REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kurorty narciarskie: Norwegia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Miernikiewicz
Wyjazd na narty do Norwegii jest nietypową, a zarazem wartą przemyślenia propozycją.
Wyjazd na narty do Norwegii jest nietypową, a zarazem wartą przemyślenia propozycją.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zimowy, aktywny wypoczynek w Norwegii- czemu nie? Tym bardziej, że na narciarzy czeka ok. 200 ośrodków w całym kraju, więc jest w czym wybierać. Śnieg i warunki narciarskie nawet do czerwca oraz bardzo dobrze przygotowane trasy czekają na spragnionych wrażeń turystów.

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

REKLAMA

Trysil

Jest największym i najpopularniejszym kurortem oferującym szeroką ofertę aktywności na stoku i poza nim. Sezon narciarski rozpoczyna się tu wraz z końcem października i trwa do początku maja. W tym okresie dostatek białego puchu zapewnia klimat i w razie problemów, sprzęt do sztucznego naśnieżania. Ośrodek gwarantuje śnieg, a jeżeli go nie będzie, zobowiązuje się do zwrotu wszystkich kosztów rezerwacji. Dla turystów przygotowano 65 tras zjazdowych o różnym stopniu trudności, dlatego i laik i profesjonalista znajdzie teren dla siebie. Trzy zbocza góry połączone są w jeden system tras zjazdowych i wyciągów, których ogółem przygotowano 31. Siedem stoków jest oświetlonych. Baza noclegowa obejmuje wiele pozycji: poczynając od schronisk, przez kwatery, kończąc na apartamentach i hotelach. Pomiędzy miejscami zakwaterowania a wyciągami kursuje bezpłatny autobus. Na terenie ośrodka przygotowano trzy specjalnie wydzielone miejsca do jazdy i zabawy dla dzieci, bezpieczne trasy zjazdowe. Nie brakuje szkółek narciarskich oraz usług opieki nad najmłodszymi. W szczycie sezonu mogą oni spotkać na stoku postacie-maskotki, animujące dla nich czas. Na wszystkie trasy i wyciągi można wykupić jeden karnet, w zależności od potrzeb, na 1dzień (cena dla dorosłego w sezonie 2010/11 wynosiła 355 NOK; dzieci 7-15 lat- 290 NOK). Dzieci do lat 6, jeżdżące w kaskach korzystają z usług bezpłatnie. Do dyspozycji narciarzy są instruktorzy ze szkółki narciarskiej i snowboardowej, prowadzący kursy dla dzieci, młodzieży i dorosłych, o różnym doświadczeniu na stoku oraz dwie wypożyczalnie sprzętu narciarskiego i snowboardowego. Z kolei na amatorów narciarstwa biegowego czeka ok. 100 km zadbanych tras. Istnieje tu również możliwość zjazdów poza trasami w białym puchu.

Hemsedal

Kurort położony pomiędzy Oslo i Bergen o stabilnym klimacie i sezonem trwającym od listopada do maja. Początkujący i doświadczeni turyści mogą korzystać z 51 stoków, o różnym stopniu trudności i 24 wyciągów. Na narciarzy i miłośników snowboardu czekają parki z torami do narciarskich akrobacji. Istnieje możliwość korzystania ze stoków wczesnym rankiem, późnym wieczorem i nocą (w zależności od daty i stoku), dzięki oświetleniu tras zjazdowych. Wykupiony karnet jest ważny oprócz Hemsedal w pobliskim ośrodku Solheisen Skicenter (kameralnym miejscu, posiadającym 3 wyciągi i 6 stoków). Cennik obowiązujący w sezonie 2010/11: 1 dzień (16-61 lat-355 NOK; 7-15 lat-295 NOK). Bezpłatne zjazdy dla dzieci do lat 6, które poruszają się w kaskach. Wypożyczalnia w Hemsedal oferuje narciarzom różne rodzaje niezbędnego sprzętu: deski snowboardowe, narty zjazdowe, biegowe i telemarkowe. W ośrodku znajduje się największy, wydzielony teren przeznaczony dla dzieci, rozpoczynających swoją przygodę z nartami oraz park rozrywki. Poza tym można skorzystać z oferty całodziennej opieki nad dziećmi powyżej 6 miesięcy. Dla narciarzy biegowych przygotowano 120 km tras. Poza tym ośrodek jest znany z możliwości uprawiania narciarstwa freeride'owego. Po nartach można skorzystać z charakterystycznych dla tego regionu atrakcji: zimowa wspinaczka tzw. „żelazną” drogą, wyprawa w rakietach śnieżnych, czy wspinaczki po lodowcu oraz jazda psim zaprzęgiem. Zaplecze restauracyjne na terenie kurortu jest dobrze przygotowane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

Geilo

40 nartostrad dla całej rodziny, 20 wyciągów bez stania w kolejce i 3 parki do narciarskich akrobacji to szybki zarys kurortu. Dzięki różnorodności, narciarze, snowboardziści a także uprawiający kite-skiing i jibbing przybywają do Geilo podczas sezonu od listopada do końca kwietnia. Nie bez znaczenia pozostaje długość tras dla narciarzy biegowych, która wynosi łącznie ok. 220 km. Dzieci są tutaj bardzo mile widziane i oferuje się im poza bezpłatnym ski passem i szkółką narciarską, plac narciarski: stoki, trasy do jazdy na sankach i do jazdy na orientację. Rodzice mogą też zostawić swoje pociechy w przedszkolu przeznaczonym dla dzieci od 1 roku do 6 lat, które prowadzi swoją działalność od grudnia do kwietnia. Szkoły narciarskie pomagają narciarzom, będącym na różnym poziomie zaawansowania, a wypożyczalnie dbają aby nie zabrakło im nowoczesnego, różnorodnego sprzętu. A co poza nartami? Kurort oferuje m.in. przejażdżki saniami po polach i lasach, także psim zaprzęgiem, wycieczki w rakietach śnieżnych, przyrodnicze safari, pozwalające zapoznać się ze specyfiką norweskiej fauny, a także wspinaczki po zamarzniętych lodowcach górskich. Kawiarnie, restauracje i puby tętnią życiem wieczorami.

Oppdal

Ośrodek leżący w Norwegii Środkowej, dysponujący 39 stokami i 18 wyciągami. Leży 400 km od Oslo i 120 km od Trondheim. W jego obrębie znajdują się cztery góry (wszystkie nasłonecznione), a na wszystkie wyciągi obowiązuje jeden karnet. Ośrodek dysponuje specjalnymi terenami dla rozpoczynających swoją narciarską przygodę. Narciarze biegowi odnajdą się na ponad 100 km tras wśród malowniczych krajobrazów, w dolinach, na stokach, blisko i z dala od centrum. Dla dzieci przygotowano dwa obiekty w nasłonecznionych miejscach z terenem do zjeżdżania. W każdy weekend odbywają się tutaj zawody dla najmłodszych. Na terenie kurortu są także dwa parki z torami przeznaczonymi do akrobacji narciarskich. W sezonie 2010/11 cena karnetu jednodniowego dla dzieci w wieku 7-15 lat wynosiła 285 NOK, a dla starszych 355 NOK. Wypożyczalnie dysponują różnego rodzaju sprzętem dla swoich gości. Wypożyczenie kompletu sprzętu karvingowego dla dorosłego, to dzienny koszt około 300 koron. Atrakcje po nartach zapewnia centrum rekreacyjne i przewodnicy oferujący wycieczki po okolicy oraz jazdę poza wyznaczonymi trasami zjazdowymi w dziewiczym puchu. Nocleg zapewniają liczne domki prywatne, apartamenty i hotele, lecz nie wszystkie usytuowane są blisko stoków.

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

Beitostølen

Niewielka, górska miejscowość położona na granicy Parku Narodowego Jotunheimen. Ośrodek narciarski leży po południowej stronie wioski i dlatego stoki (których jest tu 12, a 2 dysponują oświetleniem) są silnie nasłonecznione. Sezon narciarski trwa w wiosce od listopada do maja. Przyjazna i spokojna atmosfera panująca w ośrodku jest doceniana przez całe rodziny, jak i indywidualne osoby oraz zadowala początkujących i bardziej zaawansowanych użytkowników stoku. W pobliżu, po drugiej stronie doliny Valdres znajduje się ośrodek narciarstwa alpejskiego w Raudalen z trudniejszymi, bardziej stromymi stokami oraz możliwością uprawiania narciarstwa biegowego i pozatrasowego. Między ośrodkami kursuje specjalny autobus dla narciarzy. Osobny stok narciarski i wyciąg został przygotowany dla najmłodszych, aby zapewnić im maksymalny poziom bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu. Szkółka narciarska oferuje z kolei naukę jazdy na nartach dla dzieci, połączoną z zabawą. Karnet na wyciągi, który można zakupić w wiosce, obowiązuje także w Raudalen, co pozwala na swobodne przemieszczanie się i korzystanie z większej ilości stoków. Ośrodek przygotował szeroką ofertę 320 km tras biegowych, w dużej części na terenie parku narodowego, począwszy od krótkich, prostych odcinków, a na wymagających górskich i leśnych szlakach kończąc. Beitostølen posiada także obiekt biatlonowy z 30 tarczami, do których zawodnicy strzelają z odległości 50 metrów i jest on stale powiększany. Oprócz standardowych zajęć po szaleństwach na stoku, miejscowi proponują łowienie ryb pod lodem lub wieczór w namiocie Samów. Wszyscy, którzy chcą dobrze zjeść, zatańczyć lub posłuchać muzyki, powinni odwiedzić bary na terenie ośrodka, zapewniające dobrą zabawę. Samodzielnie można wybrać pomiędzy wieczorem spędzonym przy kominku z kieliszkiem wina lub przejażdżką kuligiem.

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Austria

Kvitfjell

Nowoczesny ośrodek narciarski o wysokim standardzie, który posiada imponujące zaplecze dla narciarstwa alpejskiego. Zaprasza amatorów i zawodowców. Może poszczycić się najdłuższym sezonem narciarskim w Norwegii, trwającym od połowy października do końca kwietnia. Gdyby pogoda nie obfitowała w opady śniegu to 85 % stoków może być sztucznie dośnieżonych. 10 wyciągów przewozi miłośników nart na stoki - począwszy od trudnych, olimpijskich tras zjazdowych po tereny dla początkujących i dzieci. Park do akrobacji narciarskich z torem przeszkód zapewnia teren do długogodzinnych szaleństw miłośnikom snowboardu, narciarstwa alpejskiego czy twin-tip skis oraz freeridingu. Wykupiony tu karnet obowiązuje w całej okolicy Lillehamer. Kurort posiada też jedyną w kraju trasę do skicrossu o długości 650 m, wraz z bramką startową dla czterech osób. Trasy biegowe liczą 130 km, ale łączą się z tymi w Skei i Gålå, tworząc w sumie 600 kilometrów tras. Standardowo w ośrodku działają szkółki narciarskie oraz wypożyczalnie sprzętu narciarskiego, a bary i restauracje tętniące życiem dbają o to, by narciarze byli zadowoleni i pełni sił do uprawiania sportu.

Zobacz też: Co należy sprawdzić przed wyjazdem na narty?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA