REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przegląd samochodu dowód rejestracyjny stacja diagnostyczna nowe zasady
Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

Podwyżka opłat za wykonanie przeglądu

W ostatnim czasie kierowcy mogli usłyszeć o planowaniu co najmniej kilku zmian w zakresie wykonywania obowiązkowych badań technicznych pojazdów. Pierwsze z nich już weszły w życie, a niektórzy kierowcy mieli zapewne okazję już w czerwcu przekonać się, jak funkcjonują nowe zasady. To jednak nie koniec – przed nami ciągle są takie plany, jak np. podwyżka opłat za wykonanie obowiązkowego przeglądu. Obecnie trzeba zapłacić:
- 50 zł za motorower,
- 62 zł za motocykl,
- 62 zł za ciągnik rolniczy,
- 98 zł za samochód osobowy do 3,5 t,
- 140 zł za taksówkę,
- 161 zł za samochód zasilany gazem.
Te stawki nie zmieniły się od 20 lat, więc nie może dziwić to, że diagności oczekują ich podwyższenia. Zupełnie nie przystają już one do otaczającej nas rzeczywistości i z pewnością nie pokrywają niezbędnych kosztów związanych z wykonaniem badania. Z drugiej jednak strony, oczywiste jest to, że ten pomysł nie podoba się kierowcom – wobec wszechobecnych podwyżek, chcieliby oni uniknąć kolejnej. Szczególnie że w czasie dyskusji o zmianach padały różne kwoty - 246 zł, 392 zł, 432 zł, a nawet 505 zł za przegląd techniczny samochodu osobowego. Bez wątpienia stawki te na stałe przełożą się na wzrost kosztów utrzymania pojazdu.

REKLAMA

Rolnicy muszą poczekać na ułatwienia

Niestety, na wprowadzenie zapowiadanych zmian będą też musieli poczekać rolnicy. Oczekują oni wprowadzenia przepisu, zgodnie z którym będzie możliwe przeprowadzanie badań technicznych niektórych pojazdów poza stacjami kontroli pojazdów. Chodzi tu o te z nich, których dostarczenie do uprawnionej SKP jest szczególnie utrudnione, czyli:
- ciągniki rolnicze oraz ciągniki gąsienicowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej do 40 km/h;
- ciągniki gąsienicowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej do 40 km/h;
- przyczepy przystosowane do połączenia z tymi pojazdami.
Zapowiadania zmiana byłaby w tym wypadku istotnym ułatwieniem i nie dziwi fakt, że zmiany te są bardzo wyczekiwane.

Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego po nowemu

Co jednak już się zmieniło i dotyczy to wszystkich zainteresowanych? Od 1 czerwca obowiązują nowe zasady zatrzymywania przez diagnostę dowodu rejestracyjnego. Przed tym dniem, gdy diagnosta stwierdził, że pojazd zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu, narusza wymagania dotyczące ochrony środowiska, że dowód rejestracyjny jest zniszczony lub nieczytelny, albo że zawarte w nim dane są niezgodne ze stanem faktycznym, mógł fizycznie zatrzymać dokument. Od 1 czerwca 2024 r. takie zatrzymanie będzie miało formę wirtualną. Oznacza to, że dokument fizycznie wróci do rąk właściciela, ale w bazie CEPiK zostanie dodana informacja o jego zatrzymaniu. Dodatkowo, po 1 czerwca diagnosta nie zatrzyma już dowodu, który jest zniszczony lub nieczytelny. Co dalej po zatrzymaniu? Dokument zostanie wirtualnie zwrócony właścicielowi po pozytywnym przejściu badania technicznego, bez konieczności wizyty w urzędzie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA