REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup na fakturę vs. zakup na umowę kupna-sprzedaży. Co z podatkiem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Umowa kupna-sprzedaży Fot. shutterstock
Umowa kupna-sprzedaży Fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak kupić samochód? To oczywiste. Podstawą transakcji musi się stać faktura lub umowa kupna-sprzedaży. Która z form jest korzystniejsza dla nabywcy z podatkowego punktu widzenia?

Różnica między zakupem samochodu na fakturę a zakupem w oparciu o umowę kupna-sprzedaży jest łatwa do wyjaśnienia. Fakturę należy wystawić w sytuacji, w której właścicielem pojazdu jest firma i dokonała ona wcześniej zakupu pojazdu na fakturę. Podatek VAT musi być dalej przekazany. Umowa kupna-sprzedaży z kolei stanowi podstawę transakcji w przypadku, w którym dotychczasowym właścicielem auta była osoba fizyczna. Te dwa przypadki różnią się nie tylko formą dokumentu, ale też rodzajem opodatkowania.

REKLAMA

Zakup auta na umowę kupna-sprzedaży: PCC to 2 proc. wartości

Gdy podstawą nabycia pojazdu staje się umowa kupna-sprzedaży, nabywca ma obowiązek zapłacić podatek. Ten przyjmuje formę PCC i wynosi 2 proc. jednak nie wartości transakcji, a wartości rynkowej auta. Co jest do tego konieczne? Podatnik pojawia się w urzędzie skarbowym, wypełnia deklarację PCC-3, a następnie urzędnik ustala wartość pojazdu i określa jak wysoki podatek musi trafić na konto urzędu. W przypadku zakupu samochodu na fakturę kupujący jest zwolniony z dodatkowych obciążeń podatkowych.

Zobacz również: Zakup auta bez PCC w 2020 r.? To trochę możliwe już dziś…

Co więcej, kupujący w przypadku przypieczętowania zakupu fakturą tak naprawdę nawet nie musi nawet zgłaszać transakcji w urzędzie skarbowym. Z czego to wynika? Powód jest podstawowy. Podatek od transakcji w kwocie określonej na dokumencie zostanie pobrany w momencie, w którym sprzedający wprowadzi fakturę do swoich ksiąg rachunkowych. I choć ta forma okazuje się tańszym sposobem zakupu pojazdu z punktu widzenia kupującego, tworzy też pewną dysproporcję. Bo w przypadku faktury podatek płaci się od kwoty transakcji, a nie wartości auta.

Zakup auta na fakturę. Co z wysokością podatku?

REKLAMA

Fakt ten tworzy pole do pewnych nadużyć. Jakich? Istnieje możliwość zaniżania wartości handlowej pojazdu - tak żeby zapłacić jak najniższy podatek. A kwestionowanie kwoty wpisanej na fakturę wcale nie jest łatwe. Urząd skarbowy może to bowiem zrobić tak naprawdę dopiero na drodze kontroli skarbowej. Czemu przedstawiciele organów podatkowych rzadko korzystają z tego uprawnienia? A powodów takiego zachowania może być tak naprawdę kilka. Pierwszym jest skomplikowanie procedury - kontrole musiałyby być nagminne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie samochody mogą być sprzedawane przez firmy po leasingach - często pracownikom po preferencyjnych stawkach. A w takim przypadku ciężko mówić o pełnowartościowym produkcie, który miałby szansę sprzedać się po wartości rynkowej. Po trzecie prawdopodobnie duże znaczenie mają też… pieniądze! W końcu PCC to tylko 2 proc. wartości, a podatek VAT sięga 23 proc. W ten sposób podatek uzyskany z zaniżonej faktury i tak jest wyższy od tego, który kupujący musiałby wpłacić w przypadku zakupu pojazdu w oparciu o umowę-kupna sprzedaży.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

REKLAMA