REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych nieodpłatnie?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych nieodpłatnie?
Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych nieodpłatnie?

REKLAMA

REKLAMA

Umożliwiamy naszym pracownikom nieodpłatne korzystanie z samochodów służbowych do celów prywatnych. Od stycznia 2015 r. pobieramy od nich z tego tytułu ryczałt w wysokości 250 zł albo 400 zł. Czy możemy zaliczać do kosztów wydatki związane z eksploatacją tych samochodów?

Organy podatkowe w interpretacjach wydawanych w latach poprzednich odmawiały podatnikom prawa do zaliczania do kosztów wydatków eksploatacyjnych w tej części, która jest związana z nieodpłatnym wykorzy­stywaniem samochodów służbowych przez pracowników do celów prywatnych. Stanowisko to potwierdza w 2015 r. również Krajowa Informacja Podatkowa.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród wielu pracodawców pojawiają się wątpliwości, co do możliwości zaliczania do kosztów wydatków dotyczących eksploatacji samochodów służbowych, jeżeli są one udostępniane nieodpłatnie pracownikom do wykorzystywania do celów prywatnych.

Zobacz też: Czy można zaliczać do kosztów wydatki na samochody udostępniane pracownikom do celów prywatnych odpłatnie?

Niestety, organy podatkowe w wydawanych dotychczas interpretacjach stwierdzały, że koszty używania samochodów służbowych udostępnianych pracownikom nieodpłatnie do wykorzystywania do celów prywat­nych nie stanowią - w części przypadającej na użytek prywatny pracowników - kosztów uzyskania przycho­dów pracodawców. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 lutego 2008 r., sygn. IP-PB3-423-456/07-2/JG, czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 maja 2012 r., sygn. ILPB3/423-71/12-4/MM. W drugiej ze wskazanych interpretacji czytamy, że:

REKLAMA

(...) koszty eksploatacji samochodów służbowych wykorzystywanych do celów prywatnych przez pra- MF cowników Wnioskodawcy, nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów ze względu na brak związku z prowadzoną przez pracodawcę działalnością gospodarczą oraz uzyskiwanym z tej działalności przychodem. Należy stwierdzić, że umożliwienie używania samochodów służbowych do celów prywatnych pracowników nie jest ponoszone w celu osiągnięcia przychodu, a służy jedynie osobistym intere­som pracowników. Powyższe nie pozostaje więc w związku przyczynowym z uzyskiwanymi przychodami bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodu Wnioskodawcy. (...)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując powyższe, koszty eksploatacji samochodów służbowych wykorzystywanych do celów prywatnych przez pracowników nie stanowią kosztów uzyskania przychodów dla Wnioskodawcy jako niespełniające przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zobacz też: Czy można zaliczać w całości do kosztów wydatki na samochód służbowy, który pracownik parkuje w miejscu zamieszkania?

Co ciekawe, w dalszej części przytoczonej interpretacji organ podatkowy dopuścił zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów rat leasingowych dotyczących samochodów służbowych udostępnianych pracowni­kom do wykorzystywania do celów prywatnych stwierdzając, że:

(...) w części dotyczącej rat leasingowych, stwierdzić należy, iż bez znaczenia jest fakt, że leasingowany samochód służbowy jest wykorzystywany przez pracowników dla celów prywatnych. Tak więc, wydatki dotyczące opłat i rat leasingowych stanowią co do zasady koszty podatkowe.

Pozwala to pokusić się o wniosek, że zdaniem organów podatkowych koszty dotyczące samochodów służbowych udostępnianych pracownikom nieodpłatnie do wykorzystywania do celów prywatnych dzielą się na:

  • koszty stałe, tj. koszty, na których wysokość nie wpływa fakt udostępniania samochodów pracownikom do korzystania do celów prywatnych; do takich kosztów, oprócz kosztów rat leasingowych, zaliczyć należy, przykładowo, koszty odpisów amortyzacyjnych; koszty takie stanowią koszt uzyskania przychodów;
  • koszty zmienne, tj. koszty, na których wysokość wpływa fakt udostępniania samochodów pracownikom do korzystania do celów prywatnych, w szczególności koszty paliwa, olejów oraz płynów eksploatacyjnych; koszty takie stanowią koszty uzyskania przychodów tylko w części, w jakiej dotyczą użytku samochodów do celów służbowych.

To do podatników należy wybór sposobu szacowania części kosztów zmiennych, która dotyczy użytku samochodów do celów służbowych (tylko bowiem niewielką część kosztów zmiennych można uznać za doty­czące wyłącznie użytku służbowego albo wyłącznie użytku prywatnego). Ani przepisy, ani organy podatkowe nie dają w tym zakresie żadnych wskazówek.

Zobacz też: Jak rozliczać w kosztach wydatki na eksploatację stanowiącego środek trwały samochodu osobowego, wykorzystywanego tylko do działalności gospodarczej, od którego VAT odliczany jest w 50%?

Pracodawca nieodpłatnie udostępnia pracownikowi samochód służbowy do użytku prywatnego. W styczniu 2015 r. pracodawca poniósł koszt raty leasingowej dotyczącej tego samochodu w kwocie 1300 zł netto oraz koszty zakupu paliwa w kwocie 870 zł netto. Pracodawca szacuje, że na użytek służbowy przypada 70% kosztu zakupu paliwa. W tej sytuacji przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez organy podatkowe oznaczałoby, że do kosztów uzyskania przychodów stycznia podatnik może zaliczyć:

  • 1300 zł z tytułu kosztu raty leasingowej,
  • 609 zł (870 zł x 70%) z tytułu kosztów zakupu paliwa.

Trzeba jednak zaznaczyć, że przywołane powyżej stanowisko organów podatkowych było zajmowane przed wprowadzeniem od 1 stycznia 2015 r. ryczałtów z tytułu prywatnego używania przez pracowników samocho­dów służbowych. Niestety mimo ich wprowadzenia Krajowa Informacja Podatkowa również w tym roku odma­wia podatnikom prawa do zaliczania do kosztów wydatków związanych z używaniem samochodów służbowych w części, jaka odpowiada prywatnemu użytkowi samochodów służbowych przez pracowników.

Odpowiadając na pytanie, należy również wspomnieć o stanowisku, które w styczniu 2015 r. zaczęło na łamach prasy prezentować Ministerstwo Finansów w sprawie wprowadzonych od początku br. ryczałtów z tytułu prywatne­go używania samochodów służbowych. Twierdzi ono, że ryczałty te nie obejmują kosztów paliwa. Najprawdopodob­niej będzie to skutkowało utrzymaniem również w 2015 r. przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych stanowiska, że w zakresie w jakim paliwo po 1 stycznia 2015 r. jest wykorzystywane przez pracow­ników do jazd samochodem służbowym na cele prywatne, nie będzie mogło być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

PODSTAWA PRAWNA art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 251

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA