REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od kupna samochodu: ile wynosi? Kto go płaci?

Podatek od kupna samochodu: ile wynosi? Kto go płaci?
Podatek od kupna samochodu: ile wynosi? Kto go płaci?

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od kupna samochodu to jedna z danin, o której kupujący auto używane nie powinien zapomnieć. Ile wynosi podatek PCC i kto go płaci?

Podatek PCC za samochód: ile wynosi?

W przypadku samochodu podatek PCC ma wartość 2 proc. podstawy opodatkowania. Przy czym warto w tym momencie zaznaczyć, że podstawą opodatkowania wcale nie musi być wartość pojazdu wpisana na umowie. Od kilku lat urzędy skarbowe do wyceny aut stosują roczniki. Na ich podstawie określają wartość rynkową rzeczy. Podatek PCC opłaca się w kasie urzędu skarbowego lub przelewem na kontro instytucji. Od momentu zakupu kupujący ma na to 14 dni.

REKLAMA

Cena wzięta z rocznika staje się podstawą opodatkowania w sytuacji, w której jest wyższa od ceny wpisanej na umowie. Wycenę można starać się obniżyć - podając listę drobnych usterek obniżających wartość auta, ewentualnie dokumentując naprawy wykonane w pojeździe.

Zobacz również: Dokumenty potrzebne do rejestracji samochodu z zagranicy

Podatek od kupna samochodu a kredyt:

Zdarza się, że kupujący auto decyduje się na spłatę zobowiązań obciążających pojazd. Przykład? Samochód ma wartość 25 tysięcy złotych, ale sprzedający ma pod niego zaciągnięty kredyt - do spłaty pozostało 5 tysięcy złotych. I choć kupujący spłaci kredyt i zapłaci za auto kwotę pomniejszoną o kredyt, podatek PCC i tak zapłaci od całości.

Podatek PCC samochód: kto płaci?

Według polskiego prawa podatek PCC za samochód musi opłacić kupujący.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PCC-3 kupno samochodu: kiedy podatku się nie płaci?

Zasadnicze pytanie brzmi: kiedy podatek od kupna samochodu nie obowiązuje? Przypadków takich jest kilka. Opisujemy je poniżej.

  • wartość pojazdu nie przekracza 1000 złotych,
  • zakup odbył się w oparciu o fakturę VAT, ewentualnie VAT-marża,
  • samochód pochodzi z zagranicy i nie był zarejestrowany w Polsce,
  • samochód kupiła osoba niepełnosprawna na własne potrzeby,
    • przy znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności nie ma znaczenia schorzenie, przy lekkim stopniu schorzenie musi być związane z narządami ruchu,
  • gdy nabywcą jest:
    • organizacja pożytku publicznego,
    • jednostka samorządu terytorialnego,
    • skarb państwa,
    • agencja rezerw materiałowych.

Zobacz również: Auto z zagranicy: ile kosztuje rejestracja?

Podatek od zakupu samochodu: druk

PCC 3 - deklaracja podatku od czynności cywilnoprawnych

Gdzie zapłacić PCC od kupna samochodu?

Gdzie zapłacić PCC od kupna samochodu? Są dwie możliwości. Kupujący auto używane może zgłosić i opłacić daninę bezpośrednio w urzędzie skarbowym lub złożyć deklarację i opłacić podatek od kupna samochodu online. W obydwu przypadkach konieczne jest poprawne wypełnienie deklaracji PCC-3.

Podatek PCC za samochód: kara jest wysoka!

W sytuacji, w której w ciągu 14 dni kupujący nie zgłosi transakcji w urzędzie skarbowym i nie opłaci podatku, powinien liczyć się z karą. A ta jest wysoka, bo wynosi od 10 proc. minimalnego wynagrodzenia do dwudziestokrotności tej kwoty.

Od 1 stycznia 2021 roku minimalne wynagrodzenie to 2800 zł. Tym samym kara za niepłacenie podatku PCC w 2021 roku to od 280 do 56 000 zł.

Zobacz również: Przerejestrowanie samochodu online. Jak to działa?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA