REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kurorty narciarskie: Szwajcaria

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krzemirski
Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.
Fabryka Narciarzy
Narty w Szwajcarii to rozrywka na wysokim poziomie - niestety cena także jest wysoka.
Narty w Szwajcarii to rozrywka na wysokim poziomie - niestety cena także jest wysoka.

REKLAMA

REKLAMA

Szwajcaria jest jednym z najczęściej odwiedzanych krajów europejskich w sezonie zimowym. Dzięki temu, że ponad 60% kraju zajmują Alpy, narciarze mogą znaleźć tu miejsce dla siebie. Lista kurortów zimowych jest dość długa i różnorodna.

W poprzednim artykule dotyczącym wyjazdu samochodem na narty do Szwajcarii, przedstawiono najważniejsze informacje, jak radzić sobie na tamtejszych drogach. Jakich przepisów należy przestrzegać, na jakie opłaty trzeba się przygotować oraz jak zachować się podczas kontroli drogowej w Szwajcarii.

REKLAMA

Szwajcaria: przepisy w pigułce

  • obowiązek zapinania pasów
  • max. zawartość alkoholu we krwi 0,5 promila
  • motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami (dopuszczalny poziom głośności to 96 dB)
  • telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
  • dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
  • parkowanie dozwolone jest tylko zgodnie z kierunkiem jazdy.

Więcej niezbędnych informacji znajdziesz tutaj:

Zobacz też: Samochodem na narty: Szwajcaria

Zermatt

REKLAMA

Miejscowość leży u stóp Matterhornu i jest często odwiedzana przez turystów zarówno zimą, jak również latem. Dzięki bardzo dobrym warunkom śniegowym ma jeden z najdłuższych w Alpach sezon narciarski, trwający od grudnia do kwietnia. Ośrodek narciarski posiada trzy zróżnicowane obszary narciarskie: Gornergrat/Stockhorn, Schwarzsee/Trockner Steg/Klein Matterhorn oraz Sunnegga/Blauherd/Unterrothorn, liczące łącznie ponad 300 km tras. Większość z nich jest średniej trudności (czerwone), ale jest z czego wybierać, dlatego zarówno osoby początkujące, średniozaawansowane, jak i zaawansowane mogą znaleźć tutaj coś dla siebie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ośrodek narciarski jest również przystosowany do nauki najmłodszych dzieci - znajdują się tam specjalnie wyznaczone miejsca do nauki jazdy na nartach oraz narciarskie place zabaw. Dodatkową atrakcją kurortu jest snowpark „Gravity Park”, szczególnie interesujący dla snowboardzistów i osoby trenujące freesking. Dla aktywnych dostępne są naturalny i sztuczny tor łyżwiarski, korty tenisowe a także squash, kryte baseny dostępne dla gości hotelowych, basen solankowy, dyskoteki, restauracje i kino.

W stacji obowiązuje zakaz poruszania się samochodami, które należy zostawić w Täsch, gdzie znajdują się wielopoziomowe parkingi, w których jest ok. 5 tysięcy miejsc parkingowych. Z Täsch, znajdującego się ok. 5 km od Zermatt, można się tam dostać kolejką (kursuje co 20 min.), autobusem elektrycznym, taksówką lub dorożką.\

Zobacz też: Dla kogo jest paszport tymczasowy i jak go uzyskać?

 Jak dojechać?

Wybierając się do Zermatt własnym samochodem można wyznaczyć sobie trasę z Kudowy przez Pragę, dalej Pilzno, przejście graniczne Rozvadov/ Weidhaus i następnie w kierunku na Ulm, Freiburg w Niemczech, Bazyleę, Berno i następnie albo:

- przez Kandersteg (załadunek samochodu na pociąg), dalej Brig, Visp i do  Täsch.

- lub druga opcja przez Lozannę, Sion, Visp, i do Täsch.

Zobacz też: Samochodem na narty: Francja

Samnaun

Ośrodek narciarski leży blisko granicy z Austrią i jest z nią również 'połączony' jednym skipassem (z ośrodkiem Ischgl). Miejsowości w regionie: Compatsch, Laret, Plan, Ravaisch i Samnaun Dorf, są raczej kameralne i ciche. Samnaun dysponuje ponad 200 km tras, o różnym stopniu trudności, z przewagą oznaczonych na czerwono. Osoby rozpoczynające naukę na nartach, narciarze o różnym stopniu zaawansowania, ale także miłośnicy carvingu i snowboardu znajdą tutaj coś ciekawego. Jest to możliwe także dzięki wspomnianemu już połączeniu z austriackim kurortem do dużego parku snowboardowego ,,Boarders’ Paradise”. Sezon narciarski trwa od końca listopada do początku maja.

Ceny noclegów są bardzo zróżnicowane, dlatego należy je sprawdzić wcześniej. Parkingi są bezpłatne.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują na terenie Unii Europejskiej?

Jak dojechać?

Trasa Cieszyn- Samnaun liczy ok. 920 km

Przejście graniczne Cieszyn Boguszowice-cesky Tesin, Frydek-Mistek, Olomouc, Brno, Pohorelice, Znojmo, przejście graniczne Czechy-Austria , dalej kolejno Hollabrun, Tulon, Sanki Christophen, autostrada A1- kierunek Salzburg, Linz, Salzburg (kierunek na Monachium), następnie na przejście graniczne Austria- Niemcy i autostradą na wysokości Rosenheim obieramy kierunek Insbruck. Dalej trzeba zjechać na Kaunertal, za miejscowością Pfunds skręt do Samnaun.

Zobacz też: Samochodem na narty: Czechy

Scuol

W kurorcie występują trzy różne tereny do jazdy na nartach. Pierwszy i najczęściej odwiedzany - Silvretta Arena Ischgl Samnaun z 238 kilometrami stoków narciarskich, ponad 40 wyciągami, oraz pierwszą na świecie piętrową gondolą. Czysty i przyjazny wszystkim jest teren narciarski, do którego można dostać się kolejkami – Scuol - Motta Naluns - Ftan - Sent. Posiada on 80 km stoków, które są łatwo dostępne ze względu na pociąg i kolejki gondolowe, oraz ma ofertę skierowaną do rodzin z dziećmi. Polecane są też tereny Min-schuns / Val Müstair, gdzie jest  110 km szlaków.

Jak dojechać?

Region znajduje się około 40 km od Samnaun. Należy kierować się w stronę Stradun.

Zobacz też: Samochodem na narty: Austria

Corvatsch - Sils – Silvaplana

Jeden z największych ośrodków narciarskich w Szwajcarii, położony w Engadine. Do dyspozycji jest ponad 350 km. tras o zróżnicowanym poziomie trudności.  Dodatkowo jest tam prawie 200 km tras dla narciarzy biegowych. Wybór zakwaterowania jest szeroki i dopasowany do każdego portfela. W pobliżu znajduje się ośrodek St. Moritz oferujący trasy o długości ok. 350 km, korzystny dla początkujących i średniozaawansowanych narciarzy.

Jak dojechać?

Ośrodek znajduje się 212 km od Zürichu.

Torgon

Wchodzi w skład kompleksu narciarskiego – tzw. Bramy Słońca - Portes du Soleil. Ten szwajcarsko-francuski ośrodek oddaje do dyspozycji aż 650 km tras. Spokojna i przyjazna miejscowość, w której dobrze się będą czuć rodziny z dziećmi. Torgon znajduje się w pobliżu Jeziora Genewskiego. Na dobre warunki narciarskie można liczyć od grudnia do kwietnia.

Jak dojechać?

Najłatwiej skierować się na Bern i stamtąd do Torgon jest 118 km.

Zobacz też: Samochodem na narty: Włochy

Stoos

Jest to mały ośrodek narciarski zlokalizowany w Schwyz, w którym dominują trasy dla narciarzy o średnim poziomie zaawansowania. Miejscowość spokojna, przyjazna dla rodzin. Dla snowboardzistów jest także park rozrywki, a narciarze biegowi mogą biegać wzdłuż szlaku w okolicy ośrodka Stoos.

Jak dojechać?

Stoos znajduje się ok. 1500 km od Warszawy. Kierując się na Wrocław, należy przekroczyć granicę polsko-niemiecką, następnie kolejne miasta, które należy pokonać to w Niemczech: Dresden, Weidenberg, Norymberga, Ulm i dalej po przekroczeniu granicy ze Szwajcarią , można przejechać przez Lichtenstein, należy skierować się na Schwyz.

Schwyz – Ibergeregg

Również niewielki ośrodek narciarski. Położony niedaleko wspomnianego wyżej Stoos.

Schwarzsee

Niewielki ośrodek narciarski, zlokalizowany w odległości 55 km od Berna.  Raczej przeznaczony dla rodzin z dziećmi. W miasteczku znajdują się dodatkowe atrakcje: lodowisko na jeziorze i lodowy pałac.

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

Gstaad Mountain Rides

REKLAMA

Duży teren narciarski z ponad 250 km. tras. Ze szczytu lodowca, należącego do kompleksu, można zobaczyć m.in. Mont Blanc i Matterhorn. Gstaad słynie z dobrze utrzymanych tras i nowoczesnych wyciagów, które wywożą narciarzy na wysokość 3000 m n.p.m.

W ośrodku znajduje się duży snowpark- Monsterpark Glacier. Prócz narciarstwa zjazdowego, jest to również atrakcyjne miejsce dla narciarzy biegowych.

Gstaad jest dość drogim i ekskluzywnym kurortem. Ponieważ stanowi centrum jednego z najbardziej znanych terenów sportu i rekreacji w Szwajcarii to dla gości przygotowano bogatą ofertę zajęć sportowych i rozrywek poza trasami narciarskimi. Są to zimowe trasy pieszych wędrówek, tory łyżwiarskie, tor saneczkowy, hokej na lodzie, sprzęt do curlingu, wycieczki saniami zaprzężonymi w konie, kryte baseny, i hale tenisowe. Oprócz tego można polecieć balonem lub helikopterem na lodowiec. Atrakcyjne życie nocne oferują liczne restauracje i dyskoteki.

Jak dojechać?

Samochodem z Kudowy przez Pragę, Pilzno, przejście graniczne Rozvadov/Weidhaus, a następnie w kierunku na Ulm, Freiburg(Niemcy), Bazyleę, Berno, Bulle i w końcu Gstaad.

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

Davos-Klosters

Region sportów zimowych Davos-Klosters obejmuje Parsenn/Gotschna, Jakobshorn, Pischa, Madrisa i Rinerhorn, daje łącznie ok. 300 km. tras. Dodatkowo na terenie ośrodka znajdują się snowparki i miejsca przeznaczone do nauki dzieci (narciarskie place zabaw). Region ten jest odpowiedni  zarówno dla rodzin z dziećmi (znajduje się tak kilka torów saneczkowych, można też pojeździć na sankach ciągniętych przez psy), jak również dla doświadczonych dorosłych. Miejscowość stała się bardzo ożywionym i renomowanym ośrodkiem narciarskim oferującym bogatą ofertę narciarzom zjazdowym, biegowym i snowboardzistom. Odbywające się tutaj liczne imprezy sportowe oraz coroczne Światowe Forum Gospodarcze przyciągają wielu zwiedzających.

Jak dojechać?

Z Kudowy przez Pragę, Pilzno, przejście graniczne Rozvadov/Weidhaus , następnie w kierunku na Regensburg, Monachium (Niemcy), potem Lindau, Landquart i Davos lub przez Monachium, Innsbruck, Landeck, Susch i przełęcz Fluela do Davos.

Zobacz też: Samochodem na narty: Słowacja

Wyjazd na narty do Szwajcarii jest obecnie dużo droższy od wyjazdu w austriackie, włoskie, czy francuskie Alpy, co jest spowodowane wysokim kursem franka. Jednak oferowane przez kurorty różnorodne tereny narciarskie, niezmiennie przyciągają miłośników białego szaleństwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA