poz. 312
  • art. 14 ust. 2 pkt 7f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 915
  • art. 12 ust. 1 pkt 4g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 915
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA