REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady badań technicznych pojazdów mechanicznych 2013 r.

Adam Kret
naprawa, przegląd
naprawa, przegląd

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie ministra transportu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach- wprowadza charakterystykę rodzajów usterek – i umożliwia uzyskanie pozytywnego badania wyniku badania technicznego w przypadku stwierdzenia usterek drobnych.

Nowy podział usterek

W stosunku do poprzedniego rozporządzenia rozszerzeniu uległ sposób klasyfikowania usterek – z dwóch (nie stwarzające zagrożenia albo zagrażające bezpieczeństwu) do trzech (drobne, istotne albo zagrażające bezpieczeństwu).

REKLAMA

REKLAMA

Przy czym zgodnie ze słowniczkiem:

  • usterki drobne – usterki techniczne niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środo­wiska;
  • usterki istotne – usterki techniczne mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska;
  • usterki stwarzające zagrożenie – usterki stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ru­chu drogowego i ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, niezależnie od okoliczności.

Jak kwalifikowane są usterki i czy istnieje pole do nadużyć

Zobacz też: Jak podarować samochód? Krok po kroku

Wprowadzenie do rozporządzenia usterek drobnych – które nie wpływają na wynik badania technicznego może wydawać się polem do sporych nadużyć w stacjach kontroli pojazdów… które nie przeprowadzają odpowiednio szczegółowo badań (za „drobną” opłatą).

REKLAMA

Jednakże, konstrukcja rozporządzenia nie wpływa bezpośrednio na „ułatwienie” tego procederu.  Załącznik nr 1 do rozporządzenia (gdzie wymienione są wszystkie elementy samochodu, które muszą być sprawdzone podczas badania) – wskazuje, czy usterka danego elementu może być zakwalifikowana do katalogu drobnych, istotnych czy stwarzających zagrożenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy stracisz gwarancję na samochód?

Przykład:

Usterki układu hamulcowego:

„Pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo.” – w zależności od stopnia uszkodzenia może być zakwalifikowany jako usterka drobna lub istotna.

„Uszkodzona pompa hamulcowa lub wyciek z pompy.”  - w zależności od stopnia uszkodzenia może być to usterka istotna albo stwarzająca zagrożenie.

Innymi słowy – usterką drobną może być tylko taka usterka, której zgodnie z rozporządzeniem można taką kategorię nadać.

Działa to też w drugą stronę - jeśli zgodnie z rozporządzeniem usterka nie może być zakwalifikowana jako zagrażająca bezpieczeństwu – Stacja kontroli pojazdów nie może zatrzymać dowodu rejestracyjnego po jej wykryciu.

Zobacz też: Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Skutki wykrycia poszczególnych usterek

Po przeprowadzonych badaniach kierowca może mieć do czynienia z 3-ma sytuacjami:

1. Jeśli stwierdzono brak usterek, lub wyłącznie usterki drobne – posiadacza pojazdu otrzyma zaświadczenie o pozytywnym wyniku badań technicznych pojazdu i wpis w dowodzie rejestracyjnym (z datą następnych obowiązkowych badań).

Dodatkowo posiadaczowi należy wskazać wszystkie wykryte usterki drobne.

2. Jeśli stwierdzono usterki istotne – posiadacz pojazdu otrzyma zaświadczenie o negatywnym wyniku badań technicznych pojazdu – i zostaje zobowiązany do stawienia się na kolejne badania po usunięciu usterek.

Zobacz też: Jakie są skutki zastawu rejestrowego na samochodzie?

Termin na przeprowadzenie dodatkowego badania wynosi maksymalnie 14 dni – badanie zaś musi być wykonane w stacji kontroli pojazdów, w której usterki wykryto. Jeśli usterki zostaną usunięte, diagnosta dokonuje wpisu w dowodzie rejestracyjnym wskazują datę kolejnego badania okresowego (przy czym datą początkową dla liczenia tego terminu jest data badania, w którym wykryto usterki).

3. Jeśli wykryto usterki zagrażające bezpieczeństwu – diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny pojazdu. Tym samym pojazd nie może „o własnych siłach” opuścić stacji. Po dokonaniu niezbędnych napraw (z wykorzystaniem lawety- bez dowodu rejestracyjnego pojazd nie może być dopuszczony do ruchu) – należy udać się ponownie do stacji kontroli pojazdów, które wykryła usterkę w celu dokonania dodatkowych badań technicznych. Z zaświadczeniem o pozytywnym wyniku badań należy udać się do starostwa powiatowego, właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu – w celu odzyskania dowodu rejestracyjnego.

Skutki zmian w zakresie kontroli pojazdów

Konstrukcja samych przepisów wydaje się krokiem w dobrą stronę – który pozwala uniknąć dodatkowych (i dodatkowo płatnych) badań przy wykryciu drobnej usterki. Jednocześnie wiąże ręce ale i daje wskazówkę diagnostom – w zakresie tego, czy i która usterka może stanowić zagrożenie dla ruchu drogowego (skutkująca zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego).

Jak będzie wyglądać praktyka w stacjach kontroli pojazdów to już zupełnie inna kwestia – nie ma bowiem usterek, które mogą być usterkami wyłącznie drobnymi (z reguły może stanowić także usterkę istotną) – tak więc w zależności od stanowiska (czy nastawienia) diagnosty albo uzyskamy pozytywny wynik badania – albo konieczne będą dodatkowe badania techniczne.

W konsekwencji – kierowcy mogą nie odczuć znacząco zmiany przepisów, których stosowanie, może być bardzo podobne do poprzedniego uregulowania. 

Zobacz też: Średnioterminowy wynajem aut w Polsce - krok po kroku

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA