Samochodem na narty do Polski
REKLAMA
REKLAMA
Primo: zimówki
W Polsce nie ma specyficznym przepisów obowiązujących tylko w zimie. Nie regulujemy, jak nasi sąsiedzi, obowiązku doboru ogumienia do warunków ruchu drogowego. Ponieważ jednak większość ośrodków narciarskich znajduje się na górzystym południu kraju, założenie opon zimowych to absolutna konieczność. Na innym typie opon (nawet całosezonowym!) po prostu nie damy rady na ośnieżonych (a czasem i oblodzonych) górskich serpentynach. Przezorni niech pamiętają, że używanie opon z kolcami jest w Polsce zabronione na drogach publicznych.
REKLAMA
Secundo: łańcuchy
REKLAMA
W bagażniku należy też mieć komplet łańcuchów na koła. Używamy ich, jeśli opona zimowa nie daje wystarczającej trakcji: np. podczas podjazdu pod górę całkowicie ośnieżoną drogą. Należy pamiętać, że nie wystarczą tu sprzedawane w hipermarketach łańcuchy za 30 złotych - dobry łańcuch przeciwpoślizgowy nie będzie tani, gdyż zrobiony jest ze specjalnych materiałów, które muszą przenosić bardzo duże obciążenia. Minimalna cena za łańcuch jaką należy przyjąć, to 100 złotych. Oczywiście im większe koło, tym droższe łańcuchy.
Na co jeszcze zwrócić uwagę? Łańcuch powinien spełniać normy TUV, być wykonany ze stopu stali (niklowo-chromowo-manganowego), a średnica oczek powinna wynosić w przybliżeniu 3,2 milimetra. Najlepiej sprawdzającym się wzorem oczka są romby ukośne, a najmniej skuteczny jest tzw. "wzór drabinkowy". Po założeniu łańcucha należy przejechać kilkanaście-kilkadziesiąt metrów i jeszcze raz je naciągnąć, na pewno bowiem trochę się poluzują po ułożeniu na kołach.
Zobacz też: Samochodem na narty: Niemcy
Kiedy ich używać? Zgodnie z kodeksem ruchu drogowego, można używać łańcuchów tylko na drodze pokrytej śniegiem. Czasem pojawia się też znak C-18, który używania łańcuchów nakazuje. Łańcuchy zakładamy zawsze na koła napędowe. Uwaga: jeśli na drogę która nie jest ośnieżona wjedziemy z założonymi łańcuchami, policjant ma obowiązek nałożyć na nas mandat karny.
Tertio: światła i hamulce
W Polsce jest obowiązek używania świateł mijania lub drogowych przez cały rok. Nieważne od naszej osobistej opinii na ten temat, takie jest prawo. Światła włączamy i tyle. Wybierając się w góry, skontroluj też stan hamulców. Klocki, tarcze, okładziny cierne - wszystko powinno być w jak najlepszym stanie.
Technika jazdy
Oto kilka wskazówek dotyczących jazdy po śliskiej nawierzchni.
- jedź z małą prędkością
- zachowaj większy niż zwykle odstęp od poprzedzającego samochodu
- podczas ruszania dla ułatwienia sobie zadania możesz ruszać z drugiego biegu.
- delikatnie operuj pedałem gazu i hamulca
- jeśli włączy się ABS, wciśnij pedał hamulca do oporu aby zmaksymalizować siłę hamowania
Przewożenie nart
Bagażnik na narty nie powinien wystawać poza obrys samochodu, powinien być dostosowany do konkretnej marki i modeli oraz do przewozu nart. Należy też pamiętać, aby ciężar bagażnika i przewożonego sprzętu nie przekraczał maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu samochodu. W Polsce policjanci nie są jeszcze tak wyczuleni na bezpieceństwo jak w krajach zachodnich, jednak inwestycja w lepszy sprzęt to też inwestycja w bezpieczeństwo nasze i sprzętu.
Zobacz też: Samochodem na narty: Czechy
Możliwe jest też przewożenie nart w samochodzie. Sprzęt nie może jednak przeszkadzać kierowcy ani pasażerom ani sprawiać zagrożenia w razie wypadku. Niektóre auta posiadają specjalne rękawy do przewożenia sprzętu narciarskiego, radzimy z nich skorzystać.
Gdzie pojechać?
- Szklarska Poręba/Ski Arena Szrenica
- Białka Tatrzańska
- Czarna Góra
- Krynica/Jaworzyna Krynicka
- Zakopane/Kasprowy Wierch
- Korbielów/Pilsko
- Wisła/Rowienki
- Kolej Gondolowa Świeradów-Zdrój
- Stacja Narciarska Jurgów
- Dwie Doliny Muszyna - Wierchomla
Ceny wahają się od około 50 do nawet 100 złotych za karnet dzienny dla osoby dorosłej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.