REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kary grożą za naruszenie przepisów o odliczaniu VAT od samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Kary za błędne odliczenie wysokości podatku VAT./ Fot. Fotolia
Kary za błędne odliczenie wysokości podatku VAT./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące odliczania podatku VAT nie dla wszystkich podatników są zrozumiałe. Jakie kary grożą za naruszenie przepisów dotyczących odliczania podatku VAT?

Jakie są kary za naruszenie przepisów o odliczaniu VAT od samochodów (np. za odliczenie VAT w 100% zamiast odliczenia 50%)?

Podatnik będzie pociągnięty do odpowiedzialności karnej skarbowej, jeżeli nie złoży lub złoży błędnie informację VAT-26. Jeżeli jednak podatnik odliczy 100% VAT naliczonego, mimo że nie złożył informacji VAT-26, to nie zostanie ukarany karą z k.k.s. Będzie musiał tylko skorygować odliczenie VAT (tj. zmniej­szyć odliczenie do 50%).

REKLAMA

Zobacz też: Czy na fakturach wystawianych od 1 kwietnia 2014 r. należy podawać numer rejestracyjny pojazdu

Prawodawca zmieniając od 1 kwietnia 2014 r. regulacje ustawy o VAT dotyczące odliczania podatku na­liczonego od wydatków na nabycie i użytkowanie pojazdów samochodowych, wprowadził także przepisy karne do ustawy Kodeks karny skarbowy. W znowelizowanym k.k.s. określono nowe czyny zabronione, które mogą zostać popełnione w związku z niezłożeniem informacji VAT-26, czy też złożeniem jej z poda­niem nieprawdziwych danych (art. 56a k.k.s.). Kary mają działać prewencyjnie i przeciwdziałać próbom ewentualnych nadużyć polegających na dokonywaniu pełnego odliczenia VAT od pojazdów, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele prowadzonej działalności podatnika.

Niezłożenie i błędne złożenie wniosku VAT-26 jako czyn zabroniony

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podatnik, który ma zamiar wykorzystywać pojazd samochodowy wyłącznie do celów działalności go­spodarczej i korzystać jednocześnie z pełnego odliczenia VAT, jest zobowiązany w określonych termi­nach złożyć organowi podatkowemu informację o sposobie wykorzystywania pojazdu (VAT-26). Takie same obowiązki ciążą na podatniku w sytuacji, w której zmieni się sposób wykorzystania jego środka transportu - np. podatnik będzie wykorzystywał go także do innych czynności niż działalność gospodar­cza. Wówczas jest on obowiązany do aktualizacji informacji najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje zmiany wykorzystania pojazdu (art. 86a ust. 14 ustawy o VAT).

Jeżeli podatnik nie wykona tych obowiązków (i skorzysta z pełnego odliczenia VAT), może ponieść odpowiedzialność karną skarbową. Jak bowiem stanowi art. 56a § 1 k.k.s., podatnik, który:

  • wbrew obowiązkowi nie składa właściwemu organowi podatkowemu informacji VAT-26, albo
  • składa VAT-26 po terminie, lub
  • podaje w informacji VAT-26 dane niezgodne ze stanem rzeczywistym oraz
  • dokonuje odliczenia podatku niezgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług

- podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych (minimalna wartość grzywny to 10 stawek dziennych).

Kary z k.k.s.

Aby móc uznać, że mamy do czynienia z czynem zabronionym, muszą wystąpić łącznie przesłanki umożliwiające pociągnięcie podatnika do odpowiedzialności karnej skarbowej.

Zatem podatnik może ponosić odpowiedzialność z art. 56a k.k.s., gdy:

  • nie złoży aktualizacji VAT-26 w przypadku, w którym jest do tego zobowiązany przez wzgląd na zmianę sposobu wykorzystania samochodu. Dotyczy to w zasadzie wyłącznie przypadku, w którym podatnik odlicza pełen VAT w związku z użytkowaniem pojazdu i zmienia sposób jego wykorzystania, tj. zaczyna używać go nie tylko do działalności gospodarczej,
  • złoży VAT-26 po terminie określonym przepisami; w tym przypadku z czynem zabronionym zagrożo­nym karą z k.k.s. będziemy mieli do czynienia wyłącznie, jeśli podatnik nie złoży aktualizacji VAT-26 po zmianie sposobu wykorzystania pojazdu na wykorzystywanie go do innych czynności niż działalność gospodarcza. Podatnik nie poniesie odpowiedzialności z k.k.s., jeżeli zmieni sposób wykorzystania samochodu na uprawniający do pełnego odliczenia VAT i nie złoży VAT-26. W takim przypadku nie wy­stąpi czyn zabroniony zagrożony karą z k.k.s., ale konsekwencją spóźnionego działania podatnika bę­dzie brak możliwości pełnego odliczenia VAT. Podatnik wykorzystujący pojazd wyłącznie w działalności uzyska bowiem prawo do pełnego odliczenia VAT dopiero od dnia złożenia informacji VAT-26. Do tego czasu będzie musiał stosować ograniczenia w odliczaniu VAT naliczonego od wydatków na samochód - art. 86a ust. 13 ustawy o VAT,
  • poda w VAT-26 dane niezgodne ze stanem faktycznym, na podstawie których będzie odliczał w 100% podatek naliczony od wydatków związanych z nabyciem i użytkowaniem pojazdów samochodowych.

We wszystkich ww. przypadkach - oprócz wystąpienia jednej z opisanych okoliczności - musi też na­stąpić nieuprawnione odliczenie podatku naliczonego.

Zatem dopiero występowanie (łącznie) wskazanych powyżej znamion skutkuje możliwością stosowania sankcji z k.k.s. W konsekwencji podatnik nie poniesie odpowiedzialności karnej skarbowej, jeżeli złoży
informację VAT-26, w której wskaże, iż przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu używania pojazdu, ale nie odliczy w pełni podatku naliczonego od wydatków związanych z tym pojazdem (tj. zastosuje ryczałtowe - 50% odliczenie VAT od tych wydatków). W takim przypadku nie będzie istniała możliwość pociągnięcia go do odpowiedzialności karnej skarbowej na podstawie art. 56a k.k.s.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 23 § 3, art. 48 § 1, art. 53 § 3, 6 i 8, art. 56a ustawy z 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 186;

ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA