REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych nieodpłatnie?

Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych nieodpłatnie?
Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych nieodpłatnie?

REKLAMA

REKLAMA

Umożliwiamy naszym pracownikom nieodpłatne korzystanie z samochodów służbowych do celów prywatnych. Od stycznia 2015 r. pobieramy od nich z tego tytułu ryczałt w wysokości 250 zł albo 400 zł. Czy możemy zaliczać do kosztów wydatki związane z eksploatacją tych samochodów?

Organy podatkowe w interpretacjach wydawanych w latach poprzednich odmawiały podatnikom prawa do zaliczania do kosztów wydatków eksploatacyjnych w tej części, która jest związana z nieodpłatnym wykorzy­stywaniem samochodów służbowych przez pracowników do celów prywatnych. Stanowisko to potwierdza w 2015 r. również Krajowa Informacja Podatkowa.

REKLAMA

Wśród wielu pracodawców pojawiają się wątpliwości, co do możliwości zaliczania do kosztów wydatków dotyczących eksploatacji samochodów służbowych, jeżeli są one udostępniane nieodpłatnie pracownikom do wykorzystywania do celów prywatnych.

Zobacz też: Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych odpłatnie?

REKLAMA

Niestety, organy podatkowe w wydawanych dotychczas interpretacjach stwierdzały, że koszty używania samochodów służbowych udostępnianych pracownikom nieodpłatnie do wykorzystywania do celów prywat­nych nie stanowią - w części przypadającej na użytek prywatny pracowników - kosztów uzyskania przycho­dów pracodawców. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 lutego 2008 r., sygn. IP-PB3-423-456/07-2/JG, czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 maja 2012 r., sygn. ILPB3/423-71/12-4/MM. W drugiej ze wskazanych interpretacji czytamy, że:

(...) koszty eksploatacji samochodów służbowych wykorzystywanych do celów prywatnych przez pra- MF cowników Wnioskodawcy, nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów ze względu na brak związku z prowadzoną przez pracodawcę działalnością gospodarczą oraz uzyskiwanym z tej działalności przychodem. Należy stwierdzić, że umożliwienie używania samochodów służbowych do celów prywatnych pracowników nie jest ponoszone w celu osiągnięcia przychodu, a służy jedynie osobistym intere­som pracowników. Powyższe nie pozostaje więc w związku przyczynowym z uzyskiwanymi przychodami bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodu Wnioskodawcy. (...)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując powyższe, koszty eksploatacji samochodów służbowych wykorzystywanych do celów prywatnych przez pracowników nie stanowią kosztów uzyskania przychodów dla Wnioskodawcy jako niespełniające przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zobacz też: Czy można zaliczać w całości do kosztów wydatki na samochód służbowy, który pracownik parkuje w miejscu zamieszkania?

Co ciekawe, w dalszej części przytoczonej interpretacji organ podatkowy dopuścił zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów rat leasingowych dotyczących samochodów służbowych udostępnianych pracowni­kom do wykorzystywania do celów prywatnych stwierdzając, że:

REKLAMA

(...) w części dotyczącej rat leasingowych, stwierdzić należy, iż bez znaczenia jest fakt, że leasingowany samochód służbowy jest wykorzystywany przez pracowników dla celów prywatnych. Tak więc, wydatki dotyczące opłat i rat leasingowych stanowią co do zasady koszty podatkowe.

Pozwala to pokusić się o wniosek, że zdaniem organów podatkowych koszty dotyczące samochodów służbowych udostępnianych pracownikom nieodpłatnie do wykorzystywania do celów prywatnych dzielą się na:

  • koszty stałe, tj. koszty, na których wysokość nie wpływa fakt udostępniania samochodów pracownikom do korzystania do celów prywatnych; do takich kosztów, oprócz kosztów rat leasingowych, zaliczyć należy, przykładowo, koszty odpisów amortyzacyjnych; koszty takie stanowią koszt uzyskania przychodów;
  • koszty zmienne, tj. koszty, na których wysokość wpływa fakt udostępniania samochodów pracownikom do korzystania do celów prywatnych, w szczególności koszty paliwa, olejów oraz płynów eksploatacyjnych; koszty takie stanowią koszty uzyskania przychodów tylko w części, w jakiej dotyczą użytku samochodów do celów służbowych.

To do podatników należy wybór sposobu szacowania części kosztów zmiennych, która dotyczy użytku samochodów do celów służbowych (tylko bowiem niewielką część kosztów zmiennych można uznać za doty­czące wyłącznie użytku służbowego albo wyłącznie użytku prywatnego). Ani przepisy, ani organy podatkowe nie dają w tym zakresie żadnych wskazówek.

Zobacz też: Jak rozliczać w kosztach wydatki na eksploatację stanowiącego środek trwały samochodu osobowego, wykorzystywanego tylko do działalności gospodarczej, od którego VAT odliczany jest w 50%?

Pracodawca nieodpłatnie udostępnia pracownikowi samochód służbowy do użytku prywatnego. W styczniu 2015 r. pracodawca poniósł koszt raty leasingowej dotyczącej tego samochodu w kwocie 1300 zł netto oraz koszty zakupu paliwa w kwocie 870 zł netto. Pracodawca szacuje, że na użytek służbowy przypada 70% kosztu zakupu paliwa. W tej sytuacji przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez organy podatkowe oznaczałoby, że do kosztów uzyskania przychodów stycznia podatnik może zaliczyć:

  • 1300 zł z tytułu kosztu raty leasingowej,
  • 609 zł (870 zł x 70%) z tytułu kosztów zakupu paliwa.

Trzeba jednak zaznaczyć, że przywołane powyżej stanowisko organów podatkowych było zajmowane przed wprowadzeniem od 1 stycznia 2015 r. ryczałtów z tytułu prywatnego używania przez pracowników samocho­dów służbowych. Niestety mimo ich wprowadzenia Krajowa Informacja Podatkowa również w tym roku odma­wia podatnikom prawa do zaliczania do kosztów wydatków związanych z używaniem samochodów służbowych w części, jaka odpowiada prywatnemu użytkowi samochodów służbowych przez pracowników.

Odpowiadając na pytanie, należy również wspomnieć o stanowisku, które w styczniu 2015 r. zaczęło na łamach prasy prezentować Ministerstwo Finansów w sprawie wprowadzonych od początku br. ryczałtów z tytułu prywatne­go używania samochodów służbowych. Twierdzi ono, że ryczałty te nie obejmują kosztów paliwa. Najprawdopodob­niej będzie to skutkowało utrzymaniem również w 2015 r. przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych stanowiska, że w zakresie w jakim paliwo po 1 stycznia 2015 r. jest wykorzystywane przez pracow­ników do jazd samochodem służbowym na cele prywatne, nie będzie mogło być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

PODSTAWA PRAWNA art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 251

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA