REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady badań technicznych pojazdów mechanicznych 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
naprawa, przegląd
naprawa, przegląd

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie ministra transportu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach- wprowadza charakterystykę rodzajów usterek – i umożliwia uzyskanie pozytywnego badania wyniku badania technicznego w przypadku stwierdzenia usterek drobnych.

Nowy podział usterek

W stosunku do poprzedniego rozporządzenia rozszerzeniu uległ sposób klasyfikowania usterek – z dwóch (nie stwarzające zagrożenia albo zagrażające bezpieczeństwu) do trzech (drobne, istotne albo zagrażające bezpieczeństwu).

REKLAMA

Przy czym zgodnie ze słowniczkiem:

  • usterki drobne – usterki techniczne niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środo­wiska;
  • usterki istotne – usterki techniczne mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska;
  • usterki stwarzające zagrożenie – usterki stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ru­chu drogowego i ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, niezależnie od okoliczności.

Jak kwalifikowane są usterki i czy istnieje pole do nadużyć

Zobacz też: Jak podarować samochód? Krok po kroku

REKLAMA

Wprowadzenie do rozporządzenia usterek drobnych – które nie wpływają na wynik badania technicznego może wydawać się polem do sporych nadużyć w stacjach kontroli pojazdów… które nie przeprowadzają odpowiednio szczegółowo badań (za „drobną” opłatą).

Jednakże, konstrukcja rozporządzenia nie wpływa bezpośrednio na „ułatwienie” tego procederu.  Załącznik nr 1 do rozporządzenia (gdzie wymienione są wszystkie elementy samochodu, które muszą być sprawdzone podczas badania) – wskazuje, czy usterka danego elementu może być zakwalifikowana do katalogu drobnych, istotnych czy stwarzających zagrożenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy stracisz gwarancję na samochód?

Przykład:

Usterki układu hamulcowego:

„Pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo.” – w zależności od stopnia uszkodzenia może być zakwalifikowany jako usterka drobna lub istotna.

„Uszkodzona pompa hamulcowa lub wyciek z pompy.”  - w zależności od stopnia uszkodzenia może być to usterka istotna albo stwarzająca zagrożenie.

Innymi słowy – usterką drobną może być tylko taka usterka, której zgodnie z rozporządzeniem można taką kategorię nadać.

Działa to też w drugą stronę - jeśli zgodnie z rozporządzeniem usterka nie może być zakwalifikowana jako zagrażająca bezpieczeństwu – Stacja kontroli pojazdów nie może zatrzymać dowodu rejestracyjnego po jej wykryciu.

Zobacz też: Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Skutki wykrycia poszczególnych usterek

Po przeprowadzonych badaniach kierowca może mieć do czynienia z 3-ma sytuacjami:

1. Jeśli stwierdzono brak usterek, lub wyłącznie usterki drobne – posiadacza pojazdu otrzyma zaświadczenie o pozytywnym wyniku badań technicznych pojazdu i wpis w dowodzie rejestracyjnym (z datą następnych obowiązkowych badań).

Dodatkowo posiadaczowi należy wskazać wszystkie wykryte usterki drobne.

2. Jeśli stwierdzono usterki istotne – posiadacz pojazdu otrzyma zaświadczenie o negatywnym wyniku badań technicznych pojazdu – i zostaje zobowiązany do stawienia się na kolejne badania po usunięciu usterek.

Zobacz też: Jakie są skutki zastawu rejestrowego na samochodzie?

REKLAMA

Termin na przeprowadzenie dodatkowego badania wynosi maksymalnie 14 dni – badanie zaś musi być wykonane w stacji kontroli pojazdów, w której usterki wykryto. Jeśli usterki zostaną usunięte, diagnosta dokonuje wpisu w dowodzie rejestracyjnym wskazują datę kolejnego badania okresowego (przy czym datą początkową dla liczenia tego terminu jest data badania, w którym wykryto usterki).

3. Jeśli wykryto usterki zagrażające bezpieczeństwu – diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny pojazdu. Tym samym pojazd nie może „o własnych siłach” opuścić stacji. Po dokonaniu niezbędnych napraw (z wykorzystaniem lawety- bez dowodu rejestracyjnego pojazd nie może być dopuszczony do ruchu) – należy udać się ponownie do stacji kontroli pojazdów, które wykryła usterkę w celu dokonania dodatkowych badań technicznych. Z zaświadczeniem o pozytywnym wyniku badań należy udać się do starostwa powiatowego, właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu – w celu odzyskania dowodu rejestracyjnego.

Skutki zmian w zakresie kontroli pojazdów

Konstrukcja samych przepisów wydaje się krokiem w dobrą stronę – który pozwala uniknąć dodatkowych (i dodatkowo płatnych) badań przy wykryciu drobnej usterki. Jednocześnie wiąże ręce ale i daje wskazówkę diagnostom – w zakresie tego, czy i która usterka może stanowić zagrożenie dla ruchu drogowego (skutkująca zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego).

Jak będzie wyglądać praktyka w stacjach kontroli pojazdów to już zupełnie inna kwestia – nie ma bowiem usterek, które mogą być usterkami wyłącznie drobnymi (z reguły może stanowić także usterkę istotną) – tak więc w zależności od stanowiska (czy nastawienia) diagnosty albo uzyskamy pozytywny wynik badania – albo konieczne będą dodatkowe badania techniczne.

W konsekwencji – kierowcy mogą nie odczuć znacząco zmiany przepisów, których stosowanie, może być bardzo podobne do poprzedniego uregulowania. 

Zobacz też: Średnioterminowy wynajem aut w Polsce - krok po kroku

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA