REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przebudowa pojazdu wpływa na prawo do odliczenia VAT naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Przebudowa pojazdu może spowodować utratę prawa do odliczania podatku VAT na dotychczasowych zasadach Fot. Fotolia
Przebudowa pojazdu może spowodować utratę prawa do odliczania podatku VAT na dotychczasowych zasadach Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przebudowa pojazdu może, lecz nie musi, wpłynąć na utratę prawa do pełnych odliczeń podatku VAT. Wszystko zależy od rodzaju przeróbki i elementów konstrukcyjnych auta poddanych modyfikacji.

Przebudowa pojazdu a odliczanie od niego podatku VAT

Użytkuję samochód typu pick-up posiadający jeden rząd siedzeń, a więc uprawniający do pełnych odliczeń. Jakie skutki wywoła wykonanie zabudowy tylnej części pojazdu?

REKLAMA

Wykonanie zabudowy może, lecz nie musi, spowodować w Pańskim przypadku utraty prawa do peł­nych odliczeń. Dla zachowania prawa do dokonywania pełnych odliczeń będzie Pan obowiązany, między innymi, zaprowadzić po wykonaniu przebudowy ewidencję przebiegu samochodu.

W art. 86a ust. 11 ustawy o VAT zawarte są przepisy określające konsekwencje dokonywania zmian w pojazdach samochodowych. Przepisy te nie mają jednak zastosowania w przypadku wszystkich zmian dokonywanych w pojazdach samochodowych, lecz jedynie zmian w pojazdach samochodowych, dla któ­rych podatnicy obowiązani są przeprowadzać dodatkowe badania techniczne (zostały one wymienione w tabeli).

Zobacz też: Konsekwencje demontażu kratki w samochodzie ciężarowym

Pojazdy samochodowe, których dotyczą przepisy określające konsekwencje dokonywania zmian w pojazdach samochodowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

  1. pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;
  2. pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

Jeżeli w jednym ze wskazanych pojazdów samochodowych zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd ten przestaje należeć do jednej z trzech wymienionych grup - pojazd samochodowy uznaje się za pojazd, który nie jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej (art. 86a ust. 11 usta­wy o VAT). W konsekwencji staje się on pojazdem, który nie uprawnia do dokonywania pełnych odliczeń:

  • od dnia wprowadzenia zmian - jeżeli data wprowadzenia zmian jest znana,
  • od okresu rozliczeniowego następującego po okresie rozliczeniowym, dla którego podatnik wykaże, że pojazd samochodowy spełniał wymagania, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1 lub 2 ustawy o VAT - jeżeli podatnik jest w stanie wykazać to dla jakiegoś okresu rozliczeniowego,
  • od okresu rozliczeniowego, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył podatek naliczony od wydat­ków związanych z tym pojazdem samochodowym - w pozostałych przypadkach.

Stosowanie powyższych przepisów obrazuje poniższy przykład sformułowany przez Ministerstwo Fi­nansów w wydanej broszurze z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi:

PRZYKŁAD

MF Podatnik nabył w dniu 2 kwietnia 2014 r. pojazd samochodowy z jednym rzędem siedzeń z otwar­tą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków o dopuszczalnej ładowności przekraczają­cej 500 kg. Spełnienie wymagań „konstrukcyjnych" tego pojazdu umożliwiło mu odliczenie 100% podatku od wydatków z nim związanych. Podatnik ponosił następujące wydatki:

  • zakup paliwa w dniu 3 kwietnia 2014 r.,
  • zakup opon w dniu 19 kwietnia 2014 r.,
  • zakup paliwa w dniu 22 kwietnia 2014 r.,
  • zakup usługi serwisowej w dniu 6 maja 2014 r.,
  • zakup paliwa w dniu 10 maja 2014 r. i w dniu 18 maja 2014 r.

Podatnik dokonał zmian w pojeździe polegających na trwałym zabudowaniu części przeznaczonej do prze­wozu ładunków i wstawieniu tam siedzeń (6 siedzeń, nie licząc siedzenia kierowcy i pasażera obok kierowcy). Podatnik nie złożył informacji, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Sytuacja I: podatnik posiada fakturę na wykonanie zabudowy z dnia 15 maja 2014 r. Podatnik ma prawo do odliczenia podatku w 100% od zakupów dokonywanych do dnia 14 maja 2014 r. bez konieczności ewentualnego przyporządkowywania, ile paliwa zużyto w okresie, w którym przysłu­giwało 100%,, a ile w okresie z 50%> odliczeniem. Natomiast od dnia 15 maja 2014 r. podatnik nie może dokonywać odliczenia podatku w pełnej wysokości, lecz musi stosować ograniczenie w wysokości 50%, czyli od zakupu paliwa w dniu 18 maja 2014 r. podatnik odliczy 50% podatku.

Zobacz też: Czy można odliczać VAT od wydatków na motocykl wykorzystywany w działalności?

REKLAMA

Sytuacja II: podatnik nie posiada faktury, ale okazał dokumenty (np. korespondencję mailową, pocz­tową z podmiotem dokonującym przebudowy, zdjęcia oznakowane datownikiem), na podstawie których można stwierdzić, że zmian dokonano w miesiącu maju 2014 r. Podatnik nie może dokonywać odlicze­nia podatku w pełnej wysokości, lecz musi stosować ograniczenie w wysokości 50% od wydatków po­niesionych w miesiącu maju 2014 r., czyli od usługi serwisowej w dniu 6 maja 2014 r., zakupu paliwa w dniu 10 maja 2014 r. i w dniu 18 maja 2014 r. podatnik odliczy 50%o podatku.

Sytuacja III: podatnik nie posiada faktury ani nie okazał żadnych dokumentów, które wskazywałyby na moment dokonania zmian dokonanych w pojeździe. Podatnik nie może dokonywać odliczenia podatku w pełnej wysokości, lecz musi stosować ograniczenie do wysokości 50% od wydatków, od okresu roz­liczeniowego, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył podatek naliczony od wydatków związanych z tym pojazdem, czyli od miesiąca kwietnia 2014 r.

Nie zawsze jednak konsekwencją dokonywania zmian, o których mowa w art. 86a ust. 11 ustawy o VAT, jest uznanie, że pojazd nie jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Również bowiem w takich przypadkach podatnicy mogą traktować pojazdy samochodowe jako wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (a w konsekwencji uprawniające do pełnych odliczeń). Niezbędne jest jednak wówczas:

  • złożenie w urzędzie skarbowym informacji VAT-26,
  • ustalenie przez podatnika zasad używania tych pojazdów wykluczających użycie tych pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą oraz
  • prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, która będzie potwierdzała, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności

- art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT.

Przykład

REKLAMA

Podatnik bezpośrednio po dokonaniu zmian w samochodzie ustalił zasady wykluczające możliwość jego używania do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, złożył informację VAT-26 doty­czącą tego samochodu oraz rozpoczął prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu. W takim przypadku wykonanie zmian w pojeździe nie spowodowało utraty prawa do odliczenia podatku od wskazanych wydatków.

A zatem wykonanie w omawianej sytuacji zabudowy tylnej części samochodu może, lecz nie musi spo­wodować utraty prawa do pełnych odliczeń. Dla zachowania prawa do dokonywania pełnych odliczeń podatnik będzie jednak obowiązany spełnić warunki określone w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, w tym zaprowadzić ewidencję przebiegu opisanego w pytaniu samochodu.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA