REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje demontażu kratki w samochodzie ciężarowym

Subskrybuj nas na Youtube
Skutki usunięcia kratki w samochodzie służbowym
Skutki usunięcia kratki w samochodzie służbowym
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Jakie skutki powoduje demontaż kratki w samochodzie nabytym przed 1 kwietnia 2014 r.? Czy jej usunięcie wpłynie na na podatek odliczony przy nabyciu samochodu?

Demontaż kratki w samochodzie firmowym

Nasza spółka posiada samochód „z kratką" nabyty w styczniu 2014 r. Ze względu na posiadanie dwóch rzędów siedzeń samochód ten od 1 kwietnia 2014 r. nie uprawnia do dokonywania pełnych od­liczeń bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W związku z tym, spółka zamierza zdemontować kratkę. Czy wpłynie to na podatek odliczony przy nabyciu samochodu oraz na podatek odliczony przy nabywaniu paliwa w okresie do końca marca 2014 r.?

REKLAMA

Nie, zdemontowanie kratki nie wpłynie na podatek odliczony przy nabyciu samochodu oraz na podatek odliczony przy nabywaniu paliwa w okresie do końca marca 2014 r.

Od 1 kwietnia 2014 r. obowiązuje nowe brzmienie art. 86a ustawy o VAT. Artykuł ten zawiera m.in. przepisy przewidujące skutki dokonywania zmian w pojazdach samochodowych, dla których wydano za­świadczenie, o którym mowa w art. 86a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT (art. 86a ust. 11 ustawy o VAT). Przepis ten nie ma jednak zastosowania do sytuacji opisanej w pytaniu. Przepis art. 86a ust. 11 ustawy o VAT ma zastosowanie w przypadku zmian dokonywanych w:

  • pojazdach samochodowych, innych niż osobowe, mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na pod­stawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
  • pojazdach samochodowych, innych niż samochody osobowe, mających jeden rząd siedzeń, który od­dzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,
  • pojazdach samochodowych, innych niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jed­nym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

W przypadku zmian dokonywanych w innych pojazdach samochodowych niż wymienione - przepisy art. 86a ust. 11 ustawy o VAT (ani żadne inne) nie mają zastosowania. W szczególności podatnik nie utraci prawa do odliczenia VAT odliczonego przy nabyciu pojazdu, w przypadku dokonania zmian w pojazdach samochodowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nabytych do końca 2010 r., przy których nabyciu podatek został odliczony w całości na podstawie prze­pisów unijnych oraz wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora; w tym zakresie w pełni aktualna pozostaje, przykładowo, interpretacja indywidualna Dy­rektora Izby Skarbowej w Łodzi z 8 sierpnia 2013 r. (sygn. IPTPP4/443-375/13-2/UNR), w której czytamy, że: ^^^^ Wnioskodawca prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu ww. samo­chodu wywiódł z podjętego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnięcia w sprawie, którego tezy umożliwiały odliczenie podatku wg zasad obowiązujących 30 kwiet­nia 2004 r. (...) Należy zauważyć, że przepisy dotyczące VAT obowiązujące do 30 kwietnia 2004 r. nie formułowały obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji takiej jak przedstawiona w przedmiotowej sprawie. (...) Reasumując, przerobienie przedmiotowego samochodu ciężarowego, dla którego nie wydano zaświadczenia, na samochód osobowy (demontaż „kratki") nie będzie wywoły­wało skutków odnośnie do wcześniej dokonanego odliczenia i wnioskodawca nie będzie zobligowany do korekty VAT odliczonego przy zakupie opisywanego samochodu, jeżeli dysponuje on stosownymi dokumentami, które w momencie zakupu uprawniały do odliczenia podatku naliczonego;
  • które do pełnych odliczeń uprawniały przed 1 kwietnia 2014 r., zaś obecnie nie należą, co do zasady, do pojazdów samochodowych uprawniających do pełnych odliczeń (chodzi, między innymi, o pojazdy typu pick-up posiadające dwa rzędy siedzeń czy pojazdy samochodowe, o których do końca marca 2014 r. mowa była w art. 86a ust. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

A zatem, zdemontowanie kratki w przedstawionej sytuacji nie wpłynie na podatek odliczony przy naby­ciu samochodu oraz na podatek odliczony przy nabywaniu paliwa w okresie do końca marca 2014 r. Sa­mochód, o którym mowa, nie jest bowiem samochodem, do którego mają zastosowanie przepisy art. 86a ust. 11 ustawy o VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA