REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać w kosztach wydatki na eksploatację stanowiącego środek trwały samochodu osobowego, wykorzystywanego tylko do działalności gospodarczej, od którego VAT odliczany jest w 50%?

Jak rozliczać w kosztach wydatki na eksploatację stanowiącego środek trwały samochodu osobowego, wykorzystywanego tylko do działalności gospodarczej, od którego VAT odliczany jest w 50%?
Jak rozliczać w kosztach wydatki na eksploatację stanowiącego środek trwały samochodu osobowego, wykorzystywanego tylko do działalności gospodarczej, od którego VAT odliczany jest w 50%?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W ewidencji środków trwałych od lutego 2015 r. mam samochód osobowy. Samochód wykorzystuję tylko na potrzeby prowadzonej działalności. Prywatnie jeżdżę innym samochodem. Od nabycia tego samochodu oraz kosztów eksploatacji odliczam tylko 50% VAT, ponieważ nie chcę prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu dla celów VAT. Jak mam rozliczać wydatki eksploatacyjne w kosztach uzyskania przychodów?

Jeżeli zdecydował się Pan odliczać tylko 50% VAT od samochodu wykorzystywanego wyłącznie w prowa­dzonej działalności gospodarczej, do kosztów może Pan zaliczać wydatki związane z jego eksploatacją w wy­sokości netto + 50% nieodliczonego VAT. W przypadku wydatków na paliwo poniesionych do 30 czerwca 2015 r. powinien Pan zaliczać je do kosztów w kwocie netto + cały VAT.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy wspólność majątkowa wyklucza prawo do jednorazowej amortyzacji samochodu ciężarowego?

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w piśmie Ministerstwa Finansów z 28 maja 2014 r., stanowiącym od­powiedź na interpelację poselską nr 26203. Czytamy w nim, że:

REKLAMA

(...) wejście w życie przepisów ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 312) nie oznacza, że w zakresie podatku PIT oraz podatku CIT podatnicy ci [podatnicy odliczający 50% VAT od wydatków związanych- z pojazdami samochodowymi - przyp. red.] zobligowani są do automatycznego pomniejszenia kosztów uży­wania samochodu osobowego o 50%. A zatem, jeżeli wydatek związany z używaniem samochodu osobowe­go spełnia warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy PIT (odpowiednio art. 15 ust. 1 ustawy CIT), stanowi on koszt uzyskania przychodu wraz z podatkiem VAT w tej części, w jakiej podatnikowi nie przysługiwało odli­czenie zgodnie z odrębnymi przepisami, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a, ustawy PIT (odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a, ustawy CIT).

Również organy podatkowe w wydawanych przez siebie interpretacjach podatkowych prezentują takie samo stanowisko. Jako przykład można wskazać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Kato­wicach z 21 lipca 2014 r., sygn. IBPBI/1/415-429/14/ESZ, w której czytamy, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) jeżeli (...) samochód, o którym mowa we wniosku, nie jest wykorzystywany na cele prywatne, to Wnioskodawca może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospo­darczej wartość netto uiszczanych rat leasingowych oraz wskazane wydatki eksploatacyjne, o ile zostaną one prawidłowo udokumentowane. Do kosztów uzyskania przychodów można także zaliczać naliczo­ny podatek VAT od ww. wydatków eksploatacyjnych i rat leasingowych, którego nie może odliczyć od podatku należnego na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (50% tego podatku).

Zobacz też: Od kiedy można amortyzować samochód zakupiony na raty?

Czynny podatnik VAT prowadzący wyłącznie działalność opodatkowaną posiada samochód osobowy zaliczo­ny do środków trwałych. Samochód ten jest używany wyłącznie do celów działalności prowadzonej przez po­datnika, lecz ze względu na uciążliwość obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu tego samochodu podat­nik zdecydował się odliczać od wydatków z nim związanych tylko 50% VAT. W lutym 2015 r. podatnik poniósł:

  • wydatki na paliwo do tego samochodu w kwocie 1132 zł netto + 260,36 zł VAT,

  • wydatek na naprawę samochodu w kwocie 800 zł netto + 184 zł VAT.

W tej sytuacji podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę 1392,36 zł z tytułu poniesienia wydatków na paliwo oraz 892 zł [800 zł + (184 zł * 50%)] z tytułu poniesienia wydatku na naprawę samochodu.

PODSTAWA PRAWNA:  art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 251

Źródło: 100 pytań o wynagrodzenia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA