REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje demontażu kratki w samochodzie ciężarowym

Subskrybuj nas na Youtube
Skutki usunięcia kratki w samochodzie służbowym
Skutki usunięcia kratki w samochodzie służbowym
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Jakie skutki powoduje demontaż kratki w samochodzie nabytym przed 1 kwietnia 2014 r.? Czy jej usunięcie wpłynie na na podatek odliczony przy nabyciu samochodu?

Demontaż kratki w samochodzie firmowym

Nasza spółka posiada samochód „z kratką" nabyty w styczniu 2014 r. Ze względu na posiadanie dwóch rzędów siedzeń samochód ten od 1 kwietnia 2014 r. nie uprawnia do dokonywania pełnych od­liczeń bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W związku z tym, spółka zamierza zdemontować kratkę. Czy wpłynie to na podatek odliczony przy nabyciu samochodu oraz na podatek odliczony przy nabywaniu paliwa w okresie do końca marca 2014 r.?

REKLAMA

Nie, zdemontowanie kratki nie wpłynie na podatek odliczony przy nabyciu samochodu oraz na podatek odliczony przy nabywaniu paliwa w okresie do końca marca 2014 r.

Od 1 kwietnia 2014 r. obowiązuje nowe brzmienie art. 86a ustawy o VAT. Artykuł ten zawiera m.in. przepisy przewidujące skutki dokonywania zmian w pojazdach samochodowych, dla których wydano za­świadczenie, o którym mowa w art. 86a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT (art. 86a ust. 11 ustawy o VAT). Przepis ten nie ma jednak zastosowania do sytuacji opisanej w pytaniu. Przepis art. 86a ust. 11 ustawy o VAT ma zastosowanie w przypadku zmian dokonywanych w:

  • pojazdach samochodowych, innych niż osobowe, mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na pod­stawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
  • pojazdach samochodowych, innych niż samochody osobowe, mających jeden rząd siedzeń, który od­dzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,
  • pojazdach samochodowych, innych niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jed­nym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

W przypadku zmian dokonywanych w innych pojazdach samochodowych niż wymienione - przepisy art. 86a ust. 11 ustawy o VAT (ani żadne inne) nie mają zastosowania. W szczególności podatnik nie utraci prawa do odliczenia VAT odliczonego przy nabyciu pojazdu, w przypadku dokonania zmian w pojazdach samochodowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nabytych do końca 2010 r., przy których nabyciu podatek został odliczony w całości na podstawie prze­pisów unijnych oraz wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora; w tym zakresie w pełni aktualna pozostaje, przykładowo, interpretacja indywidualna Dy­rektora Izby Skarbowej w Łodzi z 8 sierpnia 2013 r. (sygn. IPTPP4/443-375/13-2/UNR), w której czytamy, że: ^^^^ Wnioskodawca prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu ww. samo­chodu wywiódł z podjętego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnięcia w sprawie, którego tezy umożliwiały odliczenie podatku wg zasad obowiązujących 30 kwiet­nia 2004 r. (...) Należy zauważyć, że przepisy dotyczące VAT obowiązujące do 30 kwietnia 2004 r. nie formułowały obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji takiej jak przedstawiona w przedmiotowej sprawie. (...) Reasumując, przerobienie przedmiotowego samochodu ciężarowego, dla którego nie wydano zaświadczenia, na samochód osobowy (demontaż „kratki") nie będzie wywoły­wało skutków odnośnie do wcześniej dokonanego odliczenia i wnioskodawca nie będzie zobligowany do korekty VAT odliczonego przy zakupie opisywanego samochodu, jeżeli dysponuje on stosownymi dokumentami, które w momencie zakupu uprawniały do odliczenia podatku naliczonego;
  • które do pełnych odliczeń uprawniały przed 1 kwietnia 2014 r., zaś obecnie nie należą, co do zasady, do pojazdów samochodowych uprawniających do pełnych odliczeń (chodzi, między innymi, o pojazdy typu pick-up posiadające dwa rzędy siedzeń czy pojazdy samochodowe, o których do końca marca 2014 r. mowa była w art. 86a ust. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

A zatem, zdemontowanie kratki w przedstawionej sytuacji nie wpłynie na podatek odliczony przy naby­ciu samochodu oraz na podatek odliczony przy nabywaniu paliwa w okresie do końca marca 2014 r. Sa­mochód, o którym mowa, nie jest bowiem samochodem, do którego mają zastosowanie przepisy art. 86a ust. 11 ustawy o VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA