REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem na narty: Niemcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Max Trela
Kalinowski Marcin
Fot. Toyota
Fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Planując wyjazd samochodem na narty do Niemiec warto zwrócić uwagę na popularny ośrodek narciarski Garmisch-Partenkirchen. Wyjeżdżając jednak samochodem na narty do Niemiec należy się dobrze do tego przygotować. Oto nasz wyjazdowy poradnik.

Samochodem na narty: Niemcy

Niemcy leżą w strefie Schengen, aby więc przekroczyć granicę wystarczy mieć dowód osobisty (lub paszport) , prawo jazdy oraz ważne OC (Zielona Karta nie jest potrzebna). Wymaganym wyposażeniem pojazdu jest trójkąt ostrzegawczy, apteczka, gumowe rękawiczki. W Niemczech przepisy jasno określają również głębokość bieżnika, która powinna minimalnie wynosić 1,6 mm. Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi to 0,5 promila. Pamiętajmy, że ten przepis nie dotyczy kierowców ze stażem mniejszym niż 2 lata oraz mających poniżej 21 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

Teoretycznie Niemcy są sygnatariuszem tak zwanej Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym, więc polski kierowca musi mieć tylko to wyposażenie, które wymagane jest na terenie Polski. W praktyce jednak policjanci w większości przypadków i tak wystawią nam mandat, od którego będziemy mogli się odwołać, co jest dość trudne, zwłaszcza jeśli nie znamy niemieckiego.

Samochodem na narty do Niemiec - podstawowe przepisy drogowe

Należy pamiętać, że w okresie zimowym w czasie opadów śniegu obowiązuje nas jazda na oponach zimowych. W Polsce jeszcze nie ma takiego obowiązku, jednak w Niemczech za brak tzw. "zimówek" zostaniemy ukarani mandatem w wysokości 40 euro.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Czechach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli z powodu braku zimowych opon będziemy stwarzać utrudnienia w ruchu drogowym to zapłacimy za to 80 euro (ok. 310 zł). Do opon zimowych zalicza się także ogumienie oznaczone symbolem M+S (czyli Mud and Snow, oznaczenie to spotykane jest m.in. na oponach do aut terenowych). Na terenach górskich obowiązkowa jest jazda na łańcuchach. Przy drogach znajdują się odpowiednie znaki drogowe, które informują nas o konieczności ich użycia. W Niemczech jeździmy na światłach mijania w tunelach oraz w nocy. Podczas ograniczonej widoczności do 50 metrów wymagane jest użycie świateł przeciwmgielnych.

Podczas jazdy autostradami i drogami niemieckimi obowiązuje zakaz rozmawiania przez telefon komórkowy bez zainstalowanego zestawu głośnomówiącego.

Należy pamiętać, że niemieccy policjanci są bardzo dokładni i nieprzekupni. Jeśli zostaniemy zatrzymani za jakieś wykroczenie, musimy liczyć się z koniecznością przyjęcia mandatu. Więcej na temat zachowania się podczas kontroli drogowej w Niemczech w naszym specjalnym poradniku:

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Niemczech?

Foteliki dla dzieci są konieczne!

Podróż do alpejskich kurortów z dziećmi nie może odbywać się bez specjalnie przystosowanych do ich wzrostu fotelików (dzieci poniżej 150 cm). W razie braku fotelika dziecięcego maluchy poniżej 3. roku życia muszą podróżować na tylnym siedzeniu z przypiętymi pasami.

Podstawowe przepisy w pigułce

  • obowiązek zapinania pasów
  • max. zawartość alkoholu we krwi 0,5 promila
  • motocykle w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami
  • telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
  • dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
  • parkowanie dozwolone jest tylko zgodnie z kierunkiem jazdy
  • prywatne holowanie na autostradzie dozwolone jest tylko do następnego zjazdu (oba pojazdy muszą mieć włączone światła awaryjne)
  • stanie na autostradzie z powodu braku benzyny jest karalne (dlatego nie warto zwlekać z tankowaniem...)

Samochodem na narty do Niemiec - jak przewozić narty?

Niemcy są bardzo uczuleni na punkcie bezpieczeństwa przewozu nart. Mocując narty na dachu należy pamiętać, aby bagażnik miał wszystkie ważne certyfkaty i atesty (najlepiej te niemieckie). Najlepiej więc zainwestować w sprzęt markowy znanych firm, wtedy nie będziemy mieli żadnych problemów podczas kontroli drogowej. Bagażnik nie powinien wystawać poza obrys samochodu, powinien być dostosowany do konkretnej marki i modeli oraz do przewozu nart. Należy też pamiętać, aby ciężar bagażnika i przewożonego sprzętu nie przekraczał maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu samochodu. Funkcjonariusze niemieckiej drogówki dość dobrze znają się na samochodach i nie możemy liczyć na to, że nikt nie zauważy, że narty przywiązaliśmy np. do bagażnika rowerowego.

Możliwe jest też przewożenie nart w samochodzie. Sprzęt nie może jednak przeszkadzać kierowcy ani pasażerom ani sprawiać zagrożenia w razie wypadku. Niektóre auta posiadają specjalne rękawy do przewożenia sprzętu narciarskiego, radzimy z nich skorzystać.

Zobacz też: Wyjazd samochodem na narty za granicę

Gdzie pojechać na narty do Niemiec?

W Niemczech jest kilkaset ośrodków narciarskich, położonych głównie w południowym rejonie kraju, w Alpach. Do najważniejszych i najpopularniejszych ośrodków należą:

  • Willingen
  • Garmisch Partenkirchen Zugspitze
  • Winterberg Skiliftkarusse…
  • Olpe Fahlenscheid
  • Götschen Skizentrum
  • Ferienland Schwarzwald
  • Braunlage Wurmberg
  • Lennestadt - Hohe Bracht
  • Carlsfeld
  • Breitenberg-Hochalpe

Więcej o kurortach narciarskich w Niemczech można przeczytać tutaj:

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Niemcy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA