REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty: Włochy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Max Trela
Kalinowski Marcin
Samochodem na narty: Włochy
Samochodem na narty: Włochy

REKLAMA

REKLAMA

Planujesz wyjazd samochodem na narty do Włoch? Zanim wyjedziesz, zapoznaj się z podstawowymi przepisami dotyczącymi zarówno ruchu drogowego jak i przewozu nart. Pobłażliwość włoskiej drogówki to niestety już tylko mit: dzisiaj Włosi są równie surowi jak Niemcy, a zdecydowanie mniej skorzy do pomocy. W niektórych regionach Włoch mamy obowiązek używania opon zimowych bądź łańcuchów śniegowych. Przed wyjazdem we włoskie Alpy powinniśmy obliczyć koszty benzyny, winiet oraz wyposażyć się w kamizelkę odblaskową.

Samochodem na narty: Włochy

We Włoszech w określonych rejonach górskich, musimy zwracać uwagę na znaki, dotyczące używania łańcuchów. Jazda na łańcuchach ograniczona jest do prędkości 50 km/h. W regionie Val d’Aosta obowiązuje prawo mówiące o konieczności użycia łańcuchów śniegowych tudzież opon zimowych. Nakaz ten funkcjonuje od 15 października do 15 kwietnia i dotyczy tylko oblodzonych i zaśnieżonych dróg.

REKLAMA

W kwestii mandatów, włoska policja, nie stosuje taryfy ulgowej i w razie przekroczenia prędkości przygotujmy się na opłacenie mandatu na miejscu. W świetle włoskich przepisów brak zapłaty ze strony zagranicznego kierowcy stwarza możliwość zarekwirowania samochodu na parking. Często organizowane są zmasowane kontrole radarowe.

Zobacz też: Samochodem na narty: Austria

Samochodem na narty do Włoch - podstawowe przepisy

Aby wjechać na terytorium Włoch (kraj ten leży w strefie Schengen) wystarczy dowód osobisty lub paszport, prawo jazdy oraz ważne OC. Niezbędnym wyposażeniem pojazdu jest trójkąt ostrzegawczy oraz kamizelka odblaskowa, która musi być zakładana nawet podczas awarii samochodu, aby być lepiej widocznym dla innych użytkowników dróg. Obowiązek używania świateł mijania na terenie niezabudowanym oraz tunelach obowiązuje przez całą dobę. Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila. Za jazdę po pijanemu grozi 10 pkt. karnych, zatrzymanie prawa jazdy na okres od 3 miesięcy do 2 lat. W skrajnych przypadkach areszt trwający nawet do pół roku.

Ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym wynosi 50 km/h, niezabudowanym – 90 km/h, na drogach szybkiego ruchu obowiązuje ograniczenie do 110 km/h a na autostradach do 130 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu we Włoszech to apteczka, trójkąt ostrzegawczy, gaśnica, komplet żarówek i kamizelka odblaskowa.

Opłaty na autostradach wynoszą w granicach 0,06 euro za km – czyli 0,23 zł. Za przejeżdżanie niektórymi tunelami uiszcza się opłaty w granicach 35 euro.

Kontrola policyjna we Włoszech

REKLAMA

Prawo do zatrzymywania, kontrolowania i karania kierowców ma zarówno policja (niebieskie samochody, granatowe mundury) jak i carabinieri (korpus karabinierów - granatowe lub czarne auta, granatowe mundury). Sprawę komplikuje fakt, że policja często działa też w cywilu... Nic więc dziwnego, że czasem trudno zorientować się czy przypadkiem nie mamy do czynienia z "przebierańcami".

Pod żadnym pozorem nie należy dyskutować z funkcjonariuszem podczas kontroli. Podobnie jak w innych krajach, funkcjonariusze mają prawo użyć siły do zatrzymania osoby którą uznają za agresywną lub nadpobudliwą. Kontrola we Włoszech zawsze zaczyna się też od kontroli trzeźwości.

O włoskich policjantach krąży wiele mitów. Takich, że raczej nie interesuje ich egzekwowanie przepisów, a od bezpieczeństwa na drogach bardziej interesuje ich sprawdzenie, czy szybkie auto faktycznie potrafi jechać tak szybko jak zapowiada producent. Od kilku lat jednak włoscy policjanci bardzo się "zeuropeizowali" i choć sami często przekraczają dozwoloną prędkość, to jednak za takie wykroczenie nas ukażą z pełną surowością.

Zobacz więcej o kontroli policyjnej we Włoszech: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Włoszech?

Przewożenie nart samochodem we Włoszech

Włoscy funkcjonariusze nie są tak surowi jak Niemcy i Szwajcarzy, dlatego panuje o wiele większa dowolność w sposobach przewożenia sprzętu narciarskiego. Jeśli korzystamy z bagażnika dachowego należy jednak pamiętać, aby nie wystawał on poza obrys samochodu.

Najpopularniejsze ośrodki narciarskie we Włoszech

Praktycznie wszystkie popularne ośrodki narciarskie znajdują się na północy Włoch, choć na narty można wyjechać nawet na Sycylię lub Sardynię.

  • Livigno
  • Madonna di Campiglio
  • Passo Tonale - Adamello Ski
  • Folgarida - Marilleva
  • Bormio
  • Cortina d'Ampezzo
  • Ravascletto / Zoncolan
  • Cavalese - Alpe Cermis
  • Cervinia - Breuil
  • Abetone

Ceny karnetów wahają się od 15 nawet do 45 euro za osobę za dzień, w zależności od ośrodka. Średnio należy być przygotowanym na wydatek rzędu 25-30 euro.

Więcej o kurortach narciarskich we Włoszech można przeczytaj tutaj: Zobacz też: Kurorty narciarskie: Włochy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA