REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych nieodpłatnie?

Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych nieodpłatnie?
Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych nieodpłatnie?

REKLAMA

REKLAMA

Umożliwiamy naszym pracownikom nieodpłatne korzystanie z samochodów służbowych do celów prywatnych. Od stycznia 2015 r. pobieramy od nich z tego tytułu ryczałt w wysokości 250 zł albo 400 zł. Czy możemy zaliczać do kosztów wydatki związane z eksploatacją tych samochodów?

Organy podatkowe w interpretacjach wydawanych w latach poprzednich odmawiały podatnikom prawa do zaliczania do kosztów wydatków eksploatacyjnych w tej części, która jest związana z nieodpłatnym wykorzy­stywaniem samochodów służbowych przez pracowników do celów prywatnych. Stanowisko to potwierdza w 2015 r. również Krajowa Informacja Podatkowa.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród wielu pracodawców pojawiają się wątpliwości, co do możliwości zaliczania do kosztów wydatków dotyczących eksploatacji samochodów służbowych, jeżeli są one udostępniane nieodpłatnie pracownikom do wykorzystywania do celów prywatnych.

Zobacz też: Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych odpłatnie?

Niestety, organy podatkowe w wydawanych dotychczas interpretacjach stwierdzały, że koszty używania samochodów służbowych udostępnianych pracownikom nieodpłatnie do wykorzystywania do celów prywat­nych nie stanowią - w części przypadającej na użytek prywatny pracowników - kosztów uzyskania przycho­dów pracodawców. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 lutego 2008 r., sygn. IP-PB3-423-456/07-2/JG, czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 maja 2012 r., sygn. ILPB3/423-71/12-4/MM. W drugiej ze wskazanych interpretacji czytamy, że:

REKLAMA

(...) koszty eksploatacji samochodów służbowych wykorzystywanych do celów prywatnych przez pra- MF cowników Wnioskodawcy, nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów ze względu na brak związku z prowadzoną przez pracodawcę działalnością gospodarczą oraz uzyskiwanym z tej działalności przychodem. Należy stwierdzić, że umożliwienie używania samochodów służbowych do celów prywatnych pracowników nie jest ponoszone w celu osiągnięcia przychodu, a służy jedynie osobistym intere­som pracowników. Powyższe nie pozostaje więc w związku przyczynowym z uzyskiwanymi przychodami bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodu Wnioskodawcy. (...)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując powyższe, koszty eksploatacji samochodów służbowych wykorzystywanych do celów prywatnych przez pracowników nie stanowią kosztów uzyskania przychodów dla Wnioskodawcy jako niespełniające przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zobacz też: Czy można zaliczać w całości do kosztów wydatki na samochód służbowy, który pracownik parkuje w miejscu zamieszkania?

Co ciekawe, w dalszej części przytoczonej interpretacji organ podatkowy dopuścił zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów rat leasingowych dotyczących samochodów służbowych udostępnianych pracowni­kom do wykorzystywania do celów prywatnych stwierdzając, że:

(...) w części dotyczącej rat leasingowych, stwierdzić należy, iż bez znaczenia jest fakt, że leasingowany samochód służbowy jest wykorzystywany przez pracowników dla celów prywatnych. Tak więc, wydatki dotyczące opłat i rat leasingowych stanowią co do zasady koszty podatkowe.

Pozwala to pokusić się o wniosek, że zdaniem organów podatkowych koszty dotyczące samochodów służbowych udostępnianych pracownikom nieodpłatnie do wykorzystywania do celów prywatnych dzielą się na:

  • koszty stałe, tj. koszty, na których wysokość nie wpływa fakt udostępniania samochodów pracownikom do korzystania do celów prywatnych; do takich kosztów, oprócz kosztów rat leasingowych, zaliczyć należy, przykładowo, koszty odpisów amortyzacyjnych; koszty takie stanowią koszt uzyskania przychodów;
  • koszty zmienne, tj. koszty, na których wysokość wpływa fakt udostępniania samochodów pracownikom do korzystania do celów prywatnych, w szczególności koszty paliwa, olejów oraz płynów eksploatacyjnych; koszty takie stanowią koszty uzyskania przychodów tylko w części, w jakiej dotyczą użytku samochodów do celów służbowych.

To do podatników należy wybór sposobu szacowania części kosztów zmiennych, która dotyczy użytku samochodów do celów służbowych (tylko bowiem niewielką część kosztów zmiennych można uznać za doty­czące wyłącznie użytku służbowego albo wyłącznie użytku prywatnego). Ani przepisy, ani organy podatkowe nie dają w tym zakresie żadnych wskazówek.

Zobacz też: Jak rozliczać w kosztach wydatki na eksploatację stanowiącego środek trwały samochodu osobowego, wykorzystywanego tylko do działalności gospodarczej, od którego VAT odliczany jest w 50%?

Pracodawca nieodpłatnie udostępnia pracownikowi samochód służbowy do użytku prywatnego. W styczniu 2015 r. pracodawca poniósł koszt raty leasingowej dotyczącej tego samochodu w kwocie 1300 zł netto oraz koszty zakupu paliwa w kwocie 870 zł netto. Pracodawca szacuje, że na użytek służbowy przypada 70% kosztu zakupu paliwa. W tej sytuacji przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez organy podatkowe oznaczałoby, że do kosztów uzyskania przychodów stycznia podatnik może zaliczyć:

  • 1300 zł z tytułu kosztu raty leasingowej,
  • 609 zł (870 zł x 70%) z tytułu kosztów zakupu paliwa.

Trzeba jednak zaznaczyć, że przywołane powyżej stanowisko organów podatkowych było zajmowane przed wprowadzeniem od 1 stycznia 2015 r. ryczałtów z tytułu prywatnego używania przez pracowników samocho­dów służbowych. Niestety mimo ich wprowadzenia Krajowa Informacja Podatkowa również w tym roku odma­wia podatnikom prawa do zaliczania do kosztów wydatków związanych z używaniem samochodów służbowych w części, jaka odpowiada prywatnemu użytkowi samochodów służbowych przez pracowników.

Odpowiadając na pytanie, należy również wspomnieć o stanowisku, które w styczniu 2015 r. zaczęło na łamach prasy prezentować Ministerstwo Finansów w sprawie wprowadzonych od początku br. ryczałtów z tytułu prywatne­go używania samochodów służbowych. Twierdzi ono, że ryczałty te nie obejmują kosztów paliwa. Najprawdopodob­niej będzie to skutkowało utrzymaniem również w 2015 r. przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych stanowiska, że w zakresie w jakim paliwo po 1 stycznia 2015 r. jest wykorzystywane przez pracow­ników do jazd samochodem służbowym na cele prywatne, nie będzie mogło być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

PODSTAWA PRAWNA art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 251

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA