REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty do Polski

Kalinowski Marcin
Samochodem na narty do Polski
Samochodem na narty do Polski

REKLAMA

REKLAMA

Oferta dla narciarzy na terenie Polski nie jest tak atrakcyjna jak u naszych sąsiadów, wyjazd samochodem na narty w polskie góry jest jednak o wiele mniej skomplikowany.

Primo: zimówki

W Polsce nie ma specyficznym przepisów obowiązujących tylko w zimie. Nie regulujemy, jak nasi sąsiedzi, obowiązku doboru ogumienia do warunków ruchu drogowego. Ponieważ jednak większość ośrodków narciarskich znajduje się na górzystym południu kraju, założenie opon zimowych to absolutna konieczność. Na innym typie opon (nawet całosezonowym!) po prostu nie damy rady na ośnieżonych (a czasem i oblodzonych) górskich serpentynach. Przezorni niech pamiętają, że używanie opon z kolcami jest w Polsce zabronione na drogach publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Secundo: łańcuchy

W bagażniku należy też mieć komplet łańcuchów na koła. Używamy ich, jeśli opona zimowa nie daje wystarczającej trakcji: np. podczas podjazdu pod górę całkowicie ośnieżoną drogą. Należy pamiętać, że nie wystarczą tu sprzedawane w hipermarketach łańcuchy za 30 złotych - dobry łańcuch przeciwpoślizgowy nie będzie tani, gdyż zrobiony jest ze specjalnych materiałów, które muszą przenosić bardzo duże obciążenia. Minimalna cena za łańcuch jaką należy przyjąć, to 100 złotych. Oczywiście im większe koło, tym droższe łańcuchy.

Na co jeszcze zwrócić uwagę? Łańcuch powinien spełniać normy TUV, być wykonany ze stopu stali (niklowo-chromowo-manganowego), a średnica oczek powinna wynosić w przybliżeniu 3,2 milimetra. Najlepiej sprawdzającym się wzorem oczka są romby ukośne, a najmniej skuteczny jest tzw. "wzór drabinkowy". Po założeniu łańcucha należy przejechać kilkanaście-kilkadziesiąt metrów i jeszcze raz je naciągnąć, na pewno bowiem trochę się poluzują po ułożeniu na kołach.

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

REKLAMA

Kiedy ich używać? Zgodnie z kodeksem ruchu drogowego, można używać łańcuchów tylko na drodze pokrytej śniegiem. Czasem pojawia się też znak C-18, który używania łańcuchów nakazuje. Łańcuchy zakładamy zawsze na koła napędowe. Uwaga: jeśli na drogę która nie jest ośnieżona wjedziemy z założonymi łańcuchami, policjant ma obowiązek nałożyć na nas mandat karny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tertio: światła i hamulce

W Polsce jest obowiązek używania świateł mijania lub drogowych przez cały rok. Nieważne od naszej osobistej opinii na ten temat, takie jest prawo. Światła włączamy i tyle. Wybierając się w góry, skontroluj też stan hamulców. Klocki, tarcze, okładziny cierne - wszystko powinno być w jak najlepszym stanie.

Technika jazdy

Oto kilka wskazówek dotyczących jazdy po śliskiej nawierzchni.
- jedź z małą prędkością
- zachowaj większy niż zwykle odstęp od poprzedzającego samochodu
- podczas ruszania dla ułatwienia sobie zadania możesz ruszać z drugiego biegu.
- delikatnie operuj pedałem gazu i hamulca
- jeśli włączy się ABS, wciśnij pedał hamulca do oporu aby zmaksymalizować siłę hamowania

Przewożenie nart

Bagażnik na narty nie powinien wystawać poza obrys samochodu, powinien być dostosowany do konkretnej marki i modeli oraz do przewozu nart. Należy też pamiętać, aby ciężar bagażnika i przewożonego sprzętu nie przekraczał maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu samochodu. W Polsce policjanci nie są jeszcze tak wyczuleni na bezpieceństwo jak w krajach zachodnich, jednak inwestycja w lepszy sprzęt to też inwestycja w bezpieczeństwo nasze i sprzętu.

Zobacz też: Samochodem na narty: Czechy

Możliwe jest też przewożenie nart w samochodzie. Sprzęt nie może jednak przeszkadzać kierowcy ani pasażerom ani sprawiać zagrożenia w razie wypadku. Niektóre auta posiadają specjalne rękawy do przewożenia sprzętu narciarskiego, radzimy z nich skorzystać.

Gdzie pojechać?

  • Szklarska Poręba/Ski Arena Szrenica
  • Białka Tatrzańska
  • Czarna Góra
  • Krynica/Jaworzyna Krynicka
  • Zakopane/Kasprowy Wierch
  • Korbielów/Pilsko
  • Wisła/Rowienki
  • Kolej Gondolowa Świeradów-Zdrój
  • Stacja Narciarska Jurgów
  • Dwie Doliny Muszyna - Wierchomla

Ceny wahają się od około 50 do nawet 100 złotych za karnet dzienny dla osoby dorosłej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA