REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych nieodpłatnie?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych nieodpłatnie?
Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych nieodpłatnie?

REKLAMA

REKLAMA

Umożliwiamy naszym pracownikom nieodpłatne korzystanie z samochodów służbowych do celów prywatnych. Od stycznia 2015 r. pobieramy od nich z tego tytułu ryczałt w wysokości 250 zł albo 400 zł. Czy możemy zaliczać do kosztów wydatki związane z eksploatacją tych samochodów?

Organy podatkowe w interpretacjach wydawanych w latach poprzednich odmawiały podatnikom prawa do zaliczania do kosztów wydatków eksploatacyjnych w tej części, która jest związana z nieodpłatnym wykorzy­stywaniem samochodów służbowych przez pracowników do celów prywatnych. Stanowisko to potwierdza w 2015 r. również Krajowa Informacja Podatkowa.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród wielu pracodawców pojawiają się wątpliwości, co do możliwości zaliczania do kosztów wydatków dotyczących eksploatacji samochodów służbowych, jeżeli są one udostępniane nieodpłatnie pracownikom do wykorzystywania do celów prywatnych.

Zobacz też: Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych odpłatnie?

Niestety, organy podatkowe w wydawanych dotychczas interpretacjach stwierdzały, że koszty używania samochodów służbowych udostępnianych pracownikom nieodpłatnie do wykorzystywania do celów prywat­nych nie stanowią - w części przypadającej na użytek prywatny pracowników - kosztów uzyskania przycho­dów pracodawców. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 lutego 2008 r., sygn. IP-PB3-423-456/07-2/JG, czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 maja 2012 r., sygn. ILPB3/423-71/12-4/MM. W drugiej ze wskazanych interpretacji czytamy, że:

REKLAMA

(...) koszty eksploatacji samochodów służbowych wykorzystywanych do celów prywatnych przez pra- MF cowników Wnioskodawcy, nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów ze względu na brak związku z prowadzoną przez pracodawcę działalnością gospodarczą oraz uzyskiwanym z tej działalności przychodem. Należy stwierdzić, że umożliwienie używania samochodów służbowych do celów prywatnych pracowników nie jest ponoszone w celu osiągnięcia przychodu, a służy jedynie osobistym intere­som pracowników. Powyższe nie pozostaje więc w związku przyczynowym z uzyskiwanymi przychodami bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodu Wnioskodawcy. (...)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując powyższe, koszty eksploatacji samochodów służbowych wykorzystywanych do celów prywatnych przez pracowników nie stanowią kosztów uzyskania przychodów dla Wnioskodawcy jako niespełniające przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zobacz też: Czy można zaliczać w całości do kosztów wydatki na samochód służbowy, który pracownik parkuje w miejscu zamieszkania?

Co ciekawe, w dalszej części przytoczonej interpretacji organ podatkowy dopuścił zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów rat leasingowych dotyczących samochodów służbowych udostępnianych pracowni­kom do wykorzystywania do celów prywatnych stwierdzając, że:

(...) w części dotyczącej rat leasingowych, stwierdzić należy, iż bez znaczenia jest fakt, że leasingowany samochód służbowy jest wykorzystywany przez pracowników dla celów prywatnych. Tak więc, wydatki dotyczące opłat i rat leasingowych stanowią co do zasady koszty podatkowe.

Pozwala to pokusić się o wniosek, że zdaniem organów podatkowych koszty dotyczące samochodów służbowych udostępnianych pracownikom nieodpłatnie do wykorzystywania do celów prywatnych dzielą się na:

  • koszty stałe, tj. koszty, na których wysokość nie wpływa fakt udostępniania samochodów pracownikom do korzystania do celów prywatnych; do takich kosztów, oprócz kosztów rat leasingowych, zaliczyć należy, przykładowo, koszty odpisów amortyzacyjnych; koszty takie stanowią koszt uzyskania przychodów;
  • koszty zmienne, tj. koszty, na których wysokość wpływa fakt udostępniania samochodów pracownikom do korzystania do celów prywatnych, w szczególności koszty paliwa, olejów oraz płynów eksploatacyjnych; koszty takie stanowią koszty uzyskania przychodów tylko w części, w jakiej dotyczą użytku samochodów do celów służbowych.

To do podatników należy wybór sposobu szacowania części kosztów zmiennych, która dotyczy użytku samochodów do celów służbowych (tylko bowiem niewielką część kosztów zmiennych można uznać za doty­czące wyłącznie użytku służbowego albo wyłącznie użytku prywatnego). Ani przepisy, ani organy podatkowe nie dają w tym zakresie żadnych wskazówek.

Zobacz też: Jak rozliczać w kosztach wydatki na eksploatację stanowiącego środek trwały samochodu osobowego, wykorzystywanego tylko do działalności gospodarczej, od którego VAT odliczany jest w 50%?

Pracodawca nieodpłatnie udostępnia pracownikowi samochód służbowy do użytku prywatnego. W styczniu 2015 r. pracodawca poniósł koszt raty leasingowej dotyczącej tego samochodu w kwocie 1300 zł netto oraz koszty zakupu paliwa w kwocie 870 zł netto. Pracodawca szacuje, że na użytek służbowy przypada 70% kosztu zakupu paliwa. W tej sytuacji przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez organy podatkowe oznaczałoby, że do kosztów uzyskania przychodów stycznia podatnik może zaliczyć:

  • 1300 zł z tytułu kosztu raty leasingowej,
  • 609 zł (870 zł x 70%) z tytułu kosztów zakupu paliwa.

Trzeba jednak zaznaczyć, że przywołane powyżej stanowisko organów podatkowych było zajmowane przed wprowadzeniem od 1 stycznia 2015 r. ryczałtów z tytułu prywatnego używania przez pracowników samocho­dów służbowych. Niestety mimo ich wprowadzenia Krajowa Informacja Podatkowa również w tym roku odma­wia podatnikom prawa do zaliczania do kosztów wydatków związanych z używaniem samochodów służbowych w części, jaka odpowiada prywatnemu użytkowi samochodów służbowych przez pracowników.

Odpowiadając na pytanie, należy również wspomnieć o stanowisku, które w styczniu 2015 r. zaczęło na łamach prasy prezentować Ministerstwo Finansów w sprawie wprowadzonych od początku br. ryczałtów z tytułu prywatne­go używania samochodów służbowych. Twierdzi ono, że ryczałty te nie obejmują kosztów paliwa. Najprawdopodob­niej będzie to skutkowało utrzymaniem również w 2015 r. przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych stanowiska, że w zakresie w jakim paliwo po 1 stycznia 2015 r. jest wykorzystywane przez pracow­ników do jazd samochodem służbowym na cele prywatne, nie będzie mogło być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

PODSTAWA PRAWNA art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 251

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA