REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT od samochodu wykupionego na cele osobiste po zakończeniu umowy leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Czy można odliczyć VAT od samochodu wykupionego na cele osobiste po zakończeniu umowy leasingu
Czy można odliczyć VAT od samochodu wykupionego na cele osobiste po zakończeniu umowy leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. W 2011 r. zawarliśmy dwie umowy le­asingu operacyjnego. Dokonywaliśmy pełnego odliczenia VAT od rat leasingowych. W marcu 2015 r., po zakończeniu obu umów leasingu, zamierzamy wykupić samochody. Uzgodniłem ze wspólnikiem, że samochody nie będą już wykorzystywane w spółce i nie przyjmiemy ich na stan środków trwałych, lecz przekażemy od razu na nasze cele osobiste. Czy w takiej sytuacji spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku przy wykupie samochodów i czy ich przekazanie na cele prywatne mamy obowią­zek opodatkować?

Odliczenie VAT od samochodu wykupionego na cele osobiste po zakończeniu umowy leasingu

Nie, Państwa spółka nie ma prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wykup samochodów po zakończeniu umów leasingu operacyjnego. Samochody te będą od razu przekazane na cele osobiste wspólni­ków, nie ma więc związku dokonanych nabyć z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Jednocześnie ich nieodpłatne przekazanie na cele osobiste wspólników nie podlega opodatkowaniu VAT. Wcześniejsze ko­rzystanie z prawa do odliczania VAT od rat leasingowych nie ma żadnego znaczenia. W omawianym przypadku lepszym rozwiązaniem byłoby wystąpienie do leasingodawcy o wystawienie faktur dokumentujących wykup samochodów nie na spółkę, lecz od razu na poszczególnych wspólników przejmujących pojazdy.

REKLAMA

Zobacz też: Czy można podwyższyć stawkę amortyzacyjną od samochodów ze względu na ich średnioroczny przebieg?

Z przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego wynika, że w Państwa przypadku wykupione samochody nie będą przyjmowane na stan środków trwałych spółki i przez spółkę nie będą już w ogóle wykorzystywane. Oznacza to bezsporny brak związku dokonanego nabycia z wykonywaniem czynności podlegających opodat­kowaniu VAT. Spółka nie będzie miała tym samym prawa dokonania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wykup samochodów po zakończeniu leasingu operacyjnego. W konsekwencji przekazanie tych samochodów na cele osobiste wspólników nie będzie podlegało opodatko­waniu VAT. Nie został bowiem spełniony warunek dotyczący opodatkowania nieodpłatnego przekazania towa­rów, którym jest przysługujące podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów.

Potwierdzają to także organy podatkowe, na przykład w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbo­wej w Łodzi z 3 marca 2014 r., sygn. IPTPP4/443-877/13-2/ALN, czytamy:

REKLAMA

(...) czynność nieodpłatnego przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsię- ^^ F biorstwa stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pod warun­kiem, iż podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego albo częściowego odli­czenia podatku naliczonego. Zatem niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów - w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane. (...) Reasumując, nieodpłat­ne przekazanie przez Wnioskodawcę przedmiotowego samochodu osobowego na cele osobiste natych­miast po jego wykupie, nie będzie podlegało ustawie o podatku od towarów i usług, gdyż przy nabyciu (wykupie) samochodu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy tego typu zdarzeniach warto rozważyć też kwestię sposobu wystawienia faktur dokumentujących na­bycie po zakończeniu leasingu operacyjnego. Mimo że umowa leasingu została zawarta przez spółkę, nie ozna­cza to jednak obowiązku wystawienia faktur za wykup przedmiotu leasingu również na rzecz tej spółki. Faktury, jako dokumentujące nabycia niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, i tak nie będą stanowiły podstawy do realizacji odliczenia.

Ponieważ samochody, za obopólną zgodą wspólników, od razu po wykupie zostaną przeznaczone na ich cele osobiste, nic nie stoi na przeszkodzie, aby leasingodawca wystawił faktury, w których jako nabywcy będą figurowały osoby, które faktycznie przejmą samochody, czyli wspólnicy Państwa spółki, jako osoby fizycz­ne. Faktury byłyby wówczas wystawione z przywołaniem imienia i nazwiska wspólnika oraz jego adresu za­mieszkania, bez wskazywania danych spółki, w tym numeru NIP. Wydaje się, że wystąpienie do leasingodawcy z wnioskiem o takie sporządzenie faktur będzie zdecydowanie najlepszym wyjściem. W praktyce stosuje się podobne rozwiązania. Ze strony leasingodawcy nie powinno być zatem żadnych przeszkód, aby transakcje udokumentować w przedstawiony sposób.

Podstawa prawna

  • art. 7 ust. 2 pkt 1 i art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA