Co to jest faktoring i kiedy się go stosuje?
REKLAMA
REKLAMA
W obecnej sytuacji gospodarczej firmom w szybkim tempie przybywa zaległości płatniczych. Przedsiębiorcy bardzo często nie są w stanie ich finansować własnymi środkami, przez co pojawia się kolejny problem upadłości przedsiębiorstw. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji warto pamiętać o usłudze faktoringu. Na polskim rynku funkcjonuje już od ponad 15 lat i pomaga przedsiębiorcom w ściąganiu należności od kontrahentów.
REKLAMA
Jak funkcjonuje usługa faktoringu?
Faktoring opiera się na wykupieniu wierzytelności firmy przez faktora. Nabywa on od przedsiębiorcy faktury dotyczące wykonanych usług, udzielając z tego tytułu potrzebnego finansowania, co oznacza natychmiastowy wpływ gotówki. Faktor administruje wierzytelności, prowadząc tym samym bieżącą kontrolę należności kontrahentów. Dodatkowo zajmuje się dochodzeniem spłat, a w przypadku faktoringu bez regresu - przejmuje na siebie ryzyko braku spłaty należności.
Zobacz też: Pojazd firmowy, a abonament za radio
Rodzaje faktoringu
REKLAMA
Na polskim rynku funkcjonuje faktoring z regresem (występuje gdy instytucja finansowa nie przejmuje całkowitego ryzyka braku zapłaty odbiorcy), jak i bez regresu (przedsiębiorca zabezpiecza swoje należności przed niewypłacalnością odbiorcy, a ryzyko to przejmuje faktor). Wybór odpowiedniej opcji będzie uzależniony od oczekiwań i potrzeb przedsiębiorcy.
Faktoring bez regresu dedykowany jest firmom, które pozyskały nowych klientów i nie posiadają z nimi wcześniejszej historii współpracy. Korzystają z niego również firmy, które chcą zabezpieczyć się przed ewentualnym brakiem zapłaty za towar lub usługę z istniejącymi klientami, zwiększając tym samym obroty z nimi. Faktoring pełny może być także stosowany przez przedsiębiorstwa, które chcą poprawić wskaźniki finansowe poprzez trwałe wyksięgowanie krótkoterminowych należności handlowych z bilansu, co poprawia jego strukturę.
Zobacz też: Jakie inwestycje można sfinansować leasingiem?
REKLAMA
Natomiast faktoring z regresem kierowany jest do firm, które mają stałą grupę sprawdzonych odbiorców i wymagają jedynie szybszego spływu gotówki. Ten rodzaj faktoringu jest też dedykowany firmom, które chcą wydłużać terminy płatności w zamian za zwiększanie wolumenu sprzedaży. Dodatkowo, przedsiębiorstwa które chcą dyscyplinować swoich odbiorców przez przekazanie zarządzania swoimi wierzytelnościami faktorowi, z powodzeniem mogą korzystać
z faktoringu z regesem.
Pozostałymi rodzajami faktoringu są: faktoring eksportowy, cichy (w którym dłużnik nie jest informowany o cesji w momencie podpisania umowy faktoringowej przez klienta), faktoring mieszany (pełny/niepełny), samorządowy (oparty o należności jednostek samorządów terytorialnych). Z kolei faktoring wymagalnościowy polega na ściąganiu należności od dłużnika faktoringowego. W tym przypadku może być finansowany okres prolongaty - od terminu płatności do terminu faktycznej zapłaty przez dłużnika (wcześniej ustalonej). Na rynku dostępny jest również faktoring odwrotny, w którym faktor finansuje zobowiązania klienta, nie zaś należności. Cieszy się on dużym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.
Zobacz też: Zdjęcie z fotoradaru, a obowiązki fleet managera
Trendy w faktoringu
Dane Polskiego Związku Faktorów wskazują, że firmy faktoringowe zrzeszone w PZF sfinansowały w 2012 roku faktury przedsiębiorców za kwotę 81,8 mld PLN, co oznacza 21,9 proc. wzrost sprzedaży w porównaniu do roku ubiegłego. Wyniki sektora potwierdzają, że polski rynek usług faktoringowych dojrzewa i ma ogromny potencjał wzrostu. Zarówno małe firmy jak i duże korporacje zaczynają dostrzegać, że w dobie zaostrzenia kredytowania przez instytucje bankowe, faktoring rzeczywiście zabezpiecza dopływ funduszy dla firm i okazuje się być elastycznym narzędziem wspierającym działalność przedsiębiorstw. Branża przewiduje, że w obecnym roku sektor faktoringu w Polsce powinien osiągnąć wyniki podobne do rezultatów osiągniętych w 2012 r.
Zobacz też: Jakie są sposoby aby kontrolować wydatki na paliwo do aut firmowych?
Komentarz: Mariusz Wiśniewski, Dyrektor Departamentu Sprzedaży Crédit Agricole Commercial Finance Polska SA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.