Nowe zasady badań technicznych pojazdów mechanicznych 2013 r.
REKLAMA
REKLAMA
Nowy podział usterek
W stosunku do poprzedniego rozporządzenia rozszerzeniu uległ sposób klasyfikowania usterek – z dwóch (nie stwarzające zagrożenia albo zagrażające bezpieczeństwu) do trzech (drobne, istotne albo zagrażające bezpieczeństwu).
REKLAMA
Przy czym zgodnie ze słowniczkiem:
- usterki drobne – usterki techniczne niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska;
- usterki istotne – usterki techniczne mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska;
- usterki stwarzające zagrożenie – usterki stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, niezależnie od okoliczności.
Jak kwalifikowane są usterki i czy istnieje pole do nadużyć
Zobacz też: Jak podarować samochód? Krok po kroku
REKLAMA
Wprowadzenie do rozporządzenia usterek drobnych – które nie wpływają na wynik badania technicznego może wydawać się polem do sporych nadużyć w stacjach kontroli pojazdów… które nie przeprowadzają odpowiednio szczegółowo badań (za „drobną” opłatą).
Jednakże, konstrukcja rozporządzenia nie wpływa bezpośrednio na „ułatwienie” tego procederu. Załącznik nr 1 do rozporządzenia (gdzie wymienione są wszystkie elementy samochodu, które muszą być sprawdzone podczas badania) – wskazuje, czy usterka danego elementu może być zakwalifikowana do katalogu drobnych, istotnych czy stwarzających zagrożenie.
Zobacz też: Kiedy stracisz gwarancję na samochód?
Przykład:
Usterki układu hamulcowego:
„Pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo.” – w zależności od stopnia uszkodzenia może być zakwalifikowany jako usterka drobna lub istotna.
„Uszkodzona pompa hamulcowa lub wyciek z pompy.” - w zależności od stopnia uszkodzenia może być to usterka istotna albo stwarzająca zagrożenie.
Innymi słowy – usterką drobną może być tylko taka usterka, której zgodnie z rozporządzeniem można taką kategorię nadać.
Działa to też w drugą stronę - jeśli zgodnie z rozporządzeniem usterka nie może być zakwalifikowana jako zagrażająca bezpieczeństwu – Stacja kontroli pojazdów nie może zatrzymać dowodu rejestracyjnego po jej wykryciu.
Zobacz też: Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu
Skutki wykrycia poszczególnych usterek
Po przeprowadzonych badaniach kierowca może mieć do czynienia z 3-ma sytuacjami:
1. Jeśli stwierdzono brak usterek, lub wyłącznie usterki drobne – posiadacza pojazdu otrzyma zaświadczenie o pozytywnym wyniku badań technicznych pojazdu i wpis w dowodzie rejestracyjnym (z datą następnych obowiązkowych badań).
Dodatkowo posiadaczowi należy wskazać wszystkie wykryte usterki drobne.
2. Jeśli stwierdzono usterki istotne – posiadacz pojazdu otrzyma zaświadczenie o negatywnym wyniku badań technicznych pojazdu – i zostaje zobowiązany do stawienia się na kolejne badania po usunięciu usterek.
Zobacz też: Jakie są skutki zastawu rejestrowego na samochodzie?
REKLAMA
Termin na przeprowadzenie dodatkowego badania wynosi maksymalnie 14 dni – badanie zaś musi być wykonane w stacji kontroli pojazdów, w której usterki wykryto. Jeśli usterki zostaną usunięte, diagnosta dokonuje wpisu w dowodzie rejestracyjnym wskazują datę kolejnego badania okresowego (przy czym datą początkową dla liczenia tego terminu jest data badania, w którym wykryto usterki).
3. Jeśli wykryto usterki zagrażające bezpieczeństwu – diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny pojazdu. Tym samym pojazd nie może „o własnych siłach” opuścić stacji. Po dokonaniu niezbędnych napraw (z wykorzystaniem lawety- bez dowodu rejestracyjnego pojazd nie może być dopuszczony do ruchu) – należy udać się ponownie do stacji kontroli pojazdów, które wykryła usterkę w celu dokonania dodatkowych badań technicznych. Z zaświadczeniem o pozytywnym wyniku badań należy udać się do starostwa powiatowego, właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu – w celu odzyskania dowodu rejestracyjnego.
Skutki zmian w zakresie kontroli pojazdów
Konstrukcja samych przepisów wydaje się krokiem w dobrą stronę – który pozwala uniknąć dodatkowych (i dodatkowo płatnych) badań przy wykryciu drobnej usterki. Jednocześnie wiąże ręce ale i daje wskazówkę diagnostom – w zakresie tego, czy i która usterka może stanowić zagrożenie dla ruchu drogowego (skutkująca zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego).
Jak będzie wyglądać praktyka w stacjach kontroli pojazdów to już zupełnie inna kwestia – nie ma bowiem usterek, które mogą być usterkami wyłącznie drobnymi (z reguły może stanowić także usterkę istotną) – tak więc w zależności od stanowiska (czy nastawienia) diagnosty albo uzyskamy pozytywny wynik badania – albo konieczne będą dodatkowe badania techniczne.
W konsekwencji – kierowcy mogą nie odczuć znacząco zmiany przepisów, których stosowanie, może być bardzo podobne do poprzedniego uregulowania.
Zobacz też: Średnioterminowy wynajem aut w Polsce - krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.