REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady badań technicznych pojazdów mechanicznych 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
naprawa, przegląd
naprawa, przegląd

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie ministra transportu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach- wprowadza charakterystykę rodzajów usterek – i umożliwia uzyskanie pozytywnego badania wyniku badania technicznego w przypadku stwierdzenia usterek drobnych.

Nowy podział usterek

W stosunku do poprzedniego rozporządzenia rozszerzeniu uległ sposób klasyfikowania usterek – z dwóch (nie stwarzające zagrożenia albo zagrażające bezpieczeństwu) do trzech (drobne, istotne albo zagrażające bezpieczeństwu).

REKLAMA

REKLAMA

Przy czym zgodnie ze słowniczkiem:

  • usterki drobne – usterki techniczne niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środo­wiska;
  • usterki istotne – usterki techniczne mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska;
  • usterki stwarzające zagrożenie – usterki stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ru­chu drogowego i ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, niezależnie od okoliczności.

Jak kwalifikowane są usterki i czy istnieje pole do nadużyć

Zobacz też: Jak podarować samochód? Krok po kroku

Wprowadzenie do rozporządzenia usterek drobnych – które nie wpływają na wynik badania technicznego może wydawać się polem do sporych nadużyć w stacjach kontroli pojazdów… które nie przeprowadzają odpowiednio szczegółowo badań (za „drobną” opłatą).

REKLAMA

Jednakże, konstrukcja rozporządzenia nie wpływa bezpośrednio na „ułatwienie” tego procederu.  Załącznik nr 1 do rozporządzenia (gdzie wymienione są wszystkie elementy samochodu, które muszą być sprawdzone podczas badania) – wskazuje, czy usterka danego elementu może być zakwalifikowana do katalogu drobnych, istotnych czy stwarzających zagrożenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy stracisz gwarancję na samochód?

Przykład:

Usterki układu hamulcowego:

„Pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo.” – w zależności od stopnia uszkodzenia może być zakwalifikowany jako usterka drobna lub istotna.

„Uszkodzona pompa hamulcowa lub wyciek z pompy.”  - w zależności od stopnia uszkodzenia może być to usterka istotna albo stwarzająca zagrożenie.

Innymi słowy – usterką drobną może być tylko taka usterka, której zgodnie z rozporządzeniem można taką kategorię nadać.

Działa to też w drugą stronę - jeśli zgodnie z rozporządzeniem usterka nie może być zakwalifikowana jako zagrażająca bezpieczeństwu – Stacja kontroli pojazdów nie może zatrzymać dowodu rejestracyjnego po jej wykryciu.

Zobacz też: Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Skutki wykrycia poszczególnych usterek

Po przeprowadzonych badaniach kierowca może mieć do czynienia z 3-ma sytuacjami:

1. Jeśli stwierdzono brak usterek, lub wyłącznie usterki drobne – posiadacza pojazdu otrzyma zaświadczenie o pozytywnym wyniku badań technicznych pojazdu i wpis w dowodzie rejestracyjnym (z datą następnych obowiązkowych badań).

Dodatkowo posiadaczowi należy wskazać wszystkie wykryte usterki drobne.

2. Jeśli stwierdzono usterki istotne – posiadacz pojazdu otrzyma zaświadczenie o negatywnym wyniku badań technicznych pojazdu – i zostaje zobowiązany do stawienia się na kolejne badania po usunięciu usterek.

Zobacz też: Jakie są skutki zastawu rejestrowego na samochodzie?

Termin na przeprowadzenie dodatkowego badania wynosi maksymalnie 14 dni – badanie zaś musi być wykonane w stacji kontroli pojazdów, w której usterki wykryto. Jeśli usterki zostaną usunięte, diagnosta dokonuje wpisu w dowodzie rejestracyjnym wskazują datę kolejnego badania okresowego (przy czym datą początkową dla liczenia tego terminu jest data badania, w którym wykryto usterki).

3. Jeśli wykryto usterki zagrażające bezpieczeństwu – diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny pojazdu. Tym samym pojazd nie może „o własnych siłach” opuścić stacji. Po dokonaniu niezbędnych napraw (z wykorzystaniem lawety- bez dowodu rejestracyjnego pojazd nie może być dopuszczony do ruchu) – należy udać się ponownie do stacji kontroli pojazdów, które wykryła usterkę w celu dokonania dodatkowych badań technicznych. Z zaświadczeniem o pozytywnym wyniku badań należy udać się do starostwa powiatowego, właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu – w celu odzyskania dowodu rejestracyjnego.

Skutki zmian w zakresie kontroli pojazdów

Konstrukcja samych przepisów wydaje się krokiem w dobrą stronę – który pozwala uniknąć dodatkowych (i dodatkowo płatnych) badań przy wykryciu drobnej usterki. Jednocześnie wiąże ręce ale i daje wskazówkę diagnostom – w zakresie tego, czy i która usterka może stanowić zagrożenie dla ruchu drogowego (skutkująca zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego).

Jak będzie wyglądać praktyka w stacjach kontroli pojazdów to już zupełnie inna kwestia – nie ma bowiem usterek, które mogą być usterkami wyłącznie drobnymi (z reguły może stanowić także usterkę istotną) – tak więc w zależności od stanowiska (czy nastawienia) diagnosty albo uzyskamy pozytywny wynik badania – albo konieczne będą dodatkowe badania techniczne.

W konsekwencji – kierowcy mogą nie odczuć znacząco zmiany przepisów, których stosowanie, może być bardzo podobne do poprzedniego uregulowania. 

Zobacz też: Średnioterminowy wynajem aut w Polsce - krok po kroku

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA