REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co z podatkiem od środków transportowych po kradzieży pojazdu?

Subskrybuj nas na Youtube
kradzież
kradzież

REKLAMA

REKLAMA

Dopóki skradziony pojazd nie zostanie wyrejestrowany, obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych ciążyć będzie na jego właścicielu.

Panu Jankowi skradziono z garażu przyczepę do samochodu w styczniu 2008 r., co zostało przez właściciela zgłoszone na Policję. Pan Janek nie wyrejestrował przyczepy, bo liczył, że może się znajdzie ale postanowił nie płacić za nią podatku od środków transportowych. 

REKLAMA

Nie złożył zatem deklaracji podatkowej od środków transportowych DT-1 za tak kiepsko rozpoczęty rok 2008, jak również nie dokonał wpłaty należnego podatku.

Niestety czujny Prezydent Miasta wszczął z urzędu postępowanie przeciw Panu Jankowi w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od środków transportowych za rok 2008. I w konsekwencji określił w decyzji wysokość zobowiązania w podatku od środków transportowych za przyczepę w kwocie 700,00 zł, za okres od stycznia 2008 r. do czerwca 2008 r. (bo dopiero w czerwcu Pan Janek wyrejestrował wreszcie przyczepę).

Zobacz też: Jaki będzie podatek od środków transportowych w 2011 roku?

Pan Janek odwołał się najpierw (bezskutecznie) od tej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, a następnie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oba te organy władzy sądowniczej nie stanęły po stronie Pana Janka, albowiem musiały stanąć po stronie przepisów.

REKLAMA

Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych ciąży na właścicielach pojazdów, co wynika z przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Obowiązani są oni, w terminie do dnia 15 lutego każdego roku, do złożenia właściwemu organowi podatkowemu, deklaracji na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy (art. 9 ust. 6 pkt 1 w/w ustawy) oraz do wpłacania tego podatku (art. 11 ust. 1 ustawy). 

Stosownie do art. 9 ust. 3 ustawy, w przypadku zmiany właściciela środka transportowego zarejestrowanego, obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - limity zwrotu

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu.

Zatem ustawa o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje tylko dwa sposoby wygaśnięcia obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych.
Pierwszy związany ze zmianą właściciela środka transportu zarejestrowanego (art. 9 ust. 3 ustawy). Drugi natomiast związany jest z faktem wyrejestrowania pojazdu (w art. 9 ust. 5 ustawy). 

W przypadku kradzieży zastosowanie ma drugi sposób wygaśnięcia obowiązku podatkowego, tj. uzależniony jest od wyrejestrowania pojazdu, bowiem kradzież pojazdu nie jest czynnością prowadzącą do przejścia prawa jego własności. 

REKLAMA

Natomiast wyrejestrowanie pojazdu, zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z zm.), następuje na wniosek właściciela w drodze decyzji uchylającej decyzję o wydaniu dla danego pojazdu dowodu rejestracyjnego. 

Zgodnie z art. 79 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, pojazd podlega wyrejestrowaniu, na wniosek jego właściciela, w przypadku kradzieży pojazdu, jeżeli jego właściciel złożył stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania.

Dlatego dopóki pojazd nie zostanie wyrejestrowany, obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych ciąży na właścicielu. Potwierdza to orzecznictwo, przykładowo: wyrok WSA w Warszawie z 9 grudnia 2004 r. sygn. akt III SA/Wa 442/04, niepubl., wyrok WSA w Poznaniu z 8 kwietnia 2004 r. sygn. akt l SA/Po 1911/02 niepubl.). 

Zobacz też: Od kiedy nabywca samochodu płaci podatek od środków transportowych

Brak możliwości faktycznego korzystania z zarejestrowanego środka transportowego min. na skutek kradzieży nie zwalnia z obowiązku podatkowego (wyroki NSA z 26 stycznia 1993 r. sygn. akt SA/Wr 1468/92, ONSA 1993, nr 3; z 14 września 1994 r, sygn. akt SA/Gd 1580/93, Wspólnota 1995 r. nr 7).
Tak więc, zdaniem organu, kradzież środka transportu nie jest okolicznością skutkującą wygaśnięciem obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych.

WSA podkreślił, że kradzież to zdarzenie nie powodujące zmiany właściciela. Powoduje jedynie nie możliwość dysponowania rzeczą ale nie wiąże się ze zmianą właściciela. Nie uzasadniona jest więc stanowisko skarżącego, że zmiana właściciela, o której mowa w art. 9 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, obejmuje także kradzież. 

Kradzieży nie można utożsamiać ze zbyciem. Zbycie, skutkujące np. wygaśnięciem obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych, to przeniesienie zgodnie z wolą dotychczasowego właściciela na inną osobę prawa własności rzeczy w drodze umowy cywilnoprawnej (sprzedaży, darowizny). 

Natomiast pozbawienie właściciela władztwa nad samochodem w wyniku kradzieży nie jest związane ze zmianą właściciela i wymaga dla wygaśnięcia obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych, złożenia przez właściciela wniosku o wyrejestrowanie pojazdu w związku z kradzieżą (zob. wyrok NSA z dnia 21 lutego 2006r. II FSK 330/05 NSA ).

W tym stanie, skoro dopiero decyzją z dnia [...] r. (nr [...]) Starosta W. wyrejestrował przedmiotową przyczepę, zasadne było wydanie decyzji podatkowej określającej zobowiązane podatkowe na rok 2008 za okres od stycznia do czerwca 2008 r. (daty wyrejestrowania pojazdu).

Zobacz też: Czy zakup samochodu za granicą podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych?

Opisany tu stan prawny i jego interpretacja jest cały czas aktualna.

Źródło: wyrok WSA we Wrocławiu z 24 listopada 2010 r. – sygn. III SA/Wr 456/10.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA