REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady badań technicznych pojazdów mechanicznych 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
naprawa, przegląd
naprawa, przegląd

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie ministra transportu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach- wprowadza charakterystykę rodzajów usterek – i umożliwia uzyskanie pozytywnego badania wyniku badania technicznego w przypadku stwierdzenia usterek drobnych.

Nowy podział usterek

W stosunku do poprzedniego rozporządzenia rozszerzeniu uległ sposób klasyfikowania usterek – z dwóch (nie stwarzające zagrożenia albo zagrażające bezpieczeństwu) do trzech (drobne, istotne albo zagrażające bezpieczeństwu).

REKLAMA

Przy czym zgodnie ze słowniczkiem:

  • usterki drobne – usterki techniczne niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środo­wiska;
  • usterki istotne – usterki techniczne mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska;
  • usterki stwarzające zagrożenie – usterki stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ru­chu drogowego i ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, niezależnie od okoliczności.

Jak kwalifikowane są usterki i czy istnieje pole do nadużyć

Zobacz też: Jak podarować samochód? Krok po kroku

REKLAMA

Wprowadzenie do rozporządzenia usterek drobnych – które nie wpływają na wynik badania technicznego może wydawać się polem do sporych nadużyć w stacjach kontroli pojazdów… które nie przeprowadzają odpowiednio szczegółowo badań (za „drobną” opłatą).

Jednakże, konstrukcja rozporządzenia nie wpływa bezpośrednio na „ułatwienie” tego procederu.  Załącznik nr 1 do rozporządzenia (gdzie wymienione są wszystkie elementy samochodu, które muszą być sprawdzone podczas badania) – wskazuje, czy usterka danego elementu może być zakwalifikowana do katalogu drobnych, istotnych czy stwarzających zagrożenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy stracisz gwarancję na samochód?

Przykład:

Usterki układu hamulcowego:

„Pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo.” – w zależności od stopnia uszkodzenia może być zakwalifikowany jako usterka drobna lub istotna.

„Uszkodzona pompa hamulcowa lub wyciek z pompy.”  - w zależności od stopnia uszkodzenia może być to usterka istotna albo stwarzająca zagrożenie.

Innymi słowy – usterką drobną może być tylko taka usterka, której zgodnie z rozporządzeniem można taką kategorię nadać.

Działa to też w drugą stronę - jeśli zgodnie z rozporządzeniem usterka nie może być zakwalifikowana jako zagrażająca bezpieczeństwu – Stacja kontroli pojazdów nie może zatrzymać dowodu rejestracyjnego po jej wykryciu.

Zobacz też: Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Skutki wykrycia poszczególnych usterek

Po przeprowadzonych badaniach kierowca może mieć do czynienia z 3-ma sytuacjami:

1. Jeśli stwierdzono brak usterek, lub wyłącznie usterki drobne – posiadacza pojazdu otrzyma zaświadczenie o pozytywnym wyniku badań technicznych pojazdu i wpis w dowodzie rejestracyjnym (z datą następnych obowiązkowych badań).

Dodatkowo posiadaczowi należy wskazać wszystkie wykryte usterki drobne.

2. Jeśli stwierdzono usterki istotne – posiadacz pojazdu otrzyma zaświadczenie o negatywnym wyniku badań technicznych pojazdu – i zostaje zobowiązany do stawienia się na kolejne badania po usunięciu usterek.

Zobacz też: Jakie są skutki zastawu rejestrowego na samochodzie?

REKLAMA

Termin na przeprowadzenie dodatkowego badania wynosi maksymalnie 14 dni – badanie zaś musi być wykonane w stacji kontroli pojazdów, w której usterki wykryto. Jeśli usterki zostaną usunięte, diagnosta dokonuje wpisu w dowodzie rejestracyjnym wskazują datę kolejnego badania okresowego (przy czym datą początkową dla liczenia tego terminu jest data badania, w którym wykryto usterki).

3. Jeśli wykryto usterki zagrażające bezpieczeństwu – diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny pojazdu. Tym samym pojazd nie może „o własnych siłach” opuścić stacji. Po dokonaniu niezbędnych napraw (z wykorzystaniem lawety- bez dowodu rejestracyjnego pojazd nie może być dopuszczony do ruchu) – należy udać się ponownie do stacji kontroli pojazdów, które wykryła usterkę w celu dokonania dodatkowych badań technicznych. Z zaświadczeniem o pozytywnym wyniku badań należy udać się do starostwa powiatowego, właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu – w celu odzyskania dowodu rejestracyjnego.

Skutki zmian w zakresie kontroli pojazdów

Konstrukcja samych przepisów wydaje się krokiem w dobrą stronę – który pozwala uniknąć dodatkowych (i dodatkowo płatnych) badań przy wykryciu drobnej usterki. Jednocześnie wiąże ręce ale i daje wskazówkę diagnostom – w zakresie tego, czy i która usterka może stanowić zagrożenie dla ruchu drogowego (skutkująca zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego).

Jak będzie wyglądać praktyka w stacjach kontroli pojazdów to już zupełnie inna kwestia – nie ma bowiem usterek, które mogą być usterkami wyłącznie drobnymi (z reguły może stanowić także usterkę istotną) – tak więc w zależności od stanowiska (czy nastawienia) diagnosty albo uzyskamy pozytywny wynik badania – albo konieczne będą dodatkowe badania techniczne.

W konsekwencji – kierowcy mogą nie odczuć znacząco zmiany przepisów, których stosowanie, może być bardzo podobne do poprzedniego uregulowania. 

Zobacz też: Średnioterminowy wynajem aut w Polsce - krok po kroku

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA