REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty do Polski

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin
Samochodem na narty do Polski
Samochodem na narty do Polski

REKLAMA

REKLAMA

Oferta dla narciarzy na terenie Polski nie jest tak atrakcyjna jak u naszych sąsiadów, wyjazd samochodem na narty w polskie góry jest jednak o wiele mniej skomplikowany.

Primo: zimówki

W Polsce nie ma specyficznym przepisów obowiązujących tylko w zimie. Nie regulujemy, jak nasi sąsiedzi, obowiązku doboru ogumienia do warunków ruchu drogowego. Ponieważ jednak większość ośrodków narciarskich znajduje się na górzystym południu kraju, założenie opon zimowych to absolutna konieczność. Na innym typie opon (nawet całosezonowym!) po prostu nie damy rady na ośnieżonych (a czasem i oblodzonych) górskich serpentynach. Przezorni niech pamiętają, że używanie opon z kolcami jest w Polsce zabronione na drogach publicznych.

REKLAMA

Secundo: łańcuchy

REKLAMA

W bagażniku należy też mieć komplet łańcuchów na koła. Używamy ich, jeśli opona zimowa nie daje wystarczającej trakcji: np. podczas podjazdu pod górę całkowicie ośnieżoną drogą. Należy pamiętać, że nie wystarczą tu sprzedawane w hipermarketach łańcuchy za 30 złotych - dobry łańcuch przeciwpoślizgowy nie będzie tani, gdyż zrobiony jest ze specjalnych materiałów, które muszą przenosić bardzo duże obciążenia. Minimalna cena za łańcuch jaką należy przyjąć, to 100 złotych. Oczywiście im większe koło, tym droższe łańcuchy.

Na co jeszcze zwrócić uwagę? Łańcuch powinien spełniać normy TUV, być wykonany ze stopu stali (niklowo-chromowo-manganowego), a średnica oczek powinna wynosić w przybliżeniu 3,2 milimetra. Najlepiej sprawdzającym się wzorem oczka są romby ukośne, a najmniej skuteczny jest tzw. "wzór drabinkowy". Po założeniu łańcucha należy przejechać kilkanaście-kilkadziesiąt metrów i jeszcze raz je naciągnąć, na pewno bowiem trochę się poluzują po ułożeniu na kołach.

Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy

Kiedy ich używać? Zgodnie z kodeksem ruchu drogowego, można używać łańcuchów tylko na drodze pokrytej śniegiem. Czasem pojawia się też znak C-18, który używania łańcuchów nakazuje. Łańcuchy zakładamy zawsze na koła napędowe. Uwaga: jeśli na drogę która nie jest ośnieżona wjedziemy z założonymi łańcuchami, policjant ma obowiązek nałożyć na nas mandat karny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tertio: światła i hamulce

W Polsce jest obowiązek używania świateł mijania lub drogowych przez cały rok. Nieważne od naszej osobistej opinii na ten temat, takie jest prawo. Światła włączamy i tyle. Wybierając się w góry, skontroluj też stan hamulców. Klocki, tarcze, okładziny cierne - wszystko powinno być w jak najlepszym stanie.

Technika jazdy

Oto kilka wskazówek dotyczących jazdy po śliskiej nawierzchni.
- jedź z małą prędkością
- zachowaj większy niż zwykle odstęp od poprzedzającego samochodu
- podczas ruszania dla ułatwienia sobie zadania możesz ruszać z drugiego biegu.
- delikatnie operuj pedałem gazu i hamulca
- jeśli włączy się ABS, wciśnij pedał hamulca do oporu aby zmaksymalizować siłę hamowania

Przewożenie nart

Bagażnik na narty nie powinien wystawać poza obrys samochodu, powinien być dostosowany do konkretnej marki i modeli oraz do przewozu nart. Należy też pamiętać, aby ciężar bagażnika i przewożonego sprzętu nie przekraczał maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu samochodu. W Polsce policjanci nie są jeszcze tak wyczuleni na bezpieceństwo jak w krajach zachodnich, jednak inwestycja w lepszy sprzęt to też inwestycja w bezpieczeństwo nasze i sprzętu.

Zobacz też: Samochodem na narty: Czechy

Możliwe jest też przewożenie nart w samochodzie. Sprzęt nie może jednak przeszkadzać kierowcy ani pasażerom ani sprawiać zagrożenia w razie wypadku. Niektóre auta posiadają specjalne rękawy do przewożenia sprzętu narciarskiego, radzimy z nich skorzystać.

Gdzie pojechać?

  • Szklarska Poręba/Ski Arena Szrenica
  • Białka Tatrzańska
  • Czarna Góra
  • Krynica/Jaworzyna Krynicka
  • Zakopane/Kasprowy Wierch
  • Korbielów/Pilsko
  • Wisła/Rowienki
  • Kolej Gondolowa Świeradów-Zdrój
  • Stacja Narciarska Jurgów
  • Dwie Doliny Muszyna - Wierchomla

Ceny wahają się od około 50 do nawet 100 złotych za karnet dzienny dla osoby dorosłej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA