REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od bankowozów typu A i B można odliczyć 100% VAT naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Infiniti M37 posiadał fabryczną homologację bankowozu typu C dla odliczenia 100% podatku VAT (tylko w wersji jako bankowóz)
Infiniti M37 posiadał fabryczną homologację bankowozu typu C dla odliczenia 100% podatku VAT (tylko w wersji jako bankowóz)
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące odliczania podatku VAT od samochodów służbowych. Czy można odliczać go w pełnym wymiarze od bankowozów typu A i B ?

Bankowóz typu A lub B a odliczanie podatku VAT

Prowadzę działalność - usługi transportu wartości pieniężnych. W tym celu posługuję się (posiadam na własność) bankowozy typu A i B. Spełniają one odpowiednie warunki techniczne wskazane w prze­pisach o transporcie wartości pieniężnych. Czy to oznacza, że powinienem prowadzić dla tych pojaz­dów ewidencję przebiegu, aby móc odliczyć 100% VAT naliczonego?

REKLAMA

Skoro prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na transporcie środków pieniężnych, nie musi Pan prowadzić dla posiadanych bankowozów typu A i B ewidencji przebiegu pojazdu ani składać w urzędzie skarbowym zgłoszenia VAT-26. Powinien Pan jednak pamiętać, że odstąpienie od obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie oznacza zwolnienia z obowiązku określenia zasad używania tych pojazdów w sposób wykluczający ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika.

Zobacz też: Chcesz odliczyć podatek VAT od samochodu? Jeździj bankowozem typu C

Określając takie zasady, powinien Pan wykluczyć możliwość wykorzystywania tych pojazdów na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą.

Należy też zwrócić uwagę, że Minister Finansów w rozporządzeniu z 28 marca 2014 r. uznał, że bankowozy typu A i B, spełniające określone warunki techniczne, są uznawane za wykorzy­stywane wyłącznie w działalności. Są to bankowozy typu A lub B, mające jeden rząd siedzeń albo o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3 tony. Jeżeli wymienione w pytaniu bankowozy speł­niają te warunki, to podatnik ma prawo do odliczenia 100% VAT naliczonego od wydatków związa­nych z tymi pojazdami. Nie ma przy tym potrzeby, aby określał zasady wykorzystywania tych po­jazdów wyłącznie na cele działalności. Wystarczy, że bankowozy spełniają ww. warunki techniczne. Gdy bankowozy typu A i B nie spełniają tych warunków, to i tak można odliczać 100% VAT, bez prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, jeżeli przedmiotem działalności podatnika jest transport wartości pieniężnych. Ale wtedy trzeba określić zasady wykorzystywania tych pojazdów na cele działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODSTAWA PRAWNA:

  • § 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzysty­wane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika - Dz.U. z 2014 r. poz. 407
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA