REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy skorygować koszty, jeżeli samochód zaliczony do środków trwałych okazał się kradziony?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy należy skorygować koszty, jeżeli samochód zaliczony do środków trwałych okazał się kradziony? Fot. Fotolia
Czy należy skorygować koszty, jeżeli samochód zaliczony do środków trwałych okazał się kradziony? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nabyłem w dobrej wierze w sierpniu 2014 r. samochód osobowy w autokomisie. Samochód został ujęty w ewidencji środków trwałych i amortyzowany metodą liniową. 2 marca 2015 r. samochód został mi odebrany przez policję. Okazało się, że pochodzi z kradzieży (kradzież miała miejsce na początku 2014 r.). Prowadzone jest postępowanie karne, m.in. względem osoby prowadzącej autokomis, od której nabyłem ten samochód. Czy zaliczone do tego momentu do kosztów odpisy amortyzacyjne oraz wydatki eksploatacyjne muszę teraz wyksięgować z kosztów?

Kradziony samochód, a korekcja odpisów amortyzacyjnych

Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych nakazują podatnikom korygowanie kosz­tów o odpisy amortyzacyjne oraz wydatki związane z eksploatacją samochodów zaliczonych do środków trwa­łych, które po jakimś czasie okazały się kradzione. Taki obowiązek nie ciążyłby na Panu, gdyby od momentu kradzieży upłynęły 3 lata.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na kursy nauki jazdy dla pracowników?

Prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest uzależnione od tego, czy samochód w chwili ich do­konywania stanowi własność lub współwłasność podatnika. Aby ustalić, czy był Pan właścicielem samochodu, o którym mowa w pytaniu, należy odwołać się do przepisów prawa cywilnego. Z art. 169 Kodeksu cywilnego wynika, że:

  1. Jeżeli osoba nieuprawniona do rozporządzania rzeczą ruchomą zbywa rzecz i wydaje ją nabywcy, ^^ nabywca uzyskuje własność z chwilą objęcia rzeczy w posiadanie, chyba że działa w złej wierze.
  2. Jednakże gdy rzecz zgubiona, skradziona lub w inny sposób utracona przez właściciela zostaje zbyta przed upływem lat trzech od chwili jej zgubienia, skradzenia lub utraty, nabywca może uzyskać własność dopiero z upływem powyższego trzyletniego terminu. Ograniczenie to nie dotyczy pieniędzy i dokumentów na okaziciela ani rzeczy nabytych na urzędowej licytacji publicznej lub w toku postępowania egzekucyjnego.

Zobacz też: Czy można zaliczyć do kosztów wydatek na zakup opon zimowych do firmowego samochodu?

REKLAMA

Warunkiem uznania nabytego samochodu osobowego za czyjąś własność jest fakt upływu 3 lat od jego kradzieży

Z przywołanych przepisów wynika zatem, że warunkiem uznania nabytego samochodu osobowego za Pana własność jest fakt upływu 3 lat od jego kradzieży. W opisanym przypadku nie miało to miejsca. Samochód został skradziony na początku 2014 r., nabyty w sierpniu 2014 r. a odebrany w marcu 2015 r. Skoro nie był Pan właścicie­lem (ani współwłaścicielem) samochodu, o którym mowa w pytaniu, to nie mógł on stanowić Pana środka trwa­łego. W związku z tym nie był Pan uprawniony do dokonywania od niego odpisów amortyzacyjnych oraz zalicza­nia ich do kosztów uzyskania przychodów. Nie mógł Pan również zaliczać do kosztów wydatków poniesionych w związku z jego eksploatacją. W związku z tym, jest Pan zobowiązany do dokonania korekty kosztów wstecz, tj. skorygowania okresu, w którym odpisy amortyzacyjne oraz wydatki eksploatacyjne związane z tym samocho­dem zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Na takim stanowisku stoją również od pewnego czasu organy podatkowe (patrz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 24 lipca 2013 r., sygn. ILPB1/415-487/13-2/TW). Również Krajowa Informacja Podatkowa informuje o konieczności dokonania korekty kosztów w przypadku, który Pan opisał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODSTAWA PRAWNA: art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 251,

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA